Solcellspaneler.

Bakgrund, kunskap och utbildning är 3 olika saker.

Fungerar inte de ledningar vi har idag ?
De som vi köpte el via 2010? för kärnkraften hade lite problem?
Nordpool... känns bekant.. kan det ha något att göra med spotpris :laugh:

Jag hoppas vi kan vara överens om att detta inte är anledningen till gissningsvis 90% av alla kök renoveras i sverige idag.

Man behöver inte kategorisera mig:p
Varje gång jag läser dina inlägg ser jag hur lite du vet och hur mycket du antar och gissar. Du har noll koll på kraftledningarna, noll koll på reglerresurser, noll koll på import/export och noll koll på produktion/förbrukning.

Killgissa passar väldigt bra, mansplaining förutsätter att du iaf vet vad du pratar om och nej, jag gissar inte att 90% av alla kök renoveras idag enbart pga att folk är less. Killgissandet sköter du bra själv, jag antar däremot att många byter ut det för att de vill ha nytt men även att mer än 10% gör det för att få bättre funktionalitet och att gamla vitvaror behöver bytas ut.
 
Tycker jag är ödmjuk mot dem som är de själva.
Absolut respektera andra men inte på bekostnad i att man lägger sig för att nån tycker annorlunda och sen inte kan visa något konkret som stödjer deras tyckande.
Här kommer ett problem , du säger att sol ska vara effektivare än kärnkraft.
verkningsgraden för kärnkraft kan ni gärna få lägga ut data på för jag har svårt att hitta något konkret men det verkar iallafall inte vara över 30%
( vi har ju många experter på kärnkraft så den siffran borde inte ta lång tid att få fakta på).
Jag förnekar inte att det skulle kunna vara "farligare" att gräva fram saker till solceller än till kärnkraftverk.
Men där slutar inte den " farliga resan", iallafall inte för kärnkraften.
Solcellerna sitter på ett tak hela sin livslängd och kan sen plockas ner och återvinnas.
När kärnkraften är "färdig" så ska det borras förvaringsrum och sen försluta detta avfall i bland annat kopparkapslar, sen ska det förvaras där till nästa generation som får ta hand om problemet eller bara blunda för det.
Att då tycka att solcellerna inte skulle vara miljövänligare är för mig helt absurt.

Vem har sagt något om reglerkraft? vad har vi idag? Fungerar den inte längre om folk sätter solceller på taket?
Om du tar en titt nedan så ser du att solenergi inte ens är utsatt på diagrammet
http://www.energimyndigheten.se/statistik/el-och-fjarrvarme/
Det är alltså väldigt liten andel av elen som kommer från solceller idag.
Dessutom så ser du att hushåll och tillverkningsindustrin står för över 50% av förbrukningen.
Och är det nån gång som tillverkningsindustin går på högvarv så är det väl när solen är uppe.
En annan stor del som förbrukar energi är vvb, om då den skulle styras till att börja värma när solen visar sig så har du egentligen bara skapat ett nollspel för solcellerna( de behöver inte skicka ut energin på nätet utan kan till stordel användas inom ett normalt hushåll)

Och här kommer det fina med solceller, de har enligt lag krav på sig att om spänningen på nätet försvinner så ska även invertern stänga all produktion ut på nätet inom x millisekunder.
Det resulterar inte i skadade solceller, sol som läcker ut som en pöl på golvet eller brända säkringar.
Bara energi som inte tas tillvara.
Så solenergi kan till och med reglera sig själv så länge som det finns för mycket genom att bara låta bli att utvinna till max om det skulle bli kris med förmycket solel under nån timme .
Solceller har ingen massa som ska bromsar upp eller ventiler som ska stängas.
Men självklart så kan de inte producera mer än vad solen lyser.
Så andra energislag behövs paralellt.

En annan vanlig missuppfattning är att solceller ger mest en strålande sommardag.
Så är inte fallet.

Jag kan berätta att man INTE är ödmjuk när man på det sättet som du gjort ifrågasätter (genom att förminska) min kompetens. Dessutom verkar du vara solcellernas frälsare om man läser dina egna inlägg.

Nja, du tolkade mig annorlunda (fel).
Den dagen sol är miljövänlig(are än kärnkraft, bedömningsfråga..) och effektiv så kör på.
Inte mer effektiv än kärnkraft.

Det är absolut en fara i kärnavfallet, men imo så har jag hellre det (med massor av forskning på att förkorta tiden) än solceller i Sverige. Utomlands är det en helt annan fråga.

Nej, vår reglerkraft vi har idag räcker inte på långa vägar för att kompensera upp instabiliteten i solceller. Att det knappt syns idag borde säga dig något.
Att tro att för mycket el från solceller skulle vara problemet är för mig absurt.
 
I veckan tog regeringen beslutet att från årsskiftet kommer även privatpersoner kunna få ta del av 30% av kostnaderna för solcellsinstallationer. Och man kommer kunna söka detta retroaktivt för installationer betalda ett halvår tillbaka.
http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2017/12/regeringen-okar-stodet-till-solceller/

Jag har en 55 kvm installation på mitt tak sedan i slutet på oktober. Idag så har den genererat en fantastisk mängnd ström på 110 Wh - dvs jag skulle kunna driva en gammaldags 40W-glödlampa i två timmar och tre kvart med dagens inkommande ström.
Men samtidigt - det är inte under den tid på året då det är ental dagar kvar till midvintersolståndet anläggningen ska betala sig.

Vad har vi för erfarenheter av ett sånt här spektakel?
Det här är inte min starkaste sida men är intresserad utav solceller då jag tycker det känns miljövänligt. (Dock vet jag inte om framställandet av solceller är särskilt miljövänligt).

Blir det dyrare eller biligare med solceller med regeringens beslut?
 
Mitt på dagen under sommaren, under vinterhalvåret, särskilt nov-feb, är solinstrålningen låg i Sverige
Det beror rätt mycket på hur de aktuella panelerna är vända, så @lillkillens retoriska fråga är meningslös utan ytterligare information.
 
Det här är inte min starkaste sida men är intresserad utav solceller då jag tycker det känns miljövänligt. (Dock vet jag inte om framställandet av solceller är särskilt miljövänligt).

Blir det dyrare eller biligare med solceller med regeringens beslut?
Det blir betydligt billigare. En anläggning på 150.000 blir 15.000 billigare jämfört med 2017.
 
Det beror rätt mycket på hur de aktuella panelerna är vända, så @lillkillens retoriska fråga är meningslös utan ytterligare information.
Jag är inte med riktigt, det vanligaste är väl fast monterade paneler, mot söder i 45 grader mot horisontalplanet men även med en lite annan montering ger solcellspaneler mest el sommartid och ganska lite vintertid?
 
Jag är inte med riktigt, det vanligaste är väl fast monterade paneler, mot söder i 45 grader mot horisontalplanet men även med en lite annan montering ger solcellspaneler mest el sommartid och ganska lite vintertid?
"det vanligaste är väl fast monterade paneler, mot söder i 45 grader mot horisontalplanet" är ytterligare information som du lade till själv.

"men även med en lite annan montering ger solcellspaneler mest el sommartid och ganska lite vintertid?" ja visst, men det var mer irrelevant extrainformation än något svar på ursprungsfrågan; om "när solceller producerar som mest på dagen?"

Jag tycker fortfarande @lillkillen's retoriska fråga är meningslös utan ytterligare information om hur han tänkt sig att de solceller han frågar om är placerade.
 
....
Men frågan är varför solcellerna ska betala sig själv? Hur många räknar på att köket ska betala sig själv?
....
...
Köket betalar absolut sig självt i fråga om komfort. Eller om man hemskt gärna vill göra en ekonomisk jämförelse kan man ju räkna på vad det kostar att äta varenda måltid på restaurang i 25 år och se vart man landar då ;) .
...
Det är mer eller mindre inget kök i sverige som är så dåligt att det byt ut för att det inte går att äta mat i de så jag låter bli att kommentera det
...
...
Visst kan det gå att äta mat i "alla" kök, sen är det en annan sak om det går att bereda mat på ett hygieniskt sätt i alla kök. I mitt hus var köket så mycket värre än vad besiktningen visade att vi fick riva det ner till stockarna och gräva ur grunden + ta ut Anticimex två gånger pga skadedjursangrepp, svamp och röta. Det är bra att du inte kommenterar sånt som du inte har kunskap om, fast det ser misstänkt likt ut som en kommentar.
. :laugh:
.....
Jag hoppas vi kan vara överens om att detta inte är anledningen till gissningsvis 90% av alla kök renoveras i sverige idag....

Varje gång jag läser dina inlägg ser jag hur lite du vet och hur mycket du antar och gissar. Du har noll koll på kraftledningarna, noll koll på reglerresurser, noll koll på import/export och noll koll på produktion/förbrukning.

Killgissa passar väldigt bra, mansplaining förutsätter att du iaf vet vad du pratar om och nej, jag gissar inte att 90% av alla kök renoveras idag enbart pga att folk är less. Killgissandet sköter du bra själv, jag antar däremot att många byter ut det för att de vill ha nytt men även att mer än 10% gör det för att få bättre funktionalitet och att gamla vitvaror behöver bytas ut.

Om vi börjar med köket. Så påstod jag inte att 10% av köken var dåliga, jag skrev rakt ut att jag gissar att det var 10% som var i sånt skick att det var motiverat att byta mer än att man bara vill.
Hur det nu har kommit till att du menar att man måste byta för bättre funtionalitet vet jag inte hur vi kom in på för det var inte vad jag pratade om från början.
Och om vi pratar om 2 olika saker så är det ganska naturligt att vi inte är överens.


Om jag har så fel, varför kommer du inte med fakta som bevisar att jag har fel ?
Så snälla Mia kom med fakta så vi kan få något vettigt ut ur detta eftersom du är så mycket bättre på detta än mig.
De enda jag ser från dig är att berätta hur fel jag har i allt jag skriver men du kommer inte med någon som helst fakta som stödjer något av de du säger jag har fel om.

Om jag har nollkoll på allt de du säger så är det ett mirakel att jag faktiskt har byggt ett vindkraftverk ( 3 fas ac) för att testa och faktiskt kopplat det till nätet och faktiskt sett att det producerar energi.
Eller att jag faktiskt kan styra min elbil till att prioritera sol/ inte sol)
Eller att min vvb styrs till att gå när nätets största pikar är över.
Tänk då vad någon som har koll skulle kunna åstadkomma;)

Hänger du upp dig på att jag skrev att solelen skulle konkurrera ut kol?
 
"det vanligaste är väl fast monterade paneler, mot söder i 45 grader mot horisontalplanet" är ytterligare information som du lade till själv.

"men även med en lite annan montering ger solcellspaneler mest el sommartid och ganska lite vintertid?" ja visst, men det var mer irrelevant extrainformation än något svar på ursprungsfrågan; om "när solceller producerar som mest på dagen?"

Jag tycker fortfarande @lillkillen's retoriska fråga är meningslös utan ytterligare information om hur han tänkt sig att de solceller han frågar om är placerade.
OK, då skulle jag svara: de producerar som mest på sommardagen :)
 
Jag kan berätta att man INTE är ödmjuk när man på det sättet som du gjort ifrågasätter (genom att förminska) min kompetens. Dessutom verkar du vara solcellernas frälsare om man läser dina egna inlägg.

Nja, du tolkade mig annorlunda (fel).
Den dagen sol är miljövänlig(are än kärnkraft, bedömningsfråga..) och effektiv så kör på.
Inte mer effektiv än kärnkraft.

Det är absolut en fara i kärnavfallet, men imo så har jag hellre det (med massor av forskning på att förkorta tiden) än solceller i Sverige. Utomlands är det en helt annan fråga.

Nej, vår reglerkraft vi har idag räcker inte på långa vägar för att kompensera upp instabiliteten i solceller. Att det knappt syns idag borde säga dig något.
Att tro att för mycket el från solceller skulle vara problemet är för mig absurt.
Ledsen för att jag trampat dig på tårna.

Du skrev att det är en bedömningsfråga om kärnkraft eller solel är miljövänlig.
Här är vi överens om att vi inte är överens.
Men vad är defintionen på att den dagen solel är effektiv?
Den dagen solcellerna har gjort sitt så behöver de inte lagras i förvar i berget för att inte folk ska bli skadade.
Jag vet inte hur man ska bedömma att man får ett avfall som man inte vet vad man ska göra med...

Så undertiden som vi hoppas på att hitta en effektivare hantering av kärnavfall så blundar vi och kör på mer kärnkraft... om vi inte hittar någon lösning...? Missförstå mig inte, jag säger inte att vi ska lägga ner kärnkraften.

Utomlands en annan fråga?
Om du syftar till hur mycket energi man får i andra länder så är det rätt att i sydligare breddgrader ger mer
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:SolarGIS-Solar-map-Europe-en.png libyen tex har nästan dubbla mängden sol men tyvärr har de mycket värmare klimat så solceller ger inte dubbel effekt där.

Ja att det inte syns idag är uteslutande för att det varit för dyrt kontra vad det producerar i el tidigare.
Men om nu solelen är så dålig, varför har man då förenklat både bygglovsregler och sagt att elleverantörer är skyldiga att köpa din solel och byta mätaren utan kostnad?
Varför får solel även betalt för nätnyttan?
I Sverige som har ganska lika solinstrålning som ( iallafall nedanför stockholm) Tysklad så producerade
sol mer el än tyska kärnkraftverk. under maj 2015
http://www.svensksolenergi.se/upload/nyheter/nyheter-2015/Elprod-Tyskland-Sverige-maj2015.pdf
 
@Jeffery och @Anders Trots avsaknaden av all info så går det att ge ett bra svar ändå. Men jag hade hoppats på att få svar från våra energiexperter i tråden Mia_R, Silkisif, hvala
Det finns något som heter solbanediagram som visar solens höjd över horisonten vid olika klockslag och datum för en viss plats, solcellens effektivitet beroende på ljusets vinkel får man nog söka för den specifika solcellen. Sen är också ljusets intensitet beroende på vinkel, liksom dess spektrala fördelning. Lättast är nog att sätta upp en panel och mäta.
 
Senast ändrad av en moderator:
@Jeffery och @Anders Trots avsaknaden av all info så går det att ge ett bra svar ändå. Men jag hade hoppats på att få svar från våra energiexperter i tråden Mia_R, Silkisif, hvala
Nej, det går inte ge något svar alls med den infon du givit.
Solcellerna kan ju t.ex ligga kvar i sina förpackningar, och då producera noll och intet.

Det finns något som heter solbanediagram som visar solens höjd över horisonten vid olika klockslag och datum för en viss plats, solcellens effektivitet beroende på ljusets vinkel får man nog söka för den specifika solcellen.
Sedan blir det skillnad om solcellerna vetter mot öst, syd eller väst. Eller allting däremellan. Att utgå att alla solceller vetter exakt rakt mot syd gör en teoretiker, inte en praktiker.
 
Jag tar den här frågan ändå, och svarar på någonting annat:
Den solcell som producerar allra bäst, är den solcell som är monterad så att den alltid vänder sin plana sida rakt mot solen.
Med tillräckligt mycket paneler så ger de för mycket på dan på sommaren vilket då borde vara bra att placera dem så de ger mer optimalt på förmiddag och efter middag samt vår och höst. På sommaren blir det tillräckligt ändå.
Eller tänker jag fel. Som jag förstår det så är det en mojäng som gör om det till rätt spänning och skickar ut mot nätet och den har en begränsning, det är tiden den kan maxa som är intressant.
 
Ledsen för att jag trampat dig på tårna.

Du skrev att det är en bedömningsfråga om kärnkraft eller solel är miljövänlig.
Här är vi överens om att vi inte är överens.
Men vad är defintionen på att den dagen solel är effektiv?
Den dagen solcellerna har gjort sitt så behöver de inte lagras i förvar i berget för att inte folk ska bli skadade.
Jag vet inte hur man ska bedömma att man får ett avfall som man inte vet vad man ska göra med...

Så undertiden som vi hoppas på att hitta en effektivare hantering av kärnavfall så blundar vi och kör på mer kärnkraft... om vi inte hittar någon lösning...? Missförstå mig inte, jag säger inte att vi ska lägga ner kärnkraften.

Utomlands en annan fråga?
Om du syftar till hur mycket energi man får i andra länder så är det rätt att i sydligare breddgrader ger mer
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:SolarGIS-Solar-map-Europe-en.png libyen tex har nästan dubbla mängden sol men tyvärr har de mycket värmare klimat så solceller ger inte dubbel effekt där.

Ja att det inte syns idag är uteslutande för att det varit för dyrt kontra vad det producerar i el tidigare.
Men om nu solelen är så dålig, varför har man då förenklat både bygglovsregler och sagt att elleverantörer är skyldiga att köpa din solel och byta mätaren utan kostnad?
Varför får solel även betalt för nätnyttan?
I Sverige som har ganska lika solinstrålning som ( iallafall nedanför stockholm) Tysklad så producerade
sol mer el än tyska kärnkraftverk. under maj 2015
http://www.svensksolenergi.se/upload/nyheter/nyheter-2015/Elprod-Tyskland-Sverige-maj2015.pdf

Ja, jag tycker kärnkraften i Sverige är så pass säker och bra att vi kör vidare på den.
Utomlands, på ställen med t.ex. andra väder- och miljöhot är inte kärnkraft ett bra alternativ.
Så nej, jag syftade inte på att solceller ger mer i Libyen. (Däremot är Österrike en storkandidat! ;) )

Kollar du på precis den där länken som du refererat till här så safe:ar Tyskland med kol som reglerkraft.
Ganska mycket kol dessutom.
Vad tycker du vi ska använda som reglerkraft i Sverige?




Att solceller är hippt och en bra grej för vissa?
Säger grafen på den här sidan dig något?
https://www.fatherly.com/gear/fidget-spinners-sales-amazon-toy-trend/
 
Om vi börjar med köket. Så påstod jag inte att 10% av köken var dåliga, jag skrev rakt ut att jag gissar att det var 10% som var i sånt skick att det var motiverat att byta mer än att man bara vill.
Hur det nu har kommit till att du menar att man måste byta för bättre funtionalitet vet jag inte hur vi kom in på för det var inte vad jag pratade om från början.
Och om vi pratar om 2 olika saker så är det ganska naturligt att vi inte är överens.


Om jag har så fel, varför kommer du inte med fakta som bevisar att jag har fel ?
Så snälla Mia kom med fakta så vi kan få något vettigt ut ur detta eftersom du är så mycket bättre på detta än mig.
De enda jag ser från dig är att berätta hur fel jag har i allt jag skriver men du kommer inte med någon som helst fakta som stödjer något av de du säger jag har fel om.

Om jag har nollkoll på allt de du säger så är det ett mirakel att jag faktiskt har byggt ett vindkraftverk ( 3 fas ac) för att testa och faktiskt kopplat det till nätet och faktiskt sett att det producerar energi.
Eller att jag faktiskt kan styra min elbil till att prioritera sol/ inte sol)
Eller att min vvb styrs till att gå när nätets största pikar är över.
Tänk då vad någon som har koll skulle kunna åstadkomma;)

Hänger du upp dig på att jag skrev att solelen skulle konkurrera ut kol?
Det blir inte mycket till diskussion i en tråd om man enbart ska svara på vad som frågas i början av en tråd och inte hur den utvecklas. Du har verkligen inte kommit med någon som helst fakta utan lösa påståenden, eget tyckande och killgissande. Kul med dina mirakel, själv skapade jag jorden på sju dagar. Jag behöver inte bevisa det utan du får tro på mina ord. :laugh:

Sveriges elförsörjning möter stora utmaningar.
Inte då, vet de inte att med några solpaneler så kan vi sälja allt överskott utomlands och konkurrera ut all kol- och kärnkraft? Vi kan dessutom producera all el vi behöver eftersom solen lyser mest (med sin frånvaro) när behovet är som störst. :idea: Få se nu, hur många soltimmar har vi nu haft i år i Sthlmsområdet ... 0? Hur mycket el har gått på export till Danmark pga dåliga vindprognoser under nu senast nyårshelgen? 300 - > 1000 MW per timme från enbart Norden? Hur mycket tysk kolkraft? Nattetid kan vi iaf enas om att det är ingen solel. ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp