Solskydd för ansiktet

Bukefalos 30 år!

Hazel

Trådstartare
Jag HATAR solskydd men min pappa har också fått ta bort massor av fläckar så jag vet att jag borde bli bättre på det. Mitt största problem är dock ansiktet, till kroppen har jag hittat en spray med högt skydd som jag står ut att ha men i ansiktet tycker jag det känns otroligt obehagligt och oljigt. Förra året provade jag också ett stift, tänkte det kunde kännas lättare att använda än kräm som jag tycker är obehagligt att använda i ansiktet pga hur fet huden blev direkt (har autism och hade aldrig använt lotion i ansiktet tex) för att vara mer besvärlig klarar jag dessutom inte att ha på mig varken keps eller hatt...

Finns det något solskydd som inte får den där obehagliga oljiga känslan? jag tror stift hade funkat bäst men det jag provade va verkligen hemskt, oljan försvann inte ens efter jag tvättat ansiktet. Jag solar generellt inte men speciellt nu på våren är jag ute mycket i trädgården och märker jag får mycket sol i ansiktet

Jag har samma problem och tycker att La Roche-Posay Anthelios är helt överlägsen! Tunn och lättabsorberad och lämnar inget kvarvarande kladd, känns inte att produkten är på :-)

1772965854199.webp

Jag HATAR solskydd men min pappa har också fått ta bort massor av fläckar så jag vet att jag borde bli bättre på det. Mitt största problem är dock ansiktet, till kroppen har jag hittat en spray med högt skydd som jag står ut att ha men i ansiktet tycker jag det känns otroligt obehagligt och oljigt. Förra året provade jag också ett stift, tänkte det kunde kännas lättare att använda än kräm som jag tycker är obehagligt att använda i ansiktet pga hur fet huden blev direkt (har autism och hade aldrig använt lotion i ansiktet tex) för att vara mer besvärlig klarar jag dessutom inte att ha på mig varken keps eller hatt...

Finns det något solskydd som inte får den där obehagliga oljiga känslan? jag tror stift hade funkat bäst men det jag provade va verkligen hemskt, oljan försvann inte ens efter jag tvättat ansiktet. Jag solar generellt inte men speciellt nu på våren är jag ute mycket i trädgården och märker jag får mycket sol i ansiktet

K-beauty: https://glowid.se/collections/solskydd-2?sort_by=price-ascending (leta runt efter bättre priser men det där är en bra samling av vad som finns)

Jag har supertorr och superkänslig hud och älskar Cosrx Ultra Light Invisible, Beauty of Joseon, https://www.apotea.se/beauty-of-joseon-relief-sun-rice-probiotics-spf-50-50-ml , samt Dr Ceuracle Hyal Reyouth Moist Sun.

Jag har samma problem. Jag HATAR känslan av att ha något i ansiktet och solkräm är absolut värst så jag följer tråden.

Såg att La Roche-Posay Anthelios som tipsades om är på rea nu så jag funderar på att köpa och prova den, men jag är snål för jag har redan köpt så många som jag inte kan använda :meh:

Jag känner igen känslan, både på kropp och ffa ansikte. Använder numera Evy, det är en mousse istället för kräm och känns inte alls. Håller länge och klarar svett och bad. När jag varit utomlands (runt ekvatorn=extremt stark sol) har jag smörjt in mig ordentligt en gång på morgonen, efter dusch (jag duschar på kvällen för att få bort salt och svett), och det räcker hela dagen.
https://www.apotekhjartat.se/varumarken/evy/evy-sunscreen-mousse-spf-50-100-ml

Jag känner igen känslan, både på kropp och ffa ansikte. Använder numera Evy, det är en mousse istället för kräm och känns inte alls. Håller länge och klarar svett och bad. När jag varit utomlands (runt ekvatorn=extremt stark sol) har jag smörjt in mig ordentligt en gång på morgonen, efter dusch (jag duschar på kvällen för att få bort salt och svett), och det räcker hela dagen.
https://www.apotekhjartat.se/varumarken/evy/evy-sunscreen-mousse-spf-50-100-ml

Lite varning för Evy dock då de fuskat med skyddet som jag förstått det. Använde den förrförra (?) sommaren och begrep inte varför jag blev så röd i ansiktet trots solskydd. Vet att tex Margareta Grääs brände sig rätt bra också i samma veva

Förutom att jag hatar den kladdiga känslan, så svettas jag massor sommartid och då svider de flesta solskydd i ögonen.

Den som funkat för mig är Nivea sun triple protect. Idag blir det premiär på hemmaplan…

Lite varning för Evy dock då de fuskat med skyddet som jag förstått det. Använde den förrförra (?) sommaren och begrep inte varför jag blev så röd i ansiktet trots solskydd. Vet att tex Margareta Grääs brände sig rätt bra också i samma veva
Det vore ju synd. Kanske någon batch som blivit fel? Har inte hört talas om det och skulle det vara medvetet fusk är det ju lite osmart för det är ju inte så att det inte kommer märkas, direkt.
Jag har använt det i flera år på flera solresor inkl dykt med det och aldrig ens varit i närheten av att bränna mig, vilket jag har väldigt lätt för att göra. Älskar att jag slipper kletkänslan iaf.

Jag såg att du inte gillar lotion i ansiktet, jag gillar generellt inte ansiktskrämer heller men har hittat Lumenes Nordic C Glow cream med SPF30 som går in i huden väldigt lätt.

Jag har kört på ACOs sista åren, den ljusa flaskan med gul kork, som har nå "dry touch". I ansiktet sätter jag dock den med lite puder för att bli helt matt.

Jag har samma problem, och tycker även att tex La Roche-Posays är lite obehaglig.

Bästa jag provat är koreanska cica regen vegan sun. Behöver fyllas på ett par gånger under dagen eftersom den inte är vattenfast, men den är såpass lätt och okladdig att det funkar bra även över smink.

Kanske skulle lagt till att jag inte använder smink alls och jag har lätt oljig hud vilket säkert är en av anledningarna till att jag tycker allt känns fett direkt. K beauty låter bra men det känns som att dom är väldigt mycket för extra fuktgivande och jag tror inte det funkar riktigt till min hy

1772986611837.webp

Jag är ganska nöjd med denna. Tycker inte heller om att bli "kladdig" så som man ofta blir av solskydd, men denna är ändå helt okej. Använder den till hela kroppen.

Kanske skulle lagt till att jag inte använder smink alls och jag har lätt oljig hud vilket säkert är en av anledningarna till att jag tycker allt känns fett direkt. K beauty låter bra men det känns som att dom är väldigt mycket för extra fuktgivande och jag tror inte det funkar riktigt till min hy

Nja... det finns de som fungerar för kombination/fet hud också. Jag hade testat Dr Ceuracle Cica Regen Vegan Sun (fast deras Hyal Reyouth kan nog fungera också), Klairs All-day Airy Sunscreen eller Make P:rem UV Defense Me No Sebum Sun Cream.

Jag använder den här. Har också fet och oljig hy. Tyvärr tycker jag att de flesta liksom löses upp lite om man blir lite svettig, men den här känns matt på huden och jag som får acne av de flesta solskydd kan använda den här utan problem.

https://www.apotea.se/avene-cleanance-suncare-spf-50-50-ml-1?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=[PB] [GSC] - Generic&utm_term=Solskydd&gad_source=1&gad_campaignid=1671031814&gclid=EAIaIQobChMIrr7HguWQkwMVkk-RBR1__QJWEAQYBiABEgIjv_D_BwE

Jag kollade lite på Avene för jag har haft annan hudvård från dom som jag gillar, kanske värt att prova. Fick massor av finnas av solstiftet trots att jag inte direkt har dom problemen annars

Jag kollade lite på Avene för jag har haft annan hudvård från dom som jag gillar, kanske värt att prova. Fick massor av finnas av solstiftet trots att jag inte direkt har dom problemen annars
Jag använder nästan bara hudvård från dem. Om du har gillat andra produkter från dem kanske du gillar denna också. Men det är ju så individuellt vad man gillar. Men jag rekommenderar den starkt iaf ☺️

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka