Ja precis, men skollagen (?) säger väl 15 h som minimi, sen kan kommunen besluta annat (kan även finnas individuella skäl till utökad tid).I min kommun är det 20 h, så kan ju vara lite olika..![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja precis, men skollagen (?) säger väl 15 h som minimi, sen kan kommunen besluta annat (kan även finnas individuella skäl till utökad tid).I min kommun är det 20 h, så kan ju vara lite olika..![]()
Så gnällig jag låter.Insåg att det lät som att jag ska vara heeelt själv hemma dygnet runt, höggravid med två små barn, men min man är hemma om kvällarna efter jobbet vilket är skönt förstås.
Ja, man har rätt till 15-timmars vid föräldraledighet men inte semester. Vill absolut vara med mina barn och ser fram emot det, men är bara realistisk och vet att det inte kommer bli vilsamt bara för att jag går på semester.![]()
Stort grattisHej hej! Har inte skrivit i tråden tidigare för jag skulle egentligen få ett vårbarn. Men det blev ett sommarbarn efter igångsättning pga gått över två veckor som omföderskaNu är bebis ett och ett halvt dygn och vi är på BB. Storasyster har precis hälsat på och åkt hem med pappa, bara jag och bebis kvar. En märklig känsla, vill bara åka hem till mitt vanliga liv, men med lillasyster såklart.
Åh grattis!Hej hej! Har inte skrivit i tråden tidigare för jag skulle egentligen få ett vårbarn. Men det blev ett sommarbarn efter igångsättning pga gått över två veckor som omföderskaNu är bebis ett och ett halvt dygn och vi är på BB. Storasyster har precis hälsat på och åkt hem med pappa, bara jag och bebis kvar. En märklig känsla, vill bara åka hem till mitt vanliga liv, men med lillasyster såklart.
Ingen som är beräknad nu i juni?
Jag mår inte så bra. Illamående, svårt att sova på natten och konstig i magen till och från.
TackLåter som om det kanske är dags snart? Lycka till!![]()
Tack
Men jag tror inte det är dags än utan det är några veckor kvar. Gäller att härda ut kroppsligt och mentalt![]()
Vecka 39+0 idag, var hos barnmorskan och fick se att bebis återigen ligger i tvärläge... Nytt vändningsförsök på måndag morgon. Alltså, jätteskönt att hjärtljud och så var bra, det är jag verkligen så tacksam över. Men lite tröttsamt med ytterligare en tur till sjukhuset (vi har en timma dit), ordna barnvakt till väldigt tidig morgon osv. Grejen är att det känns lite menlöst då bebis låg med huvudet ner sist gång vi hade åkt in för att vända, och jag tänkte redan då att hur troligt är det att hon inte fortsätter att snurra runt med tanke på att hon dagen innan legat i tvärläge? Och så känns det väl nu med... Antingen har hon själv lagt sig med huvudet ner på måndag morgon eller så lyckas de vända henne dit, men hon kan ju lika gärna lägga sig i tvärläge igen samma eftermiddag?
Jaja, det är bara att hänga med och se vad som händer. Och jag ska verkligen inte klaga, det hade kunnat vara under tråkiga omständigheter vi behövt åka in flera gånger och jag är ju så glad att det bara beror på en väldigt busig och tvär bebis!
Men åh, vilket meck.
Jag är med i en grupp på fb där flera fått vändningsförsök och då fått info om att det kan bli så att barnet behöver komma ut då (snitt tror jag). Men tänkte, de skulle inte kunde vända bäbisen och sen inducera förlossning? Så att hon kommer med rätt ände först, eftersom du är fullgången och så. Eller det går kanske inte?
När vi var inne sist gång på vändningsförsök så pratade de om att ifall bebis vänder sig till tvärläge igen, eller säte, och det är närmare runt BF så kan det bli vändning och induktion direkt efteråt. Och måndag är ju nära BF kan jag tycka (BF är på torsdag). Så kanske. Jag var lite förvånad över att barnmorskan på BMM och/eller barnmorskan på sjukhuset (som hon ringde till när jag var i rummet) inte nämnde något om det. Känns ju som en bra grej att förbereda den gravida på. Ingenstans i informationen jag har fått står det heller något om att det kan bli snitt i samband med vändningen. Men när jag har googlat så har jag läst att det kan bli så. Lite konstigt som sagt att de inte informerat mer om det, speciellt när det är såpass nära BF som det blir för mig nu på måndag. Men de vill kanske inte jaga upp någon i onödan... Allra oftast åker man väl bara in, vänder och åker hem igen.
När jag frågade om igångsättning kan bli aktuellt efter vändningsförsöket på måndag, eftersom de pratade om det sist gång vi var inne, så lät BM lite tveksam. Hon sa att man får utgå från det senaste läget man vet om på bebis. Men det verkar ju kunna ändra sig väldigt snabbt och jag har insett att jag verkligen inte själv kan känna hur hon ligger. Det bökas runt så mycket att jag faktiskt inte har koll. Trodde att hon låg kvar med huvudet neråt nu för det är verkligen ett tryck och ilningar neråt, men nä så var det ju inte... Det är inte bara jag som har svårt att känna det. BM idag trodde också först att huvudet var neråt när hon kände på magen, men så tog hon ett ultraljud för säkerhets skull och först då såg hon att det var tvärläge igen. Och barnmorskorna på sjukhuset när vi var inne för vändning sist gång hade också svårt att känna, fast där var det tvärtom... Efter att ha känt på magen sa de att huvudet inte var neråt, men när de gjorde ett ultraljud såg de att huvudet visst var neråt??
Börjar bli lite orolig över vad detta är för galen bebis egentligen...![]()