Sommar-regntäcke

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Egonson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 4 858
E

Egonson

Funderar på regntäcke sommartid, att ha när det öser ner dygnet runt typ.
Har två stycken helt ofodrade regntäcken som jag annars brukar använda, men dom har bägge absorberande yttertyg och det gillar jag inte riktigt för hela täcket blir ju genomblött.

Tror ni att det funkar att använda ett ofodrat regntäcke med tunn (max 2 mm) fleecetyg på insidan eller blir det för varmt att ha sånt på sommaren?
Jag använder ett sånt på vintern och det håller ju skitbra för väta :idea:

Sv: Sommar-regntäcke

ett regntäcke ska inte släppa igenom väta, vad menar du med absoberande yttertyg ?är det bomullstäcke ?
är det ett uttvättat regntäcke kanske det hjälper att impregnera.....

Nej, det finns ju faktiskt regntäcken som suger åt sig vätan och fukten efer ett tag i ösregn, fukten håller sig då kvar i täckestyget i stället för att gå rakt igenom och lägga sig på hästen.
Visst, hästen är torr trots att täcket blir blött, men det känns ändå inte riktigt ok att täcket blir genomblött liksom. Det tar tid att torka och sedan blir ju täcket kallt när det är blött.

Sen finns det ju dom som fukten bara rinner av från, de är ofta teflonbelagda eller impregnerade på ett annat sätt.

Alla (eller nästan i alla fall) använder impregneringsmedel, och det fungerar om det regnar en liten stund.... långa ihållande regn så går det igenom.

Känner bara till ett som kan klara det där :/

Vet itusan om jag skulle lagt på ett "fodrat" regntäcke på sommaren, kanske om jag är hemma och kan dra av det så fort det blir sol... rena bastun ju =)

hmmm... måtte vi få bättre sommar än vintern som vi haft (eller har ska man kanske säga)

jovisst, men även dom måste ju impregneras om ibland. alla mina regntäcken håller tätt (och har andasfunktion). dom håller för långa regn oxå, kostar lite mer, men det är det värt ! tycker inte heller våta täcken är någon hitt.....

Alltså man får ju inte göra reklam och så där, men visst finns det täcken man inte behöver impregnera om

hilleville, du har PM :)

Gojs nu blev det komplicerat här :p

Det var ju om det blir för varmt jag undrade om.
Alltså, jag menar en kylig och MYCKET regnig sommardag, är det VARMT och regnigt har hon inget täcke på sig.

hehe.. gojs :) det är inte var dag man hör =)

Jag menade att en jädrans kall och regnig sommardag kan ju som tillsynes känt för varje svensk växla till 25 C och sol inom loppet av nån minut eller så=)

Är det bara kallt och jäkligt kan det kanske spela mindre roll

stina-lina skrev:
hehe.. gojs :) det är inte var dag man hör =)

Jag menade att en jädrans kall och regnig sommardag kan ju som tillsynes känt för varje svensk växla till 25 C och sol inom loppet av nån minut eller så=)

Är det bara kallt och jäkligt kan det kanske spela mindre roll

Hehe det var bara något jag kom på sådär precis :p :D

Ja det vet jag att det kan. Hm.. Svårt detta. Kanske bättre att satsa på ofodrat täcke ändå.

Det fleecefodrade jag har är också ett Horse Saver, det är jättebra :bow: Har ett ofodrat Himalaya från Börjes (bara provat en gång i regn dock) och ett Royston Lightweight som håller ett tag i alla fall.
Jag har ju lite tid kvar att fundera iaf, det är ju kvar till sommaren menar jag :p

Om det är ett kallblod du har så är det troligt att det blir för varmt med fleecefodrat. Det är vad jag har till mina två kallblod hela vintern (förutom just nu när det är uppemot -20, nu har de tjocka vintertäckena kommit fram)

Immer

Kolla efter den "ofodrade" varianten i så fall också, jag är störtnöjd mec mina. Rätt bra prislapp också, 6-700;- var ordinarie i höstas.
Och det är stor skillnad jämfört med fleecefodret, detta är jättetunt och därmed perfekt till mina "raggsockor" när man bara vill hålla dem torra. Pälsen ser fin ut under efter ett 12-timmars pass med nederbörd :)

Min är ju väldigt frusen av sig, men han Måste ha ett bomullstäcke under sitt helt ofodrade shires regntäcke om det regnar, för så fort täcket blir blött ovanpå så blir han ISKALL över kors och rygg.... :crazy:

Men med ett tunnt bomullstäcke under så går det bra, och det blir inte för varmt om det skulle komma nån liten solstråla heller. Tror det är bättre än att ha ett med fleecefoder! :)

Jag tror att fleecefoder blir för varmt på sommaren. Det använder jag till vårt russ tills det "nästan är vinter". Satsa på ett regntäcke med ett tunt bomullsfoder i stället!

Centaur - fleece är fluffigare och ventilerar i allmänhet bättre än bomull, så har du verkligen testat detta?!

Förstår inte riktigt vad du menar med testat? Testat fleecefodrar regntäcke? Jag har ett bucas som väl är nån sorts fleece.
Jag tycker det blir för varmt! Dessutom är vanlig fleece så statisk.

Och mina bomullstäcken är jättetunna, inte den där grova sorten.

Jag funderade bara - fleece leder ju bort vatten bättre och är ju "fluffigare" än bomull, så det borde inte öka värmen mera än bomull?

När det regnar dygnet runt brukar oxå temperaturan sjunka.
Hästen kan då bli kall på de ställen där den inte är täckt eller om det regnar in vid bogen.
Fleece är gjort av plastmaterial och värmer då mer.
För varma dagar finns det täcken med nätfoder.

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 581
Senast: Shixle
·
Övr. Hund Jag ska till Hööks om någon vecka och shoppa lite och tänkte köpa ett vintertäcke. När det är snö så brukar min hund frysa när man går...
Svar
3
· Visningar
1 458
Senast: Hagstadius
·
Övr. Hund Jag får 500kr i månadspeng och minst 400kr av dem går varje månad till nya halsband, selar, koppel eller godis till min hund. Jag har... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 868
Senast: Jenka
·
E
Utrustning Jag behöver ett regntäcke som andas grymt bra. Några önskemål är att det är tunnt fodrat, så att det går att ha dagar när det är runt 10...
Svar
8
· Visningar
2 473

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka