Bukefalos 28 år!

Sommarbete vs Vintervila

Sv: Sommarbete vs Vintervila

*KL

Om man har en häst som blir fet snabbt på bete, samt blir i princip ett oridbart monster pga överskottsenergi om den vilar länge på vintern - Kan det då vara lämpligt att "sprida ut" vilan och ha exempelvis veckolång vila flera gånger under året istället?
 
Sv: Sommarbete vs Vintervila

KL

Min häst får både och.

På sommaren när det är som varmast och värst med flygfän och på höst/vinter när underlag och väder ställer till det för ridningen.
 
Sv: Sommarbete vs Vintervila

*KL

Om man har en häst som blir fet snabbt på bete, samt blir i princip ett oridbart monster pga överskottsenergi om den vilar länge på vintern - Kan det då vara lämpligt att "sprida ut" vilan och ha exempelvis veckolång vila flera gånger under året istället?

Det beror på varför du vill ge vila .
Om det är Flr att mota Olle i grind ang tex oupptäckta småskador eller överansträngning etc, brukar rådet vara att minst 3 sammanhängande viloveckor behövs .
Om det handlar om vila bara för lite generell återhämtning kan du lika gärna köra aktiv vila - dvs tex skritt på lång tygel nån vecka här och där . Exempelvis .
Fetma är omöjligt att rida bort, magrare diet rakt av är förutsättningen att motion i ovanpå skulle göra ngn som helst skillnad .
 
Sv: Sommarbete vs Vintervila

Jo det måste ju va kanon för en häst att gå runt å spänna sej i en timme på blankis... Det måste göra väldigt stor skillnad..

Isåfall så ska jag upplysa dig om broddar, väldigt bra på is. Jag både travar och galopperar på isen, både uppåt och neråt. Jag har aldrig någonsin varit med om att min häst har halkat med brodd på sig eller spänt sig.

Jag står nog fast vid att det är mycket ryttarens bekvämlighet det hänger på om hästen ska röra på sig eller inte. Jag har dock stor förståelse för att folk ställer av på vintern, jag känner själv att det är otroligt jobbigt ibland och min häst har ofta fått stå, men det går att rida.
 
Senast ändrad:
Sv: Sommarbete vs Vintervila

kl

Jag kör också på vintervila. Vi har inte ridhus och utebanan, trots att den är bra belyst, blir slasking eller fryser.
Jag har turen att hyra hus beläget på en gård och min hyresvärd har ingen boskap på vintern, vilket betyder att jag får husera hur jag vill i ladan/stallet och i en av hagarna under denna tid. :bow:
 
Sv: Sommarbete vs Vintervila

Jag ställer inte av min häst på vintern just för att det är de absolut perfekta perioden som vi kan göra grundträningen för hästarna.
 
Sv: Sommarbete vs Vintervila

Jag har aldrig "ställt av" en häst. Förra var en äldre gentleman som inte mådde bra varken i kropp eller knopp av att vila och den nya är en 5åring med MASSOR av energi :) I stallet där vi står är det inte så stora hagar, ut 8 in ca 16, ej fri tillgång på hö och nära ridhus. Så det som passar oss är att hålla igång. Däremot tar vi mikropauser på några dagar till en vecka om det är ruggigt väder.

Dessutom är det ju på vintern man kan träna inför kommande säsong och det underbara hjälpmedlet djupsnö finns :D
 
Sv: Sommarbete vs Vintervila

Jag bor allra längst ner i landet och har således ingen direkt vinter att snacka om. Men jag släpper hästarna på bete på sommaren och rider hela betesperioden. Sen vintern styrs mest av vädret, jag rider inte några 6 dagar i veckan, men det beror mest på att jag inte gillar att rida på ridbana för mycket och eftersom jag slutar jobba kl 16 är det mörkt när jag kommer till stallet. Så jag rider mycket mindre december-februari, men det är ingen direkt vila.
Eftersom min häst är en oturshäst med lite mer eller mindre kroniska sjukdomsbesvär så passar jag på att rida när hon är frisk i stort sett.
 
Sv: Sommarbete vs Vintervila

Jag kör mest vila på vintern. Även om hästarna går på bete på sommaren så har jag ändå möjlighet att rida varje kväll :)

Men när vinterns slår till som värst med is så får pållarna vila!
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 650
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 553
Senast: Fiorano
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 002
Senast: Miingla
·
Fritid Efter ett gaska jävligt år arbetsmässigt för både mig och sambon (tack och lov i olika perioder) känner vi både ett behov av att komma...
Svar
14
· Visningar
963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp