Sommarens bokbingo 2023

Jag kan tänka mig att göra en bricka till höstvinterns bingo ifall ingen annan känner sig manad? Tänker att det kan pågå mellan 1 oktober och 31 december i så fall, ifall det låter rimligt? Skicka gärna förslag på rutor ifall ni har några!
 
Bo Eriksson, Sturarna. Makten, morden, missdåden, Blommor nämns.
Politiska intriger från 1500-talet. Fokus är ätten Sture som under senmedeltiden en av de mest inflytelserika, men definitivt var ute ur spelet efter de s.k. Sturemorden 1567, men i viss mån berörs även en vidare politisk och social historia. Vad var det egentligen som hände, hur fungerade maktspelet och varför blev Vasa en vinnare och Sture en förlorare? (blommor finns i slottens omgivningar, på festbord, och som motiv i dekorationer)

Deon Meyer, Död i gryningen, Utomeuropeisk författare
Sydafrikansk deckare. Börjar med en rejält nergången man som ska hjälpa till att leta efter ett testamente, men utvecklas till att en skärpt utredare hamnar i något som har trådar till en mörk historia som någon är beredd att använda mycket våld för att hålla hemlig. Parallellt löper huvudpersonens egen historia om varför han hamnade där han är idag.
 
Sanningar och skogspromenader av Anna Alemo Bok på S
Jag gillade den! Detta är andra boken om fritidshus-området Boklyckan, jag har läst den förra också (eller om jag ens läste klart den?), men denna tycker jag var mycket bättre! Jag har läst andra böcker av henne som jag gillat, därför vågade jag mig på tvåan ändå.

En enkel till Amerika av Marie-Louise Marc Bok med utomhuskonsert
Det är flera spelningar på Folkets Park.
Jag gillade den, som jag gillat författarens tidigare böcker.
Handlar om Ingrid som träffar en amerikan, han friar direkt och hon far dit utan att de ens känner varann. Utspelar sig på 50-talet.
 

Bifogade filer

  • 20230926_194227.jpg
    20230926_194227.jpg
    160,5 KB · Visningar: 10
Tjoho, äntligen kan jag ropa bingo! Som kvinnlig författare född före 1940 valde jag till slut en riktig svensk klassiker: Astrid Lindgren :love: Jag snubblade över boken Nya hyss av Emil i Lönneberga, som egentligen är tänkt för min man att öva svenska med, och insåg att den kan jag ju läsa! Jag har inte läst något av Astrid Lindgren i vuxen ålder, jag vet knappt om jag någonsin läst hennes böcker själv eller om det bara varit högläsning av mamma och pappa när jag var liten, så det var faktiskt en riktigt intressant och mysig upplevelse! En typisk sådan där grej som jag aldrig hade gjort om det inte vore för bokbingot :)

Utöver detta har jag nyss lyssnat klart på Revolutionens första offer av Lina Makboul. Tack vare @MiaMia kryssar jag den som en som någon annan redan kryssat i detta bingot, jag blev inspirerad när jag läste din recension av den! Jag var inte helt övertygad i början, men ju längre jag lyssnade desto mer tyckte jag om den. Sedan kan jag tycka att den kändes lite väl ensidig och lite väl mycket som ett försvarstal emellanåt, vilket inte är så konstigt, men författaren är även imponerande ärlig med sina brister och känslor och jag kände verkligen för henne ibland (utan att för den sakens skull tycka att hon agerade korrekt alla gånger). Framförallt fick boken mig att tänka efter, reflektera och googla för att lära mig mer om vissa saker och händelser som nämndes och det tänker jag är ett ganska gott betyg!

Bokbingo 260923.png
 
Hann med en sista bok.
Susie Steiner, Persons Unknown.
Kryssar bok med gult på omslaget.
Lika bra som den första boken om DI Manon Bradshaw.
Klassisk polispusseldeckare och en riktig bladvändare 😊

0F466637-74E6-47A0-8E65-F85E0CAC6DFC.jpeg
 
Har lyssnat flera timmar idag för att få in ett sista kryss. :)

Deon Meyer, Jägarens hjärta, med en trädgård
Fortsätter med den sydafrikanska författaren som jag aldrig hade stött på utan bokkrysset. Den enkla storyn är att någon vill ha tag på en hårddisk och att någon annan vill hindra att den levereras. En man som reser på en motorcykel behöver stoppas till varje pris, men varför? Vad som finns på hårddisken och vem som är ond eller god, lojal eller förrädare är länge oklart.
Den mer komplexa storyn handlar om landets konfliktfyllda utveckling, hur människor hamnat på olika platser i den, om oskyldiga civila som dras in av en slump, om att det där med onda och goda sällan är så lätt att veta, och om att människor är båda delarna samtidigt.
(Huvudpersonen har en liten, välskött köksträdgård där han odlar fantastiska tomater tillsammans med sambons son)
 
Jag såg att det fanns ett nytt bingo, vill bara smasha in min sista bok i detta och ropa Bingo!
Resten får du ta reda på själv av Lauren Oliver
Där någon äter glass.
Den handlar om 4 tonårstjejer (en av dem, Sam, är huvudperson). De går i skolan, är populära, festar osv och är kanske inte så schysst mot de inte lika populära. Under en fest fyllekör de, det sker en olycka och Sam dör. Sen blir det "måndag hela veckan" och hon förändrar sitt liv...
Jag höll på att lägga av med den, var lite väl "high school-drama" typ, men hade ingen mer bok hemma, så läste klart och tycker faktiskt den gav mig något, det tycker jag!
 

Bifogade filer

  • 20231002_093041.jpg
    20231002_093041.jpg
    170,2 KB · Visningar: 6

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
474
· Visningar
12 142
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
413
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 602
Senast: startpompe
·
Fritid Jag har gjort ett bokbingo. Jag tänker att vi kör från idag den 5 mars till 5 juni så kan vi göra ett nytt för sommaren sen. Nu är det...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
6 430

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp