Sommarens bokbingo 2023

De sista sex kryssen klara oxkså nu, så nu är hela bingot kryssat :D (vilket var mitt mål eftersom jag läser, ehm, en del :angel:)

Bok i inlägg innan något av mina inlägg - Ett sammanvävt liv av Merlin Sheldrake. Icke-skönlitterär bok om svampar. Intressant! Mycket jag inte hade koll på. Men inte någon bok för sträckläsning för mig, utan mer läsa några sidor i taget.

Författare som skriver i mer än en genre (feelgood/romantik och fantasy) - Den röda falken av Caroline Hurtig. Urban fantasy med romantik i sig som utspelar sig i ett historiskt Sverige, där huvudpersonen är en mördare av övernaturliga väsen som tagit över mänskliga kroppar. Allt är dock kanske inte som hon ursprungligen fått lära sig. Jag tyckte om den, och läste ganska direkt andra delen i serien.

Börjar inte i början - Konsten att höra hjärtslag av Jan-Philipp Sendker. Om en jurist i USA vars pappa plötsligt gav sig av några år tidigare, och där hon hittar ett brev från en kvinna i Burma där fadern var född och växte upp. Hon följer efter, och när hon kommer fram får hon reda på faderns historia och uppväxt, vilket han aldrig brukade prata om. Majoriteten av boken utspelar sig i "dåtiden" och med faderns historia centrerad. Okej, men inte någon bok där jag kommer läsa fortsättningen i serien.

Författarens efternamn börjar på samma bokstav som mitt efternamn - Kärleken av Helena Dahlgren. Fortsättning på Det nya livet, en historisk roman om några kvinnor i 1910-talets Sverige. Okej, men jag tror inte jag kommer fortsätta läsa resten (delvis också eftersom de byter författare mellan 2 och 3, och sedan mellan 4 och 5 - jag tycker det känns konstigt)

Förläggarföreningens topplista - Fresh Water for Flowers av Valérie Perrin. Boken handlar om en kvinna som jobbar på en kyrkogård i Frankrike. Inte min typ av bok egentligen, och jag var flera gånger i början på väg att lägga undan den då jag tyckte den var tråkig. Men i slutändan fortsatte jag att läsa och den blev lite bättre i slutet - så en okej bok, även om jag troligtvis inte hade läst klart den om det inte varit för bokbingot.

Kvinnlig författare född innan 1940 - Regency Buck av Georgette Heyer. Historisk romantik som utspelar sig i England i början på 1800-talet. Ett rikt nästan vuxet syskonpar, men som inte är tillräckligt gamla för att själva få ha rätten att bestämma över pengarna själva, förlorar sin far och hamnar istället hos en förmyndare de aldrig träffat tidigare - greve Worth. De beger sig till London för att för första gången ta del av sällskapslivet där. Jag har läst tre andra böcker av henne sedan tidigare, och i alla fall två av dem tyckte jag riktigt mycket om. Den här tyckte jag dock inte lika mycket om - jag fastnade inte för varken karaktärerna eller handlingen på samma sätt. Så om ni vill testa läsa något av Heyer skulle jag inte börja med den här


IMG_20230908_112446064.jpg
 
De sista sex kryssen klara oxkså nu, så nu är hela bingot kryssat :D (vilket var mitt mål eftersom jag läser, ehm, en del :angel:)

Bok i inlägg innan något av mina inlägg - Ett sammanvävt liv av Merlin Sheldrake. Icke-skönlitterär bok om svampar. Intressant! Mycket jag inte hade koll på. Men inte någon bok för sträckläsning för mig, utan mer läsa några sidor i taget.

Författare som skriver i mer än en genre (feelgood/romantik och fantasy) - Den röda falken av Caroline Hurtig. Urban fantasy med romantik i sig som utspelar sig i ett historiskt Sverige, där huvudpersonen är en mördare av övernaturliga väsen som tagit över mänskliga kroppar. Allt är dock kanske inte som hon ursprungligen fått lära sig. Jag tyckte om den, och läste ganska direkt andra delen i serien.

Börjar inte i början - Konsten att höra hjärtslag av Jan-Philipp Sendker. Om en jurist i USA vars pappa plötsligt gav sig av några år tidigare, och där hon hittar ett brev från en kvinna i Burma där fadern var född och växte upp. Hon följer efter, och när hon kommer fram får hon reda på faderns historia och uppväxt, vilket han aldrig brukade prata om. Majoriteten av boken utspelar sig i "dåtiden" och med faderns historia centrerad. Okej, men inte någon bok där jag kommer läsa fortsättningen i serien.

Författarens efternamn börjar på samma bokstav som mitt efternamn - Kärleken av Helena Dahlgren. Fortsättning på Det nya livet, en historisk roman om några kvinnor i 1910-talets Sverige. Okej, men jag tror inte jag kommer fortsätta läsa resten (delvis också eftersom de byter författare mellan 2 och 3, och sedan mellan 4 och 5 - jag tycker det känns konstigt)

Förläggarföreningens topplista - Fresh Water for Flowers av Valérie Perrin. Boken handlar om en kvinna som jobbar på en kyrkogård i Frankrike. Inte min typ av bok egentligen, och jag var flera gånger i början på väg att lägga undan den då jag tyckte den var tråkig. Men i slutändan fortsatte jag att läsa och den blev lite bättre i slutet - så en okej bok, även om jag troligtvis inte hade läst klart den om det inte varit för bokbingot.

Kvinnlig författare född innan 1940 - Regency Buck av Georgette Heyer. Historisk romantik som utspelar sig i England i början på 1800-talet. Ett rikt nästan vuxet syskonpar, men som inte är tillräckligt gamla för att själva få ha rätten att bestämma över pengarna själva, förlorar sin far och hamnar istället hos en förmyndare de aldrig träffat tidigare - greve Worth. De beger sig till London för att för första gången ta del av sällskapslivet där. Jag har läst tre andra böcker av henne sedan tidigare, och i alla fall två av dem tyckte jag riktigt mycket om. Den här tyckte jag dock inte lika mycket om - jag fastnade inte för varken karaktärerna eller handlingen på samma sätt. Så om ni vill testa läsa något av Heyer skulle jag inte börja med den här


Visa bifogad fil 127550
Bonuspoäng för illustrerad bingobricka! :)
 
Chimamanda Ngozi Adichie, Alla borde vara feminister, under hundra sidor
Efter tips i tråden. Enkel och tydlig.

Peter-Godfery Smith, Djupsinne. hur bläckfisken började tänka, någon fiskar
Om bläckfiskars egenskaper och liv, med fokus på upplevelser av omvärlden, beteenden och interaktion, samt de mentala förmågornas evolution. Mycket god populärvetenskap, gedigen kunskap förmedlad med pedagogisk förmåga.

Nilla Kjellsdotter, I rättvisans blod, med dagboksanteckningar
Det borde vara ett enkelt fall när hustrun till en notorisk kvinnomisshandlare hitta med skallen inslagen. Dock har maken alibi så polisen Mija med kollegor behöver leta efter efter någon annan som kan ha velat en hunsad och isolerad småbarnsmamma illa. Finlandssvensk deckare, kul med vissa ord och uttryck som inte hade använts i Sverige.
 
C02B357F-1ABA-4D41-A9F4-4CDE6A7B3CCA.jpeg

Nästa kryss för bok vars författare har ett efternamn som börjar på samma bokstav som mitt eget: Elizabeth Finch av Julian Barnes.
Läst en del av Barnes och ibland är han briljant, ibland tämligen obegriplig. Men den här gillade jag. Det är något med tonen i den som bara värmer. Svårt att sätta fingret på. Vissa delar blev dock något långdragna. Men som helhet får den pluspoäng 😊
 
Jag läste ut Home Stretch av Graham Norton idag och kryssar den som Bok där någon badar. En av de allra viktigaste händelserna i hela boken sker just i anslutning till ett bad i havet, så det kändes som helt rätt kryss för den boken som för övrigt var något alldeles fantastiskt bra! Gripande historia, välskriven, insiktsfull och så en liten dos irländsk humor för att göra saken ännu bättre. Är väldigt sugen på att läsa mer av författaren och ser med glädje att han skrivit både en och två böcker till.

Bokbingo 080923.png
 
5DB6E1EC-4E59-44F9-ADBB-A1631DDD99CF.jpeg

Nästa kryss för The Man on the Street av Trevor Wood.
”Flertrådig” handling, men den huvudsakliga intrigen utspelar sig på sommaren. Ok som deckare, men det blev lite för många otrevliga händelser som staplades på varann på slutet.
 
CE75BD99-23EA-47AD-89EE-1E2803F4926F.jpeg
En familjetragedi av Mattias Edvardsson kryssar rutan med trädgård.

Helt okej bok, varken mer eller mindre. Man får följa några personer med olika livsöden som korsas kring ett gift par, där mannen från vissas perspektiv verkar jätte trevlig och från andra inte så trevlig.
 
Nilla Kjellsdotter, Flickan i Stenparken, någon äter glass
Del två om Österbottniska polisen Mija, se tidigare kryssad bok. Sexuella övergrepp och diabetes är teman i boken.
 
Nu har jag läst ut en tegelsten som jag kämpat med hela sommaren; Mot paradiset av Hanya Yanagihara (samma som skrev Ett litet liv som var väldigt populär för några år sen). Boken är uppdelad i tre delar som utspelar sig med hundra års mellanrum. 1893 får vi följa David som är född i en mäktig familj, men som själv är skör och har svårt att hitta mening i livet. Han träffar Edward, en charmig musiker som verkar leva varje sekund. 1993 är starkt präglad av Aids, även om sjukdomen inte nämns vid namn, men följer också (före detta) kungafamiljen på Hawaii. 2093 är samhället dystopiskt, svårt präglat av pandemier och uppror från olika rebellgrupper. Vi följer Charlie som är begriplig i en annars obegriplig värld.

Jag vet inte vad jag ska säga om den här boken. Den är välskriven och med ett stort fokus på samkönade relationer. Men jag förstår inte hur delarna är kopplade till varandra, förutom att namnen på karaktärerna återanvänds, vilket i sig är förvirrande. Dystopier gillar jag i regel och jag tyckte också bäst om den sista delen, även om den kändes för nära sanningen om vad vi har att vänta för att vara riktigt underhållande. Däremot har jag alldeles för dålig koll på amerikansk historia för att förstå vad som är sanningsenligt och vad som är hittepå. Vad jag har kunnat googla mig till så verkar delarna som rör Hawaiis självständighet/icke självständighet stämma iallafall.

IMG_2013.jpeg


Jag kryssar rutan för bok med brev eller dagboksanteckningar.
 
Jag lyssnade klart på Carin Hjulströms Hitta vilse i morse och kryssar den som Bok som utspelar sig på sommaren. Den var ett väldigt spontant val som baserades på att jag ville ha något lättsamt med en bra uppläsare. Samtidigt kände jag vagt igen författaren och insåg efter en stund att jag nog läst föregångaren någon gång för en herrans massa år sedan, för det var flera detaljer som kändes bekanta. Den verkar dock inte ha gjort något större intryck på mig, och det gjorde inte heller denna bok. Jag tyckte rätt bra om de första två tredjedelarna men sedan blev det för långsamt, naivt, platt och förutsägbart. Den var helt ok som tidsfördriv men hade lite för många irriterande karaktärer och detaljer för att jag ska rekommendera den helhjärtat.
 

Bifogade filer

  • Bokbingo 140923.png
    Bokbingo 140923.png
    121 KB · Visningar: 10
Jag kryssar rutan bok där författarens efternamn börjar på samma bokstav som ditt efternamn Jag har läst Lova mig tystnad av Mattias Edvardsson. Handlar huvudsakligen om två familjer i Trelleborg. I den ena familjen där det är två systrar Amanda och Isabella blir Amanda mördad. Isabella är ihop med Sixten en duktig fotbollsspelare och allas drömkille.

Den andra familjen är dels sonen Niko som är ihop med Amanda och pappas Sasho som varit Trelleborgs bråkstake under uppväxten och suttit inne.i Fnns också några personer till i familjenrns.

Boken hoppade fram och tillbaka för vissa tider innan mordet och efter mordet där man fick följa olika händelser. Jag tycker det gjorde historien ganska rörig och seg kändes som att jag hade svårt att hänga med i historien . Dessutom kändes det som boken var för lång och jag hoppade över cirka 50 sidor i boken mot slutet för jag orkade inte med att sega mig fram till slutet. Mycket olikt mig brukar alltid läsa hela böckerna. Men att jag ändå förstod slutet kanske är ett tecken på att den hade mått bra av att vara kortare.

Den hade ändå vissa partier i boken som var bra så den får 2 av 5 av mig men skulle inte rekommendera den till någon annan och kommer inte läsa mer av författaren.

Laddar upp kort på min bricka lite senare idag 🙂
 
Där någon grillar eller äter grillat: Ett omöjligt val av Sheila O'Flanaghan.

Jag tyckte den var bra. Handlar om Eden, vars make dött i en olycka och hur hon går vidare, lite svårt eftersom hon har starka band till hans familj.
 

Bifogade filer

  • 20230918_150621.jpg
    20230918_150621.jpg
    158,7 KB · Visningar: 7
Från en tjockis till en tunnis… :p Har läst Har du försökt stänga av och slå på igen av Erik Andersson, en tunn liten novellsamling som utspelar sig i Västergötland och Bohuslän. Det är vardagsnära med avstamp i landsbygd, ibland absurda, ibland inte.

Det är första gången jag läser skönlitterärt av författaren, har annars med stor behållning läst hans böcker om översättning (han gjorde nyöversättning av både Sagan om Ringen och Ulysses, samt skrev metaböcker om översättningsprocessen, rekommenderas varmt!). Kanske blev jag lite lurad av titeln på den här boken, för jag hade andra förväntningar än vad jag fick. Trodde det skulle vara mer nutid och mer humor, men det är ganska renodlade noveller, flera med historiskt perspektiv.

IMG_2050.jpeg


Kryssar rutan för Bok där en eller flera blommor nämns.
 
Jag har läst Norrsken: Resan till Jotundalen av Malin Falch tillsammans med min 8-åring och vi tyckte båda mycket om den. Det är del 1 i en serie av grafiska berättelser om Sonja som hamnar i ett land fullt av varelser hämtade direkt ur nordisk folktro. Det är lagom spännande och fantastiska illustrationer av den norska naturen.

IMG_2079.jpeg


Jag kryssar rutan för bok med en utomhuskonsert, då de vid något tillfälle sitter vid lägerelden och drar fram en fiol i bästa Alexander Rybak-anda. :D
 
62BA472F-5FFF-4EF6-8527-1BD4C44F4A14.jpeg

Sista krysset i sommarens bingo blir för bok med kärlekshistoria: The Rose Code av Kate Quinn. Den innehåller inte bara en utan flera parallella kärlekshistorier. Men huvudintrigen beskriver kvinnor som jobbade med att knäcka koder på Bletchley Park under andra världskriget.
Lite seg i början, eller rättare sagt lite märklig ton, typ ”Lilla Fröken Sprakfåle” eller Lotta-böckerna man plöjde som barn. Tillkämpat glättig och käck, så där så att man undrar om folk verkligen är/var såna.
Men den växte till en riktig page turner😊
Baserad på verkliga händelser och verkliga personer vilket ger en intressant inblick i ett stycke kvinnohistoria som jag hade dålig koll på (förutsatt att författaren gjort ordentlig reseatch förstås).
Slutet var lite tramsigt dock. Boken hade mått bättre av ett rimligare slut.
 
Obscuritas av David Lagercrantz blev utläst igår. En ny deckarserie där Micaela Vargas är huvudkaraktär, en ung kvinna, polis, uppvuxen i förorten och med en familj med tveksamma sätt att försörja sig. Tillsammans med Hans Rekke, skör man från överklassen, bipolär excentriker med en galen förmåga att se detaljer, så försöker hon lösa ett ouppklarat mordfall där en fotbollsdomare blir mördad efter att ha dömt en match.

Premissen är ju lite tröttsam, men ändå är det något visst med såna här Sherlock Holmes-duos och mysterier. Gillade spänningselementet och gillade beskrivningarna av till exempel Afghanistan. Även om det inte är en korrekt historiebeskrivning så gav det mig ändå ett bredare och annorlunda perspektiv. Personporträtten var väl däremot sådär i mitt tycke.

IMG_2091.jpeg


Kryssar rutan för bok av författare som skriver i mer än en genre, då Lagercrantz skrivit både romaner, deckare, biografier etc.
 
Lila Hibiskus av Chimamanda Ngozi Adichie kryssar "Ett barn som huvudperson".
Alla borde vara feminister av Chimamanda Ngozi Adichie kryssar "Kort bok under 100 sidor".
Skammens väg av Pascal Engman kryssar "Bok där titeln börjar på S".
F56A2425-0058-448E-B467-4CDBB68ADBD8.jpeg
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
474
· Visningar
12 149
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
413
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 602
Senast: startpompe
·
Fritid Jag har gjort ett bokbingo. Jag tänker att vi kör från idag den 5 mars till 5 juni så kan vi göra ett nytt för sommaren sen. Nu är det...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
6 430

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp