Bukefalos 28 år!

Sommarföräldrar 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är väldigt segt med föräldrarkurser där jag bor, känns lite tråkigt faktiskt :down: jag hade tyckt det varit skönt att få träffa andra par i samma fas som vi. Vi har en träff på MVC i vecka 36 samt info på sjukhuset veckan efter - lite i senaste laget tycker jag. Men som ni sa @Bubble och @Emelie381, det mesta går ju idag att få info om på annat sätt tack och lov.

Sen måste jag fråga; hur sover ni? Jag har, sedan jag blivit gravid faktiskt, fått för mig att jag kan skada bebis när jag sover och jag kan inte riktigt släppa det. När jag ligger på sidan känner jag ju bebis sprattla "under mig" och jag kan inte förstå hur han inte blir mosad där inne. 70 kg vs 1,5 kg :crazy: Hur sover ni?

Jag sover på sidan lite snett på mage, den är för hård för att ligga bekvämt på längre men nedanstående den var mjuk så sov jag på den.
När jag ligger vaken så avlastar jag lite med att ligga på rygg dock behöver jag ha flera kuddar bakom huvudet annars blir det tungt att andas.

Jag har en liten kvällsbebis i magen. Rör sig mest på lediga kvällar i soffan. Lätta buffar när jag ska sova och när jag vaknar på morgonen brukar jag putta runt på magen för att få nån putt tillbaka så då väcker jag den säkert. :p
 
Första rejäla gråtattacken igår, måste vara pga hormonerna. Jag lämnade av min mamma och systerson på flygplatsen igår vid tretiden, sen grät jag tills jag somnade på kvällen. Visst, jag brukar alltid vara jätteledsen när de åker hem och gråta en skvätt. Men nu var det som en kran, jag k u n d e inte sluta, det gick inte. Är fortfarande helt slut efter allt gråtande!
 
Sitter på glukosbelastningen just nu.
Blääää så sött jag dricker inte ens stark saft. Men en halv citron hjälper iaf.
 
I magen stökas det mest när jag sitter still, alltså precis när jag vaknat eller när jag landar i soffan i slutet på dagen. På dagarna när jag far omkring så gissar jag att hon blir vaggad till sömns av rörelserna.
 
Sen måste jag fråga; hur sover ni? Jag har, sedan jag blivit gravid faktiskt, fått för mig att jag kan skada bebis när jag sover och jag kan inte riktigt släppa det. När jag ligger på sidan känner jag ju bebis sprattla "under mig" och jag kan inte förstå hur han inte blir mosad där inne. 70 kg vs 1,5 kg :crazy: Hur sover ni?

Jag sover på vänster sida mest. Än så länge ligger magen inte under mig utan liksom rakt fram, så jag är inte orolig för att skada bebisen. De är ju rätt väl inpaketerade också. :)
 
Jag sover på vänster sida mest. Än så länge ligger magen inte under mig utan liksom rakt fram, så jag är inte orolig för att skada bebisen. De är ju rätt väl inpaketerade också. :)

Är inte heller orolig för att skada bebisen när jag ligger på sidan eftersom att magen ju är på sidan och inte under mig :) Sover på rygg eller på sidan, både höger och vänster.
 
Jag sover mest på sidan, oftast vänster då fröken verkar ha legat till höger. Nu snurrar hon mest runt så har kunnat börja ligga på båda sidorna igen.
Hon har en ganska jämn dygnsrytm. Kör ett rejs vid 5-5.30, sen är det lugnt till lunch då jag sitter ner vid 11-11.30. På kvällarna mellan 21-22.30 är det alltid en stunds disco.

Igår bjöd hon sin pappa på en rejäl knuff precis innan han somnade :love:
Sen höll hon mig vaken ett tag till..
 
Vart skickar man mödraskapsintyget?!
Fick mitt av bm i måndags men hon sa bara försäkringskassan. Någon mer som har en mer specifik adress?
 
Vart skickar man mödraskapsintyget?!
Fick mitt av bm i måndags men hon sa bara försäkringskassan. Någon mer som har en mer specifik adress?
Fick inte heller någon specifik adress men instruktioner om att man lätt kan söka upp det på försäkringskassans hemsida :) Om jag hade kommit ihåg den så hade jag gett dig den men den är som sagt lätt att hitta!
 
Vart skickar man mödraskapsintyget?!
Fick mitt av bm i måndags men hon sa bara försäkringskassan. Någon mer som har en mer specifik adress?

Urklipp från Föräldrapenning.se:

Förbered föräldrapenning

  1. Skicka moderskapsintyget till Försäkringskassan
    Mödravårdcentralen ger dig ett moderskapsintyg. För att du skall kunna få föräldrapenning måste du posta detta till:Försäkringskassans inläsningscentral
    839 88 Östersund
  2. Vänta på startbrev från Försäkringskassan
    Försäkringskassan skickar ett startbrev till dig när de har fått moderskapsintyget.
  3. Skicka blankett om inkomst till Försäkringskassan
    I startbrevet finns en blankett som handlar om inkomst, fyll i den och skicka till Försäkringskassans inläsningscentral (samma adress som ovan).
  4. Klart!
 
Urklipp från Föräldrapenning.se:

Förbered föräldrapenning

  1. Skicka moderskapsintyget till Försäkringskassan
    Mödravårdcentralen ger dig ett moderskapsintyg. För att du skall kunna få föräldrapenning måste du posta detta till:Försäkringskassans inläsningscentral
    839 88 Östersund
  2. Vänta på startbrev från Försäkringskassan
    Försäkringskassan skickar ett startbrev till dig när de har fått moderskapsintyget.
  3. Skicka blankett om inkomst till Försäkringskassan
    I startbrevet finns en blankett som handlar om inkomst, fyll i den och skicka till Försäkringskassans inläsningscentral (samma adress som ovan).
  4. Klart!
Tack!!
 
Är det bara jag som sover på mage? Har inte haft en tanke på att bebis blir mosad, men kanske ska tänka om :o sover för det mesta på antingen sidan eller magen :D känner av bebis oftare och oftare nu, men mest när jag är stilla.
Idag börjar min graviditetspenning och jag vet inte vad jag ska göra, så rastlös men ingen ork :D
 
Isch! Hur lång tid tar det? Jag kommer nog också få göra det...

Tog mig ca 10-15 min att få i mig skiten sen ska man vänta i 2 timmar innan dom tar stick i fingret.

Blodsockret låg bra på mig dock hade mitt ha sjunkit, låg på 108 och jag brukar i normala fall ligga mellan 135-145 så det är inte så konstigt att jag inte har så mycket ork.
 
Är det bara jag som sover på mage? Har inte haft en tanke på att bebis blir mosad, men kanske ska tänka om :o sover för det mesta på antingen sidan eller magen :D känner av bebis oftare och oftare nu, men mest när jag är stilla.
Idag börjar min graviditetspenning och jag vet inte vad jag ska göra, så rastlös men ingen ork :D

Nu avundas jag dig, jag vill också gå på gravpenning utan massa måsten. :p
 
Min lille har fått ett arbetsnamn nu som hela familjen gillar, inklusive barnen. Så nu är det bara en lång väntan kvar.

Fått tid till spec mödravården nu på fredag. Be dem att skicka ett moderskapsintyg så jag kan försöka fixa gravidpenning, för dom det är nu så mår jag dåligt inför varje arbetspass psykiskt och har ont fysiskt efteråt. Mycket värk ifrån ländryggen i nuläget. Haft en massa irriterande sura uppstötningar senaste dygnen som gett mig bröstsmärtor, obehagligt värre.

Men liten verkar åtminstone må mer än bra och rör sig kopiösa mängder :). Hela magen rör sig när han börjar.
 
Tänk vad olika man kan vara, jag skulle verkligen inte vilja gå hem nu. Behöver inte heller tack och lov, mår bra i både kropp och knopp och jobbar gärna vidare. Känner mig inte alls avis på de som går hem redan, jag skulle tycka det var jobbigt och är glad att slippa. :p
 
Jag hade mer än gärna gått hem, men det är mer för jag inte trivs så bra och känner att jag bara sitter av tiden tills det är dags att gå. Men jag har inget ansträngande jobb och att få gå hem tidigt när jag inte mår dåligt eller nått alls, känns fel och konstigt. Det skulle aldrig godkännas heller.
 
Tänk vad olika man kan vara, jag skulle verkligen inte vilja gå hem nu. Behöver inte heller tack och lov, mår bra i både kropp och knopp och jobbar gärna vidare. Känner mig inte alls avis på de som går hem redan, jag skulle tycka det var jobbigt och är glad att slippa. :p

Samma här - jag vill jobba så länge som möjligt! Har äntligen gjort klart alla mina jobbresor, så nu ser jag fram emot att få 1,5 månader på jobbet att få undan grejer i lugn och ro. :) Men jag har inget tungt fysiskt jobb och har jättekul på jobbet, så det spelar förstås in.

Igår var jag dock på kurs med hunden och nu är min ländrygg rätt så arg på mig. :cautious: 3 h i kall vårkväll stående, böjande och gående var tydligen ingen höjdare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
861
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 686
Senast: Rie
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 247
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 478

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp