Sommarföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har funderat på det här i många år och har läst på om allt som finns att läsa.

Jag vill ha planerat snitt.

Någon som har erfarenhet av att driva igenom det pga förlossningsrädsla?
Ska gå på aurorasamtal och läsa boken Att föda utan rädsla och verkligen ge det en chans, men mina stora skräckscenarion går inte att trolla bort för dom är verkliga och finns där. Ingen kan lova mig att jag inte spricker.

Har ingen erfarenhet av det hela, men hoppas verkligen att aurorasamtalet hjälper och att du får ett snitt om du även fortsättningsvis känner rädsla.

Jag har varit lite oroa över underlivsskador men har kommit fram till att det jag egentligen är rädd för är att inte undersökas ordentligt och att jag går i flera år med skador.
 
Jaha, då har jag köpt vagn :p eller i alla fall beställt. Gick först in i en stor avskräckande butik där det var oerhört svårt att få någon bra överblick av vilka delar som ingick osv. Och priserna! Sen åkte vi till en liten, familjär butik där alla delar fanns att se och vi fick en grundlig genomgång av alla finesser osv. Eftersom det bara fanns ett fåtal exemplar kvar var det väl lika bra att beställa :D verkligen allt ingår och jag fick välja färg och allting för ett riktigt bra pris. Hade ju tänkt köpa begagnat men för några tusenlappar till är allt istället helt nytt och garanti på det. Ganska nöjd! Men mormor hade föredragit den i leopard ;)
 
Jo, som tur. Nu är de normalt igen. Så antagligen torra slemhinnor eller nått. Nojjan finns dock kvar


Är kanske inte till nån tröst men jag har haft riktiga blödningar ungefär som mens med koagler och allt, flera gånger och ett hjärta syntes ändå. Har inte blött mer sen dess så hoppas och tror allt är lugnt
 
Här har det också inhandlats vagn! En begagnad kronan duo, en ganska gammal men i himla fint skick. Fick intryck av att den har legat på en vind större del av tiden :) Köpte loss för 600 kr, vi har förhoppning om att köpa så mycket som möjligt begagnat och prisvärt. Har även köpt en begagnad ergobaby bärsele med spädbarnsinlägg för mindre än halva nyköpspriset samt en del grejer och babykläder från en vän.

Är väl inte helt bekväm med att köpa så mycket grejer redan (vecka 18) utifall att något går snett. Samtidigt förlorade en bekant sitt fullgångna barn i magen, så jag intalar mig själv att det inte finns en "säker gräns" i graviditeten och passar därför på att shoppa när jag ser saker vi vill ha/behöver till bra pris.
 
Har under natten dragit på mig världens jäkla ”influensa”! Ingen feber, men huvudvärk, halsont, frossa, muskelont, skakig och orkeslös... Har varierat mellan sängen och soffan hela dagen. Vill i så stor mån som möjligt inte stoppa i mig värktabletter, men fick se mig besegrad och tog en alvedon nu för 2 timmar sedan och mår så mycket bättre!

Men nojan över att barnet ska påverkas av min influensa är stor :(
Har läst att det inte bör påverka barnet, så länge man inte har väldigt hög feber..

Någon här som haft influensa under graviditeten?
 
Är kanske inte till nån tröst men jag har haft riktiga blödningar ungefär som mens med koagler och allt, flera gånger och ett hjärta syntes ändå. Har inte blött mer sen dess så hoppas och tror allt är lugnt

vecka 19 på gång och fick höra hjärtslag för två veckor sedan så borde ju vara okej. Längtar till den dagen när man verkligen känner babyn dagligen. (sonen sparkade ju aldrig riktigt, puffade mest runt och hickade. Mannen kände honom 3-4 gånger bara)
 
Maj
hemlig, 34 år, BF 29/5, första barnet, pojke enligt RUL

Juni

Loppanhellqvist, 35 år, BF 3/6, andra barnet.
KattenKorven, 33 år, BF 13/6, andra barnet
Vinkelina. 33 år , BF 15.6 Andra barnet
Honungshumlan 30år BF 20/6, andra barnet
IsisEm 31 år, BF 29/6, första barnet, ett tidigare missfall
Hjartagna 39 år, BF 29/6 3e barnet

Juli
hera_, BF 3/7, andra barnet
Feny, 33 år, BF 6/7, första barnet
Rund, 30 år, BF 8/7, andra och tredje barnen (tvillingar)
Zaga, BF 12/7, första barnet
miniärta BF 13/7 3e barnet
iebm, bf 21/7, andra barnet
westernsuzie, 33 år, bf 23/7, tredje barnet
Skolflickan bf 27/7 första barnet
Nattljus, BF 29/7, första barnet

Augusti
Lilleknodd2, 28år, BF 20/8, andra barnet.
Poison-heart, 26 år, BF 29/8, första barnet, ett MF
 
Har under natten dragit på mig världens jäkla ”influensa”! Ingen feber, men huvudvärk, halsont, frossa, muskelont, skakig och orkeslös... Har varierat mellan sängen och soffan hela dagen. Vill i så stor mån som möjligt inte stoppa i mig värktabletter, men fick se mig besegrad och tog en alvedon nu för 2 timmar sedan och mår så mycket bättre!

Men nojan över att barnet ska påverkas av min influensa är stor :(
Har läst att det inte bör påverka barnet, så länge man inte har väldigt hög feber..

Någon här som haft influensa under graviditeten?
BM sa till mig på inskrivningen att det är bättre för liten att ta Alvedon om man har hög feber, än att gå med feber. Så ta Alvedon med gott samvete du tycker jag.
Och krya på dig.
 
Hur länge planerar ni att jobba?

Har ni tänkt gå 100 % hela vägen eller går ni ner i procent?

Ni som går hem tidigare, tar ni semester eller fp eller blandar?
 
Hur länge planerar ni att jobba?

Har ni tänkt gå 100 % hela vägen eller går ni ner i procent?

Ni som går hem tidigare, tar ni semester eller fp eller blandar?
Jag är anställd på 70%, dock varit tjänstledig 20% ett år och således endast jobbat 50%. Kommer på pappret gå upp till 70% igen, för SGIn, men istället ta semester en dag i veckan fram till sista april. Därefter graviditetspenning eller, om jag mår bra, semester till han kommer (beräknad 29 maj). Tänker inte slösa föräldradagar innan han är här. Det är dagar jag har för att vara med honom.
 
Hur länge planerar ni att jobba?

Har ni tänkt gå 100 % hela vägen eller går ni ner i procent?

Ni som går hem tidigare, tar ni semester eller fp eller blandar?


Jag jobbar 75% och kommer som det ser ut nu att gå hem senast två veckor innan beräknad födsel. Hade först tänkt jobba fram till några dagar innan BF men nu såhär i vecka 20 börjar jag minnas hur tungt det var på slutet, så jag har tänkt om. Jag kommer då att ta ut föräldraledighet.
 
Jag jobbar 100 % och kommer nog inte behöva gå ner i tid eller liknande så länge jag mår bra. Inget fysiskt tungt arbete. Tänkte ta ut den semester jag har typ från 1juni. Barnet kommer i slutet av juni. Börjar ta föräldradagar först 1 juli har jag tänkt. Ska räkna lite närmare på exakt antal dagar sen.
 
Vi har ju lite annat system här i Finland tror jag? Man ”måst” gå på ledigt senast 30 dagar innan förlossningen. Nu är jag ju hemma med sonen med kommer att bli föräldrarledig med nya barnet i mitten på maj.
 
Jag hoppas kunna jobba fram till slutet på juli, sen ha semester i augusti (Bf 20/8).
Senaste graviditet blev det dock för tungt att jobba på förskola så gick hem 60dagar innan Bf med gravpenning.

Ni som jobbar mindre än 100%, hur funkar det med FP? Beräknas den på era t.ex. 75% (och man då får 80% av dom 75% om man maxar)?
Jag kommer antagligen inte jobba 100% nu under våren.
Har dock möjlighet att ha samma FP som med dottern då det är såpass tätt emellan...
 
Inatt hade jag den värsta migrän jag nånsin haft. Började tom gråta av smärtan och frustration.
Det står nu med på listan över saker att ta upp med bm imorgon. Skulle behöva nåt starkare än Alvedon när migränen kommer.
Helt mosig och öm i huvudet idag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2
Svar
23
· Visningar
1 681
Senast: ameo
·
Tjatter Nu när det börjar lacka mot jul så tänkte jag att det i hög tid för en adventskalendertråd! Har hittills fått något mejl från...
68 69 70
Svar
1 383
· Visningar
68 227
Senast: Blyger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 20/12 Arbetsterapeut Julia, startade film om sömn/sömnbrist. Jag hann inte se vad den hette. En stor del av människor mellan 18-35...
Svar
2
· Visningar
532
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp