Sommarföräldrar 2020

Vad skönt att det såg bra ut @Fritidsryttare och grattis till tjejen!
Min mamma kollade på bilden för kub och hade svårt att orientera sig om huvudet och jag var tyckte att vaaa det är väl självklart att huvudet är där... :angel:

Jag har varit på diabetes ambulatoriet igen samt hos förlossningsläkare (och vi har inte varit till RUL ännu). Ska starta med insulin till natten då jag ligger för högt i blodsocker om morgonen. Också tagit nya prover igen som även denna gången får dom till att misstänka att jag är på väg att utveckla diabetes typ 1. Så allt i allt en ganska tung dag psykiskt. Väntar svar på de sista proverna innan jag får veta mer och eventuellt remitteras till det sjukhuset som jag födde på förra gången, vilket i så fall kommer göra de här kontrollerna ännu mer komplicerade i förhållande till arbetet eftersom det är 35-40 min bort och inte 10-15 min...
Men usch vilken tråkig situation, är det kraftigt avvikande blodsockervärden du har eller precis kommit på gränsen? Jag tycker mig ha läst nåt om sänkta referensvärden och att det gör att många fler faller igenom. Nu låter det absolut inte som att det är så i ditt fall om du haft det innan, men läste att antalet med graviditetsdiabetes ökat lavinartat sen man ändrade.
 
Skönt att allt såg bra ut @Fritidsryttare 🤗

@MalanMjöl likadant här! De har vänt och vridit på bilden i min familj och undrat vad som är vad🤣

Tråkigt med diabetesen! Håller tummarna för att provsvaren ser bra ut. Vad ligger ditt socker på, på morgonen?

Jag började mäta mitt i måndags efter träff med läkare och dietist. Har hittils haft ett för högt värde, på morgonen som var 5,3.
Får jag minst 3 höga värden på en vecka vidtar man åtgärder, annars fortsätter jag bara som vanligt. Märker att bröd (osötat grovt) och mjölk verkar höja det som mest för min del.
Här vill dom att man är under 6 på morgonen men helst omkring 5 och under 8 efter måltid men helst omkring 7. Jag har lagt på 6-6,5 hela förra veckan och haft ca ett värde om dagen efter måltider som varit >8.
Så startade med långtidsverkande insulin igår kväll och hade 4.2 imorse så det var effektivt.

Frukt funkar typ inte alls här, vilket är tråkigt för det är standard mellanmål för mig i vanliga fall. Vitt bröd och pasta ska också ätas med mycket måtta...

Men usch vilken tråkig situation, är det kraftigt avvikande blodsockervärden du har eller precis kommit på gränsen? Jag tycker mig ha läst nåt om sänkta referensvärden och att det gör att många fler faller igenom. Nu låter det absolut inte som att det är så i ditt fall om du haft det innan, men läste att antalet med graviditetsdiabetes ökat lavinartat sen man ändrade.
De har inte ändrat här i Dk men jag ligger långt över gränsen efter glukosbelastning oavsett. Men det är mer några extra blodprover de har tagit där jag ligger på gränsen till vad en "äkta" diabetiker ligger. Dessutom är mitt långtidsblodsocker i den höga änden och det faktum att jag är diagnosticerad så tidigt i graviditeten. Optimisten i mig försöker säga att de sa de förra gången med, men pessimisten menar att nu har två olika läkare sagt det och nu verkar det som 2 ut av 3 blodprover är utanför reference intervallet och inte bara 1 utan 3 som förra gången.

Jag försöker att slappna av, kan ju inte påverka det på något sätt men det fyller otroligt mycket i mina tankar iaf...
 
Vecka 21 här snart om några dagar och det börjar bli full rulle i magen tycker jag. Magen växlar mellan att se ut som en spärrballong och att vara hyfsat platt, vet inte om det beror på hur hon ligger där inne.
Jag var på VC i fredags när jag ändå vabbade, det började göra ont i mitt döva öra i torsdags förutom att jag är typ helt döv. Den stackars läkaren höll på i 1,5 timme. 😂 Jag har tydligen megatrånga hörselgångar så han kunde inte ens se hela... Så vidrigt för han sög och spolade och sög och spolade, never ending story verkligen. Tydligen har jag en stor vaxpropp i andra örat, där jag har hörsel, men inte i det döva. Det lilla han ändå kunde se av trumhinnan såg inte direkt bra ut så han satte mig på en hästkur med Kåvepenin och sen Åb imorgon.

Trycket i örat har lättat lite och det gör inte ont, men jag är fortfarande döv och enligt sambon har hela hörselgången nu svullnat igen så man kan inte se in. Varför kan jag inte bara drabbas av vanlig gravidtäppa känner jag? 🙄 Oklart om jag får tillbaka hörseln efter förlossningen tror jag, märkte redan efter första gången att hörseln var nedsatt på det örat även efter att locket släppt.
 
Gjorde RUL igår (v19+0) och allting såg bra ut 😊 Vi har inte tagit reda på könet, så det blir en överraskning 🤭
Men nu kanske man borde ta tag i att börja införskaffa alla de där sakerna man behöver. Det är ju en djungel, blir alldeles matt 🙈🙈

Hur mycket saker har ni hunnit skaffa än?
 
Vad roligt för alla er som hunnit göra RUL! Om 11 dagar är det dags för oss. Ska bli så spännande att få se bebisen igen. Vi har inte köpt någonting ännu. Sålde också det mesta av bebisgrejerna efter sonen som fyller 4 till sommaren så vi måste köpa allt nytt förutom babynest.

Har ni andra funderat något på vagn? Till sonen hade vi en Bugaboo Buffalo som vi var väldigt nöjda med. Sålde dock den och köpte en kronan sulky istället då sonen vägrade sitta i den när han blev större. Nu lutar det nog åt en Donkey istället då jag tycker att sidokorgen på den är så smidig.
 
Gjorde RUL igår (v19+0) och allting såg bra ut 😊 Vi har inte tagit reda på könet, så det blir en överraskning 🤭
Men nu kanske man borde ta tag i att börja införskaffa alla de där sakerna man behöver. Det är ju en djungel, blir alldeles matt 🙈🙈

Hur mycket saker har ni hunnit skaffa än?

Skönt att det såg bra ut och spännande att inte veta könet!

Det är verkligen en djungel med barngrejer. Eftersom vi redan har en bebis hemma är det enda jag tror vi kommer skaffa i förväg är en syskonbarnvagn, och ev några nya klädesplagg 😊 men saker jag tyckte var bra att ha till första var babynest, elektrisk gungande babysitter (enda stället han sov på dagtid), ett rejält skötbord med mycket förvaring, och lite mer kläder i 50/56. Alla avrådde från att köpa så mycket kläder, men så fick vi en kräkbebis som gjorde åt många outfits på en dag🤣
Jag köpte dock inte mycket alls innan utan ville veta att det faktiskt kom en bebis först, hade svårt att tro på det. Så vi köpte mest första veckorna efter hemkomst, mycket begagnat.

Angående vagn så har vi 2 st, varav en stående hos mina föräldrar. En emmaljunga, ca 3-4 år gammal, den tycker jag är ganska låg så ska kolla efter en högre syskonvagn. Och så har vi en teutonia som är helt ok, båda köpta begagnade för under 4000 totalt.
Har hört både och om donkey, en del supernöjda och en del tycker den är väldigt låg och att det blir jobbiga lyft. Jag har inte själv använt den men håller med om att det ser smidigt ut med korgen!
 
Vi har tagit steget och köpt första grejen som blev en body. Men det känns som att det är mycket grejer som man behöver köpa och så himla mycket olika att välja på, blir helt matt :crazy:

Jag hade också helst vetla vänta med så mycket som möjligt innan man vet att allt går bra och man får se lite vad som faktiskt behövs och inte. Men hinner man med att köpa grejer sen när väl bebisen kommer? Man kanske ha fullt upp med annat då?
 
Vi har tagit steget och köpt första grejen som blev en body. Men det känns som att det är mycket grejer som man behöver köpa och så himla mycket olika att välja på, blir helt matt :crazy:

Jag hade också helst vetla vänta med så mycket som möjligt innan man vet att allt går bra och man får se lite vad som faktiskt behövs och inte. Men hinner man med att köpa grejer sen när väl bebisen kommer? Man kanske ha fullt upp med annat då?

Haha, precis så kände vi med förra våren! Efter vi varit på rul så sa vi att vi skulle gå och köpa lite kläder åtminstone. Slutade med att vi köpt ett var babystrumpor efter en halvtimmes strosande på kappahl, vi blev helt chockade när vi började gå runt bland bebiskläderna, ingen aning om något😂

Det beror nog lite på dels hur man lagt upp det med ledigheter och vad man får för bebis. Pappan var hemma i 2-3 veckor, jobbade någon vecka sedan semester. Vi hade även en bebis som älskade att åka bil så det var jättemysigt att åka runt i trakterna och hämta upp grejer vi köpt på nätet😁 det enda jag saknade att ha hemma från start var ersättning och flaskor, annars tycker jag att vi hade det vi behövde och har köpt resten när vi sett behovet :)

Det har funkat för oss som lever rätt så enkelt överlag, medans en släkting till mig tyckte det var jättejobbigt att de inte handlat precis allting innan.
 
Gjorde RUL igår (v19+0) och allting såg bra ut 😊 Vi har inte tagit reda på könet, så det blir en överraskning 🤭
Men nu kanske man borde ta tag i att börja införskaffa alla de där sakerna man behöver. Det är ju en djungel, blir alldeles matt 🙈🙈

Hur mycket saker har ni hunnit skaffa än?
Ingenting 😅 Vi har hur mycket fina Pop-grejor som helst i små storlekar. Problemet är att vi skickade med svägerskan dem i höstas men sen blev det ingen bebis där så vi kommer få tillbaka dem. Jag inväntar köp av mer innan vi vet vad vi har. Utekläder, babyskydd osv har vi också, jag har varit mån om att köpa bra grejor så de ska hålla minst ett barn till. Sen kommer jag säkert köpa lite mer "tjejkläder" framöver, men är så cynisk av mig att jag lär vänta bra länge med det.
Barnvagn och ev lite smågrejer ska vi fixa, känner att jag har mycket bättre koll på vad som faktiskt används nu än vad jag hade sist och orkar inte dra på mig en massa onödiga prylar. 😊
 
Vi har tagit steget och köpt första grejen som blev en body. Men det känns som att det är mycket grejer som man behöver köpa och så himla mycket olika att välja på, blir helt matt :crazy:

Jag hade också helst vetla vänta med så mycket som möjligt innan man vet att allt går bra och man får se lite vad som faktiskt behövs och inte. Men hinner man med att köpa grejer sen när väl bebisen kommer? Man kanske ha fullt upp med annat då?
Nu är ju jag kanske fel person att fråga, men om du får en frisk bebis inom "normalspannet" så har du gott om tid för shopping. Jag var ju vansinnigt rastlös faktiskt när jag var mammaledig, då hade jag ändå både häst och hund och hus att se om. 😊
 
RUL idag och allt såg bra ut. Jag har förstått att det är stop för anhöriga att följa med på många platser i landet men i Falun var det fortfarande okej för sambon att följa med in. Har fortfarande exakt samma datum som när jag räknade efter senaste mensens sista dag så jag är tydligen ett skolboksexemplar när det gäller cykellängd och tid innan ägget fäster i livmodern ;).

Alla närstående, de närmsta vännerna och jobbet vet nu men jag känner ingen lust alls att gå ut offentligt på facebook eller instagram. Jag vet inte riktigt varför men det känns på något vis som att alla ytliga bekanta inte har något med det att göra. Är det fler som känner som jag där?
 
RUL idag och allt såg bra ut. Jag har förstått att det är stop för anhöriga att följa med på många platser i landet men i Falun var det fortfarande okej för sambon att följa med in. Har fortfarande exakt samma datum som när jag räknade efter senaste mensens sista dag så jag är tydligen ett skolboksexemplar när det gäller cykellängd och tid innan ägget fäster i livmodern ;).

Alla närstående, de närmsta vännerna och jobbet vet nu men jag känner ingen lust alls att gå ut offentligt på facebook eller instagram. Jag vet inte riktigt varför men det känns på något vis som att alla ytliga bekanta inte har något med det att göra. Är det fler som känner som jag där?
Jag har inte sagt nåt alls på sociala medier. Nu syns det ju tydligt så nämner det i skolan och på jobb om det behövs.
 
Min lilla ligger fasligt långt ner har jag tänkt på. Hur är det med er andra? Hon ligger verkligen an mot bäckenbotten och snurrar. Storebror låg istället jättehögt upp. Smidigt på ett sätt för den hemska halsbrännan jag upplevde sist lyser med sin frånvaro men det lär ju bli tungt om hon inte kommer upp lite.
Kan ni andra känna hur bebisen ligger? Jag _tror_ att min ligger med fötterna neråt, för jag känner bara rörelser nedanför och runt naveln, medan jag vill minnas att storebror låg och kickade uppåt hela tiden, i slutet var mina revben duktigt mosade.
 
Varning för inlägg fyllt med självömkan och tyck synd om mig.. :o

Så himla trött på coronacirkusen. Vi skulle åkt på skidsemester i Åre tillsammans med min familj imorgon, något som har hållt mig körande igenom den senaste månadens alla sjukhusbesök, diabetes turer, akutbesök efter att ha blivit nedsparkad av en häst på jobbet, regn och ja bara generellt en längtan till semester, snö och skidor.
Nu kommer vi inte iväg, familjen åker iaf men Danmark har stängt gränsen och avråder från all resa. Innerst inne vet jag ju att det är rätt beslut att stanna hemma men åhh vad ont det gör och vad ledsen jag är. Kan inte sluta gråta (jäkla gravidhormoner).
Nu står det istället på separat semester då sambon har flyttat sin till nästa vecka eftersom alla dagis också är stänga i 14 dagar. Allt annat såsom simhallar, bibliotek, lekland osv är också stängt och dottern snorar och hostar åka typisk dagis förkylning så nu ska vi försöka underhålla oss hemma en vecka. Hej lekplats typ...

Har lust till att köpa en stor påse godis och gräva ner mig i sängen, men nå nej där var något om blodsocker där inte ens klarar ett äpple just nu :banghead::rage:

Sorry för gnäll, hoppas ni andra har det bra och klarar er undan allvarliga tillfällen av Corona!
 
@Fritidsryttare jag tycker också att min bebbe ligger långt ner denna gången. Känner massa rörelser en bra bit nedanför naveln istället för uppe och på sidan som sist. Kan dock inte säga hur den ligger. Men det ilar mycket i underlivet.

@MalanMjöl fy vad tråkigt. Förstår att det känns surt just nu. Jag har en längre nöjesresa, dock inrikes inplanerad om några veckor och skulle bli väldigt besviken om det inte blir av, så förstår känslan.

Jag är också i gnäll-mode just nu. Har åkt på fruktansvärd foglossning efter att ha städat ur hönshus och haft bebis själv långa dagar. Det medför såklart högre blodsocker även att jag tycker jag äter bra. Det gör mig superstressad, och vill tröstäta choklad😭 har svårt att sluta jämföra med förra graviditeten då jag mådde så himla bra, ingen diabetes, ingen foglossning, och gick promenader på 5km samma vecka som jag födde. Mot att vara i v 23 nu och inte ens kunna gå 1km.
 
@naemi och @MalanMjöl men vilka "skitgraviditeter" ni åkt på! Vad synd jag tycker om er, både med fysiska besvär och allt strul runtomkring. När jag läser era inlägg känner jag mig väldigt förskonad, t.o.m mitt öra har blivit bra till slut!
@Fritidsryttare jag tycker också att min bebbe ligger långt ner denna gången. Känner massa rörelser en bra bit nedanför naveln istället för uppe och på sidan som sist. Kan dock inte säga hur den ligger. Men det ilar mycket i underlivet.

@MalanMjöl fy vad tråkigt. Förstår att det känns surt just nu. Jag har en längre nöjesresa, dock inrikes inplanerad om några veckor och skulle bli väldigt besviken om det inte blir av, så förstår känslan.

Jag är också i gnäll-mode just nu. Har åkt på fruktansvärd foglossning efter att ha städat ur hönshus och haft bebis själv långa dagar. Det medför såklart högre blodsocker även att jag tycker jag äter bra. Det gör mig superstressad, och vill tröstäta choklad😭 har svårt att sluta jämföra med förra graviditeten då jag mådde så himla bra, ingen diabetes, ingen foglossning, och gick promenader på 5km samma vecka som jag födde. Mot att vara i v 23 nu och inte ens kunna gå 1km.

Tack ska ni ha, egentligen mår jag ju fysiskt bra, det är mest psykiskt det har varit hårt den här gången och känns som en evighet kvar, är ju inte ens halvvägs. :meh:

@naemi Hur går det för dig med blodsockret, håller det sig fortfarande normalt? Mitt börjar krypa upp efter kvällsmaten så lär behöva supplera med måltidsinsulin from nästa vecka, ska ringa till dom på måndag. Hoppas du får bromsat foglossningen igen!
 
Tack ska ni ha, egentligen mår jag ju fysiskt bra, det är mest psykiskt det har varit hårt den här gången och känns som en evighet kvar, är ju inte ens halvvägs. :meh:

@naemi Hur går det för dig med blodsockret, håller det sig fortfarande normalt? Mitt börjar krypa upp efter kvällsmaten så lär behöva supplera med måltidsinsulin from nästa vecka, ska ringa till dom på måndag. Hoppas du får bromsat foglossningen igen!

Vad tråkigt att det stiger för dig. Mäter du varje dag?

Nja, nu när jag rör mig mindre har det ökat. Ska mäta själv 3 dagar i veckan, och har jag 3 värden på gränsen eller över så ska jag mejla dom. Har haft precis 3 värden strax över denna veckan men tänker att jag mäter nästa med innan jag mejlar, och hoppas på att jag ska kunna röra mig mer och få ner det igen. Fastevärdet har varit rätt ok ifall jag väntar en liten stund på morgonen innan jag mäter. Däremot går det upp mer nu efter varje frukosten och ibland lunchen. Vill verkligen undvika medicin men får jag inte ner det nästa vecka så blir det nog så.
 
Nu har min region gått ut med att ingen anhörig får vara med på ul, och inte heller på bb. Hoppas det ändrar sig snart, visserligen har pappan fått se bebis på 2 ul men vi har 2 extra inbokade framöver. Och känns tråkigt att inte få spendera den där magiska första tiden på bb ihop..
 
Vad tråkigt att det stiger för dig. Mäter du varje dag?

Nja, nu när jag rör mig mindre har det ökat. Ska mäta själv 3 dagar i veckan, och har jag 3 värden på gränsen eller över så ska jag mejla dom. Har haft precis 3 värden strax över denna veckan men tänker att jag mäter nästa med innan jag mejlar, och hoppas på att jag ska kunna röra mig mer och få ner det igen. Fastevärdet har varit rätt ok ifall jag väntar en liten stund på morgonen innan jag mäter. Däremot går det upp mer nu efter varje frukosten och ibland lunchen. Vill verkligen undvika medicin men får jag inte ner det nästa vecka så blir det nog så.

Jag mäter 7 ggr/dag 🙄 före och efter varje huvudmåltid och innan jag går och lägger mig. Men jag har också fått diagnosen "nyupptäckt manifest diabetes i graviditeten" som behandlas i princip på samma sätt som typ 1 patienter. Mera vanligt är att man mäter fastevärde och efter varje huvudmåltid och säkert ännu mer sällan om det är stabilt. Vad har de för gränsvärden i Sverige efter måltid osv?

Det är såklart tråkigt att behöva insulin, men jag tar mycket hellre insulin och kan äta lite mera fritt än att typ behöva leva på kött, sallad och ägg i 6 månader till...

Också här har där kommit information om att anhöriga inte får komma med på ultraljud. Jag hoppas bara hela cirkusen har lugnat ner sig till augusti...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 909
Senast: Nox
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
834
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 624
Senast: Lhas
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 078

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hur få stilla händer?

Omröstningar

Tillbaka
Upp