Sommarföräldrar 2020

Jag mäter 7 ggr/dag 🙄 före och efter varje huvudmåltid och innan jag går och lägger mig. Men jag har också fått diagnosen "nyupptäckt manifest diabetes i graviditeten" som behandlas i princip på samma sätt som typ 1 patienter. Mera vanligt är att man mäter fastevärde och efter varje huvudmåltid och säkert ännu mer sällan om det är stabilt. Vad har de för gränsvärden i Sverige efter måltid osv?

Det är såklart tråkigt att behöva insulin, men jag tar mycket hellre insulin och kan äta lite mera fritt än att typ behöva leva på kött, sallad och ägg i 6 månader till...

Också här har där kommit information om att anhöriga inte får komma med på ultraljud. Jag hoppas bara hela cirkusen har lugnat ner sig till augusti...


Vad innebär den diagnosen?
De dagar jag mäter är det också 7ggr/dag. Detta är gränsvärdena om jag minns rätt nu
Fastevärde morgon: 5,3
Innan måltid: 6,0
1h efter påbörjad måltid: 8,0
Innan sänggående: 7,0

Det har du rätt i, så har jag inte tänkt. 👍

Ja det får vi verkligen hoppas! Ifall jag får börja med behandling för diabetesen kommer det innebära att längre tid på bb också, då hade det ju varit skönt med sällskap 🙈
 
Vad innebär den diagnosen?
De dagar jag mäter är det också 7ggr/dag. Detta är gränsvärdena om jag minns rätt nu
Fastevärde morgon: 5,3
Innan måltid: 6,0
1h efter påbörjad måltid: 8,0
Innan sänggående: 7,0

Det har du rätt i, så har jag inte tänkt. 👍

Ja det får vi verkligen hoppas! Ifall jag får börja med behandling för diabetesen kommer det innebära att längre tid på bb också, då hade det ju varit skönt med sällskap 🙈

Inte helt hundra på vad den innebär utöver "vanlig" graviditetsdiabetes, man hamnar i kategorien om man har minst två blodsocker världen över 12 innan vecka 20. Tror mest det betyder att de kollar dig lite extra då det kan tyda på en underliggande långsamt utvecklande diabetes typ 1.
 
Här är det lite långledigt för hela familjen. Sambon hade halsont igår och jag var lite snuvig idag så vi tog det säkra före det osäkra och blev hemma. Jag jobbar till helgen igen är det tänkt, sen är det bara en vecka kvar på psyk. Har kommit in i korvsprickar-fasen, när det känns som att hela magen ska explodera och skinnet brista. Har börjat känna av både ligament och sammandragningar mer de senaste dagarna, eller om det är den lilla som ligger och roterar så det gör ont, tycker det är svårt att särskilja.

Är det nån som har tips på bra bh? Har HM's amningsbh men måste gå upp till D-kupa och mina bröst HATAR allt vad bhar heter just nu, det är så där att jag knäpper upp den i bilen på vägen hem...
 
RUL avklarat och det är en liten pojke som ligger i magen. Allt såg som tur är bra ut, lite tråkigt att sambon inte fick vara med bara.
Tycker min mage verkligen har växt de senaste veckorna och har nu fått övergår till graviditetsjeans på jobbet. Hur går det för er andra såhär i Corona tider?
 
RUL avklarat och det är en liten pojke som ligger i magen. Allt såg som tur är bra ut, lite tråkigt att sambon inte fick vara med bara.
Tycker min mage verkligen har växt de senaste veckorna och har nu fått övergår till graviditetsjeans på jobbet. Hur går det för er andra såhär i Corona tider?
Så skönt att allt ser bra ut 😊 Hade vi gjort RUL en vecka senare så hade min partner inte fått följa med.
Jag jobbar hemifrån så mycket jag kan enligt rekommendationerna
 
Hej på er, har inte kunnat logga in på ett tag! Hur mår ni alla?

Jag gick in i vecka 26 idag! Och nu börjar jag känna mig gravid :D känner bebis tydligt nu, vilket gör mig mycket lugnare! Annars roddar vi runt i corona-kaoset - som jag tänker vi alla gör? Jag och mannen jobbar hemifrån och försöker ha sonen hemma så mycket som möjligt. Men ambitionen att ha honom hemma på heltid gick i stöpet ganska snabbt.. det funkade i, typ, 13 minuter :cautious:

Hur är det med er?
 
Hej på er, har inte kunnat logga in på ett tag! Hur mår ni alla?

Jag gick in i vecka 26 idag! Och nu börjar jag känna mig gravid :D känner bebis tydligt nu, vilket gör mig mycket lugnare! Annars roddar vi runt i corona-kaoset - som jag tänker vi alla gör? Jag och mannen jobbar hemifrån och försöker ha sonen hemma så mycket som möjligt. Men ambitionen att ha honom hemma på heltid gick i stöpet ganska snabbt.. det funkade i, typ, 13 minuter :cautious:

Hur är det med er?
Bor ju i Danmark och här är ju alla dagis och skolor stängda så vi kämpar också. Jag är veterinär så kan ju inte direkt jobba hemifrån. Sambon jobbar hemifrån och jag försöker utnyttja min sista semesterdagar för att avlasta så mycket som möjligt. De första två veckorna löste vi med varsen veckas semester, men sen var det svårare. Nu flaggar de för en långsamt öppning av samhället igen men ingen konkret plan ännu så vi försöker få löst de kommande två veckor med. Här lite föräldraledighet sparad som jag ska prata med chefen om jag kan ta ut några dagar av de kommande veckorna.

Men situationen är ju verkligen jobbig och skrämmande för alla!
Sambon och barnet har åkt till hans föräldrars sommarstuga för att få lite passningshjälp de kommande dagarna och mina gravidhormoner gör att jag saknar dom ännu mer än vanligt..
 
Här rullar det på. Jag är såå glad att jag och sambon pluggar och har möjlighet att ha sonen hemma mycket. Jag blev ju omflyttad så läser en distanskurs (de la om hela kursupplägget resten av terminen), det kändes bättre än att stå på sjukhuset i fem veckor just nu, samtidigt som jag är besviken för jag vet att jag kommer behöva ta igen somatiken sen på något vis. Men jag ska inte klaga, vi bor ju på gård på landet så vi drunknar i jobb ändå och går verkligen inte sysslolösa, nu kan jag dessutom föl- och lammvaka i lugn och ro hela dagarna.

Här går vi också in i vecka 26 och det är fullt ös. Var hos BM i förra veckan och hon var väldigt nöjd med allt utom Hbt som rasat. Det visste jag iofs så jag får kämpa på med min niferex, trots att magen gör uppror...
 
Hej på er, har inte kunnat logga in på ett tag! Hur mår ni alla?

Här har foglossningen börjat kännas lite väl mycket... Försöker att ta det väldigt lugnt, men jag har tagit det lugnt även tidigare, så det är inte så mycket mer rörelse att spara in på nu :down: Men målning fungerar fortfarande rätt bra, så vi kommer få det välmålat hemma, jag är inne i nån renoverings/fixa fas :D

Jag går in i tredje trimestern inom några dagar, det känns som ett stort steg! Har även skickat in officiella ansökan om föräldraledighet och nu fått en vikarie som ska ta över efter mig på jobbet, så det börjar verkligen kännas på riktigt nu! 😬

Jag har fastnat lite på att jag tycker att det skulle vara väldigt jobbigt att vara själv på BB, för partnern får inte följa med dit i min region pga Corona (partnern får bara vara med under själva förlossningen). Någon som har något tips på hur man kan tänka? Eller tror ni att de har släppt på restriktionerna tills i juli?
 
Besök hos bm idag, går in i v 27 på lördag.
Allt såg bra ut och det är så mysigt att höra hjärtslagen :)

Foglossningen har varit bättre ett par veckor, men ikväll känner jag av det efter att ha krälat i landen och rensat.

Jag diskuterade bb-situationen med min bm idag. Hon trodde absolut att de skulle släppa på restriktonerna tills dess men det vet man ju aldrig.
Jag pendlar mellan att tycka att det kommer bli skönt att va själv, då pappan mest stressade över att komma därifrån sist ( han trivs inte i sjukhusmiljö). Även att det kommer kännas bra för vårt tidigare barn att slippa barnvakt för länge. Samtidigt som det är en speciell tid att få dela tillsammans. Och jag var väldigt mör i kroppen efteråt så han servade mig med allt, det kan bli jobbigt om man får stanna ett par dagar.
Huvudsaken är att han är med under förlossningen iaf känner jag! 🤗
 
Jag diskuterade bb-situationen med min bm idag. Hon trodde absolut att de skulle släppa på restriktonerna tills dess men det vet man ju aldrig.
Jag pendlar mellan att tycka att det kommer bli skönt att va själv, då pappan mest stressade över att komma därifrån sist ( han trivs inte i sjukhusmiljö). Även att det kommer kännas bra för vårt tidigare barn att slippa barnvakt för länge. Samtidigt som det är en speciell tid att få dela tillsammans. Och jag var väldigt mör i kroppen efteråt så han servade mig med allt, det kan bli jobbigt om man får stanna ett par dagar.
Huvudsaken är att han är med under förlossningen iaf känner jag! 🤗

Då hoppas vi att din bm har rätt i att restiktionerna är borta tills dess 😊 Jag är inte så förtjust i sjukhusmiljö och miljön som allmänt är på bb (har varit där tidigare men ej med egna barn), och vill absolut dela första tiden med pappan. Men som du säger så är det ju väldigt skönt att han får vara med på förlossningen 🙂
 
Här hoppade vi in i v 29 idag, tiden går så fort!

Bebisen är väldigt aktiv i magen, och jag försöker få till lugna stunder när jag bara kan ligga och klappa magen och längta, utan att storebror sitter och slår på den🤣
Magen är enorm, och jag känner mig tyngre och mer orörlig nu än jag gjorde när jag åkte in till förlossningen 8cm öppen sist, haha.
Tror foglossningen flyttat sig till underlivet typ, värker som ett knivhugg när jag särar på benen eller tar i för att komma upp/vända mig i sängen. Idag har varit en skitdag med noll energi och fruktansvärd huvudvärk, men annars mår jag rätt bra överlag.

Hur går det för er andra?
 
Här hoppade vi in i v 29 idag, tiden går så fort!

Bebisen är väldigt aktiv i magen, och jag försöker få till lugna stunder när jag bara kan ligga och klappa magen och längta, utan att storebror sitter och slår på den🤣
Magen är enorm, och jag känner mig tyngre och mer orörlig nu än jag gjorde när jag åkte in till förlossningen 8cm öppen sist, haha.
Tror foglossningen flyttat sig till underlivet typ, värker som ett knivhugg när jag särar på benen eller tar i för att komma upp/vända mig i sängen. Idag har varit en skitdag med noll energi och fruktansvärd huvudvärk, men annars mår jag rätt bra överlag.

Hur går det för er andra?
Jag läste lite i tråden pga bebissug (som jag absolut inte ska agera på 🙈) och vill bara tipsa om att köpa ett glidlakan för att underlätta vändningarna i sängen.
Är guld värt! 😊
 
Jag läste lite i tråden pga bebissug (som jag absolut inte ska agera på 🙈) och vill bara tipsa om att köpa ett glidlakan för att underlätta vändningarna i sängen.
Är guld värt! 😊

Tack för tipset! Förra graviditeten hade jag ett stort lakan som täckte hela sängen i glidmaterial, det var guld 👍
Dock samsover jag med en liten nu så har fått för mig att jag inte vågar ha det av nån anledning🤔
 
Tack för tipset! Förra graviditeten hade jag ett stort lakan som täckte hela sängen i glidmaterial, det var guld 👍
Dock samsover jag med en liten nu så har fått för mig att jag inte vågar ha det av nån anledning🤔
Glidlakan finns i flera bredder, så du borde kunna hitta något som funkar trots samsovning. Jag hade (och har fortfarande) mitt efter förlossningen och det har funkat bra. 😊
 
Här hoppade vi in i v 29 idag, tiden går så fort!

Bebisen är väldigt aktiv i magen, och jag försöker få till lugna stunder när jag bara kan ligga och klappa magen och längta, utan att storebror sitter och slår på den🤣
Magen är enorm, och jag känner mig tyngre och mer orörlig nu än jag gjorde när jag åkte in till förlossningen 8cm öppen sist, haha.
Tror foglossningen flyttat sig till underlivet typ, värker som ett knivhugg när jag särar på benen eller tar i för att komma upp/vända mig i sängen. Idag har varit en skitdag med noll energi och fruktansvärd huvudvärk, men annars mår jag rätt bra överlag.

Hur går det för er andra?
Vecka 27 här och nu har jag fått en mage (i vecka 24 hade jag ingen mage men nu har den poppat fram). Fysiskt mår jag jättebra men det är värre med den mentala biten... Är så svårt att veta vad man ska ställa in sig på när det gäller förlossning och BB-vistelse pga coronakrisen (ska ju ha slutet av juli). Hade ju planerat att ha med en doula, men som det ser ut nu så får ju bara en person vara med.
Hur förbereder ni er mentalt inför förlossningen?
 
Vecka 29 här också på fredag. Jag märker att magen växer när jag ska knäppa kläderna men känner mig fortfarande rätt liten. Jag stängslade klart det sista i sommarhagarna i helgen, då var ryggen rätt slut sen men det är kanske inte så konstigt efter att ha dragit tråd och Isolatorer över flera hektar.
Jag har köpt en massa begagnade bebiskläder i storlek 50-62, då svärföräldrarna är fast uppe i Norrland med storebrors gamla kläder på grund av corona. Hur mycket kläder behöver man i början nu igen? Jag har helt glömt bort.

Mentalt har jag typ släppt allt då jag har så mycket annat att stå i, jätteskönt faktiskt. Lägger det på nivån att skulle hon komma de närmsta veckorna så lär hon klara sig. Jag ska ju göra en glukosbelastning nästa vecka men på något vis känner jag på mig att den ser bra ut och att hon kommer vara mindre än storebror när hon kommer ut.
 
Det där med kläder är så svårt, vi hade en väldigt varm bebis förra året så han var mycket naken eller klädd i linne och shorts. Han var kräkbebis så de dagar det var lite svalare och han behövde kläder så gick det åt massor 😂 så vi hade behövt mer plagg än vi hade köpt, pga kräkningarna men det vet man ju inte annars, annars hade vi gott klarat oss. (Hade fått några set i present och köpt ett klädpaket på tradera). Borde ta en dag och kolla över det, vet att jag slängde och sålde en del plagg. Köper nog något nytt bara för att, innan nästa bebbe kommer 😊
Alla säger ju "köp inte för mycket i de minsta storlekarna, de växer ur dom så fort". Men stl 50 var stort när han kom ut, fullgången och normalstor, och vi var kvar på 50 ganska länge.

Den mentala biten är jag rätt lugn på, (än så länge iaf) har bokat mamma som backup att följa med ifall partner skulle vara sjuk när det är dags. Tänker mer på det praktiska med barn och djurvakt, och att jag ska hinna in i tid osv. Men hinner inte tänka så mycket på det denna gången, och det är nog det bästa att hålla sig så sysselsatt man kan😁
 
Ursäkta äckelvarning men har nån haft "finnar" i bröstvårtorna under graviditet? Jag har haft perioder där mina bröstvårtor varit helt sjukt ömma och svidit. Det har påmint om torsk, men har inte kunnat se nåt avvikande. Har provat med både purelan och cortimyk med halvdåligt resultat. Igår började ena tutten göra svinont igen, på nivån att jag inte kan ha varken bh eller tröja och det har gjort ont till och med att ligga i sängen. Nu blev jag tokig så började klämma igenom och plötsligt spricker det som små finnar här och var 😳 Alltså inte mjölk, det har jag också, utan tänk konsistens mogen finne. Så jävla vidrigt, vad har hänt där liksom? Gör mycket mindre ont nu iaf.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 909
Senast: Nox
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
834
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 624
Senast: Lhas
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp