Sommarföräldrar 2021

Den här perioden när de värsta symptomen lagt sig men man inte känner rörelser än är inget bra för mina nojor... :cautious: Jag känner oftast dagtid att det är något "där", dvs livmodern som vuxit och tar emot om jag tex böjer mig fram, men inga sprattel.

Kände storebror redan i v16 vilket ju är ganska tidigt för att vara första barnet som jag fattat det, så nu i v17 är jag orimligt otålig. Får förlita mig på foglossningen istället som gjort entré med buller och bång.
 
Den här perioden när de värsta symptomen lagt sig men man inte känner rörelser än är inget bra för mina nojor... :cautious: Jag känner oftast dagtid att det är något "där", dvs livmodern som vuxit och tar emot om jag tex böjer mig fram, men inga sprattel.

Kände storebror redan i v16 vilket ju är ganska tidigt för att vara första barnet som jag fattat det, så nu i v17 är jag orimligt otålig. Får förlita mig på foglossningen istället som gjort entré med buller och bång.

Och jag är i v.22 och känner inget ;) men jag känner att jag tar det hela med ro. På RUL sas att jag hade moderkakan i framvägg också och då kan det ju dröja lite extra. Jag känner mig väldigt ogravid. Bara tjock :cautious:
 
Och jag är i v.22 och känner inget ;) men jag känner att jag tar det hela med ro. På RUL sas att jag hade moderkakan i framvägg också och då kan det ju dröja lite extra. Jag känner mig väldigt ogravid. Bara tjock :cautious:
Åh, då är jag inte ensam iallafall. Tids nog drar det ju igång så jag kanske ska vara nöjd så länge det inte är en bökig typ i magen som stökar runt :p
 
Åh, då är jag inte ensam iallafall. Tids nog drar det ju igång så jag kanske ska vara nöjd så länge det inte är en bökig typ i magen som stökar runt :p

Jag känner faktiskt att jag tycker det hittills är ganska skönt att inte ha något som ska sparka och böka omkring där inne 🙈 kan säkert vara mysigt men jag tänker att det finns gott om tid för det längre fram!
 
Jag känner faktiskt att jag tycker det hittills är ganska skönt att inte ha något som ska sparka och böka omkring där inne 🙈 kan säkert vara mysigt men jag tänker att det finns gott om tid för det längre fram!

Jag har två barn. Med första var det precis sådär, jag kände rörelser sent, och jag kände inte jättemycket öht. Klart man känner barnet när det blir större men det var aldrig "intensiva" rörelser och inte så mycket. Förstod inte alls vad folk menade när de sa att det gjorde ont när barnet tryckte och sparkade.

Med andra barnet insåg jag vad de menade :D Sen var visserligen andra barnet större också så hon hade ju lite mindre plats, men oavsett det så var det stor skillnad.

Kan ju säga att deras sätt att vara i magen speglar deras sätt att vara utanför magen väldigt väl också :p
 
Jag har två barn. Med första var det precis sådär, jag kände rörelser sent, och jag kände inte jättemycket öht. Klart man känner barnet när det blir större men det var aldrig "intensiva" rörelser och inte så mycket. Förstod inte alls vad folk menade när de sa att det gjorde ont när barnet tryckte och sparkade.

Med andra barnet insåg jag vad de menade :D Sen var visserligen andra barnet större också så hon hade ju lite mindre plats, men oavsett det så var det stor skillnad.

Kan ju säga att deras sätt att vara i magen speglar deras sätt att vara utanför magen väldigt väl också :p
Jag har också hört det där sista men håller inte alls med för egen del :p

Sonen var lugn som attan i magen, det var aldrig en massa bök och stök, förstod heller aldrig vad folk menade gjorde ont när bebisar sparkade, hade aldrig nån tydlig fot eller hand som tryckte från insidan etc.. Och jag var på x antal extrakontroller pga att jag inte känt rörelser på länge. Lugn bebis i magen med andra ord.

Ut däremot kom en rastlös, frustrerad, motoriskt aktiv bebis som aldrig sov, aldrig ville vara stilla och inte blev riktigt tillfreds förrän han lärde sig krypa efter 8-9 månader :D

(Fattar såklart att talesättet ofta stämmer, men jag blev iallafall "lurad" förra gången, så ville mest ge ett annat perspektiv på saken ;))
 
Jag har också hört det där sista men håller inte alls med för egen del :p

Sonen var lugn som attan i magen, det var aldrig en massa bök och stök, förstod heller aldrig vad folk menade gjorde ont när bebisar sparkade, hade aldrig nån tydlig fot eller hand som tryckte från insidan etc.. Och jag var på x antal extrakontroller pga att jag inte känt rörelser på länge. Lugn bebis i magen med andra ord.

Ut däremot kom en rastlös, frustrerad, motoriskt aktiv bebis som aldrig sov, aldrig ville vara stilla och inte blev riktigt tillfreds förrän han lärde sig krypa efter 8-9 månader :D
Q
(Fattar såklart att talesättet ofta stämmer, men jag blev iallafall "lurad" förra gången, så ville mest ge ett annat perspektiv på saken ;))

Nej det är nog väldigt ovetenskapligt :D
 
Kan ju säga att deras sätt att vara i magen speglar deras sätt att vara utanför magen väldigt väl också :p

Jag tycker vår lilla tjej är vild fastän hon var hyfsat lugn i magen. Nu har jag en riktig rövare i magen som lever om. Hur ska det sluta? :eek:

Jag blev orolig en kväll när jag knappt känt henne på hela dagen men när jag lade mig för natten satte hon igång och dansade loss. När jag fick massage igår var det också ganska livat!
 
Jag tyckte att jag kände ganska mycket rörelser förra graviditeten ändå, men den här gången upplever jag att det är mycket mer. Förra gången hade jag moderkakan fram, denna gången bak så det gör en del skillnad. Nästan så jag blir lite nervös för hur det ska bli när han blir större :nailbiting:
 
Hur går det för er andra? Rullar på?

Jag har ju precis gått in i v. 24 och jag känner fortfarande absolut ingenting.... jag tycker egentligen det är ganska skönt men samtidigt är ju rörelser där inne lite av en lugnande indikation på att något levande finns där. Men försöker att inte tänka på det så mycket ändå. :) är ju inget man kan påverka ändå utan förhoppningsvis är allt som det ska.

I övrigt börjar jag känna mig tjock... inte som i mage utan tjock. Nojjar lite över det där med vägning vid nästa besök. Våg har alltid varit en trigger för mig och något jag undviker och har gjort länge. Så jag har blivit vägd på inskrivningsbesöket men inte själv kollat på siffrorna så jag har ingen aning om hur mycket jag gått upp. Jag hoppas det inte är för mycket, men tycker ändå det är lite jobbigt med hela man ska inte gå upp varken för mycket eller lite-principen. Haft en del nära som endast fått en liten kula.... och det verkar inte vara hur min kropp vill hantera det 😅 men jag försöker hålla igång motionen och inte ändra kosten för mycket! Får hoppas det duger.
 
Allt rullar på :)
Men jag har ännu inte behövt väga mig hos bm. Första besöket frågade de vad jag vägde, jag svarade något ungefärligt, jag väger mig rätt sällan. I Vecka 25 mätte de magen, men vågen har jag sluppit.
Har gått upp knappt 10 kg så känns rimligt?

Börjar bli rejält tjock, vecka 28. Sista veckan har jag fått börja sova på lunchen igen :o
Rider fortfarande, men försiktigt. Rider bara ut om sambon promenerar med och rider bara i ridhuset om det är lungt och lugna hästar där inne.
 
Det rullar på här, nästa vecka är det RUL och nytt bm-besök.
I övrigt känner jag mig... tjock och sliten men fortfarande märkligt ogravid? Om det nu går ihop :p
Inga direkta rörelser här än, är i v 18+3. Ibland kan jag tycka mig känna en liten ilning eller bubbla som skulle kunna vara bebis, men det är flyktigt och väldigt otydligt jämfört med hur säker jag var på att jag kände nr 1... Har dock pratat med flera vänner (och jag vill själv minnas också) att just den här perioden är jobbig för att man är i ett mellanläge... Ska bli skönt med RUL då så jag åtminstone kan få koll på om allt ser bra ut - och förhoppningsvis också veta kön -d et är jag väldigt nyfiken på!

I övrigt har jag ganska jobbig foglossning/ischias och hormonerna talar också sitt tydliga språk - jag mår stundtals ganska dåligt (psykiskt) men försöker se det utifrån och betrakta det som långvarig pms, helt enkelt.
 
Ja det rullar på här också. Har precis gått in i v 27 och det känns skönt att börja komma någon vart nu. Har köpt första saken till bebis nu 🥰 och har även en vagn på gång. Det är nästan lite tråkigt att man redan har det mesta kvar från storebror, blir inte alls så mycket nytt som behöver köpas:p

Foglossningen går fram och tillbaka men är tidvis ganska jobbig. Bortsett från den mår jag ändå bättre nu än tidigare i graviditeten, både fysiskt och psykiskt. Våren med fina dagar gör säkert sitt till för måendet också 😊
 
Ja det rullar på här också. Har precis gått in i v 27 och det känns skönt att börja komma någon vart nu. Har köpt första saken till bebis nu 🥰 och har även en vagn på gång. Det är nästan lite tråkigt att man redan har det mesta kvar från storebror, blir inte alls så mycket nytt som behöver köpas:p

Foglossningen går fram och tillbaka men är tidvis ganska jobbig. Bortsett från den mår jag ändå bättre nu än tidigare i graviditeten, både fysiskt och psykiskt. Våren med fina dagar gör säkert sitt till för måendet också 😊

Och vi har redan köpt en hel del 😅 jag har iofs en mamma som är alldeles för tokig i barnsaker. Det kan ju inte riktigt jag rå för 🙈 Men i övrigt har vi försökt handla på oss när det funnits bra saker begagnat i närområdet. Så vi har hämtat lite saker successivt! Bebiskläder har visat sig vara lite för roligt att handla.... men i övrigt kommer vi få ärva mycket. Vilket känns bra. Det är inte billigt ändå.

Jag känner att jag mår oförskämt bra ändå. Lite jobbigt psykiskt med att inte orka samma saker på samma vis men det får jag väl bara leva med :) kroppen blir snabbare lite trött än innan, lite känningar i ländryggen på kvällarna efter längre promenad och stalljobb men inget ohanterbart och blir bättre efter en natts sömn!
 
Det rullar på här, nästa vecka är det RUL och nytt bm-besök.
I övrigt känner jag mig... tjock och sliten men fortfarande märkligt ogravid? Om det nu går ihop :p
Inga direkta rörelser här än, är i v 18+3. Ibland kan jag tycka mig känna en liten ilning eller bubbla som skulle kunna vara bebis, men det är flyktigt och väldigt otydligt jämfört med hur säker jag var på att jag kände nr 1... Har dock pratat med flera vänner (och jag vill själv minnas också) att just den här perioden är jobbig för att man är i ett mellanläge... Ska bli skönt med RUL då så jag åtminstone kan få koll på om allt ser bra ut - och förhoppningsvis också veta kön -d et är jag väldigt nyfiken på!

I övrigt har jag ganska jobbig foglossning/ischias och hormonerna talar också sitt tydliga språk - jag mår stundtals ganska dåligt (psykiskt) men försöker se det utifrån och betrakta det som långvarig pms, helt enkelt.

Mysigt med RUL, känns som det var så längesen redan. Eftersom jag heller inte känner bebis känner jag mig lite som i ett limbo. Men som sagt. Ingen anledning till oro egentligen. Vi har bm-besök i nästa vecka. Blir skönt att få ventilera lite och sådär. Alla små steg känns lite som milstolpar ändå :)
 
Jag kände inte heller bebis alls fram till vecka 20, nu är han vild och ger sig till känns ofta :) Hade en bra BM på RUL som bara påtalade att det var helt normalt att inte känna något, bebisen vägde ju nästan inget alls så det är HELT normalt, så skönt när de lyckas lugna istället för att göra en orolig.

Jag är helt sjukt trött och tjock på kvällarna. Igår kväll var vi i stallet. Ridhuset var TOMT, så först red jag, sen fick sambon rida. Även om hästen gått på halvfart länge nu så är ju han i oändligt bättre form än mig. Hästen var jättepigg, även när vi både ridit klart :o Nu kommer jag inte kunna få honom trött igen! Men så länge han tycker livet leker och är glad så är jag nöjd.
När jag kom hem var jag dock helt slut, sambon fick serva med saft och hämta mackor till mig :o Det är nästan facinerande att det är så mycket jobbigare på kvällen!
 
Nu har jag köpt vagn! Men måste nog ställa ut den i förrådet så länge för det var en treåring som blev lite väl förtjust i ”kojan” (liggdelen) som följde med. Han berättade glatt att ”jag hade en sådan imorgon när jag var bebis” :D Får se hur han ställer sig till att det blir bebisens koja och inte hans.
 
Och vi har redan köpt en hel del 😅 jag har iofs en mamma som är alldeles för tokig i barnsaker. Det kan ju inte riktigt jag rå för 🙈 Men i övrigt har vi försökt handla på oss när det funnits bra saker begagnat i närområdet. Så vi har hämtat lite saker successivt! Bebiskläder har visat sig vara lite för roligt att handla.... men i övrigt kommer vi få ärva mycket. Vilket känns bra. Det är inte billigt ändå.

Jag känner att jag mår oförskämt bra ändå. Lite jobbigt psykiskt med att inte orka samma saker på samma vis men det får jag väl bara leva med :) kroppen blir snabbare lite trött än innan, lite känningar i ländryggen på kvällarna efter längre promenad och stalljobb men inget ohanterbart och blir bättre efter en natts sömn!
Det är så kul och mysigt att köpa och planera! Vi fick mycket bebiskläder begagnat sist, behövde knappt köpa något själv första året. Skönt, men samtidigt vill man ju köpa lite eget också. Så några plagg kommer det nog bli 😊
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
10 134
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 592
Senast: orkide
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 695
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 909
Senast: Nox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hur få stilla händer?

Omröstningar

Tillbaka
Upp