Sommarföräldrar 2023

Uppdaterad lista

Juni

4 - bumpo 37år, första barnet. En liten kille.

Juli
12 - sivan.zoot 31år, första barnet
21 - liasa 32 år, första barnet

Augusti
16 - annersia 32 år, första barnet
 
Jag är faktiskt lite avis, jag vill se Bebis igen ju. 😍 Men vad härligt med bra besked på RUL och kul med en liten flicka. Har ni börjat spåna på namn ännu?

Ja, det känns faktiskt väldigt skönt att det bara är ca 10 veckor kvar nu. Hade jag inte blivit flyttad efter moderkaksprov och UL så hade jag varit i vårtråden för hade första troliga BF 30/5.
Jaa jag kan typ inte förstå att det inte blir något mer UL nu? Jag får vänta fram till augusti, känns så overkligt långt borta!

Jag har spånat på namn ganska länge. Jag tror att vi har landat på att ta min mormors förnamn, men jag tänker att det ändå kan vara bra att ha något till namn med sig för säkerhets skull. Om det mod förmodan blir en pojke så blir det lite svårare faktiskt. Själv gillar jag namn som Öjvind, Odd, Frode (generellt fornnordiska namn) men min man är inte riktigt lika övertygad. Vi har dessutom ett ganska ovanligt efternamn så vi måste ha det i åtanke också.

10 veckor kommer gå så snabbt! Spännande :love:
 
Nu känner jag bebis varje dag :heart Min sambo har också känt! Men funderar en del på det här med sammandragningar. Så fort jag går eller står upp så blir magen stenhård, men det släpper så fort jag sätter eller lägger mig ner. Är det normalt, tro? Har tänkt att jag kan fråga den 12:e, men kanske ringer innan om det är så här över helgen också. Funderar på om jag börjar få foglossning också. Har ont som i höfterna och ländryggen sen igår, men förhoppningsvis är det bara nåt tillfälligt.

Vi har köpt en jättesöt body till bebis. Det kändes så konstigt, att tänka att det är en liten person som ska ha på sig den där. Vi har fått massa kläder från min sambos bror också, så tror inte vi behöver köpa nåt mer i klädväg. Tror vi kommer avvakta till typ vecka 30 innan vi börjar kika på vagn och sånt :)
Härligt :heart

Även om det inte är något farligt kan det ju vara skönt att höra vad det eventuellt beror på om det är något ovanligt, tänker jag?

Jag förstår känslan helt, att snart finns det ytterligare en liten person i familjen. Jag kan bli lite överväldigad ibland när jag tänker på det.

Vi ska börja kika lite på grejer i helgen när vi är i en större stad. Helst köper jag nog så mycket som möjligt begagnat (helt sinnes vad nya barnvagnar är dyra!), men det kan vara skönt att veta vad jag letar efter. Har ni något särskilt i åtanke gällande vagnar och annat?
 
Jaa jag kan typ inte förstå att det inte blir något mer UL nu? Jag får vänta fram till augusti, känns så overkligt långt borta!

Jag har spånat på namn ganska länge. Jag tror att vi har landat på att ta min mormors förnamn, men jag tänker att det ändå kan vara bra att ha något till namn med sig för säkerhets skull. Om det mod förmodan blir en pojke så blir det lite svårare faktiskt. Själv gillar jag namn som Öjvind, Odd, Frode (generellt fornnordiska namn) men min man är inte riktigt lika övertygad. Vi har dessutom ett ganska ovanligt efternamn så vi måste ha det i åtanke också.

10 veckor kommer gå så snabbt! Spännande :love:
Nu kommer vi i och för sig få ett extra ultraljud om det kommer minsta lilla sak som antyder att något inte skulle stå rätt till med tanke på vår historik men jag vill ju att allt ska se bra ut och så värt att jag köper ett till ul är det inte. Nu är det bara att veckorna knallar på fort och hoppas på att han inte gräver sig ur magen innan det är dags för ibland känns det nästan så när han bökar runt som mest.

Släktnamn brukar det ju finnas många man gillar. ❤️ Vår lille kille kommer ju få ett men oj vad många namn som går fetbort för att någon av oss känt mått miffo med det namnet. (eller som i sambons fall som jobbar inom barnomsorgen jobbiga och elaka barn där.) Vi hade problem med att hitta rätt namn till en kille med för flicknamn har vi haft spikat sen vi började vår resa 2019... (eller jag har vetat sen jag var typ en tvärhand hög vad min dotter ska heta och har sån tur att sambon gillar alla de namnen med 😂)

Det kommer det nog göra med tanke på att det känns som typ förra veckan vi var på RUL och det var i mitten av januari 🙈.
 
På tal om barnvagnar så är jag så sjukt glad över att vi har en helt oanvänd vagn ståendes efter vårt sena MA i början på 2020. Då hade vi hunnit köpa en vagn och nu kostar motsvarande vagn mer än det dubbla mot vad vi gav då 🙈
 
Härligt :heart

Även om det inte är något farligt kan det ju vara skönt att höra vad det eventuellt beror på om det är något ovanligt, tänker jag?

Jag förstår känslan helt, att snart finns det ytterligare en liten person i familjen. Jag kan bli lite överväldigad ibland när jag tänker på det.

Vi ska börja kika lite på grejer i helgen när vi är i en större stad. Helst köper jag nog så mycket som möjligt begagnat (helt sinnes vad nya barnvagnar är dyra!), men det kan vara skönt att veta vad jag letar efter. Har ni något särskilt i åtanke gällande vagnar och annat?

Jo, det har du rätt i. Jag ska ringa och fråga :)

Vi siktar också på att köpa begagnat! Det är verkligen dyrt. Men känns jättesvårt att vet vad man ska välja. Vi går en del i skog och mark så den får gärna vara terrängvänlig. Men samtidigt så bor vi två trappor upp utan hiss eller möjlighet att förvara vagnen i cykelförråd eller liknande, så den ska helst inte vara alltför tung att bära upp och ner heller.

Förutom vagn så vill jag ha en spjälsäng och en babysitter, tror det får räcka så till en början. Funderar på om vi ska köpa ett skötbord eller inte, men vet inte riktigt nu var vi ska ha det. Hur mycket ska ni köpa i förväg?
 
Jo, det har du rätt i. Jag ska ringa och fråga :)

Vi siktar också på att köpa begagnat! Det är verkligen dyrt. Men känns jättesvårt att vet vad man ska välja. Vi går en del i skog och mark så den får gärna vara terrängvänlig. Men samtidigt så bor vi två trappor upp utan hiss eller möjlighet att förvara vagnen i cykelförråd eller liknande, så den ska helst inte vara alltför tung att bära upp och ner heller.

Förutom vagn så vill jag ha en spjälsäng och en babysitter, tror det får räcka så till en början. Funderar på om vi ska köpa ett skötbord eller inte, men vet inte riktigt nu var vi ska ha det. Hur mycket ska ni köpa i förväg?
Vi har köpt babysitter begagnat, spjälsängen är sambons vuxna barns från början (hon var 17 när han och jag blev ett par så därför inte mitt bonusbarn men hon är en underbar ung kvinna som redan tokälskar sitt kommande syskon) så där har vi bara köpt madrass, spjälskydd och sängkläder. Vi har inte plats för ett skötbord så har köpt en skötbädd som kommer bo på tvättmaskinen och sambon föll stenhårt för ett babygym så det har vi med köpt. Annars så är nog planen att se vad som kan behövas sen när han kommer.

Vad gäller barnvagn så gick tankarna att vi bor på en liten ort på landet så fyra fasta hjul, gärna luftfyllda och rejäl mönstring för plogningen här kan vara spännande ibland.
 
Vi köpte en britax smile just för att den går att köra i terrängen och funkar väldigt väl i lägenhet. Den är lätt och enkel att klicka av sitt och liggdelen samt fälls ihop till väldigt liten. Populär modell som är vanlig på begagnatmarknaden
 
Angående sammandragningar vid rörelse har jag också det problemet. Blev sjukskriven på grund av det. Så här sa läkaren till mig. Foglossnin, smärtsamt men ofarligt för mig och barnet. Sammandragningar tecken på att jag ska ta det lugnare och vila. Sammandragningar som håller i sig i timmar är inte bra. Slutar fosterrörelserna då ska jag ringa kk. Får jag en blödning ska jag åka in. Är i vecka 37 nu men har haft det så här i några veckor
 
Angående sammandragningar vid rörelse har jag också det problemet. Blev sjukskriven på grund av det. Så här sa läkaren till mig. Foglossnin, smärtsamt men ofarligt för mig och barnet. Sammandragningar tecken på att jag ska ta det lugnare och vila. Sammandragningar som håller i sig i timmar är inte bra. Slutar fosterrörelserna då ska jag ringa kk. Får jag en blödning ska jag åka in. Är i vecka 37 nu men har haft det så här i några veckor
Jaha, då ska jag verkligen rådgöra med min barnmorska kring det här med sammandragningarna. Jag är i vecka 24, så hoppas verkligen att jag inte behöver bli sjukskriven redan nu. Tack för att du delar med dig!
 
Glömde bort (hjärntrötthet och tredje trimesters insomnia är ju något käckt att se fram emot 😅 ) skriva att det ju också är tecken på att kroppen tränar sig inför förlossningen. Så det är inget att bli rädd för. Men bra att diskutera med BM/läkare och iaktta viss försiktighet. Jag kunde jobba på som vanligt fram till vecka 37!
 
Uppdaterad lista

Juni

4 - bumpo 37år, första barnet. En liten kille.

Juli
12 - sivan.zoot 31år, första barnet
15 - McFlurry 32 år, första barnet
21 - liasa 32 år, första barnet

Augusti
16 - annersia 32 år, första barnet
 
Här har det skrivits ja :D

Så skönt med ett lyckat RUL @annersia :love:


Själv tycker jag att tiden sniglar sig fram 😅 Går in i vecka 25 imorgon. Känner bebis varje dag och mannen har känt några gånger. Fångade en buff på film för första gången häromdagen :heart Och illamåendet har försvunnit (eller åksjuketabletterna funkar igen åtminstone) :banana:


Vi har köpt en hel del. Det allra mesta på loppis och på rea. Det finns ju otroligt mycket fina barnkläder (och annat också såklart) till superpriser i second hand-butiker! Inte köpt vagn än, det är det "sista stora" inköpet. Planen är att åka till en butik som säljer barnvagnar, provköra lite (ingen av oss kan någonting om barnvagnar) och sen köpa någon från andrahandsmarknaden. Igår köpte vi en spjälsäng på en second hand-butik. Fina svarvade spjälor istället för helt raka som det är på alla nya, vilket jag är väldigt glad över då jag gillar trähantverk :)
 
Senast ändrad:
Glömde bort (hjärntrötthet och tredje trimesters insomnia är ju något käckt att se fram emot 😅 ) skriva att det ju också är tecken på att kroppen tränar sig inför förlossningen. Så det är inget att bli rädd för. Men bra att diskutera med BM/läkare och iaktta viss försiktighet. Jag kunde jobba på som vanligt fram till vecka 37!
Jotack, hjärntröttheten känner jag av. Jag kan ju inte prata längre, tappar ord, blandar ihop ord och har nollkollkokosboll på hur svenska fungerat rent allmänt. Hade jag inte vetat att jag är gravid och att det inte är ovanligt hade jag nog nästan trott att jag fått en stroke eller så. Nä, riktigt så illa som afasi efter stroke är det inte men holy nått vad språket lider.
 
Säng på plats och bäddad 😍 och självklart inspekteras och okejjad av katten.
 

Bifogade filer

  • IMG_20230327_213758.jpg
    IMG_20230327_213758.jpg
    263,7 KB · Visningar: 46
Fy faan vilken dag idag. Redan i går kväll sa jag till sambon att jag tyckte att Bebis var slö och inte lika marodörig som vanligt och i natt så väckte han mig inte alls. Efter att ha gjort alla knep för att få honom att vakna/reagera så ringde jag förlossningen efter att sambon kom hem från jobbet när jag ringt och storgråtit i telefonen.
Förlossningen sa kom in så få vi kolla att allt ser bra ut. Sagt och gjort så åkte vi dit. Jag blev uppkopplad till en CTG-maskin och nästan med en gång så hittar barnmorskan helt perfekta hjärtljud och min syresättning är okej.
Efter att ha legat där med magen i den kalla luften i ca 20min så börjar jag känna de första försiktiga rörelserna. Sen kommer de i gång ordentligt så som jag brukar känna dem. De är till och med så kraftiga att han flyttar sig från mätområdet som den lilla pucken kommer åt.
Efter ca en timme totalt så konstaterar barnmorskan och föröossningsläkaren att Bebis är såpass pigg och normal att de vågar släppa hem mig trots att de inte fått en okej kurva på mätningen. Han var helt enkelt för livlig. Nu känner jag av honom regelbundet och lika starkt igen så nu tänker jag minsann inte klaga alls när han använder njuren som studsmatta.
 
Fy faan vilken dag idag. Redan i går kväll sa jag till sambon att jag tyckte att Bebis var slö och inte lika marodörig som vanligt och i natt så väckte han mig inte alls. Efter att ha gjort alla knep för att få honom att vakna/reagera så ringde jag förlossningen efter att sambon kom hem från jobbet när jag ringt och storgråtit i telefonen.
Förlossningen sa kom in så få vi kolla att allt ser bra ut. Sagt och gjort så åkte vi dit. Jag blev uppkopplad till en CTG-maskin och nästan med en gång så hittar barnmorskan helt perfekta hjärtljud och min syresättning är okej.
Efter att ha legat där med magen i den kalla luften i ca 20min så börjar jag känna de första försiktiga rörelserna. Sen kommer de i gång ordentligt så som jag brukar känna dem. De är till och med så kraftiga att han flyttar sig från mätområdet som den lilla pucken kommer åt.
Efter ca en timme totalt så konstaterar barnmorskan och föröossningsläkaren att Bebis är såpass pigg och normal att de vågar släppa hem mig trots att de inte fått en okej kurva på mätningen. Han var helt enkelt för livlig. Nu känner jag av honom regelbundet och lika starkt igen så nu tänker jag minsann inte klaga alls när han använder njuren som studsmatta.
Jag förstår verkligen att du blev orolig! Usch och fy. Men vad skönt att allt såg bra ut, så skönt att höra ❤️

Jag är ju "bara" i v. 20 än och känner inte några jättetydliga rörelser mer än mindre buffar, men ganska regelbundet över dagen. De dagar det är lite mindre blir jag jätteorolig..
 
Jag förstår verkligen att du blev orolig! Usch och fy. Men vad skönt att allt såg bra ut, så skönt att höra ❤️

Jag är ju "bara" i v. 20 än och känner inte några jättetydliga rörelser mer än mindre buffar, men ganska regelbundet över dagen. De dagar det är lite mindre blir jag jätteorolig..
Tack, ja det var genomvidrigt innan vi kom in. Speciellt med tanke på hur mycket vi faktiskt kämpat för att komma hit. ❤️ Även om det hade varit så illa att de akut hade behövt plocka ut honom så är jag ju faktiskt i vecka 31 (30+3) och har en hög chans för lyckligt slut. Bebis är ungefär lika stor nu som jag var när jag föddes och det blev ju människa (typ) av mig med. 😁

Jag hoppas verkligen att du slipper uppleva det här men om du upplever det så ring och kolla med förlossningen, de uppmanade mig att höra av mig om det händer igen. ❤️
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
38 39 40
Svar
786
· Visningar
47 351
Senast: Queen
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
904
Senast: Praefatio
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 695
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 067

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp