Sommarföräldrar 2012?

Sv: Sommarföräldrar 2012?

Det var samma här, skulle kolla att moderkakan hade flyttat på sig och det hade den så det blir inga problem med den moderkakan som tur är!

Det var samma här, skulle kolla att moderkakan hade flyttat på sig och det hade den så det blir inga problem med den moderkakan som tur är!

Ok vad skönt :) jag ska in och kolla detsamma 4/5. Den har säkert flyttat sig, det gör de ju oftast. Om inte är det ingen katastrof heller - klart man helst vill slippa bli uppskuren igen och jag skulle gärna uppleva en hel vaginal förlossning. Men samtidigt när det börjar närma sig kan jag inte låta bli att noja över de komplikationsrisker som finns vid vaginal födsel efter snitt...:crazy:

Här var det tyst, vi är dåliga på att skriva tror jag :) Gått in i vecka 33 nu, BM-besök och UL nästa vecka... ska in och lämna blod igen också för sista immuniseringskontrollen eftersom jag är RH-neg. Annars rullar det på, en stor skillnad mellan denna grav och förra är att man inte är så hyperfokuserad på att räkna veckor och dagar :) vilket är rätt skönt! Betyder ju inte att bebisen är mindre efterlängtad men att man tar det med lite mer ro... Är ju inte lika mycket förberedelser denna gång heller eftersom det mesta redan finns...syskonvagn har vi redan köpt och det enda som behöver fixas är väl en spjälsängsmadrass till... Sen kommer det såklart bli en omställning från ett barn till två, men det går ju inte att planera för utan man får ta det som det kommer. Sambon ska ju vara hemma med oss två månader iaf, så det känns bra.

Hur går det för er andra?

Skönt att allt rullar på! :)

Ska jag vara ärlig har jag varit dålig på att räkna veckor och dagar jag med, fast det är första barnet :o Jag håller koll på vilken vecka jag är i men dagarna flyter omkring :D (är i v. 27 nu)
Sambon kommer hem från jobb på måndag så till veckans ska vi åka och titta på vagn, bilstol och skötbord. Har mest inhandlat en massa kläder fram till nu.

Igår lyckades jag äntligen filma en riktig karatespark :love: Annars blir magen kav lugn så snart kameran kommer fram. Drömmer ofta att barnet föds (och att det är en flicka, så det återstår att se om jag drömmer sanning ;) ), så man tänker nog mycket på det just nu, hur det kommer att vara. Ser faktiskt fram mot förlossningen, att få vara med om det som alla pratar om.

Här om dagen var jag ute och red, efteråt insåg jag att nu är det tyvärr dags att hålla sig på marken :( Har börjat få sån kramp i benen och sammandragningar, och då försvinner det roliga med att rida känns det som... Är rätt ledsen över det men vi får göra andra saker jag och pållarna. Mest jobbigt är det för att det är det enda i motionsform jag kunnat göra fram tills nu, ska prova att cykla och se hur det går!

*kl*

Här går med dagarna i sakta mak. Känns som att det har kommit en spökperiod där tiden står stilla. Jo magen växer och bebisen sparkar och beter sig som en elitgymnast men tiden går ju så oändligt sakta!! Är nu i v.29, är med dålig på att räkna dagarna, och lite har jag gett upp eftersom det skiljer nästan 5 dagar på min och RUL uträkning så att det känns lite som att "den kommer när den kommer" ;)

I veckan var jag på glukosbelastning och det gick bra, de tog även nya järn och b12 prover och efter sprutorna jag fick för b12 bristen ligger de precis över gränsen men ok. Järndepåerna är för dåliga men eftersom jag inte tål järntabletter och det vände de sista veckorna så har vi is i magen o avvaktar och det känns helt ok. Så länge hb`t inte rasar ner mot 80-90 och jag inte mår sämre så tar vi det lugnt.

Vi har haft det jobbigt här hemma med min häst, hon fick kolik så att hon har varit på djursjukhuset från i söndags till i torsdags kväll. Det var inte roligt att ut o gå med henne i söndags morse med foglossningen, men mannen rykte in så vi kunde bytas av med jämna mellanrum.

Den 7/5 ska jag på ultraljud igen och se om moderkakan har flyttat sig vilket jag verkligen hoppas (och det verkar vara det vanligaste!). Algot har fått en liten kusin som föddes med akut kejsarsnitt eftersom hjärtljuden plötsligt sjönk (någon timme efter det att vattnet gick) och det vill vi inte vara med om känns det som.. Hu, vilken skräkupplevelse det måste vara!

Vi har gått igenom vad vi hade hemma till bebis och jag har kompletterat upp med lite kortärmade omlottbodys, plastad frotté och lite sådana praktiska saker, annars känns det som vi har det mesta. Jag vet inte hur vi ska göra med vagnen än, vi har en combivagn och jag vet inte om vi bara ska köpa en sittvagn till Algot, det känns som klumpigt med en syskonvagn?!?!

Jag rider fortfarande, men det blir mest skritt, trav och teknikträning på ridbanan. För två veckor sedan var vi ute på en härlig galopprunda, och de gånger de händer nu njuter jag av i fulla drag, för det känns som att man får ta det från en dag till en annan och att man definitivt inte ska ta för givet att det kommer upprepas de närmaste 4 månaderna typ :) En dag så funkar det kanske inte o rida mer för balansen ändrats och då får det vara så. På tisdag ska vi åka på hästrally, men vi ska bara vara med på uppgiftsrundan. Det är en runda som tar ca 60 min i skritt (man ska göra olika stationer som typ tipsrunda) och sedan rider de som vill vidare och tar en runda som tar ca 2-3 timmar. Det känns som lite overkill...;)

Vad trist med hästen, men så himla skönt att det lade sig! Har en kompis som blev av med sin underbara häst förra veckan som jag känt sen föl i svår kolik :(

Ang detta med syskonvagn: Vi tänker som så att vi märker om vi behöver så då köper vi då i så fall :)

kl

kom hem från en tripp till London i onsdags. Till stora tjejen blev det en komplett sommargarderob på fantastiskt billiga primark. Till bebis blev det bara tjocka strumpor till vintern och en mjuk skallra.

Det mest otippade köpet var också det i särklass bästa klippet! En Avent manuell bröstpump med ett par behållare till för 17 pund = 195 kr ca!

*kl*

Är nu i vecka 33+3 enligt BM men enligt mig vecka 32+3. Då jag vet när min ägglossning var så kan jag inte vara i den veckan som BM räknade fram för då skulle jag ha blivit gravid innan jag hade ägglossning. Så vitt jag vet så är det så gott som omöjligt :D.

Ända gången det blir problem är om jag går över tiden. Men det tar vi då har vi bestämt.

Det ända är att lillskrutten inte har vänt på sig än :cry:. Är fortfarande med rumpan ner. Med min första så blev det snitt just pga sätesläge. Jag vill verkligen INTE göra ett snitt till.

Har tid den 25/5 igen för att se om den vänt sig annars blir det vändningsförsök.

Har gråtit till och från hela dagen i smyg (min äldsta son blir så orolig när han ser mig gråta). Är helt förtvivlad. Vet att den fortfarande kan vända sig men jag orkar inte med mer problem. Det räcker att min älskade mamma dog helt oväntat för en månad sedan och nu det här!

De senaste fyra åren har verkligen varit den ena katastrofen efter den andra. Varje gång jag har varit gravid så har det inträffat en livsomvälvande katastrof.

Är så trött mentalt och helt säker på att något är fel med barnet.

Mvh

Tora

Var på mitt UL för placentan igår och ja den hade flyttat sig. Så det är ju bra. I övrigt var ultraljudet en besvikelse, hon som gjorde det var tvär och barsk, jag frågade om allt såg bra ut i övrigt "någon mer kontroll än av placentans läge ingår minsann inte i denna undersökning!", nänä men de flesta blivande föräldrar undrar väl om allt ser ut som det ska när man gör någon form av undersökning...? Frågade om det var ok att jag tog kort eller filmade - eftersom sambon inte fått vara med på något UL denna gång, då vi inte har nån som kan vara barnvakt och hela avdelningen är stängd för barn pga RS-virus... NEJ det var inte ok, diagnostiska undersökningar skulle inte dokumenteras. :crazy:

Det ända är att lillskrutten inte har vänt på sig än . Är fortfarande med rumpan ner. Med min första så blev det snitt just pga sätesläge. Jag vill verkligen INTE göra ett snitt till.

Födde du nr 2 vaginalt? Jag blev ju snittad med sonen för 15 mån sen, fast inte pga säte utan värksvaghet och dålig progress. Alltså omöjligt att säga i förväg om samma problem kommer uppstå igen. Än så länge har det inte pratats något alls om risker och rutiner vid vaginal förlossning efter ett snitt, tydligen var det rutin att man skulle få tid hos spec.mvc för att diskutera men det hade de glömt bort :crazy: Däremot har jag ju läst en del själv och det är förstås skräckhistorierna som etsar sig fast i minnet...

jisses vilken barnmorska, hon borde få byta jobb tycker jag. Låter som en bitter tant!!

Jag ska kolla moderkakans läge den 21/5, hade tittat fel i almenackan. Sonen låg tvärs över sist så vi fick göra extra ul av den anledningen, men han vände sig rätt som tur var. Denna tror jag ligger med fötterna upp för den trycker som om den skulle vilja få dem o ploppa ut vid magsäcken..

Jag är rh negativ och de har glömt ta prov på mig o eftersom de fick sticka två gånger sist utan att hitta något blod får jag vänta en vecka till på det. De såg smått förskräckt ut när de tydligen insåg att de glömt bort den detaljen.

klart det inte är något fel på barnet!!! Det kommer att komma ut och jag hoppas o håller tummarna för att den lilla skrutten vänder sig rätt!!

Jag o barnmorskan är heller inte överrens, men det är på andra hållet. Jag vet när vi hade sex o jag vet också att spermierna inte kan leva så länge som 14 dagar... om det inte är några riktiga supersimmare då eller någonting. Nu börjar jag känna mig lite less på detta med o vara gravid o hade önskat att bebisen gärna fick komma lite tidigare. Pratade med barnmorskan sist och hon sa att det nu är de berömda deppveckorna när man inte tycker det händer någonting... Kändes skönt, för det är så det känns, som att tiden är evighetslång och ändå för kort.

Jag tänker inte skriva att jag vet hur det känns att förlora sin mamma för jag har inte behövt genomleva det ännu, men jag kan skicka en stor bauta kram och skriva att det måste vara fruktansvärt jobbigt!! Det kommer att gå bra, det kommer att lösa sig på ett eller annat sätt även om man inte tror det eller det känns så just när man är mitt uppe i det..

*kl*

Är nu i vecka 33+3 enligt BM men enligt mig vecka 32+3. Då jag vet när min ägglossning var så kan jag inte vara i den veckan som BM räknade fram för då skulle jag ha blivit gravid innan jag hade ägglossning. Så vitt jag vet så är det så gott som omöjligt :D.

Det är så att graviditeten räknas från sista mens, så de två första veckorna (ca) man är gravid så finns det inget barn än. ;)

Jag vet men det är efter UL som de flyttade bak mig (från 25 till 18). Detta datumet är dock omöjligt för då har jag inte haft ägglossning än.

Min första beräkning (dvs den efter sista mensen) stämmer väldigt väl med när jag vet att jag hade ägglossning.

Pust. Inte helt lätt att förklara..... :D

Mvh

Tora

Ja, det enda man kan vara säker på när det gäller graviditeter är att till slut kommer bebisen ut och när det blir bestämmer bara den själv (för det mesta). ;)

I den mån man nu kan vara säker på sin ägglossning, om jag ska se till mig själv...när Adrian blev till var jag rätt säker på att jag visste, hade utslag på ÄL-tester och kände av ägglossningen tydligt tyckte jag. Men både KUB-ultraljudet och RUL menade att fostret var en vecka äldre än jag trodde. Och han kom också dagen före BF enligt de uträkningarna. Och denna bebis borde nog inte finnas alls, för jag hade inga direkta känningar och noll utslag på äl-test i sept/okt :p

Hur som helst hoppas såklart att bebben hamnar på rätt köl med eller utan hjälp så att du kan föda vaginalt :)

jisses vilken barnmorska, hon borde få byta jobb tycker jag. Låter som en bitter tant!!

Jag ska kolla moderkakans läge den 21/5, hade tittat fel i almenackan. Sonen låg tvärs över sist så vi fick göra extra ul av den anledningen, men han vände sig rätt som tur var. Denna tror jag ligger med fötterna upp för den trycker som om den skulle vilja få dem o ploppa ut vid magsäcken..

Jag är rh negativ och de har glömt ta prov på mig o eftersom de fick sticka två gånger sist utan att hitta något blod får jag vänta en vecka till på det. De såg smått förskräckt ut när de tydligen insåg att de glömt bort den detaljen.

Ja man känner sig ju lite tillplattad efter ett sånt bemötande :crazy: särskilt i nuvarande hormonella tillstånd ;) Min "inneboende" hade huvudet ner igår och det hade jag redan gissat sen ett par veckor, mycket bök och tryck mot magsäck och revben och så den behagliga känslan av ett hårt huvud nedåt bäckenet som skär som tusen knivar lite då och då...

vår skulle nog inte heller finnas utifrån de förutsättningarna... Inget utslag på äl test eller nåt, så nog har jag haft äl en vecka innan jag skulle eller något åt det hållet.. Sonen som tog över ett år att tillverka, tji fick vi (det räckte tydligen denna gång med o ta ut spiralen), mannen såg snopen ut, han hade nog räknat med många försök ;) Inte för att man inte myser till det ändå, men onekligen känns det mindre lockande nu när man känner sig som en valross :grin:

Knapplån

Jag är i vecka 35 nu och känner att jag mest önskar att det vore över.
Fötter, ben samt händer svullnar så jag känner mig som en michelingubbe. Jag försöker sova med fötterna i högläge i alla fall.

Jag var på en tillväxtkontroll i vecka 32 och då såg allt jättebra ut. Bebis var aktiv och hade gott om fostervatten. Rumpan ligger upp åt höger och huvudet åt vänster nertill.

Så nu ska jag bara försöka låta bli att läsa alla korkade kommentarer på nätet om allt möjligt så att mitt blodtryck håller sig på rätt sida gränsen sista veckorna också.

Det som är jobbigst för mig just nu är att jag har en slutkörd sambo. Vi har beslutat oss för att göra oss av med ena hästen för att få lite mer utrymme både tidsmässigt och ekonomiskt. Ett tungt beslut som ändå känns som det rätta.

*kl*

Nu har den vänt sig i alla fall och ligger ganska så fixerad.

Men jag mår så dåligt efter att min mamma dog. Är helt säker på att något är fel eller kommer att gå fel med barnet. Sover jättedåligt på natten. Kan inte somna för jag bara ligger och tänker på mamma. Massvis med konstiga tankar som virvlar runt, runt i huvudet.

Ville köpa en röd leksaksbrandbil till min äldsta son. När jag googlade på det så dök det upp en hänvisning på första sidan till en artikel om ett barn som dött i mammans mage två dagar innan förlossningen. Fast jag försöker så mycket som möjligt undvika att läsa sådant är det nästan som om tidningsartiklarna jagar mig.

Saknar mamma så.

Mvh

Tora

Jag beklagar verkligen din mammas bortgång Tora :cry:

Förstår att du väntar på nästa grej, jag tänker likadant som du å fort det händer nåt hemskt, "nu fattas det bara att..."

Men din bebis kommer alldeles säkert komma ut helt perfekt och full av liv :) Jag kan se mycket av min bortgångna mamma i min dotter, och jag hoppas verkligen för din skull att din bebis kommer påminna om din så att du kommer ihåg alla roliga minnen istället och blir ditt ljus i mörkret :)

Liknande trådar

Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
1 050
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
744
Senast: Jeps
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 420
Senast: Raderad medlem 147980
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 148
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Panik vid dusch
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur