Sommarmat?

cherie

Trådstartare
Vad är era bästa tips på enkel sommarmat?

Typ trevliga sallader, bowls, wraps el annat liknande.

Känner att ska det fortsätta vara såhär hett och soligt behövs mer variation än typ pasta- eller ceasarsallad.

Mitt första tips är Jennie Walldéns Spicy Tuna-bowl, mycket enkel och väldigt god!
 
Vår mat idag kändes somrig.
Klyftpotatis, rostade kikärter, tabbouleh (utan bulgur), stekt halloumi och yoghurtsås med vitlök och citron. Det var ett "vi har inget hemma"-ihopplock som blev gott och lyckat! (tabboulehn var dock rester från häromdan)

20230520_190128.jpg
 
Jag brukar göra wrap, tortilla bröd som jag smetar ut typ chili paprika creme fraiche på (eller annat kladd), på med lite färsk spenat, skivad kyckling (brukar vara lat och köpa grillad och färdigskivad filé), skivad gurka, rödlök och tomat, sen på med kebabsås/vitlökssås och rulla ihop.
 
Jag lever på kokt färskpotatis, marinerad och stekt tofu, grönsaker och en sås med soyghurt och örtkryddor på sommaren.
Har jag färskpotatis över gör jag fransk potatissallad på den och äter med tofu.
Mycket gott och somrigt enligt mig.

Åh, färskpotatis! Har typ glömt att det snart kommer 🥰 Smart idé att kanske koka ett lass och sen göra potatissallad på resterna.
 
Typ den här salladen. Jag har också adderat granatäppelkärnor och rostade pinjenötter.

https://www.tasteline.com/recept/st...ver-cocktailtomater-rodlok-och-mangold-mache/

Snabb pasta som jag också brukar ha i ruccola eller liknande i. Och ibland pinjenötter eller valnötter.

https://www.hemkop.se/recept/spagetti_chorizo

Tycker också det kan vara gott att bara ha en massa småplock. Typ olika kallskuret, ostar, oliver, surdegsbröd med smaksatt färskost etc. Gott också med tex fransk potatissallad till.
Kanske caprese eller bruschetta eller vitlöksbröd.

Gazpacho med tex hackad lök, spetspaprika, serranoskinka, kanske någon ost etc.

Halloumikebab i pitabröd. Jag hämtade inspiration från det här receptet:
https://receptfavoriter.se/recept/halloumikebab

Tycker det är himla gott med tomater, bladpersilja och rödlök som man har i citronsaft och olivolja och ev kryddor. Går att ha till mkt och känns fräscht.

Gör gärna kall sås på turkisk yoghurt, feta, citron och kryddor. Brukar vara gott till kött, kyckling, fisk.
 
Sen är jag galet nyfiken på pinssa. Har inte hittat ngt sånt bröd här ute på vischan och hinner/orkar inte baka.
Men det låter ju snabbt och smarrigt!
 
Vill också testa pinssa, har kört med färdigt naanbröd ist och tyckt det var gott (har inte heller pinssa i butikerna), men nu vet jag ju inte hur gott det blivit med pinssa ist 😊

Annars är mina förslag

Bahn mi på grillad (eller i ugnen) fläskfile med sirachamajonmäs, gurka, morot, koriander och snabb picklad rödlök på baguette

Sallad med blad som bas med något protein typ ägg, rökt fisk, kyckling, skinka etc och någon olja med örter och gärna massa vitlök

Har man kokt potatis över spansk omelett med torkade skinkor och tomat till

Grillad paprika, kyckling och fetaost med tzatziki och ett gott bröd till

Allt med fisk och skaldjur med rödlök, gräslök, dill och rom till är maxad sommar för mig och är lätt att göra

Färdig fixad spätta med remoladesås, citron och pommes/kall potatis

Om det är väldigt varmt äter jag gärna youghurt med bär, rostade nötter och kokos och special K (för dom är bäst 😁)

Kokt kall potatis kan man ha till typ allt, perfekt å ha i kylen

Vi har äntligen fått eluttag till uteplatsen på sommarhuset så ska investera i kokplatta och laga mat ute i sommar ☀️😎🙏 ser väldigt fram till d så följer tråden med glädje
 
När det är sommar och hiskeligt varmt äter både sambon och jag gärna smaksatt filmjölk- inget vi gör annars.

Annars äter vi mest sill och färskpotatis, pastasallad, grillat, tacos, nachotallrik, potatissallad och kallskuret 😋
 
Min favouritsallad pa varma dagar:

Typ grekisk sallad
Cannellini bonor
Gurka
Oliver
1/2 rodlok
Paprika
Tomat
Litet block av feta att blanda over

Dressa med
Rodvinsvinager
Olivolja
Oregano, salt och peppar

Mums och mattande!
 
Vi lever på kycklingsallad med sobanudlar på sommarn! Dressingen är Jennie Walldens (https://www.koket.se/kycklingsallad-med-jordnotsdressing) men jag har lite andra grönsaker i.

Sen gjorde vi en annan god sallad häromdagen med varmrökt lax. Det blir nog ingen rutinrätt för oss för lax blir lite dyrt, men enkelheten och fräscheten gör att den nog dyker upp igen. Den här gången följde vi receptet ganska noga. https://www.koket.se/sallad-med-varmrokt-lax-linser-och-senapsdressing

Paj tycker jag är härligt med! Typ denna: https://www.koket.se/lyxig-ost-och-skinkpaj-med-ortsas

Annars sommartid äter jag ofta naturell, fet yoghurt med hackade frukter, honung vid behov (beroende på fruktens sötma) och hackade nötter. Blir ju lite lättare men kan vara skönt till lunch en varm dag.
 
Kom på ett tillägg till mitt inlägg, kall fläskfile är också super till mkt, kan ätas

I sallader
Som pålägg på mackan
I pyttipanna
Ha den i en kall marinad som en extra sidorätt
I varm pasta med lite olika grönsaker typ tomat, oliv etc, snack feta är snabbt å gott till
Tunt skivad som Vitello tonato (en favorit hos mig)

Generellt är mer salt gott på sommaren ^^ när jag bodde i England åt dom chips (lays salta tunna chips) till mackor på lunchen, det äter jag gärna på sommaren 😁👌
 
Mer konstruktivt (än plättar, som dock är livets nektar och ambrosia):

- tärna fetaost och vattenmelon. ät

- sallad i låda.
min stallkompis från högstadiet lärde mig:
koka ris. lägg i glasslåda. lägg i fryst ärtermajspaprika-blandning. ta fram vit salladsdressing på flaska. stoppa ner den och glasslådan med sallad i väskan och cykla till stranden.
min stallkompis i gymnasiet lärde mig: gräddfil + ketchup + svartpeppar blir en annan dressing till ovanstående.

- mitt livs Voldemort lärde mig:
avrunnen tonfisk i vatten, småkapris, fast yoghurt, salt/gröna örter, blandas till någon slags mat att förvara i hink.
äts som den är eller som proteinig side till nåt, kanske bakpotatis?

- student"gazpacho"
ta snorbilliga tomater (passerade/krossade/whatevah) på tetra eller konserv. värm ej. piffa upp enligt CSNs marginaler:
° strö över salt och riv av ett basilikablad och lägg i koppen. ät.
° mixa ner random grönsaker från botten av kyl/frys medelst stavmixer. ät.
° tryck i en sudd ketchup/chilisås/asiatiskt dunder och toppa med nån örtkrydda. rör om. ät.

- rökt lax med färskost och rödlök = matigt klet (om blandat) eller elegant upplagt halvlyx
på macka? till potatis? i lunchsallad? till grillade grönsaksspett?

underskattat: folköl + kanelbullar.
gärna sittandes i solnedgång i bara bysthållaren med uppkavlade arbetsbyxor och allt annat än solsken i blick (utöver att du blir bländad av solen som vägrar gå ner över grannens dass). en kombo som kan rädda en på vansinnets rand efter en otroligt pissig dag i sommarhetta.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 340
Senast: jemeni
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 596
Senast: alazzi
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 934
Senast: mackan
·
Tjatter ”En gång för länge sedan fanns det en liten flicka, som alla tyckte mycket om, men mest av alla hennes mormor. Hon skulle kunna ge detta...
27 28 29
Svar
567
· Visningar
17 225
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp