Sommarpratare 2025

Bukefalos 30 år!

Du borde släppa dina föreställningar om personer med downs så går det nog bättre att lyssna..

Sen behöver man inte gilla hennes avsnitt ändå men allt det du har lyft i tråden handlar ju om att du har en märklig syn på personer med downs, som att de inte är egna personer med egna tankar,åsikter och känslor.

Hörde fö inget om att hon inte ville åka husvagn?
Hon ville däremot inte åka hundspann först men gjorde det och kom över sin rädsla och tyckte det var roligt (och då växer själen som hon själv säger).
Vill minnas att hon inledde med att hon tänkte säga nej när produktionsbolaget kom med idén. Men vi släpper det här nu. Det var inte min grej, sommarpratet tillförde inga nya tankar i mitt liv, jag har inte sett något av henne innan, så jag har ingen relation osv. Det kommer nya sommarprat att lyssna på. Dock inte dagens, fick usla recensioner.

Jag var tveksam redan innan, lust att utveckla? Vill inte lyssna på något dömande hurtigt om psykisk ohälsa :(
Det var liksom något med hela upplägget, som ett mentalt träningspass med "stationer". Och ja, kanske hurtigt. Mycket om självledarskap, lite floskler som "lägg undan mobilen" , "gå ut och gå" och "visualisera dina mål". Och väldigt opersonligt. Gillade inte alls.

Ligger verkligen inte i fas, men jag hoppas det ordnar upp sig under semestern! 😁 Jag ser fram emot att lyssna på dagens värd Göran Rosenberg, så det ska jag i alla fall göra ikväll.

Sedan ska jag fortsätta med resten, så jag uppskattar att ni lägger ut här vad ni uppskattar och inte. Jag brukar välja program efter vad jag ska göra under tiden, så det är jättebra att veta stämningen och om det är lättsamt eller tungt t ex, så kan man ta det som passar och vänta med de riktigt lyssningsvärda tills man har tid att faktiskt bara lyssna.

Ligger verkligen inte i fas, men jag hoppas det ordnar upp sig under semestern! 😁 Jag ser fram emot att lyssna på dagens värd Göran Rosenberg, så det ska jag i alla fall göra ikväll.

Sedan ska jag fortsätta med resten, så jag uppskattar att ni lägger ut här vad ni uppskattar och inte. Jag brukar välja program efter vad jag ska göra under tiden, så det är jättebra att veta stämningen och om det är lättsamt eller tungt t ex, så kan man ta det som passar och vänta med de riktigt lyssningsvärda tills man har tid att faktiskt bara lyssna.
Göran var bra. Jag hade önskat att jag lyssnade när jag var mer koncentrerad, inte samtidigt som jag jobbade. Speciellt tankarna kring USA var intressanta, han hade gärna fått stanna där hela programmet.

Göran var bra. Jag hade önskat att jag lyssnade när jag var mer koncentrerad, inte samtidigt som jag jobbade. Speciellt tankarna kring USA var intressanta, han hade gärna fått stanna där hela programmet.

Ah, då ska jag hålla mig till planen att lyssna ikväll när jag kan koncentrera mig 👍 Hade hoppats att det skulle vara mycket fokus på USA, men då ska jag kanske inte ha för stora förhoppningar om det.

Absolut inte, men man bör ifrågasätta sig själv varför man bara har vita, manliga idoler.
Oj, jag lär mig så mycket nytt. Har aldrig kommit på tanken. Bruka bara värdera folk efter kompetens. Har sällan jobbat med kvinnor på mina arbetsplatser, men definitivt jättekompetenta män från jordens alla länder.

Oj, jag lär mig så mycket nytt. Har aldrig kommit på tanken. Bruka bara värdera folk efter kompetens. Har sällan jobbat med kvinnor på mina arbetsplatser, men definitivt jättekompetenta män från jordens alla länder.

Huruvida männen är kompetenta är ingen motsättning för att kunna reflektera över hur representation av män och kvinnor ser ut i de offentliga rummen. Om du jobbar (och mest har gjort) med män och dessa män kommer från länder som är mindre jämställda än Sverige, så är det lätt hänt att du helt enkelt inkorporerat de normerna så att det är vad du ser som det normala och "så som det ska vara". Jag känner inte dig så jag vet förstås inte hur det är för dig, men det skadar nog inte att du funderar lite över de strukturella aspekterna i samhället.

Jag har dock inte hört programmet än så jag kan varken säga bu eller nä om hur presentationen gjordes där, så detta var en reflektion på att du verkar ha inställningen att om man blundar för ojämställdhet så finns den inte...

Men du kanske har undrat varför det sällan är kvinnor på dina arbetsplatser? 😊
Det är ju också en intressant tanke. Jag är enda kvinna, och det kan ju vara så att jag är inkvoterad. Jag sökte ju inte ens tjänsten utan blev headhuntad. Hoppas att inte alla bara står ut med mig för att jag har ”rätt” kön 😢. Kan inte tänka mig något mer sorgligt.

Det är ju också en intressant tanke. Jag är enda kvinna, och det kan ju vara så att jag är inkvoterad. Jag sökte ju inte ens tjänsten utan blev headhuntad. Hoppas att inte alla bara står ut med mig för att jag har ”rätt” kön 😢. Kan inte tänka mig något mer sorgligt.

Det sista är också en intressant tanke att reflektera över! Eller för mig i alla fall. Jag är en av två kvinnor som jobbar 3-skift på min arbetsplats just nu, av 15 personer. Det funderar jag över relativt ofta ändå. Och hur det ser ut på övriga positioner hos oss. Men sådana frågor intresserar ju mig generellt.

Messiah - prat som höll mig intresserad, även om jag i vanliga fall inte riktigt gillar honom i hans roll som komiker.

Dragomir - intressant, hemskt men även fint att ett liv faktiskt inte behöver vara det det alltid varit, det går att förändra och få ett bättre liv. Sen har jag lite svårt för hans röst, men det ligger ju hos mig.

Seriöst.

Det är väl belagt att kvinnor är underrepresenterade i traditionell historieskrivning.

Det betyder inte att det inte funnits betydelsefulla kvinnor genom historien, bara att patriarkatet sett till att förminska oss kvinnor på alla nivåer.

Jag rekommenderar dig att kolla upp internaliserad misogyni.

Plocka gärna upp några nummer av Historiskan också.

Nä. Jag hoppade ju gårdagens, åtminstone så länge. Dagens hänger jag inte med i. Får se hur helgen känns. Men ser framemot nästa vecka i alla fall 😊

Seriöst.

Det är väl belagt att kvinnor är underrepresenterade i traditionell historieskrivning.

Det betyder inte att det inte funnits betydelsefulla kvinnor genom historien, bara att patriarkatet sett till att förminska oss kvinnor på alla nivåer.

Jag rekommenderar dig att kolla upp internaliserad misogyni.

Plocka gärna upp några nummer av Historiskan också.
Jag kan förstå att Rosenberg är en man av sin tid och jag kan förstå att man inte orkar lyssna på den skeva bild som skapats genom förminskandet av kvinnor. Trist är det, men i sin helhet hade det andra värden och värderingar som var viktiga och värdefulla att lyssna på.

Jag kan förstå att Rosenberg är en man av sin tid och jag kan förstå att man inte orkar lyssna på den skeva bild som skapats genom förminskandet av kvinnor. Trist är det, men i sin helhet hade det andra värden och värderingar som var viktiga och värdefulla att lyssna på.

Det säger jag inget om men jag tycker att en man som ska vara bildad och upplyst bör anstränga sig lite mer i just det avseendet. Oavsett ålder.

Som kvinna är jag fortfarande förbannad över den undermåliga historieundervisning jag fick i skolan. Vi kvinnor var verkligen osynliga i den, precis som i allt annat.

Liknande trådar

• Sommarpratare 2026
  • Årets sommarvärdar
  • Korrekt hantering av röster (valet)?
  • Sommarpratare 2024

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat