Sommarpratare 2025

Bukefalos 30 år!

Försöker verkligen lyssna på Tess Olofssons prat, men jag vet inte om jag kommer orka... Det är som att lyssna på någon som skriver meningar på 7-8 rader utan skiljetecken. Monotont, stakande och... Nä. Det går knappt. Riktigt synd då jag alltid tycker det är intressant att höra på hur det går till inom sportboll, även om jag själv sällan kollar!

Jag gillar att man har gett röst åt henne (någon med downs) eftersom vi så sällan får höra deras egna röster på ett så offentligt sätt som Sommar är.
Men hur mycket är hennes röst och vilka andras intressen representanter hon. Tvivlar inte på att det var hon som tyckte att Niklas kramas så skönt och Pernilla är så söt osv. Men att hon trots att hon haft en bra barndom måste ringa sin pappa och fråga om han älskade henne. Känns som produktionsbolaget försöker så tvivel så det ska bli bra film/radio. Nu lyssnade jag i och för sig bara på halva, men jag uppfattade det högst oklart vem hon företräder egentligen?

Ligger nu ännu mer efter och har precis lyssnat färdigt på Linnéa. Det var väl helt ok, men gav mig inte direkt något. Ser fram emot Messiah, så nu gäller det att lyssna ikapp!

Försöker verkligen lyssna på Tess Olofssons prat, men jag vet inte om jag kommer orka... Det är som att lyssna på någon som skriver meningar på 7-8 rader utan skiljetecken. Monotont, stakande och... Nä. Det går knappt. Riktigt synd då jag alltid tycker det är intressant att höra på hur det går till inom sportboll, även om jag själv sällan kollar!
Jag kände likadant men lyssnade faktiskt klart tillslut. Tyckte ju dessutom att det var helt makalöst pladdrigt och grunt. Kändes som att hon satt och pratade med en kompis, och efter 2/3 av tiden tog de hyfsat relevanta historierna slut. Jag hade också önskat att hon kunde gått lite djupare. "Det är viktigt att tänka på vad jag äter och hur jag ser ut, och därför har jag också valt att stå över att föda barn". Okej. Hur känns det? Vad tänker du om det? Hade du önskat att det var på ett annat sätt? Inget. Glömde lyssna efter vem som var producent, jag är helt förundrad över att det där är resultatet efter, vad jag misstänker, någon har varit med och tyckt till och bearbetat.

Ja, jag har eventuellt för mycket tid att analysera nu under semestern 😁🙈

Men hur mycket är hennes röst och vilka andras intressen representanter hon. Tvivlar inte på att det var hon som tyckte att Niklas kramas så skönt och Pernilla är så söt osv. Men att hon trots att hon haft en bra barndom måste ringa sin pappa och fråga om han älskade henne. Känns som produktionsbolaget försöker så tvivel så det ska bli bra film/radio. Nu lyssnade jag i och för sig bara på halva, men jag uppfattade det högst oklart vem hon företräder egentligen?
Alla som sommarpratar företräder väl sig själva.

Vadå vem hon företräder?
Jag har inte lyssnat än men blir lite provocerad av det här. Tänker du så om alla sommarpratare eller är det just för att hon har downs som du börjar tvivla?

Lyssnat på Ludmila och det gillade jag. Lyssnade halva på Ida men nä, det var inte bra.
Tänkte lyssna på Tess men är nu osäker efter recensionerna här, jag gillar ju fotboll.

Jag kände likadant men lyssnade faktiskt klart tillslut. Tyckte ju dessutom att det var helt makalöst pladdrigt och grunt. Kändes som att hon satt och pratade med en kompis, och efter 2/3 av tiden tog de hyfsat relevanta historierna slut. Jag hade också önskat att hon kunde gått lite djupare. "Det är viktigt att tänka på vad jag äter och hur jag ser ut, och därför har jag också valt att stå över att föda barn". Okej. Hur känns det? Vad tänker du om det? Hade du önskat att det var på ett annat sätt? Inget. Glömde lyssna efter vem som var producent, jag är helt förundrad över att det där är resultatet efter, vad jag misstänker, någon har varit med och tyckt till och bearbetat.

Det kändes verkligen som att ingen varken läst manus eller lyssnat innan publicering! Alltså ingen skuld till henne, måste vara sjukt svårt att komma på vad man ska prata om, skriva manus osv. Men det låter ju som att hon inte fått någon hjälp alls!

Jag är i fas! Men gillade inte att det kändes som att jag ville recensera alla. Kommer nog bara skriva här om det är något jag tycker extra om! Tess var tex svårlyssnat i början men sedan tänkte jag att är det något program så är det väl faktiskt detta där det viktigaste inte ska vara att man gör en bra prestation som radioröst eller? Jag vill i alla fall inte att det sorterar bort deltagare och berättelser, jag tycker inte att det viktigaste är att jag får en smooth och givande timme.

Alla som sommarpratar företräder väl sig själva.
Hm, alla som sommarpratar har väl olika produktionsbolag bakom sig vare sig det är mediafolk eller sportstjärnor. Vad jag vänder mig emot är att en ganska skör människa ska turnera runt i en husvagn (hon sa att hon inte ville först) och sedan spelas in när hon ifrågasätter om hon verkligen var önskad. Samtidigt som jag upplever det som om hon haft en trygg barndom och samtalet med fadern bekräftar det. Så vem har planterat idén om att hon är oönskad, så otroligt fult gjort i så fall. All lycka till till Ida, men det här är inte något jag vill lyssna på. Kanske blir bättre sen, men jag ville inte lyssna klart.

Hm, alla som sommarpratar har väl olika produktionsbolag bakom sig vare sig det är mediafolk eller sportstjärnor. Vad jag vänder mig emot är att en ganska skör människa ska turnera runt i en husvagn (hon sa att hon inte ville först) och sedan spelas in när hon ifrågasätter om hon verkligen var önskad. Samtidigt som jag upplever det som om hon haft en trygg barndom och samtalet med fadern bekräftar det. Så vem har planterat idén om att hon är oönskad, så otroligt fult gjort i så fall. All lycka till till Ida, men det här är inte något jag vill lyssna på. Kanske blir bättre sen, men jag ville inte lyssna klart.
Finns säker ännu sämre sommarprat, men jag väljer bort alla som inte fått bra recensioner. Gav det ett försök pga att alla var så positiva här.

Däremot kan jag säga att jag är lika besviken på SRs app som varje gång man tvingas dit. Listade till slut ut att göra min lista och att avsnitten skulle spelas efter varandra. Men de försvinner ju inte därifrån när man lyssnat och på något vänster hade jag ändå inte lyckats få listan att spela sig för efter ett av dem så började ett annat spelas (som jag redan hört och inte hade kvar) istället för de två jag hade efter. Varför är teknik fortfarande så oanvändarvänligt 😅

Är du inte alls medveten om funkofobin o samhället eller missförstår jag? Hon berättade också I sommarpratet att den händelsen där hon ringde sin pappa ju härstammade ifrån att en av hennes kompisar eller en de träffade (minns inte) just lämnats bort av sin familj. Men du kanske inte lyssnade så långt så du hörde hela sammanhanget.

Skör? Vad pratar du om?
Du verkar ha en rätt märklig inställning till personer med IF. Att hon får tanken på att hennes föräldrar skulle velat lämna bort henne när hon föddes är ju inte ett dugg märkligt när hon reser runt och lär sig mer om hur personer med downs behandlas historiskt.

Däremot kan jag säga att jag är lika besviken på SRs app som varje gång man tvingas dit. Listade till slut ut att göra min lista och att avsnitten skulle spelas efter varandra. Men de försvinner ju inte därifrån när man lyssnat och på något vänster hade jag ändå inte lyckats få listan att spela sig för efter ett av dem så började ett annat spelas (som jag redan hört och inte hade kvar) istället för de två jag hade efter. Varför är teknik fortfarande så oanvändarvänligt 😅
Men ja! Vissa vill jag höra deras musik och vissa inte, men lyckas inte hitta hit jag ska välja det när jag svajpar, och inte mitt under ett program om jag vill ändra :cool:

Är du inte alls medveten om funkofobin o samhället eller missförstår jag? Hon berättade också I sommarpratet att den händelsen där hon ringde sin pappa ju härstammade ifrån att en av hennes kompisar eller en de träffade (minns inte) just lämnats bort av sin familj. Men du kanske inte lyssnade så långt så du hörde hela sammanhanget.
Nej, jag är inte alls insatt. Har inte sett något vad hon gjort i filmbranschen tidigare eller så. Som sagt, jag lyssnar bara på sommarprat som andra rekommenderar som bra, men det här var inte alls min grej.

Håller med. Lyssnade inte klart.
Li Skarin är producent. Trodde mer om henne faktiskt.

Nej, jag tror inte att alla som sommarpratar har ett produktionsbolag bakom sig. Jag tror nog att de allra flesta skriver själva och med stöd från Sveriges radios producent.

Nej, jag är inte alls insatt. Har inte sett något vad hon gjort i filmbranschen tidigare eller så. Som sagt, jag lyssnar bara på sommarprat som andra rekommenderar som bra, men det här var inte alls min grej.
Du borde släppa dina föreställningar om personer med downs så går det nog bättre att lyssna..

Sen behöver man inte gilla hennes avsnitt ändå men allt det du har lyft i tråden handlar ju om att du har en märklig syn på personer med downs, som att de inte är egna personer med egna tankar,åsikter och känslor.

Hörde fö inget om att hon inte ville åka husvagn?
Hon ville däremot inte åka hundspann först men gjorde det och kom över sin rädsla och tyckte det var roligt (och då växer själen som hon själv säger).

Liknande trådar

• Sommarpratare 2026
  • Årets sommarvärdar
  • Korrekt hantering av röster (valet)?
  • Sommarpratare 2024

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat