sommartider...

Jag bor ju redan på vischan så här märks inte dom svenska turisterna så mycket men tittar man på bilar eller lyssnar på Ica så är det mest Norska-Tyska o Flamländska .
 
Genererar tänker jag att många (här i söder iaf) gärna drar sig ut mot kusten på sommaren. Så städer/orter som ligger lite mer inåt landet löper större risk att avfolkas under sommaren. Borås upplever tex jag vara en sådan stad där många åker till Varberg istället för att vara kvar.
 
Har inga siffror att backa upp med, men upplever att Umeå avfolkas under sommaren. Jag vet inte om det kanske beror på att studenter åker hem över sommaren och att de som slutar lämnar staden som sedan fylls på när terminsstart närmar sig till hösten. :D
Man säger ju att 1/3 av Umeå är studenter och många av dem åker hem över sommaren. Helst studentområderna brukar kännas helt döda.
 
I Stockholm märks det inte på antalet människor men däremot är det tydligt inom restaurangbranschen. Många bra restauranger stänger över sommarmånaderna och klubblivet är inte heller detsamma. Turisterna är väl för snåla och lägger inte pengarna på fine-dining under sommaren.
Gotland är ju stendött under vintern men blir ju invaderat på sommaren, mest av stockholmare :p
 
Här är det ungefär samma antal fast något mindre möjligen.
Bor på landet LANDET nära Sveriges fjärde största stad. Många trots att de bor på landet har nån stuga vid kusten dit de åker.

En stad som är en riktig sommarstad är Piteå.
De har olika evenemang på sommaren och lever som upp under de ljusa månaderna på året. Där känner man sig ibland som en turist :p
 
I Stockholm märks det inte på antalet människor men däremot är det tydligt inom restaurangbranschen. Många bra restauranger stänger över sommarmånaderna och klubblivet är inte heller detsamma. Turisterna är väl för snåla och lägger inte pengarna på fine-dining under sommaren.
Gotland är ju stendött under vintern men blir ju invaderat på sommaren, mest av stockholmare :p

Det handlar ju inte alltid om att turister är för snåla för att lägga pengar på fine-dining. Åker man på en familjesemester (med barn) så väljer man en restaurang som passar hela familjen. Fine-dining går man på när man har möjlighet att ha barnvakt. Det har man inte på semestern utan på hemmaplan.
 
Det jag märker här i stockholm är att områden där det normalt inte är en enda kotte annars flockas turisterna till. Försök gå över skeppsholmsbron en solig sommardag - det är rena rama hinderbanan. På vintern är man ensam på den där bron.
 
Sen kan det ju vara båda ock inom samma stad. Kommer en hel del turister till Göteborg men de håller sig ju främst till innerstan. Många butiker har en uppgång medan vår butik har en budget på 20% mindre än resten av året.
 
Det handlar ju inte alltid om att turister är för snåla för att lägga pengar på fine-dining. Åker man på en familjesemester (med barn) så väljer man en restaurang som passar hela familjen. Fine-dining går man på när man har möjlighet att ha barnvakt. Det har man inte på semestern utan på hemmaplan.
Nej det är sant. Dock känns det absolut inte som att de vanligaste turisterna i Stockholm är en barnfamilj men där kanske jag har fel!
Framförallt har nog restaurangen stängt för att många stockholmare inte är hemma.
 

Liknande trådar

Äldre Vilka delar av landet har tillgång till ambulanshelikopter? Vilka har det inte? Hur ser avståndet till akutsjukhus ut? (förvirrade...
2
Svar
34
· Visningar
2 273
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp