Sopmängd och sopsortering (utbruten från Nya lagen om takeaway snabbmat och dryck i flergångsförpackningar kommer ni välja det?)

Det tycker inte jag. Vi går ut med det biologiska varannan dag annars blir det äckligt om det får ligga där och "mysa".
Vi har faktiskt inte så mycket biologiskt längre! Vi har (medvetet) blivit bra på att äta upp det som köps och lagas, och hunden äter ganska mycket av sånt som slängdes förut (äppelskruttar, morotsstumpar, sista slatten ris osv). Kvar är framför allt kaffesump, lite äggskal, lökskal och andra oätliga skal, som håller sig ganska oäckligt ganska länge. I alla fall så här års… Men jag hatar den där kompostpåsen ändå :wtf: Söligt och otrevligt att hantera.
 
Är det då en full soppåse per dag?
Jag undrar om du kanske har en lite skev bild av hur mycket en full soppåse rymmer av t.ex. plastförpackningar, om du inte själv återvinner på det sättet? Man fyller upp en påse plast rätt snabbt när man lagar frukost, lunch och middag åt en familj. Plast är som du vet luftigt och packas samman dåligt.

Ska sägas att det tar flera månader att komma upp i en hel kasse metall, vi köper inte så mycket konserver. Även glas går vi ut med rätt sällan. Men kartong och plast är ju runt varenda livsmedel.
 
Vi har faktiskt inte så mycket biologiskt längre! Vi har (medvetet) blivit bra på att äta upp det som köps och lagas, och hunden äter ganska mycket av sånt som slängdes förut (äppelskruttar, morotsstumpar, sista slatten ris osv). Kvar är framför allt kaffesump, lite äggskal, lökskal och andra oätliga skal, som håller sig ganska oäckligt ganska länge. I alla fall så här års… Men jag hatar den där kompostpåsen ändå :wtf: Söligt och otrevligt att hantera.

Vi har ingen hund så allt slängs i det biologiska. Men jag brukar spara stumpar av morötter, köttputs osv i en burk i frysen och koka buljong på det. Men sen när det är gjort så ska det ju slängas. Skal från t.ex. melon och citrus tar en del plats och drar till sig fruktflugor om det får ligga för länge.
 
Jag undrar om du kanske har en lite skev bild av hur mycket en full soppåse rymmer av t.ex. plastförpackningar, om du inte själv återvinner på det sättet? Man fyller upp en påse plast rätt snabbt när man lagar frukost, lunch och middag åt en familj. Plast är som du vet luftigt och packas samman dåligt.

Ska sägas att det tar flera månader att komma upp i en hel kasse metall, vi köper inte så mycket konserver. Även glas går vi ut med rätt sällan. Men kartong och plast är ju runt varenda livsmedel.

Oj, det går fort för oss att komma upp i en påse metall! Använder nog en hel del konserver t.ex. konserverade tomater. De tar stor plats.
 
Jag undrar om du kanske har en lite skev bild av hur mycket en full soppåse rymmer av t.ex. plastförpackningar, om du inte själv återvinner på det sättet? Man fyller upp en påse plast rätt snabbt när man lagar frukost, lunch och middag åt en familj. Plast är som du vet luftigt och packas samman dåligt.

Ska sägas att det tar flera månader att komma upp i en hel kasse metall, vi köper inte så mycket konserver. Även glas går vi ut med rätt sällan. Men kartong och plast är ju runt varenda livsmedel.
Samlar så? Alltså plast lägger vi i ikea kasse samma med tidningar och kartonger
 
Ca 1 soppåse om dagen på vardagar och kanske 2 på helger när alla är hemma hela dagen.

Oktober resulterade i en debitering på 102,0 kg i det som kallas "mat- och restavfall".

Kattmatsförpackningar och smutsigt kattströ känns som ett signifikant bidrag som kanske inte alla har.
 
Med allt sammantaget definitivt! Plast, glas, metall, kartong, papper, biologiskt, brännbart osv. Blir lätt en påse om dagen!

Jag undrar om du kanske har en lite skev bild av hur mycket en full soppåse rymmer av t.ex. plastförpackningar, om du inte själv återvinner på det sättet? Man fyller upp en påse plast rätt snabbt när man lagar frukost, lunch och middag åt en familj. Plast är som du vet luftigt och packas samman dåligt.

Ska sägas att det tar flera månader att komma upp i en hel kasse metall, vi köper inte så mycket konserver. Även glas går vi ut med rätt sällan. Men kartong och plast är ju runt varenda livsmedel.

Även om vi inte använder soppåse till återvinningen så är jag ju inte blind utan jag ser ju hur mycket det är ;)
Plast packar jag i något större av plast, t.ex. en tom chipspåse. En sån står tämligen länge på köksbänken innan den är full.
 
Även om vi inte använder soppåse till återvinningen så är jag ju inte blind utan jag ser ju hur mycket det är ;)
Plast packar jag i något större av plast, t.ex. en tom chipspåse. En sån står tämligen länge på köksbänken innan den är full.
Vad jag vet ska man inte lägga plastförpackningar i varandra då det försvårar sorteringen sen.
 
Jag trodde det skrevs om avfallet i tunnan hemma. Där blir det inte mycket avfall. Plastskräp ja. Kartonger var det en auktioner som lägger ut mycket på tradera som bad om hela kartonger. Skall se över hur deras öppettider och var de ligger de vill även ha packmaterial. Takeaway förpackningen vi får används många gånger innan de dör. Det är smidiga plastburkar.
I tunnorna hemma sorterar vi plastförpackningar, pappersförpackningar, brännbart, matavfall, tidningar, metall, ofärgat glas och färgat glas. Har funnits längre i grannkommunen som vi bodde i förut, men nu har vi haft det även här i några år.
 
I tunnorna hemma sorterar vi plastförpackningar, pappersförpackningar, brännbart, matavfall, tidningar, metall, ofärgat glas och färgat glas. Har funnits längre i grannkommunen som vi bodde i förut, men nu har vi haft det även här i några år.
Ok vi har inte fått det än. Är nått år eller 2 kvar till det.
 
Vi bor i lägenhet med återvinning på gården så den delen slipper vi tänka på. Men jag tänker att problemet är ett systemfel, att det är för mycket livsmedelsförpackningar och i praktiken omöjligt att minska förbrukningen av dessa förpackningar för en vanlig familj, snarare än ett sophanteringsproblem.
Nu är ju jag ett ensamhushåll, men jag ställer ut tunnan för tömning ungefär en gång i månaden.

Förpackningar är i plast eller kartong. Bägge går att återvinna. Det enda som inte funkar är svart plast. Alltså är förpackningar inte brännbart avfall.Kompost blir det en hel del. Mest skal, och om somrarna blir det mer. Men jag har kompost och den fylls snabbt eftersom det är för både trädgårdsavfall och komposthinken. Det enda organiska som inte går i komposten är ben, de slänger jag i brännbart.

Har man blöjbarn förstår jag att det blir mer sopor men en påse om dagen låter väldigt mycket?
 
Senast ändrad:
Var står det?
Är det olika för olika kommunen kanske, jag har inte hört talas om det.
Det är nog olika. Vi är ombedda att inte bara lägga plastförpackningarna i facket i soptunnan utan faktiskt paketera dem, för annars riskerar de att blåsa omkring när tunnan töms. Och då måste man ju göra det i någon slags plastpåse/säck. Alltså plast i plast.
 
Mängden plast man ska sortera ut är ju grotesk tycker jag! Känns som att vi svämmar över av papp och plast. Maken eldar kartong/papper/osv så det återvinner vi inte men man sorterar ju ut det och de blir fulla JÄMT. Plasten har vi i en sopsäck och den är också full konstant. Det är ju plast på precis allt man köper typ? Och hundmatsäckarna är i plast. Jag blir galen på all plast.
Vi har rätt mycket konserver också då kattmaten är i konservburk och vi använder en hel del mat från konserv.
 
Mängden plast man ska sortera ut är ju grotesk tycker jag! Känns som att vi svämmar över av papp och plast. Maken eldar kartong/papper/osv så det återvinner vi inte men man sorterar ju ut det och de blir fulla JÄMT. Plasten har vi i en sopsäck och den är också full konstant. Det är ju plast på precis allt man köper typ? Och hundmatsäckarna är i plast. Jag blir galen på all plast.
Vi har rätt mycket konserver också då kattmaten är i konservburk och vi använder en hel del mat från konserv.
Håller med om plasten. Enorma mängder... Hundmatsäckarna brukar vi använda att sortera plast i, så behöver man inte gå ut med det varje dag. De rymmer ju ändå rätt mycket. Väldigt lite konserver och annan metall hos oss dock.
 
Jag lever ensam och det känns som att jag behöver gå ut med plast ungefär 1 gång i veckan (förpackning från IKEA), kartong kanske varannan. När det gäller brännbart beror det lite på, men kanske 1-2 gånger i veckan beroende på vad jag gör.. När jag rensar hemma kan det ju bli 2 kassar på en dag liksom. Metall går jag nästan aldrig ut med känns det som, men kanske en gång i månaden, men inte för att den är full. Glas vid behov, antagligen i samband med att metallen tas ut.

Komposterar gör jag otroligt sällan. Det lilla som blir får åka i det bännbara efter att jag börjat samla det mesta spillet av grönsaker för att koka buljong.
 
Var står det?
Är det olika för olika kommunen kanske, jag har inte hört talas om det.
Vi får ju till och med en liten moj för ändamålet. Man sätter i en använd brödpåse tex och sen kan man pressa ihop bra mycket mjukplast där i.
 
Det är nog olika. Vi är ombedda att inte bara lägga plastförpackningarna i facket i soptunnan utan faktiskt paketera dem, för annars riskerar de att blåsa omkring när tunnan töms. Och då måste man ju göra det i någon slags plastpåse/säck. Alltså plast i plast.
Det är väl samma sak somk för oss som lämnar på återvinningen?
Jag har en hink i köket och i den en plastkasse. Lägger kassarna i återvinningscontainern.
 

Liknande trådar

Samhälle Det kommer en ny lag från 1 januari 2024 om att de som erbjuder att snabbmat och dryck för take away måste utöver engångsförpackningar...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
6 973

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp