Soran Ismails försvarstal i SVT

På förekommen anledning.

Den här avhandlingen om mäns pro- och antifeministiska engagemang kom i mitt flöde idag: http://umu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:1538406&dswid=-4675
Och idag i en diskussion på jobbet (högskola) om hat och hot mot forskare så kom hans disputation upp, tydligen är Umeå universitet väldigt oroliga för attacker då.

Det här är ju helt galet, hur det har blivit. Helt galet.

Sorry för delvis OT i tråden.
 
Jag tänkte också på det och tycker det visar att alla måste lära sig att det inte finns någon självklar rättighet till andras (flickors och kvinnors) kroppar. Uppfattningen att de här männen har blivit "bestulna" på något som de borde ha fått som pojkar bygger ju på att de anser att de hade den rätten till andras kroppar. Men det hade de aldrig och kommer aldrig ha. Inte som tonårspojke och inte som vuxen man.

Verkligen, vilket även leder in på hora/madonna diskussionen. Att det finns en viss typ av kvinnors kroppar som man anser sig ha ännu högre rätt till.
 
Verkligen, vilket även leder in på hora/madonna diskussionen. Att det finns en viss typ av kvinnors kroppar som man anser sig ha ännu högre rätt till.
Jag tänkte på det, hur viktigt det för endel är att få ha sex och hur starkt kopplat det verkar vara till välmåendet, när jag såg ett pressmeddelande från Uppsala universitet om att självmordsfrekvensen hos män gick ner markant när potensmedel blev billigare och började användas mer.
– Det här ger ännu ett tecken på hur viktig möjligheten till fysisk intimitet och nära relationer kan vara genom livet, att de kan för vissa människor vara så stark kopplat till livsglädje och förmåga att möta livets utmaningar, säger Terry Hartig, professor i miljöpsykologi vid Uppsala universitet och en av forskarna bakom studien.
 
Nu har jag inte sett den för jag tror att jag inte skulle kunna låta bli att spy, men lider man av något som t ex ptsd kan det vara en förklaring till varför man beter sig som en rövhatt, men det är ju ingen ursäkt. Det finns oerhört många som lider av det som lyckas låta bli att begå övergrepp på andra människor och sen gömma sig bakom en svårighet.

Jag kan verkligen inte förstå varför detta gjordes? Trodde man på allvar att det skulle göra att han kunde komma tillbaka? Att det visar att han betett sig som en egoistisk idiot, att offren inte får höras och att domarna om dessutom kommer fram. Det är verkligen häpnadsväckande i så fall, snacka om noll koll.

*Hoppar in här*
SVT ville ju belysa och skapa diskussion kring den situation han befinner sig i. Vilket tyvärr inte är ovanligt. Blir man anklagad för sexuella brott hamnar man i ett limbo, vare sig man är skyldig eller inte. Andra typer av brott får ju oftare en ordentlig prövning, här är det ord mot ord och vem som tror på vem. En mardröm för alla parter.

På ett sätt tycker jag att det var modigt av SVT att försöka få till en sådan diskussion. Tyvärr kantrar den eftersom publiken, även de som inte sett programmet, hellre vill diskutera skuldfrågan i stället, det går inte att komma runt den. Hade kvinnorna fått ta större plats hade frågan fått ännu större fokus. Då hade personerna verkligen ställts mot varandra.

Jag tycker absolut att klandervärda personer - om man nu får kalla honom så - också ska ha en röst och ska intervjuas. Frågan är ju hur man porträtterar det tänkta dilemmat utan att hamna i andra fällor? Intressant ur en journalistisk vinkel, tycker jag.
 
Jag tänkte på det, hur viktigt det för endel är att få ha sex och hur starkt kopplat det verkar vara till välmåendet, när jag såg ett pressmeddelande från Uppsala universitet om att självmordsfrekvensen hos män gick ner markant när potensmedel blev billigare och började användas mer.
– Det här ger ännu ett tecken på hur viktig möjligheten till fysisk intimitet och nära relationer kan vara genom livet, att de kan för vissa människor vara så stark kopplat till livsglädje och förmåga att möta livets utmaningar, säger Terry Hartig, professor i miljöpsykologi vid Uppsala universitet och en av forskarna bakom studien.

Jag tycker det där är svårt, för sex är väldigt viktigt för många, inklusive mig själv. Men jag tror man måste börja med att få bort den del som är kopplad till egot. Alltså - jag får ligga och alltså är jag någon. Det måste bli mer socialt accepterat både att inte vilja ha sex men även att man kanske inte hittar en (eller fler) partners att ligga med. Att inte få ligga när man känner för det bör liksom vara normaltillståndet, tänker jag, och att få ligga runt behöver avglorifieras. Först när den sociala pressen släpper så kanske man kan börja fokusera på vad sex egentligen betyder för en. När det kommer till potens är det ju många män som kopplar ihop den med sin manlighet, så det måste vara svårt att avgöra om dessa män mår bättre på grund av att sexet i sig får dem att må bättre, eller om de mår bättre för att de känner att de återfått sin manlighet.
 
Absolut, håller med dig om att det är väldigt skevt! Jag tänker dock att det inte nödvändigtvis är lagen om förtal som måste tas bort, utan att våldtäktsanmälningar måste gå längre. Jag är inte jurist och det finns säkert tusen problem med vad jag sagt här rent lagligt, men jag tror inte att saker blir bättre för att offren hänger ut förövare med namn. MEN jag förstår viljan att varna när rättsväsendet inte gör sitt, och med slutna grupper på fb är det ju svårt att säga vad som är att hänga ut och inte.

Håller med dig. Jag förstår inte varför man inte kan berätta sin historia utan att ange namn på förövaren? Det är väl inte själva förövaren som är intressant? Jag sitter dagligen och redigerar bort namn och identifierbara detaljer oavsett vilket brott det rör sig om, därför att andra kan drabbas (barn exempelvis). Det verkar ju konstigt att barn ska behöva bli offer för att en vuxen part nödvändigtvis vill berätta hela sin livshistoria med varenda detalj?
 
Jag fattar inte heller, alltså jag fattar verkligen inte? Varför får männen så mycket tid och utrymme? Varför kommer männen undan hela tiden?

Därför att vi lever i en värld skapad av män för andra män, där vi kvinnor fortfarande är en varelse som bara existerar i relation till män. Vi har bara ett värde utifrån hur vi är behagliga eller obehagliga för män. Mvh Bitter och född i fel kön.
 
*Hoppar in här*
SVT ville ju belysa och skapa diskussion kring den situation han befinner sig i. Vilket tyvärr inte är ovanligt. Blir man anklagad för sexuella brott hamnar man i ett limbo, vare sig man är skyldig eller inte. Andra typer av brott får ju oftare en ordentlig prövning, här är det ord mot ord och vem som tror på vem. En mardröm för alla parter.
Om det är tanken hur vore det då att istället fundera på att låta kvinnorna, som via samhällsnormen redan är i underläge, få prata ut om sin situation och sina känslor på bästa sändningstid istället för att återigen låta en mansbebis lufta sina personliga problem med att hantera sin sexualitet?
Så nej jag köper inte den förklaringen. Program som det här (som det beskrivs) har vi sett igen och igen och igen utan att man på något sätt lyckats nå någonstans.
 
Håller med dig. Jag förstår inte varför man inte kan berätta sin historia utan att ange namn på förövaren? Det är väl inte själva förövaren som är intressant? Jag sitter dagligen och redigerar bort namn och identifierbara detaljer oavsett vilket brott det rör sig om, därför att andra kan drabbas (barn exempelvis). Det verkar ju konstigt att barn ska behöva bli offer för att en vuxen part nödvändigtvis vill berätta hela sin livshistoria med varenda detalj?

Fast om ett barns pappa har våldtagit någon så är det ju pappan som har satt barnet i den sitsen, inte personen som berättar att hon har våldtagits av barnets pappa.
 
Om det är tanken hur vore det då att istället fundera på att låta kvinnorna, som via samhällsnormen redan är i underläge, få prata ut om sin situation och sina känslor på bästa sändningstid istället för att återigen låta en mansbebis lufta sina personliga problem med att hantera sin sexualitet?
Så nej jag köper inte den förklaringen. Program som det här (som det beskrivs) har vi sett igen och igen och igen utan att man på något sätt lyckats nå någonstans.

Hela hösten 2017 publicerades sådana reportage. De publiceras med jämna mellanrum, men skapar aldrig någon debatt. Det finns ju inget att debattera. Så allt går under radarn och lämnar inget avtryck. Det är ju bara i de fall där det blir ett förtalsbrott som diskussionen plötsligt tar fart. Och män (icke anonyma) träder fram.
 
Fast om ett barns pappa har våldtagit någon så är det ju pappan som har satt barnet i den sitsen, inte personen som berättar att hon har våldtagits av barnets pappa.

Det spelar väl ingen som helst roll vems felet är? Som publicister kan vi ju inte riskera barns säkerhet.
 
Det spelar väl ingen som helst roll vems felet är? Som publicister kan vi ju inte riskera barns säkerhet.

Säkerhet? Du menar att någon arg feminist skulle kidnappa barnet från förskolan i ren hämnd? Större är nog risken att sagda man fortsätter att vara en risk för andra kvinnor om han varken döms eller namnges, men den risken ligger ju på oss kvinnor så varför prata om den 🤷‍♀️ Mycket hemskare för en familj att få sin man utpekad som våldtäktsman än att bli våldtagen av samma man för att man råkade vara kollegor. Skönt för frun och barnen som får lugn och ro iaf..
 
Hela hösten 2017 publicerades sådana reportage. De publiceras med jämna mellanrum, men skapar aldrig någon debatt. Det finns ju inget att debattera. Så allt går under radarn och lämnar inget avtryck. Det är ju bara i de fall där det blir ett förtalsbrott som diskussionen plötsligt tar fart. Och män (icke anonyma) träder fram.
Nej det gjorde man inte. Man lät inte ett offer sitta och berätta på det här sättet under lång tid utan mycket av det drevs av offren själva via debattartiklar och på sociala medier. Artiklar som skrevs gick inte, för enskild individ, in på de personliga känslorna och konsekvenserna på det här sättet utan handlade helt om samhällsnormer osv. För mig ser det inte ut som samma sak alls.
 
Säkerhet? Du menar att någon arg feminist skulle kidnappa barnet från förskolan i ren hämnd? Större är nog risken att sagda man fortsätter att vara en risk för andra kvinnor om han varken döms eller namnges, men den risken ligger ju på oss kvinnor så varför prata om den 🤷‍♀️ Mycket hemskare för en familj att få sin man utpekad som våldtäktsman än att bli våldtagen av samma man för att man råkade vara kollegor. Skönt för frun och barnen som får lugn och ro iaf..

Nä, verkligen inte. Jag talar pubiicitetsskada. Barnen tar skada om pappa - utan grund - hängs ut som våldtäktsman. Och även om man vore dömd, är det fortfarande publicitetsskada. Hur tror du de har det i skolan? I sina familjer? Efter skilsmässor? etc etc. Man får ju inte agera oansvarigt i affekt som publicist. Då åker man dit så det sjunger om det. Och är det något vi lärde oss hösten 2017, så är det just det - think twice.
 
Nej det gjorde man inte. Man lät inte ett offer sitta och berätta på det här sättet under lång tid utan mycket av det drevs av offren själva via debattartiklar och på sociala medier. Artiklar som skrevs gick inte, för enskild individ, in på de personliga känslorna och konsekvenserna på det här sättet utan handlade helt om samhällsnormer osv. För mig ser det inte ut som samma sak alls.
Åjo. Det publicerades då och publiceras nu. Jag har en kollega som skrev en longread häromdagen i ett sådant fall. Inga reaktioner, inga spin-offs. Bara kommentarer i stil med "bra och viktig artikel", men det får inga avtryck.
 
Nä, verkligen inte. Jag talar pubiicitetsskada. Barnen tar skada om pappa - utan grund - hängs ut som våldtäktsman. Och även om man vore dömd, är det fortfarande publicitetsskada. Hur tror du de har det i skolan? I sina familjer? Efter skilsmässor? etc etc. Man får ju inte agera oansvarigt i affekt som publicist. Då åker man dit så det sjunger om det. Och är det något vi lärde oss hösten 2017, så är det just det - think twice.

Jag säger inte att det inte är komplext. Jag säger att de som drabbas hårdast är de som våldtas, ändå pratar vi som om det är mannen och hans familj som det är synd om i sammanhanget.
 
Åjo. Det publicerades då och publiceras nu. Jag har en kollega som skrev en longread häromdagen i ett sådant fall. Inga reaktioner, inga spin-offs. Bara kommentarer i stil med "bra och viktig artikel", men det får inga avtryck.
Antagligen för att det rör sig om kvinnor och som sagt hur man ser på kvinnor i samhällsnormen är ju vid det här laget välkänt. Jag tror inte ett ögonblick att det löser ett enda problem att man låter bebismän sitta och gråta om hur synd det är om dem i TV. Visst blir det en debatt men den för inte heller någonstans eftersom "inte alla män" männen (som tyvärr verkar vara det stora flertalet) är totalt ointresserade av att se strukturen i det hela vilket för att de inte inser föraktliga bebisen de tittar på faktiskt är en bild även av dem.
 

Liknande trådar

Kultur Har aldrig sett Sámi Grand Prix förut men nu ska det sändas på SVT ikväll kl 20:15-22 så tänkte titta. Det är uppdelat i både jojk och...
Svar
0
· Visningar
250
Senast: Rosett
·
  • Artikel
Hästnyheter I ett öppet brev till SVT kritiserar Sveriges Veterinärförbund kommentatorerna i sändningarna av världscupfinalen i dressyr. Nyhetschef...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: NOC14
·
Kropp & Själ Har just sett på Lerin på Lofoten på SVT och de är så modiga de som är med. Idag pratade några om att de gått i behandling, och hur det...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 014
Senast: manda
·
Kultur Någon mer som hunnit se första delen? Vad tyckte ni? Det har ju gjorts reklam i flera månader om detta stora projekt från SVT, har de...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
10 039
Senast: yennork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp