Historien om Sverige

Jag hade ju önskat att man hade gjort flera inriktningar, ha lättsam allmänbildning, fördjupande program om detaljer för nördar. De har materialet, de har forskarna som kan båda delarna. Det som hade kostat mer hade varit längre samtal med forskare och mer klippning. Stormaktstiden kändes som ett enda stort jaha.
 
Har inte sett de avsnitten som släppts efter nyår, och överlag tycker jag serien är okej utifrån perspektivet att få en bred allmänhet intresserad av historia. Dock, med det sagt, så tycker jag det är synd att arkeologer får uttala sig om exakt allt. Det har varit i flera avsnitt där kanske en teolog hade kunnat få uttala sig, en runolog eller språkforskare.
Det är lite som att Dick Harrysson blir inbjuden att prata om allt som hände innan igår typ :cautious:
 
Stenåldern till nutid på 10 avsnitt är ett översiktsverk. Man kan inte förvänta sig djupdykande och nya detaljer i det formatet.
Ja alltså, jag pratade om intrycket från reklamen och skriverierna om programmet innan det sändes? Jag hade ingen aning om hur många eller få avsnitt det skulle vara 🤷‍♀️
 
Jag hade ju önskat att man hade gjort flera inriktningar, ha lättsam allmänbildning, fördjupande program om detaljer för nördar. De har materialet, de har forskarna som kan båda delarna. Det som hade kostat mer hade varit längre samtal med forskare och mer klippning. Stormaktstiden kändes som ett enda stort jaha.

Programmen med detaljer för nördar hade varit 10x längre än det vanliga programmet!
 
Det har jag också hört, och eftersom det de flesta tänker på gällande honom är att han förgiftades av arsenik i ärtsoppa och blev galen, hade det varit värt med en mening eller två om det.
Hela den perioden med Vasasönerna (och döttrarna) kantades av intriger och maktspel, det finns ju hur mycket som helst att berätta om det och jag förstår att de inte kan få med allt. Men jag är ändå förvånad att det typ inte nämndes över huvud taget.
Eller ja det nämndes att Erik blev fängslad och Johan tog över makten. Men väldigt så i förbifarten och knappt märkbart.
Erik var ju ”galen” innan han fängslades och blev förgiftad i fångenskap på order av sin bror med största sannolikhet.
Forskare har väl dock på senare tid kommit fram till att han nog inte var så galen, utan bara väldigt pressad av läget och i stort sett utbränd. Lägg därtill det typiska Vasahumöret då är det lätt att klassa honom som galen.
 
Hela den perioden med Vasasönerna (och döttrarna) kantades av intriger och maktspel, det finns ju hur mycket som helst att berätta om det och jag förstår att de inte kan få med allt. Men jag är ändå förvånad att det typ inte nämndes över huvud taget.
Eller ja det nämndes att Erik blev fängslad och Johan tog över makten. Men väldigt så i förbifarten och knappt märkbart.
Erik var ju ”galen” innan han fängslades och blev förgiftad i fångenskap på order av sin bror med största sannolikhet.
Forskare har väl dock på senare tid kommit fram till att han nog inte var så galen, utan bara väldigt pressad av läget och i stort sett utbränd. Lägg därtill det typiska Vasahumöret då är det lätt att klassa honom som galen.

Precis så, just därför tänker jag att förgiftningen borde vara värd att nämna. Ville man göra Gustaf Vasa lite mer mänsklig skulle man kunna nämna att nio av hans elva barn blev vuxna, vilket ju var väldigt ovanligt, och att det finns brev sparade som visar att han visade sina barn stor omsorg.
 
Precis så, just därför tänker jag att förgiftningen borde vara värd att nämna. Ville man göra Gustaf Vasa lite mer mänsklig skulle man kunna nämna att nio av hans elva barn blev vuxna, vilket ju var väldigt ovanligt, och att det finns brev sparade som visar att han visade sina barn stor omsorg.
Tycker även det är märkligt att man nämner att Johan lät fängsla Erik, men inte att Erik några år tidigare hade låtit fängsla Johan pga hans äktenskap med Katarina Jagellonica.
 
Programmen med detaljer för nördar hade varit 10x längre än det vanliga programmet!
Ja antagligen, eller om man hade gjort nerslag på vissa delar. Eftersnacket fyller en del luckor, men man har antagligen material för att göra betydligt djupare program, för nördar behövs det mindre filmatiseringar och mer snack och kanske visa föremål.
 
Ja antagligen, eller om man hade gjort nerslag på vissa delar. Eftersnacket fyller en del luckor, men man har antagligen material för att göra betydligt djupare program, för nördar behövs det mindre filmatiseringar och mer snack och kanske visa föremål.

Jo, men det var helt enkelt inte deras mål med serien. Det finns en massa litteratur och annat för nördar.
 
Jo, men det var helt enkelt inte deras mål med serien. Det finns en massa litteratur och annat för nördar.
Ja det är jag helt på det klara med, jag har suttit och lyssnat tillsammans med andra historielärare på de ansvariga på serien och vilka önskemål vi hade. Men fortfarande, jag kan önska, sen fattar jag väl utan problem att det inte är därför de har gjort serien.
 
Ja det är jag helt på det klara med, jag har suttit och lyssnat tillsammans med andra historielärare på de ansvariga på serien och vilka önskemål vi hade. Men fortfarande, jag kan önska, sen fattar jag väl utan problem att det inte är därför de har gjort serien.

Det är skillnad på att önska något och att kritisera. Jag tycker att många ger Historien om Sverige oförtjänt mycket kritik för det som inte är med. Är den perfekt utförd? Nä. Är den en bra övergripande sammanfattning? Ja, jag tycker att den är helt ok som övergripande sammanfattning för den stora publiken som inte är historienördar.
 
Jag hade ju önskat att man hade gjort flera inriktningar, ha lättsam allmänbildning, fördjupande program om detaljer för nördar. De har materialet, de har forskarna som kan båda delarna. Det som hade kostat mer hade varit längre samtal med forskare och mer klippning. Stormaktstiden kändes som ett enda stort jaha.
Jag tror de allra flesta egentligen uppskattar kvalitet och fakta framför lättsam underhållande allmänbildning som mer blir fiktion och trist för det som gör att det blir intressant och roligt är för att det är äkta.
 
Det är skillnad på att önska något och att kritisera. Jag tycker att många ger Historien om Sverige oförtjänt mycket kritik för det som inte är med. Är den perfekt utförd? Nä. Är den en bra övergripande sammanfattning? Ja, jag tycker att den är helt ok som övergripande sammanfattning för den stora publiken som inte är historienördar.
Håller helt med här. Jag är dessutom intresserad av historia och har läst kurser på universitet/högskola. För mig gör det absolut inget att vissa delar förbises/inte tas upp etc. Det är omöjligt att få in i ett 60 minuter långt avsnitt. Jag tycker serien är bra på att väcka intresse, och för den som vill veta mer finns mycket att tillgå. Sen får man såklart kritisera och bli kritiserad, det är i många fall nyttigt. Men tycker också att det kanske blivit lite väl oförtjänt kritik från sina håll.
 
Det är skillnad på att önska något och att kritisera. Jag tycker att många ger Historien om Sverige oförtjänt mycket kritik för det som inte är med. Är den perfekt utförd? Nä. Är den en bra övergripande sammanfattning? Ja, jag tycker att den är helt ok som övergripande sammanfattning för den stora publiken som inte är historienördar.
Precis. Du tycker det. Andra kanske inte håller med utan önskar annat/kritiserar vad som inte är med. Har inga exakta exempel nu, men jag har många gånger känt att de kanske haft lite väl svepande förklaringar eller nämna saker bara i förbigående vilket gör att det öppnar upp allt för mycket för egna tolkningar. Detta samtidigt som jag förstår att man inte kan ha med allt, men det går utmärkt att ha två tankar i huvudet samtidigt.
 
Precis. Du tycker det. Andra kanske inte håller med utan önskar annat/kritiserar vad som inte är med. Har inga exakta exempel nu, men jag har många gånger känt att de kanske haft lite väl svepande förklaringar eller nämna saker bara i förbigående vilket gör att det öppnar upp allt för mycket för egna tolkningar. Detta samtidigt som jag förstår att man inte kan ha med allt, men det går utmärkt att ha två tankar i huvudet samtidigt.
Håller med i allt
 
Precis. Du tycker det. Andra kanske inte håller med utan önskar annat/kritiserar vad som inte är med. Har inga exakta exempel nu, men jag har många gånger känt att de kanske haft lite väl svepande förklaringar eller nämna saker bara i förbigående vilket gör att det öppnar upp allt för mycket för egna tolkningar. Detta samtidigt som jag förstår att man inte kan ha med allt, men det går utmärkt att ha två tankar i huvudet samtidigt.
Jag tittar väldigt mycket på liknande program från andra länder, och det var nivån på vad jag hade förväntat mig. Information på ett underhållande sätt. Detta är för svepande, och det är svårt att förstå varför man inte lägger till en mening eller två för att göra det tydligare.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 268
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 264
Senast: MML
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 467
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 609
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp