Sorgen och moment 22. (låååångt!)

californication

Trådstartare
Samma sak, varje år. Än en gång drar det ihop sig mot det jag hatar att älska, och älskar att hata. Min födelsedag. I år fyller jag dessutom 25 år. Det ryktas om att det är en "stor" ålder att fylla. Folk älskar att påpeka det. Folk älskar att prata om min födelsedag. Min födelsedag som ger mig tårar hur jag än gör.

Jag har alltid haft en väldigt skör och smärtsam relation med denna dagen. Redan när jag var liten så har jag minnen av tomma kalas, uteblivna vänner och ensamma dagar. Tänk Pippi äter tårtan själv med sked.

När jag blir äldre, tonåren, så ser det ungefär likadant ut. Dom få vänner jag hade var allt som oftast bortresta på min dag, och hur jag än gjorde så dök det upp max ett fåtal vänner.

Och sådär har det fortsatt. Jag träffade en kille som inte var särskilt brydd i min dag (inte ens min 18-årsdag som jag firade tack var er, underbara bukefalister). Glömde bort min födelsedag, bokade upp annat etc. Även min 20-årsdag var han olyckligt frånvarande och mina vänner likaså. En vän dök upp för att fira mig.

Mina dagar resterande år har sett ungefär liknande ut. Dock med ny pojkvän som även han försummade mina födelsedagar. Senaste åren fick jag ingen present. Jag är iof inte bortskämd med det, men det smärtar ju såklart också när jag ser alla andra fylla år och få fina presenter. Senaste gången jag åt en tårta på min födelsedag var med Bukefalos på min 18-årsdag. Det var förresten den enda dagen i mitt liv som jag har fått fler än 1 present varav jag har kvar alla. :love:

Hur som helst. Nu drar det ihop sig igen och jag kan inte hjälpa att jag fightas med mina känslor. Hur jag än gör så gråter jag. Jag vill verkligen fira min födelsedag, för alla andra gör ju det och verkar ha så varma känslor för den dagen.

Men jag kan inte. Hur mycket jag än försöker så kan jag inte. För trots att jag sagt till flera att jag inte vill fira min födelsedag, men ändå inte vara själv, så har folk bokat upp annat. Jag har tur att min pojkvän fick ledigt så jag slipper vara själv, men jag önskar att jag kunde se fram emot min dag lika mycket som han såg fram emot sin 30-årsdag som jag styrde upp nyligen. Den dagen var också en riktlinje för mig hur jag själv skulle hantera min dag - men folk fallerade totalt.

Flera dök inte upp på hans kalas för att dom var bakfulla på grund av spontanfestande dagen innan. Några dök upp men väldigt kort på grund av samma anledning. En hel del kom sent (varav en hela 6 h), även där på grund av bakfylla. Ja, alla var på samma fest. 2 personer från vårt gemensamma umgänge var i tid. Hans dag blev mycket lyckad iaf tack vare hans stora släkt och egna umgängeskrets, men jag har i princip enbart våra gemensamma vänner.

Jag kan inte sluta tänka på att om det hade varit min dag, så hade enbart 2 dykt upp.

Folk tycker att "det är klart att jag skall fira min födelsedag", men jag kan inte släppa ansvaret till något att styra upp någonting eftersom folk inte tog hans 30-årsdag på allvar. Jag skulle inte klara av att sitta där och ingen dök upp. Dom 2 vännerna som kom i tid är dessutom upptagna sedan väldigt länge så dom skulle definitivt inte komma.

Det innebär rent matematiskt sett att... ingen skulle komma i tid. Eller komma öht.

Ändå så kan jag inte sluta gråta över att jag inte skall fira min dag. Jag vet mycket väl att det är delvis mitt fel, men jag vågar verkligen inte ta risken.

Kära Bukefalos. Vad skall jag göra med mig själv? Jag sitter fast i ett moment 22 där jag är ledsen, mår dåligt och gråter hur jag än gör. Jag blir ledsen på mig själv, och ledsen på alla andra. Är terapi enda utvägen eller vad i helvete skall jag göra?

Om någon nu öht ens orkat läsa hela vägen hit så tackar jag för öronen - min killes öron behövde verkligen få vila lite. :p
 
Jag ville bara säga att jag inte heller firar min födelsedag med mina vänner, inte mer än något grattis på facebook eller så. Jag firar mera bara med min familj/släktingar.
Men din dag ska vara något roligt som du inte behöver känna någon press inför tycker jag, alla pratar om att det ska vara så stort men det måste det ju inte vara. Kanske gå ut på restaurang med bara en eller två personer eller din pojkvän? Så kan du ha kul utan att känna någon ångest/press/oro.

Och så ville jag ge dig en stor varm kram! Och Grattis i förskott! :D
 
Jag ville bara säga att jag inte heller firar min födelsedag med mina vänner, inte mer än något grattis på facebook eller så. Jag firar mera bara med min familj/släktingar.
Men din dag ska vara något roligt som du inte behöver känna någon press inför tycker jag, alla pratar om att det ska vara så stort men det måste det ju inte vara. Kanske gå ut på restaurang med bara en eller två personer eller din pojkvän? Så kan du ha kul utan att känna någon ångest/press/oro.

Och så ville jag ge dig en stor varm kram! Och Grattis i förskott! :D

Så har jag alltid resonerat också, men jag har mer och mer insett att det är viktigt för mig egentligen. Jag vill också fira stort, framförallt 25. Men mina hjärnspöken sätter ju käppar i mina hjul.

Tyvärr har jag ingen familj och släkt att tala om, vi har ingen kontakt. Så den enda familj jag har är min pojkvän och även om jag älskar honom så blir ändå rätt.. "ensamt".

Tack! :)
 
Vad tråkigt att du bara har sådana upplevelser av att fylla år :(
Hade du bott i Skåne hade jag gärna gått ut o käkat lr något med dig så det hände något kul iaf, om du hade velat alltså :)
 
Samma svar här, jag firar inte födelsedag med vänner. Jag åker hem till familjen istället. Jag och min pappa har ungefär en vecka mellan dagarna så vi brukar ha gemensamt kalas. Jag vet nog ingen som har ett regelrätt födelsedagskalas faktiskt. Någon har sagt typ, "det finns kaffe och tårta hela dagen" så har folk fått titta förbi om de velat.

Men hitta på nåt roligt med pojkvännen istället kanske? Gör nåt du tycker är roligt så det blir "din" dag. Behöver ju inte vara så märkvärdigt, en härlig picnic på en strand, besöka nåt museum eller göra nåt som du gillar helt enkelt.
 
Kom på en annan sak nu, förlåt, men det låter lite som taskiga "vänner" som tjatar om ett "födelsedagskalas" men sedan inte dyker upp i tid eller ens alls? :cautious:

Mitt bästa födelsedagsfirande var nog en gång då jag var hos en kompis med två andra kompisar, och då hade det inte ens gjort mig något om den tredje inte var med :o För de två andra var mina närmsta vänner och kände verkligen mig - så vi kollade på film, åt snacks och pratade. Som en vanlig kväll. Men ändå bland en av de bästa :love: Så gör något som du gillar med de du gillar :)

Ibland har jag också oroat mig över att jag kanske ångrar mig i framtiden över att jag inte har haft något stort födelsedagsfirande, eller t.o.m ångrar mig redan nu ibland. Men när jag försöker tänka mig på en av de där stora födelsedagsfesterna som huvudrollen så känns det bara konstigt :o som om det inte vore jag :p
 
Vad tråkigt att du bara har sådana upplevelser av att fylla år :(
Hade du bott i Skåne hade jag gärna gått ut o käkat lr något med dig så det hände något kul iaf, om du hade velat alltså :)

Vad gullig du är!! :)

Samma svar här, jag firar inte födelsedag med vänner. Jag åker hem till familjen istället. Jag och min pappa har ungefär en vecka mellan dagarna så vi brukar ha gemensamt kalas. Jag vet nog ingen som har ett regelrätt födelsedagskalas faktiskt. Någon har sagt typ, "det finns kaffe och tårta hela dagen" så har folk fått titta förbi om de velat.

Men hitta på nåt roligt med pojkvännen istället kanske? Gör nåt du tycker är roligt så det blir "din" dag. Behöver ju inte vara så märkvärdigt, en härlig picnic på en strand, besöka nåt museum eller göra nåt som du gillar helt enkelt.

Mja, i vårt umgänge så har i princip alla kalas. Vi firade till och med en tjej som skulle ha födelsedagsfest, men gick bort några veckor innan. Så i vårt umgänge så är det ganska vanligt att göra det. Men då jag ju har dåliga erfarenheter (och fick bekräftat ännu fler på killens födelsedag) så vågar jag verkligen inte hoppas på eller förvänta mig något.

Kom på en annan sak nu, förlåt, men det låter lite som taskiga "vänner" som tjatar om ett "födelsedagskalas" men sedan inte dyker upp i tid eller ens alls? :cautious:

Mitt bästa födelsedagsfirande var nog en gång då jag var hos en kompis med två andra kompisar, och då hade det inte ens gjort mig något om den tredje inte var med :o För de två andra var mina närmsta vänner och kände verkligen mig - så vi kollade på film, åt snacks och pratade. Som en vanlig kväll. Men ändå bland en av de bästa :love: Så gör något som du gillar med de du gillar :)

Ibland har jag också oroat mig över att jag kanske ångrar mig i framtiden över att jag inte har haft något stort födelsedagsfirande, eller t.o.m ångrar mig redan nu ibland. Men när jag försöker tänka mig på en av de där stora födelsedagsfesterna som huvudrollen så känns det bara konstigt :o som om det inte vore jag :p

Ja, jag blev rätt ledsen och besviken faktiskt. Framförallt eftersom vi alltid dyker upp på alla andras kalas. Dessutom då jag berättat för alla hur stressad jag var över hur hans firande inte skulle bli lyckat - jag kände mig inte särskilt backad just då kan jag ju säga.

Jag skall göra vad jag vill den dagen, men jag tror tyvärr att min dag kommer genomsyras av sorg över att inte bli firad som alla andra. Och jag vill inte ångra mig - man fyller ju bara 25 år en enda gång.

Näe, jag behöver nog gå i terapi rejält.
 
Jag skall göra vad jag vill den dagen, men jag tror tyvärr att min dag kommer genomsyras av sorg över att inte bli firad som alla andra. Och jag vill inte ångra mig - man fyller ju bara 25 år en enda gång.

Näe, jag behöver nog gå i terapi rejält.
Jag känner att jag förstår hur du menar. Jag kanske inte har känt det lika starkt som du men jag har också haft en slags sorg att jag inte har samma fester och blir inte firad som "alla andra". Ingen har ju liksom velat gå på mina fester så att säga. Så du är absolut inte ensam om det!

Jag tror att det egentligen är flera som har känt eller känner som du och jag än de där partyplingorna som man ser massor med partyfoton av på facebook :p Det är bara det att de är så mycket synligare och ser ut att ha så mycket roligare.
 
För trots att jag sagt till flera att jag inte vill fira min födelsedag, men ändå inte vara själv, så har folk bokat upp annat.
Jag fattar inte riktigt vad det är du vill? Om du säger att du inte vill fira så är det ju lite knäppt att bli besviken över att ingen ordnar fest för dig? "Inte fira men inte vara själv", vad betyder det? Om jag var kompis till dig hade jag nog tolkat det som att du hade varit nöjd med att vara hemma med din partner.

Somliga vill ju inte fira sina födelsedagar alls. Så om någon säger att de inte vill fira så är det respektfullast att inte göra någon grej av det. Men du verkar ha sagt till folk att du inte vill fira och sedan blir du ledsen över att ingen firar dig? :confused:

Vill du hitta på något kul på din födelsedag så måste du ju säga det till folk! I klarspråk!
 
Älskade vän. Vad ledsen jag blir av att höra att din födelsedag framkallar sådan ångest :cry:

Jag har tyvärr liknande erfarenheter. Det har liksom aldrig varit viktigt att fira mig och tillslut slutade jag fira min födelsedag. Den ende som kom när jag slutade fira var min ena bror men honom umgås jag inte med alls längre mer än just på födelsedagar så han hade förmodligen inte kommit längre heller om jag inte hade börjat bjuda igen. Numera bjuder jag mina barn med respektive, mina föräldrar och min ena bror med familj. Mer orkar jag ändå inte med.

Jag har alltid varit den som styrt upp andras fester och fixat och donat (ja innan jag blev sjuk då) men ingen har någonsin velat fixa något åt mig. Min allra bästa födelsedag var faktiskt när @OutOfService startade en gratulationstråd här på buke på min förra födelsedag. Så många hjärtliga gratulationer har jag aldrig fått tidigare.

Jag önskar att jag skulle kunna ställa till med århundradets fest för dig. Det är du så värd! :love: Men det enda jag kan erbjuda är att du kommer hit och att vi sitter och pratar skit halva natten och äter tårta men det är ju knappast vad du vill ha ut av din dag.

Det enda råd jag kan ge dig är att vara ärlig mot dina vänner. Säg till dem att du verkligen vill att de ska komma och att det är viktigt för dig. Om de inte är hemma just den dagen du fyller så kanske ni kan fira en annan dag och att du firar med din pv på din födelsedag? Jag förstår att det är svårt för då måste du visa dig sårbar men de kan ju omöjligt veta hur du känner om du inte berättar hur du verkligen vill ha det.

En hel massa kramar :love:
 
Usch vad tråkigt att du känner så!

Jag hade också såna 'kompisar' som inte bemödar sig med att dyka upp på tillställningar utan att ens orka meddela att de uteblir :mad: Jag tycker att det är så respektlöst att göra på det viset, så några av dem umgås jag inte längre med. Jag uppskattar när någon bjuder mig på kalas/grillfest/vaddetnuär så jag dyker gärna upp alternativt tackar nej och meddelar mitt förhinder om så är fallet. Vanligt hyft helt enkelt!

Och du, att fylla 25 är inte jättespeciellt.. Bjud in familjen på lite fika om du känner för det, annars kan du och pojkvännen dra till Liseberg/Österlen/museum/ Skärgården/bowla/campa eller vad som nu intresserar dig och käka nåt gott:)
 
Usch min 25-årsdag var också mest ångest. Min pojkvän firade mig lite men hade sen glömt bort att han skulle köpa en sak från mina föräldrar så fick inte ens något från dem. Grät massor veckorna innan och tja, det blev väl inte bättre. Hatar studentstäder på sommaren och att inte ha några riktiga vänner här.

Åkte sedan hem och firade och fick reda på vilka som verkligen brydde sig. Bjöd 10 och fem kom.
 
Nu minns inte jag när jag hade riktigt kalas med mina vänner och inte bara typ fika med tårta och presenter med närmaste familjen men jag har å andra sidan varit nöjd så. Har aldrig varit någon festperson så för mig har det varit roligare med nån slags upplevelse i all enkelhet. Kanske ni kan gå på en finare resturang, göra en extra långtur med häst/hund eller kanske till och med åka på turridning eller bara bort någon annanstans? Man måste ju inte heller fira precis på födelsedagen, det kan ju likagärna vara en helg före eller efter eller flera veckor iväg om man hittar nåt datum när flera har tid för fest - fast det kanske du redan har koll på.

Och du, stort Grattis :) Extra grattis till att vara född det bästa året i den bästa månaden //hon som också fyller 25 snart
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 961
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 719
Senast: Rie
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 253
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 707
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp