Kristall10

Trådstartare
Vi eldar med ved för värme. Har en vedspis i köket som värmer upp vattnet i ackumulatortanken. Vi eldar i stort från det vi vaknar till dess vi lägger oss under vinterhalvåret oktober till april/ maj beroende på utetemperatur.
Höst och vår eldar vi ca en gång per dag och under sommaren endast någon enstaka gång, tex om det är regnigt och kallt.
Enligt MSB så borde vi därmed ha sotning 3-4 gånger per år.
När vi flyttade in i huset för snart 12 år sedan hade vi sotning 3 gånger per år. Men nu sedan flera år tillbaka har vi bara sotning 2 gånger per år. Vi hade sotning i tisdags och då var det inte sotat sedan i maj.
Frågade sotaren varför de dragit ut på intervallet och fick svaret att de helt enkelt inte hinner med.
Här är det kommunen som bedriver sotning i egen regi.
Får det gå till så?
Har kollat upp utbildningar för egensotning men hittar ingen aktör som bedriver det längre. Känns inte säkert med så långa sotningsintervall.
Hur är det hos er?
 
Oj, det låter inget vidare. Går det att kontakta kommunen och påtala detta? Om de kom först nu och senast var där i maj så har det ju nästan gått ett år. :crazy: Känns som en brandrisk.

Vi har jordvärme som primär uppvärmning i huset, men vi måste stödelda för att hålla uppe värmen bättre i huset, i princip hela året förutom sommar. Gammalt och dragigt, så tyvärr räcker det inte endast med vattenburet system.. Vi har en kakelugn, tre gjutjärnskaminer samt en liten vedspis i köket (men den används inte särskilt ofta). Vi har sotning en gång per år, det verkar räcka. I min kommun är det inte kommunen själv som har hand om sotningen, utan en privat firma. Jag vet inte om det finns fler än det företaget som sotar. De verkar ha ganska fullt upp, men vi hade en liten kris för några veckor sedan och då kunde de ändå komma på besök några dagar senare så det är inte helt omöjligt att få tider utanför det vanliga intervallet. Jag bor dock i en ganska liten kommun, ca 18.000 invånare.
 
Hos oss kommer ingen sotare alls om vi inte ringer och bokar. De ändrade systemet för några år sedan. Vet inte hur de kontrollerar att folk faktiskt sotar, för info var det sparsamt med, och påminnelser liknande bilbesikting är obefintliga.

Vi har varmvattenberedare så eldar bara för värmen, och vi kan frysa för att slippa omaket har vi märkt. Vissa dagar har vi haft 12 grader inne, innan vi tagit tag i att släpa ved. Så vi slutar någon gång i april, och i höstas behövdes det knappt något förrän i november.

Då funkar det rätt bra med sotning 2 gånger per år, men vi måste komma ihåg det själva då.
 
Vi får en bokad tid med posten när det är dags. Dock tror jag inte att vi har sotning mer än en gång/år? Vi har en braskamin som vi eldar i dagligen (kvällar) under vinterhalvåret. När vi flyttade hit var huset på ännu längre intervaller, eftersom det användes som fritidshus. Men det är ju naturligtvis uppdaterat nu.
 
Vi har 2 kakelugnar och en vedspis i köket. Vi har sotning vartannat år och brandskyddsinspektion var sjätte år. Vi eldar bara ibland, har luftvärmepump som primär värmekälla.
 
Mina föräldrar eldar väldigt mycket under vinterhalvåret och här där vi bor kommer sotaren en gång om året. Jag som inte använder min braskamin har haft sotning en gång under hela den tiden jag bott i huset, sen 2017. Tror det var 2019 eller möjligen väldigt tidigt 2020 (var i alla fall innan pandemin).

Mamma och pappa får ett brev hem i brevlådan med en tid. Min hyresvärd får förmodligen detsamma eftersom det är han som äger fastigheten.
 
Sotare 2ggr/år.
Eldar för värme dvs varje dag utom på sommaren.

Sotaren säger alltid att det det bra ut så jag är trygg med det.
 
Sotare 2ggr/år.
Eldar för värme dvs varje dag utom på sommaren.

Sotaren säger alltid att det det bra ut så jag är trygg med det.
Samma här, sotning 2 ggr/år, braskamin som eldas dagligen oktober-mars. Utan eld blir det 13 grader inne om det är under nollan och radiatorerna går fullt.

Har ett mindre hus också som vi bara sotar varannat år , eftersom det eldas ganska sällan.

Sen kommer de och brandskyddskontrollerar båda fastigheterna också och det verkar inte gå att samordna. Lite synd om de är överbelastade.
 
Sotning 1 gång per år här och då eldar vi både med ved och pellets för värme och varmvatten. Vi får en bokad tid på posten.

Däremot så har jag sett att granngubben får besök oftare men han envisas med att slänga med sina sopor i pannan också och haft soteld ett par gånger. Så jag antar att han är ett ”special case” för sotaren.
 
Kan en "skorstensrensare" från Classe eller Jula vara ett alternativ mellan sotningarna?
Jag har även fått lära mig att rejäla brasor med granved bränner bort tjäran och att alltid elda med rejält drag.
 
Kan en "skorstensrensare" från Classe eller Jula vara ett alternativ mellan sotningarna?
Jag har även fått lära mig att rejäla brasor med granved bränner bort tjäran och att alltid elda med rejält drag.
Ja vi kommer ju att behöva sota själva mellan gångerna om det ska fortsätta så här.
Hade varit bra om vi fått tillstånd att utföra all sotning själva då sotaren smutsar ner något fruktansvärt i köket 😝
Och självklart är det viktigt hur man eldar. Det kontrollerar de vid brandskyddskontrollerna vart tredje år, att det är nog med tilluft osv.

På MSBs sida så är det olika intervaller beroende på vad man eldar med och vilken anläggning man har samt vad årsmedeltemperaturen i kommunen är.
Och vi som bor i norra västerbotten har ju oftast kring -10 och kallare hela vintern och eldar rätt hårt då. Så då är intervallet 3-4 gånger per år.
Jag ska kolla med kommunen vad de säger.
 
Vi eldar med ved för värme. Har en vedspis i köket som värmer upp vattnet i ackumulatortanken. Vi eldar i stort från det vi vaknar till dess vi lägger oss under vinterhalvåret oktober till april/ maj beroende på utetemperatur.
Höst och vår eldar vi ca en gång per dag och under sommaren endast någon enstaka gång, tex om det är regnigt och kallt.
Enligt MSB så borde vi därmed ha sotning 3-4 gånger per år.
När vi flyttade in i huset för snart 12 år sedan hade vi sotning 3 gånger per år. Men nu sedan flera år tillbaka har vi bara sotning 2 gånger per år. Vi hade sotning i tisdags och då var det inte sotat sedan i maj.
Frågade sotaren varför de dragit ut på intervallet och fick svaret att de helt enkelt inte hinner med.
Här är det kommunen som bedriver sotning i egen regi.
Får det gå till så?
Har kollat upp utbildningar för egensotning men hittar ingen aktör som bedriver det längre. Känns inte säkert med så långa sotningsintervall.
Hur är det hos er?

Här är det tvärt om, får ringa och avsäga mig sotning för jag har inte hunnit elda sen dom var här sist! Får iaf var tredje månad ungefär. Pelletspannan står tom mellan april-oktober så då behöver dom inte sota. Kakelugnen myseldar jag i under sensommar/hösten när det kan bli lite rått, sen kan det bli under en kort period under vintern om det blir skitkallt ute (kallare än -25), så den brukar bara sotas 2 ggr/år så jag säger ifrån mig den 2 ggr.

Dom var hos mig oktober/november sist, nu kommer dom nästa vecka igen.
 
Ja vi kommer ju att behöva sota själva mellan gångerna om det ska fortsätta så här.
Hade varit bra om vi fått tillstånd att utföra all sotning själva då sotaren smutsar ner något fruktansvärt i köket 😝
Och självklart är det viktigt hur man eldar. Det kontrollerar de vid brandskyddskontrollerna vart tredje år, att det är nog med tilluft osv.

På MSBs sida så är det olika intervaller beroende på vad man eldar med och vilken anläggning man har samt vad årsmedeltemperaturen i kommunen är.
Och vi som bor i norra västerbotten har ju oftast kring -10 och kallare hela vintern och eldar rätt hårt då. Så då är intervallet 3-4 gånger per år.
Jag ska kolla med kommunen vad de säger.
Den typen av skorstensrensare jag har använt är ett block som läggs på glöden, himla praktiskt.
Enligt recensioner på sidan har det reducerat vedförbrukningen med 10% hos vissa, tack vare renare kanaler!
 
Den typen av skorstensrensare jag har använt är ett block som läggs på glöden, himla praktiskt.
Enligt recensioner på sidan har det reducerat vedförbrukningen med 10% hos vissa, tack vare renare kanaler!
Aha, tack för tipset! De har jag inte provat men låter ju toppen 😊 👍🏻
 
Här är det tvärt om, får ringa och avsäga mig sotning för jag har inte hunnit elda sen dom var här sist! Får iaf var tredje månad ungefär. Pelletspannan står tom mellan april-oktober så då behöver dom inte sota. Kakelugnen myseldar jag i under sensommar/hösten när det kan bli lite rått, sen kan det bli under en kort period under vintern om det blir skitkallt ute (kallare än -25), så den brukar bara sotas 2 ggr/år så jag säger ifrån mig den 2 ggr.

Dom var hos mig oktober/november sist, nu kommer dom nästa vecka igen.

Samma här! Tycker att de kommer och ska sota stup i kvarten. 😅 Inte koll på exakta intervall, men flera gånger per år definitivt och vet att det var någon gång då vi inte hade använt pelletspannan alls sedan föregående gång så det kan inte ha gått många månader däremellan,
 
Min pappa eldar för värme och varmvatten hemma och vintertid så kommer de minst två gånger och sotar och sedan en gång på sommaren. Han har sagt att de måste vara så pga av att de eldar så pass mycket från oktober - maj ungefär. Sedan drar de ned och tänder bara i panna en gång om dagen för varmvatten. Frågade förut för var nyfiken tyckte sotaren var här så ofta 😂 Stött på dem ibland när jag är i stallet 😅
 
Jag eldar i princip dagligen vintertid för värme och varmvatten, och hos mig är de normalt sett och sotar kanske tre gånger per år. Denna vintern blev det dock ett längre uppehåll då sotaren blev sjuk, och när han väl kunde komma igen var det bara några dagar innan nästa sotning var planerad (dvs han har bara varit här en gång än så länge i vintern, istället för de två som han borde ha sotat).

Jag har gått utbildning för att få sota själv, men jag har faktiskt aldrig sotat efter det - det är smidigare att sotaren fixar det med sin maskin från köket, även utan att det blir smutsigt någonstans, än att jag ska upp på taket och krångla :p
 
Värmes mitt hus med vedpanna. Sotaren kommer två gånger om året.
Vedspisen och pannan i köket sotas en gång per år.

Sotaren brukar säga att det ser bra ut :)
 
Har man bra drag och syre så blir det ju inte ås farligt.
Vi eldar två gånger om dagen förutom på sommaren. Sotar en gång on året och det brukar vara väldigt lite sot.
 

Liknande trådar

Hemmet Hitta inte på någon bra och förklarande rubrik ;) Flyttade i lördags in i ett hus med ackumulerande spis i vardagsrummet, vedspis i...
Svar
6
· Visningar
1 147
Senast: em-pirre
·
Hästmänniskan Har ena hästen försäkrad i ett bolag,och det har tamefan varit krångel sen jag köpte honnom juni 2006,och jag tog över försäkringen...
Svar
1
· Visningar
817
Senast: chrysler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Kattsnack 10
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp