Värma skorstenen

vinkelina

Trådstartare
Hitta inte på någon bra och förklarande rubrik ;)

Flyttade i lördags in i ett hus med ackumulerande spis i vardagsrummet, vedspis i köket och vedeldad bastu. Alla kopplade till samma skorsten

Ägaren har inte eldat på flera år, vedspisen i köket inte använd på nästan 30 år, de övriga tror jag de var runt 5 år sedan senast. Sotare har kollat så alla är ok att använda. Ägarens son som var med och kontrollerade så har bara informationen i andra hand.

Så mycket vet jag att när de inte varit eldat på så pass länge bör man "värma upp" skorstenen så att de inte blir kalluftfickor (?) och att man kanske inte skall elda i alla tre eldstäder på samma gång i början. Om jag minns rätt så skulle man lägga lite papper i sotluckan och elda det först innan man startar en liten brasa, stämmer det. Måste man göra det i alla tre eldstäder eller räcker det med tex vedspisen?
 
Det finns en fantatiskt bra grupp på fb som heter Vi som använder vedspis.

Detta med att värma skorstenen är en sanning man ska ta med en hel skopa salt......

Det behöver inte vara några som helst problem att börja elda. Eller stora problem. Varje eldstad har sin egen personlighet.
Att tända i alla tre samtidigts kulle jag avråda från. Det blir bara bökigt att springa mellan och enligt en nyligen ställd fråga i fb-gruppen fanns det något annat negativt också. Minns inte vad.....

Den vedspis jag har nu kräver inget flörtande alls. Det är bara att tända. Oavsett hur länge sedan det var jag tände. När jag tände första gången var det säkert inte eldat på minst tio år! Gick finemang.
På gården behövde man ibland tända i askluckan först och kanske även i sotluckan. Den var lite fin i kanten...

Går det trögt kan man antingen tända lite T-spit i ett burklock i sotluckan. Eller helt enkelt blåsa med hårfön!
 
I vårt torp hade vi en liten äldre kamin, jag ställde in några blockljus över natten på hösten för att värma. Det var ety tips från förra ägaren. Första gången innan vi fick det tipset blev hela huset fyllt av rök... :D
 
Man bör elda lite försiktigt när man inte har eldat på länge. Men har sotare godkänt ska det inte vara några större problem alls.
 
Man bör elda lite försiktigt när man inte har eldat på länge. Men har sotare godkänt ska det inte vara några större problem alls.
Nja. Kanske vinteritid med många minusgrader. Men inte nu.
En skorsten svalnar snabbt så om man eldar varannan dag eller varannat årtionde spelar ingen roll för skorstensens värmetålighet.
 
Hitta inte på någon bra och förklarande rubrik ;)

Flyttade i lördags in i ett hus med ackumulerande spis i vardagsrummet, vedspis i köket och vedeldad bastu. Alla kopplade till samma skorsten

Ägaren har inte eldat på flera år, vedspisen i köket inte använd på nästan 30 år, de övriga tror jag de var runt 5 år sedan senast. Sotare har kollat så alla är ok att använda. Ägarens son som var med och kontrollerade så har bara informationen i andra hand.

Så mycket vet jag att när de inte varit eldat på så pass länge bör man "värma upp" skorstenen så att de inte blir kalluftfickor (?) och att man kanske inte skall elda i alla tre eldstäder på samma gång i början. Om jag minns rätt så skulle man lägga lite papper i sotluckan och elda det först innan man startar en liten brasa, stämmer det. Måste man göra det i alla tre eldstäder eller räcker det med tex vedspisen?
Så gjorde vi alltid i vedspisen på släktgården första dagen vi var där och eventuellt även om det var varmare ute än inne. Vid högsommarvärme öppnade vi köksfönstret också. Genom att elda ett papper i sotluckan (lilla luckan längst ner under vedspisen eller de små vid sidorna av vedugnen) fick vi mycket bättre drag och således ingen rök inne.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi lånar för närvarande ett hus av en vän, och kommer bo kvar här iaf ett år framåt. Det är ett stort(!) gammalt timmerhus med dålig...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 305
Senast: tara
·
Hemmet Jag köpte mitt hus för ett halvår sedan så jag har inte hunnit bo där så länge. För att värma huset har jag en vedspis i köket (utan...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
9 559
Senast: Sonic76
·
Hemmet Jag och sambon har fått ett litet annorlunda boendeförslag på en stuga som finns till salu. Stugan är en kolonistuga på 50 kvm och fd...
Svar
10
· Visningar
6 043
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 616
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp