sova hela natten..

Sv: sova hela natten..

Jag brukar ta reda på sånt där, men eftersom det aldrig har varit problem för oss att hålla tre mål har jag struntat i det. Tackar!

När vår son behövt tanka extra mat har han fått ersättning på nätterna. Sen har han fått ersättning om han inte velat äta något (när han var sjuk) Därför har jag hållit 3 mål gröt/välling.

Ofta hör jag att de ska ha kraftigare mat på kvällen för att hålla sig mätta och sova bättre. Men jag tror att hela dygnsintaget påverkar. Har de vägrat äta hela dagen spelar det inte så stor roll hur kraftig mat de får på kvällen.

Men får försöka lirka och vända på det hela så matintaget på dagarna blir större så tror jag att det löser sig för en del! (Inte alla tyvärr, tänk om det vore så enkelt...)
 
Sv: sova hela natten..

Jag tycker inte alls att hon verkar äta lite!! Det verkar ju bra :)

Vår lilleman vägrar gröt på morgonen :D Därför blir det välling!
 
Sv: sova hela natten..

svarar alla..

Min dotter sover inte i samma rum som oss, men han vaknar ju när hon börjar låta och när jag går upp..hon har sovit i eget rum sen hon var 2-3 månader..

jag tycker hon äter lite. åt gången alltås..

hon äter på en dag ungefär:

morgonen runt 8-9: en macka och yougurt
runt 12-1 burkmat men hon äter inte alls mkt. kanske en halv sån liten burk. knappt det. och sen efter nån timme vill hon ha 180 ersättning.
runt 6 tiden får hon gröt och äter allt när jag blandar 1/2 dl vatten och 2 matskedar pulver, så det blir inte mkt. sen somnar hon vid halv 7.
ibland vaknar hon och ibland inte vid 11 men jag ger henne 160 välling.
sen vaknar hon runt 3 tiden och vill ha 160 igen och ibland vid 5-6 och vill ha 160 då med.

hon får inte välling på dagen alltså då får hon vanlig burk mat och ersättning.


men om man ger henne lite åt gången blir hon väl hungrig oftare?

ibland sover hon hela nätterna eller iaf från 11 till 5-6 utan att äta.
kan kanske vara att hon tycker det är så gott?
hon höll på likadant innan då gav jag henne ersättning på natten också men bvc sa jag skulle börja med gröt eller välling.

men som sagt vill hon inte ha så mkt gröt på kvällen..

kanske ska prova inatt att bara ge henne nappen när hon vaknar...?


Jag menar inte att hon äter lite för det vet jag att hon inte gör. jag menade att hon äter lite åt gången.. eller gör hon inte det? jag tycker det för andra bebisar i hennes ålder som jag känner äter mkt mer..
 
Sv: sova hela natten..

Försök ge henne fler mål på dagen. Tre mål under dagen är ju ganska lite - jag tror de flesta barn i den åldern snarare äter fem gånger under dagen? Om hon får fler mål under dagen och du försöker ta bort ett nattmål i taget, kanske?

Lycka till!
AKO - utan erfarenhet med ammande tvåmånadersbaby ;)
 
Sv: sova hela natten..

Hon ater for lite under dagen!! Inte undra pa att hon vraker i sig sa pa natten!!! Mina ater fortfarande var tredje timme dagtid, de ar elva manader nu. Sahar ser deras maltider ut:

0700 Ersattning 250ml

0900 Frukost, en halv portion grot med fruktpuree var plus smorgas/ostskivor/vadvinuhartill :)

1130 Lunch, en halv 250ml burk var plus en halv efterattsburk var, plus fingermat, vatten

1430 Mellanmal, delar pa en burk fruktpuree eller en banan eller liknande, plus 200ml ersattning var.

1730 Middag, som lunchen

1900 Ersattning 250ml (dricker inte alltid upp detta)

Som du ser ater inte mina heller sarskilt mycket mat, de delar oftast pa en burk och det ar inte alls alltid som de ater upp allt. Nu nar de vill plocka sjalva sa hamnar dessutom en stor del pa golvet :p
Du maste alltsa ge mat mkt tatare under dagen, tank pa att hennes magsack inte ar sa stor, hon kan inte forvantas halla samma mattider som en vuxen! Sa ska du se att hennes matbehov under natten minskar :)
 
Sv: sova hela natten..

men hon vill inte ha mer än det hon får..jag har försökt ge henne mer men hon vägrar..

jag kan ju inte tvinga i henne mat.. :crazy:
 
Sv: sova hela natten..

Ge inte mer åt gången, bara oftare!
(säger hon som fortfarande har sin bebis i magen...)

Kanske går att locka till ett extra mål mat med lite plockmat?
 
Sv: sova hela natten..

Det är jättemycket mjölk i välling också, så inte alla magar som fixar stora mänger av det heller.
 
Sv: sova hela natten..

Om de äter ofta ofta så dämpar det hungern och det kan också leda till att de äter små portioner, eller knappt något alls. Jag måste se till att hålla ca 3 h mellan måltiderna, annars är vår son inte alls intresserad av mat.

Det ÄR lite knökigt precis i övergången mellan äta välling/ersättning/amma ofta till att äta några mål med mat. Det tar ett tag innan bebis fixar det och innan man själv kommer på på hur bebisen vill ha det. Jag tyckte att det var jätteknöligt att ändra från amma varannan timme till att äta var tredje timme. Att äta var tredje timme passade denna lille kille bäst!
 
Sv: sova hela natten..

Hon har kanske lagt sina huvudmål på natten helt enkelt!

Det är jättelätt att säga att hon ska vändas och äta huvudmålen på dagen ;) Men det behöver inte alls vara så enkelt innan hon vill göra som du vill :D

Du får helt enkelt ha tålamod och försöka få maten som huvudmål. För oss tog det också ett tag innan det lossnade och han faktiskt började äta rejält med mat. När portionerna öka så kommer hon kanske sluta äta på nätterna också. Efter 8 månder har jag lärt mig att de ska ha tre mål mat. Två med mat och ett med gröt. (Men det är ju olika från barn till barn)
 
Sv: sova hela natten..

okok. men hur ska man göra för att vända så hon äter huvudmål på dagen ist för på natten?
 
Sv: sova hela natten..

Jag har inte testat själv, men läste i ett annat forum om en med liknande problem, och de började ge sin bebis vatten istället för välling på natten när hon vaknade. Det mättar så att hon kan somna om, men hon kommer bli hungrigare på dagen. Det funkade för dem iallafall :). Det tog ju 2-3 nätter av MASSOR av uppvaknanden, men sedan blev det bättre och hon började äta mer på dagen och sov bättre. Jag tänkte försöka mig på det när jag känner att det är dags att sluta nattäta.
 
Sv: sova hela natten..

ok. det ska jag prova då:)
hoppas det funkar...
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 026
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 694
Senast: Madalitso
·
Småbarn Vi håller på bryta ihop lite halvt här hemma då vår snart 2 år gamla son sover så dåligt om natten alltför ofta. Handlar om att han...
Svar
12
· Visningar
1 328
Senast: cherie
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 246
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp