Sova i värmen

Bukefalos 30 år!

Jag har tagit hundarnas kyldynor ibland när det varit för varmt även för mig, som älskar värme.
Att blöta ner påslakarn och bara ha det istället för täcke, gärna ihop med fläkt är också guld om det krisar.

Att sätta upp en silverfilt i fönstret (helst på utsidan men det är inte alltid det går) kan också hjälpa mot att inte få in så mycket värme från solen. Jag märker stor skillnad att ha den + mörkläggningsgardiner än bara gardinerna.

Att sätta upp en silverfilt i fönstret (helst på utsidan men det är inte alltid det går) kan också hjälpa mot att inte få in så mycket värme från solen. Jag märker stor skillnad att ha den + mörkläggningsgardiner än bara gardinerna.
Jättebra tips för någon som inte bor i hyresrätt med gemensam ventilation. Vi har inga fönster där det blir sol mer än möjligen någon halvtimme innan solen går ner, och då är det nog skugga ändå pga häcken.

Men tyvärr så märker vi att vi får som varmast när solen går ner, och det kommer från grannen som har söderläge :/
Portabel AC som är på ett antal timmar innan vi ska sova, dubbla mörkläggningsgardiner och öronproppar. Sistnämnda för att kunna ha AC på under natten när det är som värst. AC gör verkligen stor skillnad! Viktigt att försöka hålla sovrummet svalt hela dagen så säng och allt är svalt, annars tycker jag effekten avtar fort.

Kylklamp under kudden, vänder jag på kudden så är den sidan sval :love: Ibland har jag fryst in flaskor med vatten, som jag sen haft liggande bredvid mig på natten. Kyldyna till djur vid fötterna!

När det är som värst har jag inget täcke utan ett tunt påslakan. Kanske finns det olika material där som är bättre eller sämre?
Öronproppar är tyvärr inget alternativ här då jag har eksem i öronen. Räcker med 15 min med mina inear-lurar så har jag stora sår sedan...

Måste tyvärr ha täcke, måste ha den tyngden, annars kan jag inte somna riktigt.
När jag var i klimakteriet (kemiskt framkallat) så sov jag med petflaskor som legat i frysen 🙂 Det funkade ganska bra faktiskt.
Petflaskor kanske kan funka, de borde väl inte hinna bli helt varma tills på morgonen.

Jag brukar lägga min vetekudde i frysen under dagen och sen ha den i sängen när det är varmt ute. Så skönt att kunna kyla ner t.ex. fötterna med den när man ska sova. Den håller inte hela natten tyvärr, men har man två kanske man kan upp o byta i värsta fall.

Vi har en mobil AC som vi använder några veckor om året, de varmaste sommardygnen är den värd guld. Den får stå i köket pga ljudnivån men vi kan cirkulera kyld luft mot sovrummet ändå. Men i hyreslägenhet tror jag ärligt talat att ljudnivån (luftljud + vibrationer) skulle bli störande för grannarna... 😬

Förklimakteriet är här, visst är det väl underbart?

Jag behöver ha typ 17-18 grader i sovrummet för att inte verkligen DÖ av värmeslag och få noll sömn. Enkelt fixat under vintern (även om min make får ha 2 täcken och sedan 2 hundar under täcket för att hålla värmen...), men desto svårare under årstiden som kommer.

Finns det några budgetalternativ som fungerar? Jag har sett att det finns typ maskiner med vattenslangar som man lägger ut under madrassen som reglerar temperaturen, men de kostar typ från 10 000 och uppåt, just nu känns inte det rimligt. Jag kanske, potentiellt, ångrar mig när det är 30 grader ute dagtid, vi får se.

Jag har givetvis redan det tunnaste täcket pengar kan köpa, men jag behöver tips på saker som verkligen fungerar. Jag kan tyvärr inte installera en AC då jag bor i hyresrätt. Och div fläktar hjälper inte.
Jag kan inte sova utan täcke heller, för av någon anledning så svettas jag ännu mer då?

Jag tänker att vi är många här som har, håller på, eller ska gå igenom denna period i livet och kanske sitter på guldtips.
Jag hade både ett tunt täcke och ett tomt påslakan. Påslakanet låg längst ned i sängen och det bytte jag till när vallningen kom.

Jag fick just en idé. Har sålunda inte testat ännu. Men handlederna (insidan) är ett av de bästa ställena att kyla om man snabbt vill sänka kroppstemperaturen. Och vid en snabb googling verkar det finnas handledskylning, tex här https://www.mediconline.se/skydd-oc...Q-7Vot-P4mLbFAHTyb7YjCW1Ibcf6E-hoCLnwQAvD_BwE
Det kanske kan fungera?
Helt klart värt att prova. Mot min restless legs så lär den vara ypperlig eftersom att vara iskall om fötterna verkligen hjälper mot det. Så det var riktigt bra tips på ett problem som jag inte tagit upp här.

Jag tål inte värme pga sjukdom. Behöver ha ännu kallare än dig för att sova bra vilket är omöjligt på sommaren. 17-18 grader är max vad jag tål dagtid inomhus för att inte må sämre. Jag sover bäst när det är 12-15 grader i sovrummet.
Jag har kylmatta (köpt på hööks) och kylfilt samt kylande örngott. Plus fläkt på det.

Kyltäcke och fläkt kör jag på. Stängde av värmen i huset i början av april och har neddraget i sovrummet dygnet runt.

Jag tål inte värme pga sjukdom. Behöver ha ännu kallare än dig för att sova bra vilket är omöjligt på sommaren. 17-18 grader är max vad jag tål dagtid inomhus för att inte må sämre. Jag sover bäst när det är 12-15 grader i sovrummet.
Jag har kylmatta (köpt på hööks) och kylfilt samt kylande örngott. Plus fläkt på det.
Det kunde varit jag som skrivit det här.

Jag lyssnade på en amerikansk podd idag och då kom det reklam om ett "system för att kyla ner eller värma upp din nuvarande säng helt enligt dina behov". Jaha, vad bra, tänkte jag, och kollade upp deras sajt. Ska man ha det kompletta systemet kostar det ungefär 60 000 kronor 😆 Sen kan man välja förra modellen också och då är man nere på bara 37 000. Jag skulle eventuellt vakna och svettas bara av tanken på vad jag betalat för prylen.

(Sen ser den iofs toppenhäftig ut och är säkert jättebra, med app och allt.)

Jag lyssnade på en amerikansk podd idag och då kom det reklam om ett "system för att kyla ner eller värma upp din nuvarande säng helt enligt dina behov". Jaha, vad bra, tänkte jag, och kollade upp deras sajt. Ska man ha det kompletta systemet kostar det ungefär 60 000 kronor 😆 Sen kan man välja förra modellen också och då är man nere på bara 37 000. Jag skulle eventuellt vakna och svettas bara av tanken på vad jag betalat för prylen.

(Sen ser den iofs toppenhäftig ut och är säkert jättebra, med app och allt.)
Ja alltså.... Egentligen... Man spenderar 1/3 av sitt liv i sängen (vissa dagar mer), och sömnen påverkar verkligen hel kroppen och hela ens mående. Varför skulle man inte kunna lägga 60 000 på det när det känns helt rimligt att lägga det tredubbla på en bil som man använder 2 ggr/vecka?

Alltså, jag tänker likadant som alla andra. Men jag försöker vrida det, det går dock inte så bra.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka