Sova i värmen

Bukefalos 30 år!

Ja alltså.... Egentligen... Man spenderar 1/3 av sitt liv i sängen (vissa dagar mer), och sömnen påverkar verkligen hel kroppen och hela ens mående. Varför skulle man inte kunna lägga 60 000 på det när det känns helt rimligt att lägga det tredubbla på en bil som man använder 2 ggr/vecka?

Alltså, jag tänker likadant som alla andra. Men jag försöker vrida det, det går dock inte så bra.

Absolut, och har man sömnproblem och ekonomiskt utrymme är det där säkert en toppengrej. Det blev bara lite komiskt när jag väntade mig typ en tunn kylmadrass kopplad till en app/fjärr för typ 5 000 spänn 😆

Förklimakteriet är här, visst är det väl underbart?

Jag behöver ha typ 17-18 grader i sovrummet för att inte verkligen DÖ av värmeslag och få noll sömn. Enkelt fixat under vintern (även om min make får ha 2 täcken och sedan 2 hundar under täcket för att hålla värmen...), men desto svårare under årstiden som kommer.

Finns det några budgetalternativ som fungerar? Jag har sett att det finns typ maskiner med vattenslangar som man lägger ut under madrassen som reglerar temperaturen, men de kostar typ från 10 000 och uppåt, just nu känns inte det rimligt. Jag kanske, potentiellt, ångrar mig när det är 30 grader ute dagtid, vi får se.

Jag har givetvis redan det tunnaste täcket pengar kan köpa, men jag behöver tips på saker som verkligen fungerar. Jag kan tyvärr inte installera en AC då jag bor i hyresrätt. Och div fläktar hjälper inte.
Jag kan inte sova utan täcke heller, för av någon anledning så svettas jag ännu mer då?

Jag tänker att vi är många här som har, håller på, eller ska gå igenom denna period i livet och kanske sitter på guldtips.
Byt ut täcket mot ett lakan. Jag har också svårt att sova helt utan täcke, men ett lakan funkar.

Byt ut täcket mot ett lakan. Jag har också svårt att sova helt utan täcke, men ett lakan funkar.
Nej det funkar inte med bara lakan tyvärr, om något så svettas jag mer då, och sover ännu sämre.
Absolut, och har man sömnproblem och ekonomiskt utrymme är det där säkert en toppengrej. Det blev bara lite komiskt när jag väntade mig typ en tunn kylmadrass kopplad till en app/fjärr för typ 5 000 spänn 😆
Jag tänker att i framtiden kommer vi ha luftvärmepump och kyla ner hela huset istället. Men husköpet ligger en bit bort eftersom jag är arbetslös :cautious:

Nej det funkar inte med bara lakan tyvärr, om något så svettas jag mer då, och sover ännu sämre.

Jag tänker att i framtiden kommer vi ha luftvärmepump och kyla ner hela huset istället. Men husköpet ligger en bit bort eftersom jag är arbetslös :cautious:
Vad har du för material i dina lakan? Jag kan verkligen rekommendera bambu. Så enormt stor skillnad mot bomull.
Jag köpte för några år sedan en kylfilt till hund. Ser ut som en vanlig filt men den är alltid kall. Jag måste ha tyngdtäcke för att kunna sova överhuvudtaget så jag har den under underlakanet vid behov men behöver man inte tyngdtäcke går det ju att ha den i påslakan. Den kyler igenom. Minns inte var jag köpte den men det bör gå att googla fram.

Det finns också bäddmadrasser med kylgel, funkar relativt bra och ska man köpa ny ändå är det värt att kolla på.

Vad har du för material i dina lakan? Jag kan verkligen rekommendera bambu. Så enormt stor skillnad mot bomull.
Jag köpte för några år sedan en kylfilt till hund. Ser ut som en vanlig filt men den är alltid kall. Jag måste ha tyngdtäcke för att kunna sova överhuvudtaget så jag har den under underlakanet vid behov men behöver man inte tyngdtäcke går det ju att ha den i påslakan. Den kyler igenom. Minns inte var jag köpte den men det bör gå att googla fram.

Det finns också bäddmadrasser med kylgel, funkar relativt bra och ska man köpa ny ändå är det värt att kolla på.
Jag föredrar satin :)

Bra tips med bäddmadrassen, men min man är jättefrusen, så då blir han nog väldigt ledsen tror jag :p

Jag föredrar satin :)

Bra tips med bäddmadrassen, men min man är jättefrusen, så då blir han nog väldigt ledsen tror jag :p
Jag köpte en värmemadrass till min frusna sambo 😇 Funkar toppenbra trots att vi har en hel bäddmadrass. Var lite rädd att den skulle värma hela men det gör den inte 🙂

Jag kan nu utvärdera täcket från "thenap" som jag köpte.

Visst, det är svalare än ett vanligt täcke. Det torkar även väldigt fort när det har blivit blött, vilket är en fördel. Men kyler gör de då rakt inte. Nu lutar det åt en AC. Jag måste bara bearbeta maken lite.

Det blev en AC! En lite dyrare som klarar 50 kvm, tanken är att ha igång den dagtid så att temperaturen aldrig blir olidlig. Temperaturen nattetid är egentligen inte ett problem, så varmt är det inte då. Men när lägenheten är 27 grader pga temperaturen som varit dagtid så blir det problem.

ACn låter som ett mindre tröskverk :rofl: Men den kyler bra.

Det blev en AC! En lite dyrare som klarar 50 kvm, tanken är att ha igång den dagtid så att temperaturen aldrig blir olidlig. Temperaturen nattetid är egentligen inte ett problem, så varmt är det inte då. Men när lägenheten är 27 grader pga temperaturen som varit dagtid så blir det problem.

ACn låter som ett mindre tröskverk :rofl: Men den kyler bra.
Hoppas det fungerar bra!

Efter att ha köpt och reklamerat det madrassöverdrag som jysk säger är kylande kan jag avråda från köp. Visst känns den kall och den är kall när man lägger sig men en stund senare är den så varm att den nästan bränns 😡 Vaknade och flög upp ur sängen. Så obehagligt! Det var inte som värmen av en värmemadrass utan som om sängen brann. De tog tillbaka den utan problem. Fjolårets version ska ha varit riktigt bra så synd att de gjort de förändringar som gjorts.

Jag har faktiskt funderat på att ha ringbrynja i påslakan istället för täcke sommartid. :idea:
Vill ha tyngden från täcke, men absolut inte värmen. Rätt lakan är väldigt viktigt också, bra percale verkar vara svalast för mig.

Kyldyna för hund under benen, och är det riktigt illa så har jag även en kylklamp i ett örngott.

Något som annars är väldigt svalt och skönt om man har möjlighet är en tunn hängmatta. Är det bara allra minsta bris så svalkar den runt hela kroppen, istället för en säng som accumulerar värmen.

Nej det blir att lämna tillbaka acn faktiskt. 19 grader ute, haft på den i 4 timmar och 21 grader i sovrummet.... ett öppet fönster hade gjort större skillnad.
Då måste den vara felinstallerad eller trasig. De brukar vara sjukt effektiva - även om många bara går att ställa ned till 16-17 grader. Kommer det kall luft från utblåset till rummet? Och varm luft i slangen som går ut från rummet? Och sen, de flesta går att ställa in i kylläge eller bara fläktläge och jag har sett modeller där det inte är lätt att se skillnaden (dessa appar….).

Då måste den vara felinstallerad eller trasig. De brukar vara sjukt effektiva - även om många bara går att ställa ned till 16-17 grader. Kommer det kall luft från utblåset till rummet? Och varm luft i slangen som går ut från rummet? Och sen, de flesta går att ställa in i kylläge eller bara fläktläge och jag har sett modeller där det inte är lätt att se skillnaden (dessa appar….).
Den var effektiv i förrgår. Och kyler gör den, för hela filtret på baksidan var fruset. Men kylan kommer inte ut i rummet, trots att fläkten låter som satan. Så luften som kommer ut är knappt kall (svårt att avgöra när det blåser så mycket, det känns alltid kallare när det blåser, men inte 16 grader kallt som den var inställd på).

Varmluften ut genom fönstret.

Vet inte vad som är fel, men 1 grad på 3 timmar i ett litet rum med stängd dörr (ca 12-15 kvm) på en AC som ska klara 50 kvm känns inte rimligt alls. Med öppen dörr hände inget, därav att vi provade att stänga dörren.

Upptäckte av en slump att det fungerar jättebra att använda ett badlakan i påslakanet istället för täcke. Lånade ett boende över helgen och upptäckte för sent att täcke saknades i sängen. Svalt, skönt och bra tyngd. :up:

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka