Sova över hos farmor/mormor?

Ginne

Trådstartare
Vid vilken ålder anser ni att det är lagom att små barn börjar sova över hos farmor eller mormor? Hur har ni gjort med era barn? Vad är det som avgör när ni anser att barnen fixar att sova över?
 
Sv: Sova över hos farmor/mormor?

Det beror väl på hur vana de är med varandra? Min äldsta var 1,5 år när hon sov utan oss, då var mormor, mormors särbo, moster och mosters numera man, då sambo hemma hos oss och sov med henne, vi sov på hotell eftersom det var våran bröllopsnatt! ;)

Min yngsta var ungefär lika gammal när han sov utan oss första gången, då var vi hos deras moster med man, mormor var där och storasyster. Vi hade fått en hotellnatt i present och det var underbart skönt! :D
 
Sv: Sova över hos farmor/mormor?

Jag har för mig att mina barn varit runt 3-4 månader när de sovit hos/med någon annan än föräldrarna.
Flickorna sov minst 2 nätter borta från mig ifrån första stund, då sov de med sin pappa och hans nya.
Men det räknas ju inte riktigt eftersom det är den andra föräldern.
Sonen sov nog med farmor när han var runt 4 månader.

För oss var det aldrig någon big deal, inte för barnen heller. Det verkar som om detta har ändrat sig rätt så radikalt sen mina barn var små, nu verkar de flesta inte släppa taget förrän ungarna är uppåt året.
 
Sv: Sova över hos farmor/mormor?

Nu har vår son inte sovit över hos någon annan, behovet har inte funnits då vi bor grannar med svärisar. Men jag skulle utgå från mitt eget barns känslomässiga mognad.
 
Sv: Sova över hos farmor/mormor?

Det som är avgörande, som jag ser det, är hur väl barnet känner och är trygg med personen det ska sova hos.
Vi själva lät första barnet sova över hos mormor när hon var knappt ett år gammal, då passade vi på att gå ut på krogen en sväng.
Sen är faktum att våra barn inte har sovit över själva överhuvudtaget, för det har inte funnits behov av det. Däremot har det hänt vid några tillfällen att mormor sovit här och tagit hand om dem. Det har INTE handlat om att vi inte släpper iväg dem utan just att behovet inte funnits.

Å andra sidan har jag en vän som i år fått sitt första barnbarn och där har de haft en väldigt bra och tät kontakt från början och barnbarnet har sovit över ganska många gånger hos mormor - pga att mamman behövt hoppa in och jobba i familjeföretaget och det har blivit enklast så.
 
Sv: Sova över hos farmor/mormor?

Så fort jag slutat amma på nätterna skulle det kännas ok för mig.
 
Sv: Sova över hos farmor/mormor?

Jag har för mig att mina barn varit runt 3-4 månader när de sovit hos/med någon annan än föräldrarna.
Flickorna sov minst 2 nätter borta från mig ifrån första stund, då sov de med sin pappa och hans nya.
Men det räknas ju inte riktigt eftersom det är den andra föräldern.
Sonen sov nog med farmor när han var runt 4 månader.

För oss var det aldrig någon big deal, inte för barnen heller. Det verkar som om detta har ändrat sig rätt så radikalt sen mina barn var små, nu verkar de flesta inte släppa taget förrän ungarna är uppåt året.

För oss handlade det inte om att vi föräldrar inte släppte iväg dem utan att mormor inte vågade ha dem själv över natten. Min syster hade säkert kunnat haft dem betydligt tidigare, men hon bor istället fem timmar bort så det blir inte så smidigt. ;) Farmor har nog haft viljan att ha dem, men där har det inte känts så bra i och med att hon är gammal och hör dåligt, och redan då var glömsk... ;)
 
Sv: Sova över hos farmor/mormor?

De kan de väl göra så fort föräldrarna vill ha avlastning egentligen och under förutsättning att man kan lösa nattmatningen. Jag har svårt att tänka mig att det skulle kunna bli fel med för tidigt rent allmänt. Jag hade hand om en bebis när den bara var en vecka gammal, förvisso hemma hos föräldrarna, men i ett annat rum för att de skulle få sova. Gick hur bra som helst, bebisen sov som en stock på min mage.

Men det finns ingen anledning att känna press att träna barnet på att sova borta när det fortfarande är bebis.
 
Sv: Sova över hos farmor/mormor?

Vår är 4 och har aldrig sovit borta. Vi har helt enkelt inga barnvakter som kan ställa upp nattetid.
Mina föräldrar har lagt till kvällen några gånger, men då har jag kommit uppdykandes under natten efter att festen/aktiviteten är slut. De bort dock +40 mil bort, så det blir inte så ofta.
 
Sv: Sova över hos farmor/mormor?

Det beror helt på hur väl de känner varandra och hur trygga barnen är. Mitt barn är uppvuxet mkt nära mormor och morfar och de har tillbringat nätterna tillsammans sen tidig ålder, eller iaf efter att hon kunde äta annat än att amma till kvällsmat.

Farmor och farfar skulle hon inte kunna sova hos nu 3 år gammal, för hon känner dem inte.
 
Sv: Sova över hos farmor/mormor?

Det som avgör är hur tryggt barnet är med far-/morföräldrar (eller någon annan).

Jag lämnade min son till sin mormor över en helkväll (bröllop och fest) när han var 6 veckor gammal. Mormor var inte en obekant person för honom och det fanns mjölk som hon kunde mata med. Det gick jättebra. Sedan har farmor regelbundet varit barnvakt till honom från 1 års ålder, utan problem. Från 3 års ålder har han spendert 1-2 veckor ensam med mormor eller farmor och farfar.
 
Sv: Sova över hos farmor/mormor?

Våra barn är 2,5 år resp 10 månader. De har aldrig sovit borta utan någon förälder. Mormor var hemma hos oss under natten när lillebror föddes. Det gick sådär. Det finns inget större behov hos oss att lämna bort barnen på nätterna. Det finns inte heller barnvakter som växer på träd för våra barn på nätterna. Vi har den hjälp vi behöver dagtid istället.
 
Sv: Sova över hos farmor/mormor?

kl
vår äldsta sov hos farmor och farfar första gången då hans lillebror föddes. då var han drygt 20 månader. det gick kanon! vi stannade på bb i tre dagar och det var aldrig problem. men så är vi där flera ggr i veckan också så han är helt trygg där. det är det viktigaste för mig. och att jag slutat amma på natten.
 
Sv: Sova över hos farmor/mormor?

Dottern sov hos sina morföräldrar när hon var ett par månader gammal. Nu är hon 1,5 år och sover där lite då och då.
Hon träffar dem ofta, nästan varje dag. Hon har sovit mååånga middagar där, så steget till att sova under natten har inte varit så stort. Hon älskar att vara hemma hos mormor och morfar :)
 
Sv: Sova över hos farmor/mormor?

Första gången var när han var lite mer än ett år. Det som avgjorde var att det behövdes och att vi inte tvivlade på att han skulle tycka det var ok. Om det skulle behövts tidigare kanske vi skulle gjort den bedömningen tidigare.

En testnatt och sedan reste vi bort två nätter för bröllop.

Det var förresten helt ok, väldigt lyckat.

Nu när han är tre fick han välja att sova över själv hos mormor för ngn vecka sedan, vi var där, han bad om det och klockan var sent och jag skulle upp och rida tidigt nästa morgon. Han sover över ngn gång i månaden hos mormor eller farmor.

Springande punkten tror jag är, både jag och min man fick sova över och bo hos mor och farföräldrar som små och minns att det var toppen.
 
Senast ändrad:
Sv: Sova över hos farmor/mormor?

Det beror på helt hur barnet. Vissa barn har inga problem alls med att "lämnas bort" medan andra inte alls tycker om det.

Man brukar märka ganska tydligt vad ens barn tycker om det. Rent åldersmässigt är det svårt att ge en exakt ålder. Det beror helt på barnet. Men min äldsta pojk sov över hos sin mormor när han var ca 10 månader gammal. Då kände han mormor mycket väl. Mellanpojken sov över hos sin farmor när han var ca 8 månader gammal och då hade han bara träffat henne några enstaka gånger. Inga problem med det. Gick jättebra.

Men alla mina barn har varit väldigt lätta att lämna iväg. De är väldigt omammiga och opappiga. Tyvärr en nackdel när man är ute då de gärna smiter iväg på egna äventyr. De bryr sig inte det minsta att de blir själva och att mamma/pappa försvinner :D.
 
Sv: Sova över hos farmor/mormor?

Det avgörande har nog mest varit när de klarar sig ett dygn utan att amma, och inte ammar på nätterna längre. Så runt ett år, lite äldre kanske, så har de sovit över hos mormor. Hon är barnvakt ofta hemma oss hos, så de har varit vana vid varandra vid det laget.
 
Sv: Sova över hos farmor/mormor?

Våra barn är 2,5 år resp 10 månader. De har aldrig sovit borta utan någon förälder. Mormor var hemma hos oss under natten när lillebror föddes. Det gick sådär. Det finns inget större behov hos oss att lämna bort barnen på nätterna. Det finns inte heller barnvakter som växer på träd för våra barn på nätterna. Vi har den hjälp vi behöver dagtid istället.

Sover era barn bra på nätterna då? Annars låter det ju som ren tortyr att aldrig en enda natt på flera år få en god natts sömn. Jag tycker man blir lite småknäpp av sömnbristen till slut när man aldrig får sova en hel natt, och aldrig någonsin åtta timmars sömn på ett dygn.
 
Sv: Sova över hos farmor/mormor?

Runt ett år, säkert yngre om de bara varit över en natt.

Mina barn älskar att åka till mormor och morfar, de är ofta där. Sover över någon helg och på sommaren kan de va där i flera veckor! Dom åker utomlands också första gången var dottern 2 år.
 
Sv: Sova över hos farmor/mormor?

Nix, inga hela nätter (mer än enstaka) förrän hon var tre.
För att orka jobba samtidigt sov jag periodvis mycket på soffan.
 

Liknande trådar

Mat Åt lite julmat idag till middag var 2 sorters sill, rödbetssallad, julskinka, vörtbröd, rödkål, några köttbullar och prinskorv. Lagom...
2
Svar
22
· Visningar
1 374
Senast: skogaliten
·
Gravid - 1år Idag har min lilla skatt börjat hasa sig fram på magen på golvet! Utveckling är ju fantastiskt roligt och spännande men det skapar ju...
Svar
8
· Visningar
925
Senast: Fille
·
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
677
Kropp & Själ Jag pressar tänderna när jag sover vilket gör att jag får ont i nacken och huvudvärk väldigt ofta. Dock stämmer inga av...
2
Svar
33
· Visningar
1 418
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp