Sova över hos farmor/mormor?

Sv: Sova över hos farmor/mormor?

Vi bor i en trea på 74 kvadrat och för oss funkar det bra att en tar sovmorgon och den andra går upp. Den som sover har öronproppar och sover i vårt sovrum som ligger lite avsides från resten av lägenheten. Sen får man göra något som inte involverar gap och skrik typ titta på Pippi, rita, läsa eller äta frukost.
 
Sv: Sova över hos farmor/mormor?

Med en ettåring finns inga aktiviter som inte potentiellt involverar gap och skrik, dessvärre. Likadant när han vaknar på natten, lite svårt att hindra t ex en sexmånaders att skrika på natten med hjälp av Pippi. Jag gissar att dina barn är äldre? Så för oss funkar det inte alls, och det är definitivt inte samma sak att vara barnledig och sova ut tillsammans, gå och lägga sig när man vill, utan ständig beredskap att barnen vaknar, sova hela natten utan att bli väckt och vakna i lugn och ro, äta frukost och läsa tidningen i godan ro.

När barnen blir äldre blir de förståss mindre intensiva, men jag har svårt att förstå hur man efter ett år eller två av amning, tidiga mornar och uppvak inte kan längta efter att få sova ostört nån gång.
 
Sv: Sova över hos farmor/mormor?

kl

Vår dotter började sova hos mormor och morfar när hon var runt 2. För det första hade vi inget större behov av det innan och sedan så började vi med att hon var där en hel dag i början, innan hon själv valde att stanna över natten.
Mina föräldrar bor inte jätte långt bort men tillräckligt för att de inte kan träffas mer än ett par ggr i månaden, så hon var helt enkelt inte tillräckligt trygg där innan dess.
Nu längtar hon dit och frågar ofta när hon får sova hos mormor och morfar (är 4 nu) och hon är där en helg i månaden, vilket känns lagom. Då får hon ha lite extra mys och roligt en helg och vi får sova ut och rå om varandra lite här hemma. Och det mår vi alla bra av!

Vår dotter vaknar alltid på natten och smyger in till oss. Om vi är vakna så går vi tillbaka med henne till hennes rum, men det kan bli en del spring fram och tillbaka. Hon är i en mkt kontaktsökande period just nu. Vill helst inte vara ensam.
Sover vi så märker vi inget och då sover hon vidare hos oss.
Så det kan vara skönt att ha en helg då och då som vi bara kan mysa själva utan att bli avbrutna ;) (alltså det gör vi annars också men mer avslappnat liksom, inte så att vi inte vill ha henne hos oss!)
 
Sv: Sova över hos farmor/mormor?

Glömde

För ett par veckor sedan som hon över hos ngn annan för första gången, min faster och hennes familj! Hon avgudar min kusin som bor där, och hon valde själv att sova över! Stort för att vara henne ;)
Tycker det är skönt att det finns flera vuxna i hennes liv som hon är trygg hos!
 
Sv: Sova över hos farmor/mormor?

Barnen vrålar väl inte för att de vaknat? Min erfarenhet är att små barn oftast är glada och pigga när de vaknar. Sjukdom och eländesgråt på nätter är en annan sak, det är svårt att sova sig igenom.

Jodå. Vissa barn vrålar även som nyvakna. Det första året gjorde vi så att den som gick upp med sonen gick ut och tog en promenad i barnvagnen. Men det orkar man ju inte göra hur länge som helst.

Nu när sonen är dryga två år så är det väldigt växlande, vissa morgonar är lugna och tysta, andra helvilda. Vi bor på 86 kvadrat, på två våningar. Det hjälper inte när barnet sätter igång.
 
Sv: Sova över hos farmor/mormor?

Med en ettåring finns inga aktiviter som inte potentiellt involverar gap och skrik, dessvärre. Likadant när han vaknar på natten, lite svårt att hindra t ex en sexmånaders att skrika på natten med hjälp av Pippi. Jag gissar att dina barn är äldre? Så för oss funkar det inte alls, och det är definitivt inte samma sak att vara barnledig och sova ut tillsammans, gå och lägga sig när man vill, utan ständig beredskap att barnen vaknar, sova hela natten utan att bli väckt och vakna i lugn och ro, äta frukost och läsa tidningen i godan ro.

När barnen blir äldre blir de förståss mindre intensiva, men jag har svårt att förstå hur man efter ett år eller två av amning, tidiga mornar och uppvak inte kan längta efter att få sova ostört nån gång.

Hmm det beror nog på barnen, här är en liten lägenhet till och vi sover som stockar på vår sovmorgon. Barnet brukar oftast inte skrika och vråla, men samtidigt har ingen av oss behov av öronproppar för att sova. Jag tex sover utan problem till vänskapligt pladdrande genom en dörr. När A var under året och tjöt i högan sky ibland o min man jobbat natt så gick jag helt enkelt ut på en promenad så var den saken klar. Min man gör likadant om det är för livat.

Men vi gillar ändå barnvakt på natten :D för lite bättre sover man ändå. O framför allt gillar A barnvakt på natten! Omväxling. För det mesta är det dock för att vi är på fest.
 
Sv: Sova över hos farmor/mormor?

Hmm det beror nog på barnen, här är en liten lägenhet till och vi sover som stockar på vår sovmorgon. Barnet brukar oftast inte skrika och vråla, men samtidigt har ingen av oss behov av öronproppar för att sova. Jag tex sover utan problem till vänskapligt pladdrande genom en dörr. När A var under året och tjöt i högan sky ibland o min man jobbat natt så gick jag helt enkelt ut på en promenad så var den saken klar. Min man gör likadant om det är för livat.

För oss har det fungerat utmärkt med att ta varannan sovmorgon också men vi bor i hus så då har man lite större yta. Annars tänker jag mig att den som har morgonen går ut med barnen efter frukost och då kan i så fall den som har sovmorgon somna om.


Till ts:
För oss har det känts bäst med nattsovning borta när barnet blivit kring året och då till en välkänd barnvakt. Med våra äldre barn hade vi någon tidigare nattsovning men då sov barnvakten hos oss.
 
Sv: Sova över hos farmor/mormor?

Det förstår jag blir svårt. Jag undrade över om ett barn vaknar klockan sex kan väl en förälder sova kvar i sovrummet och den andra kliva upp? Är det en tvåa finns ett vardagsrum och kök att vara i. Barnen vrålar väl inte för att de vaknat? Min erfarenhet är att små barn oftast är glada och pigga när de vaknar. Sjukdom och eländesgråt på nätter är en annan sak, det är svårt att sova sig igenom.

Klart de kan vakna med ett skrik, inga problem. Sen har de kanske ingen lust att byta blöja, och så är morgongröten för långsam, och så blir man arg för att man inte får klättra på bordet, och så vidare. Sen kan ju storebror vakna, och då går det bra att bli osams om duplobygget eller nån annan leksak - det finns oanade möjligheter! Sen är ju inte barnen korkade, de vet mycket väl var den sovande föräldern är, och då kan man ju t ex skrika för att man vill dit och vara med föräldern.
 
Sv: Sova över hos farmor/mormor?

Med en ettåring finns inga aktiviter som inte potentiellt involverar gap och skrik, dessvärre. Likadant när han vaknar på natten, lite svårt att hindra t ex en sexmånaders att skrika på natten med hjälp av Pippi. Jag gissar att dina barn är äldre? Så för oss funkar det inte alls, och det är definitivt inte samma sak att vara barnledig och sova ut tillsammans, gå och lägga sig när man vill, utan ständig beredskap att barnen vaknar, sova hela natten utan att bli väckt och vakna i lugn och ro, äta frukost och läsa tidningen i godan ro.

När barnen blir äldre blir de förståss mindre intensiva, men jag har svårt att förstå hur man efter ett år eller två av amning, tidiga mornar och uppvak inte kan längta efter att få sova ostört nån gång.

Min stora fyllde två i augusti och lilla är bara en dryg månad. Pippi mitt i natten har jag inte förespråkat, jag svarade på ditt inlägg om sovmorgnar. Som sagt så funkar det bra för oss att en stänger in sig. Annars kan man väl som fler har skrivit gå ut med barnen utomhus?

Jag säger inte heller emot dig om att det vore trevligt med en natt tillsammans med sin partner utan barn då och då och förstår heller inte hur man inte kan längta efter det!

Men vi har faktiskt bara haft det en enda gång och det var en natt i somras. Våra föräldrar bor så långt bort och när vi träffas tar de heller inte så mycket initiativ till att vara barnvakt. Så det där med lugn middag med sambon och sova ut kommer nog att dröja några år. Jag har ändå sovit utan sonen några gånger, en gång förra hösten när jag var på konferens i 4 nätter och en vecka i somras när han var med sin pappa hos sin farmor och farfar och jag var hemma och jobbade. Och så en natt när lillebror föddes. Kanske någon mer gång, kommer inte riktigt ihåg. Som sagt tycker vi båda att det vore underbart med barnvakt ibland men vi har väl vant oss.

Visst var det kämpigt när vår son var runt året och gärna vaknade vid 5-snåret men någon längre period av sömnbrist har jag ändå inte upplevt, och då har sonen ändå sovit rätt kasst i perioder och jag har tagit den absoluta merparten av alla nätter eftersom sambon har sömnproblem (så vi har nog varit ungefär lika trötta). När sonen började förskolan så började han sova längre på morgnarna. Nu sover han ca 20.15-06.30/07.00 men vaknar oftast minst en gång per natt.

Kan det kanske hänga ihop med vilken typ av liv man lever i övrigt? Vi har inte så mycket utöver familjen och det vardagliga fixet förutom att vi har hund. Och så träffar vi ofta kompisar på helgerna. Men vi har inga tidskrävande intressen eller väldigt krävande eller ansvarsfulla jobb och kommer hem i hyfsad tid efter jobbet. Sen har jag rätt lätt för att somna om också ifall jag vaknar på natten.
 
Sv: Sova över hos farmor/mormor?

Jag tror att lillan var runt 1½ år när hon började sova borta själv. Det var då hos mormor och morfar som haft nära kontakt med sedan hon föddes. Jag ser det som en bra övning att kunna sova borta, både med och utan föräldrar. Jag kan låta lillan sova hos mormor även fast det inte behövs någon barnvakt egentligen.

Min kusin kunde inte sova borta själv förrän hon var över 10 år, för hon hade aldrig behovet när hon var liten. Jag vill inte utsätta min dotter för att inte våga sova över hos kompisar när den tiden kommer.
 
Sv: Sova över hos farmor/mormor?

Som sagt så funkar det bra för oss att en stänger in sig. Annars kan man väl som fler har skrivit gå ut med barnen utomhus?

Jag tycker några i tråden drar för långtgående slutsatser om barn i allmänhet utifrån sin egen erfarenhet.

Ja, barn kan vakna nästan varje morgon på uruselt humör. Det gör min 4-åring och har så gjort i åtminstone 2-3 år.

Nä, det är inte roligt att gå ut på morgonen när barnet vaknar 4:30 sju dagar i veckan i många månader i sträck.

Vi bor jättestort men de skrik som skriks hos oss hörs trots att vi befinner oss i olika ändar av huset och att den som sover har öronproppar.

Förlåt om jag låter grinig, men vi hade tuffa småbarnsår (har nu lämnat det bakom oss med undantag av dåligt morgonhumör då) :)
 
Sv: Sova över hos farmor/mormor?

Meeeen jag skrev ju "för oss" som svar på Mabuses inlägg om att det inte funkar pga att de bor i lägenhet. Sen har jag full förståelse för ett man inte orkar släpa ut två barn varje morgon klockan 5. Men kanske en gång på helgen.
 
Sv: Sova över hos farmor/mormor?

Hmm jag tyckte snarare det var så att flera i tråden påpekade att barn självklart låter som sirener när de är vakna. Men det finns barn som inte gör det ;) Inte ens när de var ett. Jag började mitt inlägg med -barn är olika och fortsatte med att det funkar för oss att sova. (Helt ärligt trodde vårt barn var ganska livat, i jämförelse med andra barn jag känner, men han är uppenbarligen väldigt lugn:) eller så är det antalet som påverkar, han har ingen att bråka med utom föräldrarna. Inte för att det låter illa när han och alla kusinerna bor ihop heller iofs. Men det är ju kusiner.)
 

Liknande trådar

Mat Åt lite julmat idag till middag var 2 sorters sill, rödbetssallad, julskinka, vörtbröd, rödkål, några köttbullar och prinskorv. Lagom...
2
Svar
22
· Visningar
1 374
Senast: skogaliten
·
Gravid - 1år Idag har min lilla skatt börjat hasa sig fram på magen på golvet! Utveckling är ju fantastiskt roligt och spännande men det skapar ju...
Svar
8
· Visningar
925
Senast: Fille
·
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
677
Kropp & Själ Jag pressar tänderna när jag sover vilket gör att jag får ont i nacken och huvudvärk väldigt ofta. Dock stämmer inga av...
2
Svar
33
· Visningar
1 417
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp