Sova över hos farmor/mormor?

Sv: Sova över hos farmor/mormor?

Jag ställer mig till skaran som hade låtit min dotter sova borta så fort hon inte ammade längre. Jag var inget fan av amningen och hon visade själv vid 6 månader drygt att det började räcka. Så efter det hade det inte varit några problem, hon är väldigt trygg i sig själv så det hade gått hur bra som helst.

Sen hade nog inte hennes käre far hållt med, han är helt klart hönsföräldern av oss och han har jätte svårt med bara tanken på att någon ska passa henne öht.
Vi har aldrig haft barnvakt någon längre tid än eftersom vi inte haft något behov av det (hon är snart tio månader), men nu har vi inte mycket annat val än att vänja henne med att vara hos andra. I maj/juni får hon nämligen ett syskon och då behöver hon vara van vid det.
 
Sv: Sova över hos farmor/mormor?

Sover era barn bra på nätterna då? Annars låter det ju som ren tortyr att aldrig en enda natt på flera år få en god natts sömn. Jag tycker man blir lite småknäpp av sömnbristen till slut när man aldrig får sova en hel natt, och aldrig någonsin åtta timmars sömn på ett dygn.

Det tror jag inte man kan påstå att de gör. Storebror sover aldrig en hel natt utan att väcka någon. Det har han aldrig gjort. Lillebror sover lite bättre och sover hela natten någon gång ibland (kanske typ en gång i månaden).

Våra nätter är ändå rätt harmoniska. Sambon sover med storebror i hans rum på en madrass (yes - en riktig resårmadrass ligger på golvet därinne...) och storebror kommer över till honom någon gång under natten om han mot förmodan skulle ha somnat i sin säng. Lillebrors spjälsäng står inne hos oss och honom plockar jag över till mig när han vaknar på natten. Det handlar inte om några längre stunder de är vakna, så vi gör det ju halvt i sömnen som är vana.

De barnvakter vi har som alternativ skulle antagligen inte sova en sekund under hela natten eftersom de bara skulle vänta på och lyssna efter att de skulle vakna.

Vi känner att eftersom vi är vana vid "problemen" nattetid och inte är speciellt påverkade av normalstörda nätter så går det bra. Jag var i veckan borta för första gången över natten och jag sov då mindre än vad jag gör i vanliga fall, för jag kunde helt enkelt inte utan barnen. :o
 
Sv: Sova över hos farmor/mormor?

Problemet tycker jag mest är att man inte hinner sova tillräckligt med flera barn, säg om ett somnar strax före tio och ett annat vaknar kl 5, och så har man ett par-tre uppvak däremellan en normal natt. Blir det då några dåliga nätter då man sover typ fyra timmar, så är det svårt att komma ikapp igen.
 
Senast ändrad:
Sv: Sova över hos farmor/mormor?

Sonen har sovit där sen han var bebis. Kanske två månader gammal första gången. Har aldrig varit något speciellt med att låta barnen sova där oavsett ålder.

Tösen sov först hos dom när hon var ett år gammal. Vet inte varför det inte blev tidigare men hon ville alltid vara väldigt nära mig så det kändes inte som att jag klarade av själv att lämna bort henne över en natt.

Nu när barnen sover över så kan dom stanna allt från en natt till en vecka. Vanligast är en 1-2 nätter.
 
Sv: Sova över hos farmor/mormor?

Nja, men jag lärde mig att somna om fort. Vi har en tvåa, så man kommer inte undan nåt vidare. Eftersom sambon tog nätterna lärde jag mig i alla fall delvis att ignorera ljud och hojtande.
 
Sv: Sova över hos farmor/mormor?

Problemet tycker jag mest är att man inte hinner sova tillräckligt med flera barn, säg om ett somnar strax före tio och ett annat vaknar kl 5, och så har man ett par-tre uppvak däremellan en normal natt. Blir det då några dåliga nätter då man sover typ fyra timmar, så är det svårt att komma ikapp igen.

Visst kan det bli svårt att komma ikapp! Storebror somnar väldigt sällan före klockan 21. Lillebror sover väldigt sällan längre än till 6... Men å andra sidan, jag tar lillebror varje vardag och en av dagarna på helgen. Sambon tar storebror jämt. Men han sover ju längre på morgonen och sen tar han givetvis lillebror den morgonen jag har sovmorgon.

Jag tror det kommer fortsätta likadant efter nyår, då jag kommer jobba och sambon vara hemma på heltid. Idag går vi om varandra och jobbar och är föräldralediga ungefär lika mycket.

Det funkar för oss. För någon annan är det mycket möjligt att det inte skulle fungera, men vi har inget val.

Skulle jag lämna bort mina barn över natten så skulle jag vara otroligt tydlig med vad som väntar. Det har alltid varit svårt för storebror att sova på andra ställen än hemma i sitt rum med pappa. I ett annat rum med någon annan person skulle med största sannorlikhet kräva ett antal nätter i sträck för att han skulle sova hyfsat (dvs inte ha uppvak flera timmar varje natt).

Lillebror hade jag nog i teorin kunnat lämna till mormor när han var 4 månader eftersom han inte ammades längre då. Känsomässigt var jag dock inte redo, men med honom hade det nog funkat lika bra där som här hemma. Skulle tro att det skulle fungera utan problem även idag med honom. Han är av en mycket simplare sort än storebror. :)
 
Sv: Sova över hos farmor/mormor?

Det måste ju finnas praktiska förutsättningar förstås.

Mina föräldrar bodde nära och umgicks ofta med barnbarnen, i allafall varje vecka. Likadant med sonens farmor/farfar.
Det gäller ju att far/morföräldrar är tillräckligt pigga och friska och orkar med eventuella vakennätter.
 
Sv: Sova över hos farmor/mormor?

Vår dotter sov borta första gången när hon var 4 månader och vi skulle på 40 årskalas. Jag pumpade ur så det skulle räcka åt henne och det var inga problem mer än mina bröst sprängde men det var bara att pumpa under kvällens gång :) Funkade bra för både oss, henne och mina föräldrar som hon sov hos.
 
Sv: Sova över hos farmor/mormor?

Vår son var ungefär 8 månader första gången han sov hos mormor och morfar. Det var första gången det fanns anledning och jag hade slutat amma sedan någon månad tillbaka. De hade så klart träffats ofta innan.
 
Sv: Sova över hos farmor/mormor?

Det måste ju finnas praktiska förutsättningar förstås.

Mina föräldrar bodde nära och umgicks ofta med barnbarnen, i allafall varje vecka. Likadant med sonens farmor/farfar.
Det gäller ju att far/morföräldrar är tillräckligt pigga och friska och orkar med eventuella vakennätter.

Ja, precis, finns inte förutsättningarna så får man göra det bästa av situationen. Jag var mer nyfiken på de som skrev att man aldrig låtit barnen sova borta, inte för att man inte hade någon bra barnvakt tillgänglig, utan för att man aldrig hade upplevt något behov av det. För mig är det något av mysterium att man med två eller flera småbarn hemma aldrig har upplevt något behov av att få sova ut.
 
Sv: Sova över hos farmor/mormor?

Ja, precis, finns inte förutsättningarna så får man göra det bästa av situationen. Jag var mer nyfiken på de som skrev att man aldrig låtit barnen sova borta, inte för att man inte hade någon bra barnvakt tillgänglig, utan för att man aldrig hade upplevt något behov av det. För mig är det något av mysterium att man med två eller flera småbarn hemma aldrig har upplevt något behov av att få sova ut.

Fast sova ut kan man ju göra om man är två? Är man ensamstående så är antagligen barnvakt rätt nödvändigt men är man två så kan man ju turas om för att få sova.
Vi har dock haft fördelen att bo i hus med två våningar en tillbyggnad som är lite avskild, alltså har vi turats om att sova i gästrummet när det har varit kris på sömnfronten, ibland har vi delat nätterna så att en började med att gå och lägga sig i gästrummet, den andra tog hand om barnet och slumrade, någonstans vid två-tre bytte vi och den andra fick sova. För oss har det fungerat alldeles utmärkt, men å andra sidan så har vi inte haft några andra alternativ.
 
Sv: Sova över hos farmor/mormor?

De barnvakter vi har som alternativ skulle antagligen inte sova en sekund under hela natten eftersom de bara skulle vänta på och lyssna efter att de skulle vakna.

Ah, jo våra barnvakter har inga sömnproblem normalt så de störs inte av att A vaknar, verkar det som, han får gärna sova över de tycker det är enklare. A vaknar nästan varje natt och säger helt enkelt till om han vill krypa ned i mormors eller farmors säng istället. (eller när han var runt året så "sa han till".) Så de behöver inte hålla koll.

Han får såklart ha sin resesäng i samma rum som de sover i. Till oss tassar han över själv.
 
Sv: Sova över hos farmor/mormor?

Ja, på nåt sätt får man det ju att fungera. Men någon gång per år eller så tycker jag nog att det är trevligt att äta middag i lugn och ro, kunna gå och lägga sig tillsammans, sova gott hela natten, och vakna tillsammans. Även om vi till vardags precis som ni får det att funka genom att dela upp oss och turas om.

Så även om det skulle funka för oss också att aldrig ha barnvakt, så skulle jag ljuga om jag sa att jag aldrig skulle ha tänkt tanken att det vore trevligt att ha det någon gång.
 
Sv: Sova över hos farmor/mormor?

My var 3 år när hon sov över hos farmor och farfar för första gången. De bor bara en km bort och My känner dem mer än väl :)
Vi hade inget behov av att hon skulle sova borta, utan det skedde på hennes initiativ, något som har känts viktigt för mig att det ska få göra eftersom jag själv inte har tyckt om att sova borta. Det gick jättebra, och efter det har hon sovit över där två eller tre gånger till, också då på eget initiativ. Hon fyller 5 om två månader.

Maja, som är 3 år, har aldrig sovit borta utan någon av oss föräldrar. Däremot har mormor sovit hos oss med båda barnen när vi var på förlossningen när Idun föddes för tre månader sedan. Maja har inte visat något intresse att sova borta, och vi har inte haft något behov av det heller. Så det får bli när det blir.

Vi försöker ge varandra sovmorgon så ofta som det går, det tycker jag fungerar bra. Vi sover allihop i en STOR säng, där sover vi bäst allihop ;) Jag har barnen själv rätt många nätter i och med makens jobb, och visst är det tufft ibland när alla vaknar och vill ha sin mamma, och visst är man trött ibland, men överlag tycker jag det går jättebra, och jag har faktiskt aldrig känt att jag hellre vill att barnen sover borta än att de sover hemma.
 
Sv: Sova över hos farmor/mormor?

Jag kan till och med dagdrömma om det:D middag ute och sen sova 12 timmar i sträck. Vilken grej!
 
Sv: Sova över hos farmor/mormor?

Ja, det är fantastiskt! Underskattat tills man inte kunnat göra det på några år, att få sova ut är fantastiskt.

Vi bor i lägenhet, så om barnen är vakna kan ingen sova. Då blir sovmorgnar något att längta till.
 
Sv: Sova över hos farmor/mormor?

Vi bor i lägenhet, så om barnen är vakna kan ingen sova. Då blir sovmorgnar något att längta till.

Hur kommer det sig? Vi bodde i lägenhet medan barnen var små och det var aldrig problem för den som hade sovmorgon att sova i sovrummet när den som var vaken var med barnen i resten av lägenheten.
 
Sv: Sova över hos farmor/mormor?

För oss beror det på att vi bor i en tvåa på 65 kvm. Det finns ingen plats att ta vägen till om nån vrålar eller gråter i sovrummet eller vardagsrummet.
 
Sv: Sova över hos farmor/mormor?

För oss beror det på att vi bor i en tvåa på 65 kvm. Det finns ingen plats att ta vägen till om nån vrålar eller gråter i sovrummet eller vardagsrummet.

Det förstår jag blir svårt. Jag undrade över om ett barn vaknar klockan sex kan väl en förälder sova kvar i sovrummet och den andra kliva upp? Är det en tvåa finns ett vardagsrum och kök att vara i. Barnen vrålar väl inte för att de vaknat? Min erfarenhet är att små barn oftast är glada och pigga när de vaknar. Sjukdom och eländesgråt på nätter är en annan sak, det är svårt att sova sig igenom.
 

Liknande trådar

Mat Åt lite julmat idag till middag var 2 sorters sill, rödbetssallad, julskinka, vörtbröd, rödkål, några köttbullar och prinskorv. Lagom...
2
Svar
22
· Visningar
1 374
Senast: skogaliten
·
Gravid - 1år Idag har min lilla skatt börjat hasa sig fram på magen på golvet! Utveckling är ju fantastiskt roligt och spännande men det skapar ju...
Svar
8
· Visningar
925
Senast: Fille
·
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
677
Kropp & Själ Jag pressar tänderna när jag sover vilket gör att jag får ont i nacken och huvudvärk väldigt ofta. Dock stämmer inga av...
2
Svar
33
· Visningar
1 419
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp