Funderingar på äldre tiders julbord

Islandshästryttare

Trådstartare
Åt lite julmat idag till middag var 2 sorters sill, rödbetssallad, julskinka, vörtbröd, rödkål, några köttbullar och prinskorv. Lagom mycket för mig.

Funderade då på äldre tiders julbord. Min farmor sa alltid att under 20 rätter var det inget julbord att tala om. Då var sill en rätt även om det fanns fem olika sillinläggningar. Allt var hemlagat från grunden av farmor.

Funderar på hur de orkade äta så mycket men också på att det var viktigt för henne att bjuda generöst på julen. Det var ingen rik familj min pappa kom ifrån, han fick börja jobba när han var 15 för att hjälpa till med inkomst till familjen. De var fem syskon och kanske spelade det också in att de upplevde ransoneringarna under andra världskriget för dessa stora julbord. Minns också de julbord min farmor dukade upp när jag var barn,, grisfötter skulle till exempel finnas där även om ingen åt av det.

Vad har ni för erfarenheter av detta? Har ni också haft äldre generationer som dukat upp överdådiga julbord hemma när ni var barn?
 
Åt lite julmat idag till middag var 2 sorters sill, rödbetssallad, julskinka, vörtbröd, rödkål, några köttbullar och prinskorv. Lagom mycket för mig.

Funderade då på äldre tiders julbord. Min farmor sa alltid att under 20 rätter var det inget julbord att tala om. Då var sill en rätt även om det fanns fem olika sillinläggningar. Allt var hemlagat från grunden av farmor.

Funderar på hur de orkade äta så mycket men också på att det var viktigt för henne att bjuda generöst på julen. Det var ingen rik familj min pappa kom ifrån, han fick börja jobba när han var 15 för att hjälpa till med inkomst till familjen. De var fem syskon och kanske spelade det också in att de upplevde ransoneringarna under andra världskriget för dessa stora julbord. Minns också de julbord min farmor dukade upp när jag var barn,, grisfötter skulle till exempel finnas där även om ingen åt av det.

Vad har ni för erfarenheter av detta? Har ni också haft äldre generationer som dukat upp överdådiga julbord hemma när ni var barn?
Japp, gammelmormor. Så länge hon levde skulle hon göra julbord från grunden till hela den släkten och det var minst tre sorters hemrullade köttbullar (älg, vanliga, någon mer sort som jag inte minns), långkål som tog en timme att laga med spadet från den hemkokta skinkan (det var en skam att hon behövde köpa grönkålen till långkoken de sista åren, hon hade alltid odlat den själv innan), egengjord rödbetssallad och sillsallad med egeninlagda rödbetor, fem sorters hemgjorda inläggningar av egeninsaltad sill, rullader och syltor och pastejer och stuvningar och… Det var liksom mat och mat och mat och mat. Hela dagen. Hon lagade mat i flera månader innan. Vansinne egentligen, men hon var lycklig och stolt när alla åt av den ljuvliga maten. De äldre generationerna pratar fortfarande om gammelmormors jular.
 
@Praefatio ja stoltheten hos farmor när alla åt av maten gick inte att ta miste på. Att odla grönkålen själv är nog ett snäpp upp till från min farmor de bodde visserligen i lägenhet så inga odlingsmöjligheter alls.
Ja, den stoltheten var något alldeles speciellt. Stolthet och kärlek.

Mina gammelföräldrar odlade väldigt mycket av sin mat själva i sin trädgård. Inget lantbruk eller så, bara en större villatomt. Gammelfarfar var finsnickare så de hade de vackraste möbler också. Och en damm med guldfiskar som jag minns väldigt väl trots att jag bara var 3–4 år på den tiden.
 
Mormor lagade alltid mycket mat när vi växte upp, men då kunde vi också vara närmre 10 pers som åt. I år var vi fyra, och det lagades bara allas favoriter så antalet grejer har minskats drastiskt. Lutfisken har flyttats till den 23e och när vi ätit upp kom vi på att vi glömt lägga fram skinkan 😂
 
Åt lite julmat idag till middag var 2 sorters sill, rödbetssallad, julskinka, vörtbröd, rödkål, några köttbullar och prinskorv. Lagom mycket för mig.

Funderade då på äldre tiders julbord. Min farmor sa alltid att under 20 rätter var det inget julbord att tala om. Då var sill en rätt även om det fanns fem olika sillinläggningar. Allt var hemlagat från grunden av farmor.

Funderar på hur de orkade äta så mycket men också på att det var viktigt för henne att bjuda generöst på julen. Det var ingen rik familj min pappa kom ifrån, han fick börja jobba när han var 15 för att hjälpa till med inkomst till familjen. De var fem syskon och kanske spelade det också in att de upplevde ransoneringarna under andra världskriget för dessa stora julbord. Minns också de julbord min farmor dukade upp när jag var barn,, grisfötter skulle till exempel finnas där även om ingen åt av det.

Vad har ni för erfarenheter av detta? Har ni också haft äldre generationer som dukat upp överdådiga julbord hemma när ni var barn?
Nä, inte alls, tvärtom. Jag tänker att det nog handlar mer om individer och familjer.

Jag lägger in sill och gravar strömming själv, det gjorde aldrig mamma när jag var liten. Och farmor gjorde väl en sorts sill och ingen strömming, nu har vi tre sillar och tre strömmingar, för jag tycker det är lite kul att pyssla med det.
 
Min farmor lagade också mat i flera månader innan, det var också syltor, rullader, sex sorters sill (vilket alltså räknades som en rätt), tre sorters lax (en rätt), grisfötter, skinka, revbensspjäll,julkorv, lutfisk, risgrynsgröt, tre sorters hemgjorda bröd, hemgjort knäckebröd, ris a la malta, rödkål, rödbetssallad, janssons frestelse och gud vet allt som fanns på julbordet när jag var barn.
 
För mina (nu döda) anhöriga hade överdådet under julen två eller kanske tre orsaker.

Det första och troligen viktigaste var att de levt under andra världskriget i ett land i krig, i nöd och fattigdom. Sedan när det blev fred och de sakteliga kunde skapa ett (någorlunda) välstånd igen, var det en lycka och en ynnest att kunna äta sig mätt och

skäl nr 2) kunna bjuda andra på överflödet. Det skulle inte snålas och gnetas under julen. Och det leder till

skäl nr 3) Det skulle vara förberett för och t o m dukat för minst tio icke bjudna gäster. Man visste aldrig vem som skulle dyka upp. Även objudna gäster skulle känna att de var såväl väntade som välkomna.
 
Vad har ni för erfarenheter av detta? Har ni också haft äldre generationer som dukat upp överdådiga julbord hemma när ni var barn?

Imte överdådiga i mitt tycke, men -för släkten- traditionella julbord fanns hos mormor/farmor/mamma och senare hos mig.

Traditionellt i min släkt är Janssons, köttbullar, prinskorv, potatis, sill, sillsallad, rödbetssallad, leverpastej, skinka, gravad lax med hovmästarsås, ägghalvor med gräddmajonnäs, räkor, rom och dill, rödbetor, hembakt bröd och diverse frukt.

Vi var många (ca 20) som samlades, mat lagades inte månadsvis i förväg och de flesta åt av det mesta, så det blev sällan nån större mängd med rester kvar.

Förutom skinkan, som alltid finns kvar av oavsett hur mycket folk äter av den 🤷‍♀️
 
Har ingen erfarenhet av stora julbord, men en liten sidoreflektion - varfor ar det generellt sa lite gronsaker?
Lite potatis pa en kant, men mest ar det 12 typer av kott och fisk - vad kommer det sig av? Ar det for att kott ar dyrare och darmer "finare" pa festliga tillfallen?
 
Har ingen erfarenhet av stora julbord, men en liten sidoreflektion - varfor ar det generellt sa lite gronsaker?
Lite potatis pa en kant, men mest ar det 12 typer av kott och fisk - vad kommer det sig av? Ar det for att kott ar dyrare och darmer "finare" pa festliga tillfallen?


Vad jag har hört men inte gjort så mycket efterforskningar på är att julen förr var tiden då man unnade sig färsk mat. Det skulle ju kunna överensstämma med att det inte gick att odla grönsaker på vintern och att man fick äta mycket konserverat övrig tid på vintern. Men har som sagt inte forskat i just detta påståendet.
 
Förutom skinkan, som alltid finns kvar av oavsett hur mycket folk äter av den 🤷‍♀️
För att inte tala om hur svårt det är att hitta rimligt stora skinkor!! Nu blev det aldrig att jag köpte en egen, men av kanske 4-5m kyldisk på CityGross hittade jag TVÅ som var under 1.5kg....
 
För att inte tala om hur svårt det är att hitta rimligt stora skinkor!! Nu blev det aldrig att jag köpte en egen, men av kanske 4-5m kyldisk på CityGross hittade jag TVÅ som var under 1.5kg....


Kokt eller okokt? Vi har alltid kokat själva och då tycker jag att det är helt ok med 1,5 kilo rå skinka på två personer det blir ju mindre i vikt efter kokning.
 
Har ingen erfarenhet av stora julbord, men en liten sidoreflektion - varfor ar det generellt sa lite gronsaker?
Lite potatis pa en kant, men mest ar det 12 typer av kott och fisk - vad kommer det sig av? Ar det for att kott ar dyrare och darmer "finare" pa festliga tillfallen?
För att kylskåp blev vanliga i Sverige först i mitten av 1900-talet och frys ännu lite senare. Julmaten har en längre tradition än så, och består av mat som finns i december: det finaste köttet, kål (som kan stå i landet över frostnätterna) och saltad/rökt fisk.
 
För att inte tala om hur svårt det är att hitta rimligt stora skinkor!! Nu blev det aldrig att jag köpte en egen, men av kanske 4-5m kyldisk på CityGross hittade jag TVÅ som var under 1.5kg....

Julskinka = evighetsmat.

Brukar numera köpa en liten "helgskinka" när såna finns, stoppa i frysen och ta fram till jul. De är ju oftast rätt små, men när man bor själv är de (även om närmast boende familj kommer på jul) ändå evighetsmat 😅
 
För att kylskåp blev vanliga i Sverige först i mitten av 1900-talet och frys ännu lite senare. Julmaten har en längre tradition än så, och består av mat som finns i december: det finaste köttet, kål (som kan stå i landet över frostnätterna) och saltad/rökt fisk.

Valdigt logiskt - sa jag antar att man slaktade en valdigt massa djur just fore jul och sedan arbetade med det kottet medans det fortfarande var farskt

Haller inte typ kalrotter, morotter osv ocksa over vintern?
 
För att kylskåp blev vanliga i Sverige först i mitten av 1900-talet och frys ännu lite senare. Julmaten har en längre tradition än så, och består av mat som finns i december: det finaste köttet, kål (som kan stå i landet över frostnätterna) och saltad/rökt fisk.
Jag vet att i en lägenhet vi bodde i ibörjan på 90-talet inte hade frys.
 
Åt lite julmat idag till middag var 2 sorters sill, rödbetssallad, julskinka, vörtbröd, rödkål, några köttbullar och prinskorv. Lagom mycket för mig.

Funderade då på äldre tiders julbord. Min farmor sa alltid att under 20 rätter var det inget julbord att tala om. Då var sill en rätt även om det fanns fem olika sillinläggningar. Allt var hemlagat från grunden av farmor.

Funderar på hur de orkade äta så mycket men också på att det var viktigt för henne att bjuda generöst på julen. Det var ingen rik familj min pappa kom ifrån, han fick börja jobba när han var 15 för att hjälpa till med inkomst till familjen. De var fem syskon och kanske spelade det också in att de upplevde ransoneringarna under andra världskriget för dessa stora julbord. Minns också de julbord min farmor dukade upp när jag var barn,, grisfötter skulle till exempel finnas där även om ingen åt av det.

Vad har ni för erfarenheter av detta? Har ni också haft äldre generationer som dukat upp överdådiga julbord hemma när ni var barn?
Ja, när jag var hos mormor och morfar i Danmark gjorde vi inget annat än åt! Och inte en grönsak i sikte, bara kött, kött, kött. Lite frästa champinjoner till leverpastejen i bästa fall 🤣
 
Valdigt logiskt - sa jag antar att man slaktade en valdigt massa djur just fore jul och sedan arbetade med det kottet medans det fortfarande var farskt

Haller inte typ kalrotter, morotter osv ocksa over vintern?
En väldig massa tror jag inte man slaktade – en gris gav julmat och mer därtill för flera familjer. Men visst slaktade man en gris till jul!

Jo, det stämmer, men det skulle man äta till leda sedan, ända fram till försommaren om det räckte så långt. Till jul ville man äta mycket av det som var finast. Precis som att få vill äta snabbmakaroner med ketchup till födelsedagsmiddag liksom… 😊 Men jag vill minnas att morotslåda är en självklarhet på det finska julbordet, så visst finns det sådana rätter också!
 

Liknande trådar

Äldre Jag verkar vara den enda på Buke som gillar julmat/julbord, julgodis undantaget. Resten av julen bryr jag mig inte om, men jag älskar...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 629
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp