Sövning av bebis

Trappa tror jag skulle funka, men vi har dåligt med trappor här. Det tackar min rygg för :)
Jag gick ner fyra kg under de veckor kottens kvällsoro nådde kulmen och vi vankade i trappor varje kväll. :angel: Så var glad om du inte har några och kan sova på andra sätt!

Tycker dock det låter som att @pollex "rätta knyck" skulle kunna ge liknande rörelser som trappa, så det borde kunna funka också. Om du inte försöker vinna Vasaloppet då :rofl:
 
Börjar bra: tog ungefär en halv minut så sov hon! :bow:


Okej, nu har jag testat att åka vasalopp med bebis i sele, vilket resulterade i skrattande bebis. Absolut en förbättring av utgångsläget som var arg bebis, men inte den effekt jag var ute efter :laugh: ser nu att du skrivit "rätt liten", det missade jag, jag försökte vinna vasaloppet :D

Det var ju bra att hon blev glad i alla fall :rofl:. Jag fnissade till så när jag läste det att jag nästan väckte min egen bebis :laugh:
 
Vara tråkig. Skumpa, gå omkring osv väckte bara nyfikenhet. Att låtsas sova i en mörkt rum med typ White noise på brukar funka. Kanske knöligt första kvällen men sen vänjer de sig.
 
I början gick det att söva med liggamning, nu krävs det andra metoder. Vagn brukar fungera ofta, då kör jag slalom med den med stora svepande rörelser och en liten knyck vid själva svängen så huvudet åker lite åt sidan. Tips-försök inte vinna slalom, utan kör lite försiktigare! :D
 
Min kille är relativt lätt än så länge och somnar oftast vid amning. Han har varit lite kinkigare när det varit som varmast och gärna vaknat så fort jag lagt ner honom. Då har vi haft en längre nattastund då vi först ammar tills han somnar till och då lägger jag honom på bröstet samtidigt som jag nynnar någon trevlig liten melodi om och om igen. Efter en stunds nynnande lägger jag försiktigt ner honom under fortsatt nynnande samtidigt som jag klappar rumpan så han fortfarande tror att jag håller honom :D efter en stund slutar jag klappa och till slut kan jag sluta med nynnandet också.

Den här tråden är jättebra att ha inför kommande sömnproblem! Det har ju bara gått några veckor än så länge så det lär inte alltid vara såhär smärtfritt. Dessutom bjuder tråden på en hel del skratt! :p
 
Min bebis somnar på mig, ansikte mot ansikte med amningskudden som ryggstöd, eller med liggamning. Somna själv eller lägga ner när hon somnat är bara att glömma 😂
 
Vara tråkig. Skumpa, gå omkring osv väckte bara nyfikenhet. Att låtsas sova i en mörkt rum med typ White noise på brukar funka. Kanske knöligt första kvällen men sen vänjer de sig.
Har testat typ detta, men det ger bara ledsen bebis. Hon kan inte alls komma till ro själv, jag gissar (hoppas) att det är en åldersfråga. Även om det hade funkat så hade "låtsas sova" funkat dåligt för mig - hade garanterat blivit "sova" :D

I början gick det att söva med liggamning, nu krävs det andra metoder. Vagn brukar fungera ofta, då kör jag slalom med den med stora svepande rörelser och en liten knyck vid själva svängen så huvudet åker lite åt sidan. Tips-försök inte vinna slalom, utan kör lite försiktigare! :D
Haha, ska testa utan att tävla :p
 
Igår hände något mycket märkligt. Bebis ville inte sova trots uppenbart trött (inte märkligt) och alla sövningsförsök resulterade i högljudda protester (lite märkligt, även fast hon brukar kämpa emot sömnen så brukar hon inte bli så arg). Så jag gav upp och lät henne kräla runt i sängen mellan oss, hon var på bra humör trots att hon var trött. Efter en stund la hon sig ner och började prata, och mannen strök henne över ryggen. Och hon somnade så! (Mycket märkligt):banana:
 
Vi söver genom att först amma i sängen, sedan lägga oss bredvid varandra i sängen och lyssna på Elefanten som så gärna ville somna. Vi ligger nära, nära och jag "håller fast honom" (låter hårt, självklart håller jag inte i honom hårt, mer så att han får lite tyngd på ben och armar som han annars gärna fäktar med). Förut gick jag alltid med honom tills hans somnade men då vaknade han ofta när jag la ner honom. Det här går både snabbare och är skonsammare för min kropp + att han aldrig vaknar (om jag inte är för snabb med att rulla bort och ta upp telefonen :angel:).
 
Idag har vi påbörjat operation "Lära bebis sova i spjälsäng".


Hittills har hon sovit en gång på förmiddagen, typ en timme, och nu i tjugo minuter. Gissar att det kommer ta ett tag att lära henne sova själv, men det hade onekligen underlättat för oss om hon kan sova själv på kvällen i alla fall så vi får lite vuxen tid.
Räknar med att hon vaknar när som helst nu, men det är som sagt en början. Vore också trevligt om hon kunde sova första delen av natten i sin säng :)
 
För tillfället sover bebis bara under dagen om han får ligga på mig. Förutom i vagn eller en stund i sittern om den gungas "kraftigt ". Vore fint om han kunde sova själv som i början.idag kunde jag lägga ner honom en stund iaf, hade nog gått bättre utan flugan som bestämde sig för att landa i hans ansikte..:meh:
 
Vi nattar i vår säng, en av oss går upp med honom när han börjar visa tecken på trötthet (ögongnugg och ramlar mer än går:p) Upp, borstar tänder och på med pyjamas. Samma visa varje kväll för att hålla rutin. Sen får han ligga på armen och vi håller om, helt tysta och i regel sover han inom 15min.
Förut fick han amma tills han somnade vid bröstet men nu när han är 15mån så ammas han inte längre men somnar av närheten, sen är det bara att lägga honom i spjälsängen. Han har sovit i egen säng sedan nyfödd.
 
Vi söver genom att först amma i sängen, sedan lägga oss bredvid varandra i sängen och lyssna på Elefanten som så gärna ville somna. Vi ligger nära, nära och jag "håller fast honom" (låter hårt, självklart håller jag inte i honom hårt, mer så att han får lite tyngd på ben och armar som han annars gärna fäktar med). Förut gick jag alltid med honom tills hans somnade men då vaknade han ofta när jag la ner honom. Det här går både snabbare och är skonsammare för min kropp + att han aldrig vaknar (om jag inte är för snabb med att rulla bort och ta upp telefonen :angel:).
Kämpar han inte emot "fasthållandet"? Jag tror att en stor del av vår svårighet är att hon inte slappnar av. Just nu ligger hon och tumlar runt i sin säng. Gav upp efter 1,5 timmes försök. Än så länge inte ledsen, men det kommer nog snart.
 
Idag har vi påbörjat operation "Lära bebis sova i spjälsäng".


Hittills har hon sovit en gång på förmiddagen, typ en timme, och nu i tjugo minuter. Gissar att det kommer ta ett tag att lära henne sova själv, men det hade onekligen underlättat för oss om hon kan sova själv på kvällen i alla fall så vi får lite vuxen tid.
Räknar med att hon vaknar när som helst nu, men det är som sagt en början. Vore också trevligt om hon kunde sova första delen av natten i sin säng :)
För tillfället sover bebis bara under dagen om han får ligga på mig. Förutom i vagn eller en stund i sittern om den gungas "kraftigt ". Vore fint om han kunde sova själv som i början.idag kunde jag lägga ner honom en stund iaf, hade nog gått bättre utan flugan som bestämde sig för att landa i hans ansikte..:meh:

Vi hade också en period när hon inte kunde sova själv. Enligt en artikel i Vi Föräldrar så har det med anknytningen att göra och kan inte tränas bort, det växer bort. (För mig var det jätteskönt att läsa, då kunde jag acceptera läget och vänta på andra tider, istället för att förgäves försöka)
 
Vi hade också en period när hon inte kunde sova själv. Enligt en artikel i Vi Föräldrar så har det med anknytningen att göra och kan inte tränas bort, det växer bort. (För mig var det jätteskönt att läsa, då kunde jag acceptera läget och vänta på andra tider, istället för att förgäves försöka)

Ah! Så kanske det kan vara. Hon är snart i utvecklingssprång 3 så hon kanske behöver lite extra närhet. Och det ska hon såklart få!
Men det lät trösterikt :)
 
Kämpar han inte emot "fasthållandet"? Jag tror att en stor del av vår svårighet är att hon inte slappnar av. Just nu ligger hon och tumlar runt i sin säng. Gav upp efter 1,5 timmes försök. Än så länge inte ledsen, men det kommer nog snart.

Nej, han verkar få ro av det. Om han inte har tyngd på armar och ben så fäktar han med dom, vänder sig och pillar på saker och då tar det mycket längre tid för honom att komma till ro. Någon gång per läggning tar han loss armar och ben och då får han såklart göra det och så får han fäkta lite med dom och sen provar jag att ge honom fingret att hålla i igen (han ligger på rygg och jag på sidan bredvid honom och har min arm över honom och så håller han i mitt finger med sin bortersta hand om du förstår hur jag menar) och oftast kommer han till ro då och gosar in sig ansikte mot ansikte och somnar.
 
Nej, han verkar få ro av det. Om han inte har tyngd på armar och ben så fäktar han med dom, vänder sig och pillar på saker och då tar det mycket längre tid för honom att komma till ro. Någon gång per läggning tar han loss armar och ben och då får han såklart göra det och så får han fäkta lite med dom och sen provar jag att ge honom fingret att hålla i igen (han ligger på rygg och jag på sidan bredvid honom och har min arm över honom och så håller han i mitt finger med sin bortersta hand om du förstår hur jag menar) och oftast kommer han till ro då och gosar in sig ansikte mot ansikte och somnar.
Låter praktiskt! Jag provade, men det dög tyvärr inte för damen här. Det gjorde å andra sidan inget annat heller, så jag ska prova igen. Vår svårighet verkar vara att slappna av, lyckas man bara med det så somnar hon ganska omgående.
 
Nej, han verkar få ro av det. Om han inte har tyngd på armar och ben så fäktar han med dom, vänder sig och pillar på saker och då tar det mycket längre tid för honom att komma till ro. Någon gång per läggning tar han loss armar och ben och då får han såklart göra det och så får han fäkta lite med dom och sen provar jag att ge honom fingret att hålla i igen (han ligger på rygg och jag på sidan bredvid honom och har min arm över honom och så håller han i mitt finger med sin bortersta hand om du förstår hur jag menar) och oftast kommer han till ro då och gosar in sig ansikte mot ansikte och somnar.

Så gör vi också på nätterna när hon vaknar. Brukar funka. Annars flaxar hon så och håller sig vaken 😉

Du får passa på att hänga i soffan :)
Japp, spenderar 90% av dagen i soffan :) Men det får vara så nu :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp