Spälsäng :)

-Catherine-

Trådstartare
Äntligen har jag fått stopp på matmissbruket i min hage :D

Idag var jag upp till min "svägerska" och botaniserade på hennes loge. Där hittade jag en helt underbar spjälsäng i stål som jag bökade in i bilen och tog hem.
Väl hemma i hagen satte jag fast sängen mellan två träd, ordenligt med spännband så att den inte går att rubba ens en cm. Sedan var det bara att fylla på med hö och gotta sig åt resultatet :laugh:

En annan fin grej med sängen är att min shettistjej får det lite krångligare att käka och på så vis så hoppas jag att hon inte skall lägga ut så mkt mer runt midjan :)

hosang.jpg



Det var otroligt roligt så jag kom hem med sängen, för jag hade inte förklarat för min man vad sängen skulle vara till, så han såg rätt blek ut om snoken då jag lastade ur sängen. Han tittade från sängen till min mage, till sängen och tillbaka till min mage... :rofl::rofl:
 
Sv: Spälsäng :)

Det var en klurig lösning. :)

Men jag undrar, finns inte skaderisk där? Hur brett är det mellan spjälorna? För mig ser det ut att finnas risk för att hästben kan fastna. Kan tänka mig att de börjar sparka/gräva för att nå höt.

Klurig lösning, men ärligt talat skulle inte jag våga ha så i min hage.

Norrland
 
Sv: Spälsäng :)

Det var en klurig lösning. :)

Men jag undrar, finns inte skaderisk där? Hur brett är det mellan spjälorna? För mig ser det ut att finnas risk för att hästben kan fastna. Kan tänka mig att de börjar sparka/gräva för att nå höt.

Klurig lösning, men ärligt talat skulle inte jag våga ha så i min hage.

Norrland

Mellanrummet mellan spjälerna är knappast det farligaste utan materialets bräcklighet, det släpper väl lätt igenom en hov som kommer farande.
 
Sv: Spälsäng :)

Du kan ju sätta en pressening (stavning?) på ovansidan så regnar det inte på höet!
 
Sv: Spälsäng :)

Absolut finns det en risk, det finns det med nästan allt :)
Nu flaxar mina hästar sällan eller aldrig med benen, men OM de ändå skulle få för sig att göra det i närheten av sängen så ger materialet mkt riktigt med sig - åt båda hållen. Dvs, får de IN en hov, så får de också ut den utan problem. Stålet är mjukt och spjälorna är inte skruvade i över/underliggare, bara inkilade i hålen. Så får de lös spjälorna så blir det inga vassa delar som åker runt benen på dem :)
Men visst går det ändå att skada sig på ett eller annat vis antar jag, går det ens att gardera sig till 100% mot skador?

Nu kom inte min "tryckauthömotkantensten" med på bilden tyvärr, jag la i den senare. Men i mitten på sängen ligger det alltså en stapel med lecablock, denna stapel gör så att det inte kan samlas en hög med hö i mitten av sängen som inte lilltjejen kan nå, utan allt hö ligger mot spjälorna där det lätt går att nå även för den lille ponnyn :)

Hittils fungerar allt klockrent och jag är nöjd, hästarna är nöjd och plånboken är nöjd :laugh:
 
Sv: Spälsäng :)

Ja, så kan man absolut göra, men för min del så är det inte nödändigt faktiskt. Platsen där sängen står är det tät granskog så det blir sällan särskilt blött även när det är kraftig nederbörd. Dessutom så fodrar jag flera ggr per dag så maten hinner inte ligga och bli förstörd innan de äter upp den :)
 

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 377
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp