Bukefalos 28 år!

Spänna fårnät?

Winni

Trådstartare
Vet inte om den här kommer i rätt kategori, men hur kan man sätta upp en typ av fårstängsel utan att ha en traktor som spänner den? Har sett några stängsel med en planka i överkant som nätet är fastsatt i mellan kraftiga stolparna. Kan det funka med det?
 
Sv: Spänna fårnät?

Njae, plankan i sig är inte det som spänner fårnätet, det är bara ett sätt att få det att ta lite längre tid innan det börjar slaka. Och dessutom kan det slaka nertill, fast det är spänt upptill...
För, tråkigt nog, så tappar fårnätstängsel alltid spänningen efter en tid. Det tar dock längre tid om det är väl spänt från början.

Men den goda nyheten är att man kan spänna utan traktor. Vi har använt ett specialverktyg, som ett slags stor tång med kedja, vid montering av nätet. Det går ju inte att köra in en traktor i skogen direkt. Jag har också läst någonstans att man kan använda gripple för att spänna får nät.
Sträckaren kostar kanske en 1000-2000 kr, vilket ju är bra mycket mindre än vad en traktor kostar. Man behöver dock vara två, gärna tre personer när man monterar och sträcker nätet.
 
Sv: Spänna fårnät?

Jahaja plankan funkar på det sättet.

Kan man spänna nätet fler gånger, jag menar det kommer ju att slaka allt efter tiden går? Har man satt en planka måste den bort först om man ska spänna om nätet förståss, alltså ett mer jobb bara då. Fast jag tycker att det är snyggt med en planka överst ;)

Vi får heller inte ut en traktor till alla områden och för den delen har vi ingen traktor heller så det måste göras på annat sätt. Det du gör skulle vi nog klara av.

Har sökt på nätet info om olika sätt att få upp ett stängsel hyggligt lätt och smart, men jag hittar inget.
 
Sv: Spänna fårnät?

Att man inte hittar något praktiskt på nätet om hur man spänner nätet:D, är inte så förvånande...

Det tillhör dom där sakerna som man tycker att man borde hitta där, men som inte finns där: info om hur man använder diverse stängseltillbehör hör definitivt till den kategorin.

Ja, man kan spänna om nätet. Åtminstone så länge nätet är ordentligt "friskt" och inte börjat rosta eller gå sönder. Men man måste ju lossa nätet från stolparna också. Stängselnät kan ha olika sorters knut. De som har den enklare knuten kan "glida" lite så att maskorna blir deformerade, och då blir det svårare att spänna om.

Personligen föredrar jag nästan alltid elstängsel. Lättare att få att fungera bra på lång sikt. Bygger man bra från början, så har man nästan inget underhåll de närmaste 5-6 åren minst.
Vi har numera bara fårnät till en rasthage för fåren, som finns innanför våra elstängsel (nej, ingen el i närheten)

Nyfiken: Vad är det för något som ska vara innanför (eller kanske hålla sig utanför) stängslet?
 
Sv: Spänna fårnät?

Ja det är väl så att har jag sagt A så kan jag lika bra säga B också, även om jag hade tänkt hålla stängselfrågan lite för sig själv utan djurslag ;)

Det är som så att det är några alpackor som ska hållas innanför, hundar och rovdjur utanför. Även om lo ska vara ganska så svåra att hålla borta, eftersom de hoppar och björn bara går rakt genom.


Fårstängsel ska räcka för att hålla alpackorna innanför men för att hålla den rak i överkanten utan att den hänger ned tänkte jag att man kunde fästa den i en planka. Sedan sätta en fristående eltråd över stängslet och 1 eller 2 på utsidan, ned mot marken. Där de bara ska beta på dagarna ska vi ha flertrådig eltråd. Det är permanenta hagen utanför stallet som vi just nu i första hand ska ha ett annat stängsel till och var då inne på fårstängsel. Den får gärna vara både snygg och trygg ;) så med en planka i stängslet överkant tänkte jag att nätet både hålls spänt och ser snygg ut, lite som ett tomtstaket liksom.
 
Sv: Spänna fårnät?

Nya rön! Och bättre metoder kanske!

Vi har precis byggt om en del av rasthagen till fåren, vi började om från början på en delsträcka med nya stolpar och nytt nät, bl.a. eftersom vi har grusat hagen, och fick ta bort en del av det gamla stängslet. Det är bara ca 20 meter, så den metod vi använde blir kanske för omständlig på längre sträckor.

Traktorn var inte lämplig, för trångt och för mjukt underlag, kedjespännaren som vi använt tidigare kunde inte ägaren hitta, så vi använde gripple-tången.

Så här gjorde vi: vi fäste stängslet på en ändstolpe, ställde upp det mot nästa stolpe, spände för hand så att vi kunde bestämma på vilken sida den vertikala tråden märlorna skulle sitta, slog i märlorna så den horisontella tråden fortfarande kunde röra sig, apterade gripple tången på den horisontella tråden med stängselstolpen som mothåll och spände tråd för tråd. Min man manövrerade gripple tången och jag slog i det sista på märlorna så att tråden satt fast.
Resultatet blev mycket bra! Faktiskt bättre än när vi använde kedjespännarverktyget! Stängselsektionen vi gjorde idag är bättre spänd än något fårnät vi tidigare satt upp.

Den här metoden rekommenderar jag varmt!
 
Sv: Spänna fårnät?

Låter superbra! Tack för tipset!

Var köper jag den typen av tång då? Granngården eller en vanlig järnaffär har den kanske. Vet inte ens hur den ser ut :o Får googla på det ;)
 
Sv: Spänna fårnät?

Grippletången finns att köpa på ställen som säljer stängselmaterial, de som är mer lantbruksinriktade och mindre fritidsinriktade. Granngården verkar inte ha tången i sitt sortiment. Fast om du besöker Granngården fysiskt och inte på nätet, så kan de ju ha den. Ring och fråga.

Man får ju inte lämna länkar till inköpsställen osv, så jag får väl skicka ett PM med några förslag på nätbutiker med Grippletång.

Gripples är små metallmojänger, som man skarvar/reparerar/spänner metallstängseltråd med (och tydligen även fårnät).

Tången är egentligen avsedd för att spänna tråd med de små metallmojängerna, men vi har använd den till fler saker inom stängseluppsättning, där vi behöver spänna ngt med tråd...
 
Sv: Spänna fårnät?

Tusen tack för PMét.

Ska testa på Granngården nästa gång jag kommer dit. Den verkar vara jättebra i alla fall och verkligen något vi kan jobba smidigt med. Ska genas inhandlas :)
 

Liknande trådar

Fritid Visst har vi byggkunniga här som kanske kan komma med tips och råd vid val av virke? I stallet har vi hyllor i vårt "vattenrum" de...
Svar
17
· Visningar
906
Senast: Bison
·
Övr. Katt Jag hoppas kunna köpa hus inom några år och första prio blir att näta in en del av trädgården. Ju större desto bättre, men minst några...
Svar
14
· Visningar
866
Senast: MissFideli
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
680
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 833
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp