Bukefalos 28 år!

Spån istället för kattsand?

Sv: Spån istället för kattsand?

En rolig historia/varning om sand:

Mitt ex, som är en av sveriges i särklass snålaste människor, fick för sig att det går lika bra med sand från stranden. Nej sa jag. Jo sa han, körde ut till stranden och tvingade mig att fylla några matkassar med sand. Jag kan tala om att strandsand luktar skit. Redan innan katterna kissat i den. Vilket de inte vill göra eftersom den var fuktig och äcklig och stank skit. Alltså hade vi en kattlåda som luktade rutten tång, ett förråd (där han ställt de återstående kassarna sand) som stank lik, och två katter som kissade överallt utom i lådan.

Men det var gratis!;)
 
Sv: Spån istället för kattsand?

Jag rekommenderar också ever clean! Dyr ja, men också dryg! Köper inte alls ofta och jag har två katter/ två kattlådor. Luktar inte alls och är inte heller parfymerad (den jag har, finns sån som är det också). Jag bor också i lägenhet med innekatter, en etta.

Personligen tror jag inte heller på spån,det om något borde väl flyga runt tycker jag och lär inte lukta mumma...
 
Sv: Spån istället för kattsand?

Hej ! Jag har testat detta o det är ingen hit !! Min katt gillade inte alls o gräva i detta + att det lättare drar runt det i halva huset. Förvisso så vill jag minnas att det inte luktade så mkt , luktade träd på hela toan ! :)
 
Sv: Spån istället för kattsand?

Alltså, min låda luktar riktigt mycket bajs i mellanåt. Inte alltid men ofta. Har även sådant pulver i som ska ta bort lukt men ibland så hjälper inte ens det och jag har bara en katt. Har en låda med huv men utan dörr och den står på toaletten med toalettdörren alltid på vid gavel. Jg har gott som sand och byter rengör varje/varannan dag.

Har en korthårig katt och därför hade som någon tidigare sagt spånet fastnat i pälsen och inte heller skita ner lika mkt. Men det jag är mest intresserad av när det gäller spånet är om det luktar något nämnvärt och om det faktiskt går bra att använda det istället? Min katt är duktig på att gräva ner det han gör och om det skulle vara något hinder med spån? :)
 
Sv: Spån istället för kattsand?

KL

Testa eldningspellets och en peewee-låda istället. Supersmidigt :) en säck kostar 50 spänn på ica eller granngården och räcker jättelänge.
 
Sv: Spån istället för kattsand?

Plantagen hade för typ 29 pix. Dock inte öppnat nån säck och testat än.
 
Sv: Spån istället för kattsand?

Hej ! Jag har testat o får min katt funkade det inte alls. Han gillade inte att gräva i det, det var sitckigt i tassen o alldelas för flyktigt.Dessutom så klumpar det inte ihop kisset så det blir ganska svår rensat i lådan ! Men det kan säkert var olika på olika katter.. det luktar ungfär lika mkt , o min kisse drog runt det i halva huset !! du kan ju prova om du vill.. Kanske din katt inte e så "fin i kanten" som min !!! :)
 
Sv: Spån istället för kattsand?

Nej han är inte så fin i kanten så länge han får mat och sova i sängen så är han nöjd ;) haha

Men jag vet inte, vi får väl se om det kommer längre än till tanke stadiet så småningom :)
 
Sv: Spån istället för kattsand?

Om det luktar så mycket känns det som att katten får fel sorts mat, vad äter han?
 
Sv: Spån istället för kattsand?

Du kan ju köpa en sån där lös (eller hårt packad) mini påse/bal på en mataffär och testa med. Är ju inte ens säkert att katten uppskattar omtanken x) Fungerar det prima (och du har plats) kan du ju köpa en sån där bjässe bal så kan du byta två gånger om dagen om andan skulle falla på utan att spånet skulle ta slut på flera månader x)
 
Sv: Spån istället för kattsand?

Om det luktar så mycket känns det som att katten får fel sorts mat, vad äter han?

Han äter friskis torrfoder för bäbisar eftesom han är kattunge fortfarande och wiskas blötmat, men då han börjar bli tjock ska jag sluta med blötmaten :)


Du kan ju köpa en sån där lös (eller hårt packad) mini påse/bal på en mataffär och testa med. Är ju inte ens säkert att katten uppskattar omtanken x) Fungerar det prima (och du har plats) kan du ju köpa en sån där bjässe bal så kan du byta två gånger om dagen om andan skulle falla på utan att spånet skulle ta slut på flera månader x)

Ja, det var det jag hade funderat på :)
 
Sv: Spån istället för kattsand?

Han äter friskis torrfoder för bäbisar eftesom han är kattunge fortfarande och wiskas blötmat, men då han börjar bli tjock ska jag sluta med blötmaten :)

Friskies är ett riktigt skräpfoder, så sluta med det istället och ge tex Mjau (blötmat). Av den kattmaten som finns i mataffären är vissa blötmatsorter de bästa, det är svårt att hitta ett billigt torrfoder som inte motsvarar att mata katterna med chips.
 
Sv: Spån istället för kattsand?

Luktar bajset väldigt mycket är det ett tecken på att katten inte tillgodogör sig maten bra. Det är proteinet som kommer ut som luktar... skit. Så har man problem med kattbajs som luktar mycket är det inte sanden som är problemet, utan det man stoppar i katten.

Att hålla på att använda parfymerade sander eller pudra i pulver som ska täcka över doften riskerar att få katten att söka sig någon annanstans. Man ska tänka på att kattens luktsinne är mycket bättre än vårat och katter gillar inte nödvändigtvis samma dofter som vi.

Men som sagt, luktar skiten skit kommer den göra det oavsett vad man har i lådan.
 
Sv: Spån istället för kattsand?

Lite Ot men en "skit"fråga ;)
Våran 18 år gamla maincoon äter enbart mjau blötmat och hans bajs luktar fruktansvärt illa. Kan det helt enkelt bero på att han inte tillgodogör sig maten längre? Kan man göra något åt det eller är det tidens gång? Att han helt enkelt är gammal...
Jag har misstänkt länge att han inte tillgodogör sig maten då han är väldigt mager.
 
Sv: Spån istället för kattsand?

Ett litet blodprov hos veterinären skulle nog inte sitta fel. Visst kan gamla katter falla ur helt enkelt för de är gamla också, men väldigt mager så han kan ha njurfel t ex. Och nej då fungerar inte vanligt foder bra alls. Men kan (finns ju ingen garanti tyvärr) bli enormt stor skillnad på medicinskt njurfoder.

Min siameshane gick ju ner nästan halva sin kroppsvikt jättefort (7-10 dagar), och hans njurvärden var inte vackra. Han är fortfarande smal och några hekto till skulle inte skada, men han har gått upp nästan hela tappet och mår finfint på just njurfoder. Njurvärdena mycket bättre om än inte helt bra.

Jobbarkompisen har en katt i samma ålder som din, som hon 'hälsokollade' hos vet när de hade nån drive. Den var mager men 'ju gammal'. Pigg i övrigt. Riktigt, riktigt dåliga njurvärden, sattes på njurfoder. Idag (kan det ha gått ett år ca kanske?) så har den inte bara utmärkta värden, utan hon får hålla igen på fodret för den blev tjock ;)

Jag hade ju innan även en till siames. ALLTID varit en smal (inte mager, men smal) sak. Då hanen fick njursvikt och äta njurfoder fick hon det. Frågade vet om det var farligt för friskt djur äta njurfoder men det 'skadade bara mattes plånbok'. Damen blev tjock av det.. Såg samma sak på en frisk hund av foder för de med leverskador när jag hade en gammal hund som fick försämrad leverfunktion. Dels gick han upp i vikt, och hans friska men notoriskt svårfödda kompis la också på sig. Antagligen just för det inte 'bara' är anpassad för att inte belasta njurar resp lever, utan också för att vara lättupptagligt.

Så, ett vetbesök med blodprov för att kolla så det inte finns medicinsk anledning till att den är så mager, och som sagt ett foderbyte, finns ju 'vanliga' fodertyper gjorda för att vara extra lättsmälta, snälla och näringsrika. (I/d t ex). Veterinären kan ju råda om lämpligt foder att prova.
 
Sv: Spån istället för kattsand?

Lite Ot men en "skit"fråga ;)
Våran 18 år gamla maincoon äter enbart mjau blötmat och hans bajs luktar fruktansvärt illa. Kan det helt enkelt bero på att han inte tillgodogör sig maten längre? Kan man göra något åt det eller är det tidens gång? Att han helt enkelt är gammal...
Jag har misstänkt länge att han inte tillgodogör sig maten då han är väldigt mager.

Ämnesomsättningen förändras med åldern så det är möjligt att han inte tillgodogör sig maten lika bra längre. Som redan nämnt kan det ju även vara njurarna som spökar om han magrar av. Om njurarna är OK kan du prova att tillsätta fibrer i maten så att det tar lite längre tid för maten att passera systemet, det kan hjälpa.
 
Sv: Spån istället för kattsand?

Tack så jättemycket för ett bra svar :bow:
Jag ska diskutera detta genast med sambon, det är hans katt, så att vi kan åka och fixa detta så snart veterinären har tid. Vi vill ju att han ska få må så bra som han kan så länge han kan.
 
Sv: Spån istället för kattsand?

Tack för svar :bow:
Vad är det för fibrer man kan tillsätta om det nu inte är njurarna?
 
Sv: Spån istället för kattsand?

Han äter friskis torrfoder för bäbisar eftesom han är kattunge fortfarande och wiskas blötmat, men då han börjar bli tjock ska jag sluta med blötmaten :)

Oj. Ska katten äta torrfoder så byt genast till något annat än Friskies, det har alldeles för högt spannmålsinnehåll.
Och är det nåt som du ska sluta med så är det torrfodret och inte blötmaten, garanterat det som gör honom tjock. Bättre att bara utfodra med blötmat isf, varifrån har du fått att det skulle vara blötmaten som är boven i dramat när det är precis tvärtom?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
29
· Visningar
1 622
Övr. Katt Jag har funderat på något miljövänligare än kattsand till katterna, och när vi var ute och handlade hittade vi en låda med gallergolv...
Svar
19
· Visningar
1 500
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
2 056
Senast: Pilot
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 855
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp