Spånbalar

Bukefalos 30 år!

karamelldrottningen

Trådstartare
Säg att det ingår en spånbal eller torvbal i veckan där ni står uppstallade.
En person vars häst inte gör av med den mängden väljer att spara dessa balar och ha ett lager för att kunna spåna under sommaren och senare. Handlar inte om någon enstaka bal utan flera stycken.
Hur tänker ni kring detta?

Hos oss ingår det ett visst antal säckar spånpellets som fördelas ut till våra respektive hyllor varje månad. Helt upp till oss att spara hur många vi vill för att använda senare.

I ditt exempel hade jag mer funderat över hur man håller räkningen och hur det förvaras så det inte är i vägen för andra?

En person vars häst inte gör av med den mängden väljer att spara dessa balar och ha ett lager för att kunna spåna under sommaren och senare. Handlar inte om någon enstaka bal utan flera stycken.
Jag kan förstå personen. Om man betalar för en spånbal/vecka (som här kostar 109 kr/st) vill man nog antingen använda eller spara. Om det inte funkar platsmässigt kanske personen kan få hyresavdrag istället? Sedan kan jag väl i och för sig tycka att det är lite konstigt att det inte går åt en spånbal/vecka under stor del av året, speciellt under blöta, fuktiga hösten.

Hos oss ingår det ett visst antal säckar spånpellets som fördelas ut till våra respektive hyllor varje månad. Helt upp till oss att spara hur många vi vill för att använda senare.

I ditt exempel hade jag mer funderat över hur man håller räkningen och hur det förvaras så det inte är i vägen för andra?
De står inte jättebra till men kommer inte heller på någon bättre plats just nu

Tänker att det beror lite på. I förra stallet jag stod i så fick man en spånbal per vecka utdelad till sig, med hästens namn på. Inga konstigheter där att spara tänker jag, var många som hade ett litet lager av olika skäl. Det fanns också plats för spånet utomhus längs en vägg, och man hade liksom sin egen lilla plats för spån längs väggen.

I nuvarande stall ingår också en bal per vecka men där tar man från pallen själv, det är ett litet ställe och hade känts märkligt att ta från pallen och ställa i ett eget hörn någonstans. Finns inte heller utrymme för att folk ska kunna ha egna små spånlager.
För mig uppstår inte direkt det här ”problemet”, men om det hade gjort det hade jag isf velat prata med stallägaren om det kan vara ok att jag har några ”innestående” att använda tex efter sommaren när boxen ska strös upp, eftersom jag inte förbrukat det som ingår.

Om förvaringen är ett problem tänker jag att du kan säga till personen att den själv får ansvara för förvaring någon annan stans. Den får väl tex ta hem till sitt förråd eller liknande.
Det låter som extra jobb för personen så det vill jag helst undvika eftersom hon är lite äldre. Tungt bära in och ut från bil.

Jag kan förstå personen. Om man betalar för en spånbal/vecka (som här kostar 109 kr/st) vill man nog antingen använda eller spara. Om det inte funkar platsmässigt kanske personen kan få hyresavdrag istället? Sedan kan jag väl i och för sig tycka att det är lite konstigt att det inte går åt en spånbal/vecka under stor del av året, speciellt under blöta, fuktiga hösten.
Främst nu på våren och försommaren. Inte under vintern. Hästen har alltid snarare haft för mycket strö i boxen tidigare. Men i och med att jag inte mockar där annat än enstaka gånger så har jag låtit det bero.

I det fallet hade jag erbjudit personen ifråga att antingen "köpa tillbaka" eller att ha dem innestående från det gemensamma lagret, så att hen inte behöver lagra dem fysiskt.

Om personen betalar lika mycket som alla andra som gör av med mer spån hade jag inte brytt mig, fint för personen att hästen inte slösar så mycket strö :) en bra, ekonomisk, häst :D

Om det går att lagra eller ha "innestående" utan för mkt krångel tänker jag att det är juste att få lov att spara. Men som stallägare tycker jag också det är helt ok att säga att det inte är möjligt. Jag hade jämfört det med att alla stallägare inte har möjlighet att tillåta att man har eget grovfoder om det ingår/köps in gemensamt.

Självklart ska man få spara sina balar som man inte gör av med, dock så tycker jag inte att det är självklart att man har rätt till en lagringsplats vid stallet. Det får man lösa själv om det är ont om plats på anläggningen.

Jag tycker det är lite konstigt spara på balar. Mest för att det aldrig hänt tidigare någonsin.
Hoppas de går åt snart. Annars får jag tyvärr säga till att de måste flyttas. Grejen är att det stått enstaka balar där tidigare men i ett annat syfte och endast tillfälligt.

Jag tycker inte det är konstigt att spara upp till så många spånbalar som krävs för att ströa upp boxen ordentligt om den är tom.
Men mer än så tycker jag inte är orimligt att stallägaren sätter gräns för att få ha innestående/lagrat.

Jag tänker, övertänker du inte problemet?

Jag förstår att utrymmesmässigt fungerar inte att folk sparar på spånbalar. Erbjud dig att köpa tillbaka balarna. Det är inte ekologiskt miljömässigt riktigt att dutvingar folk att använda mer strö än de behöver. Uppskatta deras ekonomiska häst som förmodligen bara bajsar i ett hörn.

Erbjud balar efter behov , inte efter en mall som skapar slöseri av naturresurser.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Arbetsintervju
  • Svensk politik 9

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar