Spånbalar

Bukefalos 30 år!

Om det i avgiften ingår en bal per vecka tänker jag att det är rimligt att också ta 52 balar per år.
Förvaring är en annan sak. Har den möjlighet att förvara i t.ex. sin hästtransport?
För mig personligen så hade jag dessutom delat mellan mina hästar. Den ena är extremt renlig och det brukar bli tre balar per månad. Den andra är lite grisigare och där blir det oftast fem balar per månad.
Sen går mina ponnyer ute dygnet runt i 5-6 månader så då hade jag snabbt fått ett litet lager.

Då har även du missförstått trådens syfte. Jag ville veta hur andra tänker. Inte hur de ska ”lösa” just min situation.
Jag har själv ingen direkt åsikt i frågan därav tråden. Och NEJ jag påtvingar givetvis ingen spån ELLER torv!!
Givetvis finns miljöaspekter med hela tiden. Jag har en häst som bajsar fint i en och samma hög och där går det inte heller åt alltid en bal i veckan. Oftast men som sagt inte alltid.
Det är en hårfin skillnad mellan hur folk tänker och lösningsförslag, ofta är det samma sak. Man ser ett problem, man har haft liknade situationer i sitt stall och skriver vad man tänker om situationen. Det är vad jag ser ingen som varken kritiserat eller påtvingat dig någon lösning utan i all välmening skrivit hur de tänker. Det är inte alltid lätt att förstå exakt hur andra menar.

I förra stallet jag stod i ingick 4 balar per månad. Vid ströet satt en tabell uppsatt på väggen, med färglagda rutor (4/mån som grund). Man skrev i datum i en ruta när man tog en bal. Behövde man fler en månad skrev man datum i en icke-färglagd ruta så togs det betalt på stallhyran nästa månad. Om man bara använde 3 balar en månad hade man 5 färglagda rutor månaden efter osv. Funkade bra!

Tycker att det är självklart att man ska få ta alla balar som man betalar för i stallhyran.

Där jag stod förut ingick en bal spån i veckan i stallhyran.

Det var självklart att man fick spara den (dock utomhus) och det förekom även en viss handel med balar när någon flyttade eller fick ta bort sin häst (men ju ändå hade sina balar under uppsägningstiden). Jag sålde mina balar under uppsägningstiden efter att ha fått ta bort min häst t ex.

Det fanns en häst som inte tålde spån och hade dispens stå på annat strö. Men den fick ändå sin spånbal per vecka (som matten sålde).

Så ingår t ex 1 bal per vecka då anser jag man ska få spara. Ingår ”strö” (eller ”spån”) utan begränsning anser jag inte man kan räkna med att få spara.

Måste man köpa en bal i veckan. Kan man inte få tilldelat en bal var 14dag och dra av det på stall hyran. Har aldrig haft det så bara en fråga.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka