Spåra ip- adresser

https://www.bukefalos.se/threads/falsk-identitet.1504468/post-19725370
Man kan fiska IP-adresser genom att få en person att klicka på en länk. Men jag vet inte om det är meningsfullt i det här; jag tycker polisen borde ta det på stort allvar och hantera det. Jag kan exempelvis spåra noga besök på min hemsida; men för att koppla det till någon person skulle jag behöva veta att den personen besökt en viss sida vid en viss tidpunkt. Och sen i slutändan kan personen mycket väl använda VPN för att dölja sina brottsspår och då kommer man inte närmare en fysisk korrekt plats.
Fast person är inte nödvändigtvis självklart. En fastställd fysisk plats (eller specifik dator/mobil) vid en viss tidpunkt behöver inte innebära att det går att utan rimligt tvivel knyta en specifik person till meddelandena, som jag reflekterade kring i den andra tråden.
https://www.bukefalos.se/threads/falsk-identitet.1504468/post-19725370

Samtidigt, även om det inte går att knyta en misstänkt person till gärningen straffrättsligt så är innehavaren av internetabonnemanget ofta bunden via avtal till en uppförandekod och torde kunna stängas av - civilrättsligt alltså, genom avtalsbrott. Fast det kräver ju, moment 22, att man vet vem avtalskunden är.
 
https://www.bukefalos.se/threads/falsk-identitet.1504468/post-19725370

Fast person är inte nödvändigtvis självklart. En fastställd fysisk plats (eller specifik dator/mobil) vid en viss tidpunkt behöver inte innebära att det går att utan rimligt tvivel knyta en specifik person till meddelandena, som jag reflekterade kring i den andra tråden.
https://www.bukefalos.se/threads/falsk-identitet.1504468/post-19725370

Samtidigt, även om det inte går att knyta en misstänkt person till gärningen straffrättsligt så är innehavaren av internetabonnemanget ofta bunden via avtal till en uppförandekod och torde kunna stängas av - civilrättsligt alltså, genom avtalsbrott. Fast det kräver ju, moment 22, att man vet vem avtalskunden är.

Nä, det beror på andra omständigheter och jag tänkte inte i syfte att använda som bevis i rättegång, utan att få svar på frågan om vem det är. Väldigt ofta går det att ställa ganska säker diagnos (alltså inte juridiskt, utan för den som är utsatt) när man får upp kandidaterna på en lista. Men det kan också vara så att den skyldige inte finns med i underlaget.
 
Eller så eskalerar det ytterligare och mer handgripligt.

Jag skulle iaf inte meddela en brottsling att jag anmält den.
Samma här. För många, många år sen hade jag en stalker efter mig. Minsta respons från min sida, även om det var "jag polisanmäler dig" eller "lämna mig ifred" gav bara brännsle till personen. Jag fick tips av en polisvän "ge noll respons".
Efter 4 månader avtog tillslut smsen.
Jag viste ifråga vem personen var men det gör inte TS så jag hade hållt en extremt låg profil.
 
Självklart. Men inlägget låter det som att skolan förväntas göra mer än vara medvetna om och vara vaksamma på.
Men det är klart skolan måste arbeta aktivt mot hot och trakasserier! De är ju som vilken arbetsgivare som helst. Nu har jag inte läst orginaltråden men att gå ut och hålla temadagar om att den här typ av beteenden faktiskt är olagligt och kan få svåra konsekvenser tycker jag är det minsta man kan begära plus att aktivt arbeta för att ta in föräldrar och barn på samtal om det är så att man misstänker att någon beter sig på det viset eller blir utsatt.
 
Men det är klart skolan måste arbeta aktivt mot hot och trakasserier! De är ju som vilken arbetsgivare som helst. Nu har jag inte läst orginaltråden men att gå ut och hålla temadagar om att den här typ av beteenden faktiskt är olagligt och kan få svåra konsekvenser tycker jag är det minsta man kan begära plus att aktivt arbeta för att ta in föräldrar och barn på samtal om det är så att man misstänker att någon beter sig på det viset eller blir utsatt.

Fast det är högst oklart varifrån trakasserierna kommer. Vet man att något görs av en specifik elev/elevgrupp under skoltid så tar man självklart tag i det. Det jobbas kontinuerligt på de flesta skolor med just trakasserier över sociala medier, hur man beter sig på nätet osv. Den som gör detta är nog mycket väl medveten om vad han eller hon gör.

Men; skolan kan inte göra polisutredningar, tex. Eller agera utifrån saker som sker på fritiden.

Självklart spiller saker från fritiden över in i skolan: men har de skett på fritiden är det föräldrarnas/vårdnadshavarnas ansvar att tex polisanmäla (vilket har gjorts i detta fall redan).
 
Fast det är högst oklart varifrån trakasserierna kommer. Vet man att något görs av en specifik elev/elevgrupp under skoltid så tar man självklart tag i det. Det jobbas kontinuerligt på de flesta skolor med just trakasserier över sociala medier, hur man beter sig på nätet osv. Den som gör detta är nog mycket väl medveten om vad han eller hon gör.

Men; skolan kan inte göra polisutredningar, tex. Eller agera utifrån saker som sker på fritiden.

Självklart spiller saker från fritiden över in i skolan: men har de skett på fritiden är det föräldrarnas/vårdnadshavarnas ansvar att tex polisanmäla (vilket har gjorts i detta fall redan).
Även kränkningar utanför skoltid eller om eleven haft distansundervisning och blivit kränkt i hemmet har skolan eller kommunen skyldighet att utreda om det är så att det finns en koppling till skolans verksamhet, att det är svårt minskar inte den skyldigheten. Det gäller även om det är gjort en polisanmälan
 
Även kränkningar utanför skoltid eller om eleven haft distansundervisning och blivit kränkt i hemmet har skolan eller kommunen skyldighet att utreda om det är så att det finns en koppling till skolans verksamhet, att det är svårt minskar inte den skyldigheten. Det gäller även om det är gjort en polisanmälan

Ja. Men. Inte allt. I detta fall finns inga tecken på att skolan på något sätt är inblandad.

Var har jag skrivit att skolan inte skall hantera kränkningar som polisanmäls?
 
  • Gilla
Reactions: rtf
Men fy :eek: Hoppas polisen tar tag i detta.

De kan spåra ip-adressen och få tag på adress och dator/mobil som skrivit meddelandena. Spelar ingen roll om man har VPN eller inte, det går att få tag på ändå.

Jag skulle inte skriva meddelande om att jag polisanmält, men spara allt som bevis till senare.
 
Nu minns jag inte hur små barn det är frågan om men prata i klassen, prata i hela skolan, ha föräldramöte, ha temadagar, samarbeta med polis om de har några misstänkta, ha möten med barnets vårdnadshavare and so on.
Det kan man ju såklart göra, men TS vet ju inte vem det är som skriver? Det kan ju vara en vuxen som skriver till henne...
 
Nu minns jag inte hur små barn det är frågan om men prata i klassen, prata i hela skolan, ha föräldramöte, ha temadagar, samarbeta med polis om de har några misstänkta, ha möten med barnets vårdnadshavare and so on.
Med risk för att låta nedslående så tror jag att sådana insatser, vid den ålder som jag föreställer mig att gärningspersonen i tråden har, är verkningslösa eller möjligen kontraproduktiva. Personen är, med visst fog, trygg i sin anonymitet och äger s a s händelseutvecklingen.
 
Usch vad obehagligt :heart Känns verkligen som det är något för polisen att rodda med. Jag hade inte förvarnat personen om polisanmälan utan överlåtit kontakten till polisen. Hoppas polisen tar det på allvar och att det finns bevis nog.
 
Med risk för att låta nedslående så tror jag att sådana insatser, vid den ålder som jag föreställer mig att gärningspersonen i tråden har, är verkningslösa eller möjligen kontraproduktiva. Personen är, med visst fog, trygg i sin anonymitet och äger s a s händelseutvecklingen.
Beror nog på åldern ja. Är det tonåringar är det nog lönlöst.
 
Nu minns jag inte hur små barn det är frågan om men prata i klassen, prata i hela skolan, ha föräldramöte, ha temadagar, samarbeta med polis om de har några misstänkta, ha möten med barnets vårdnadshavare and so on.

Vet man att det är en elev som gör 'sådana här' saker så pratar man oftast med eleven och dess vårdnadshavare och följer upp regelbundet. Men det vet vi inte i detta fall.

Prata med klasser kan i fel ålder ge motsatt effekt (har varit där, har köpt t-shirten).

Och temadagar i all ära; men de tar MASSOR med tid att fixa. Vi körde en lätt liten rolig grej med bara 1/3 del av eleverna och det tog 4 veckor att planera.

Samarbeta med polisen kan skolan också alltid göra, men ska polisen prata med någon elev så krävs vårdnadshavares tillåtelse och/eller närvaro.

Med detta sagt; min skola valde att ha ett tema-föräldramöte utifrån just kränkningar på nätet. Men igen; det tog nästan ett halvår från det att det bestämdes att det skulle vara tills dess att det genomfördes.
 

Liknande trådar

Fritid Hej, Jag vill boka hotell, men kommer att ha en ny adress när vi kommer och ska bo där. Men jag är skriven på min gamla adress en vecka...
Svar
2
· Visningar
682
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
9 898
Senast: Sel
·
IT & mobiler Det händer något mystiskt där vi bor! De senaste två-tre månaderna har det börjat stanna lastbilar och långtradare utanför vårt hus; en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 924
Senast: Trott
·
IT & mobiler Vi har numer IP-TV. Fick min box i veckan och har fått igång den utan problem. Men har numer Stockholms lokalnyheter. För mig som bor i...
Svar
4
· Visningar
475
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp