Spåra ip- adresser

Vet man att det är en elev som gör 'sådana här' saker så pratar man oftast med eleven och dess vårdnadshavare och följer upp regelbundet. Men det vet vi inte i detta fall.

Prata med klasser kan i fel ålder ge motsatt effekt (har varit där, har köpt t-shirten).

Och temadagar i all ära; men de tar MASSOR med tid att fixa. Vi körde en lätt liten rolig grej med bara 1/3 del av eleverna och det tog 4 veckor att planera.

Samarbeta med polisen kan skolan också alltid göra, men ska polisen prata med någon elev så krävs vårdnadshavares tillåtelse och/eller närvaro.

Med detta sagt; min skola valde att ha ett tema-föräldramöte utifrån just kränkningar på nätet. Men igen; det tog nästan ett halvår från det att det bestämdes att det skulle vara tills dess att det genomfördes.
Nu vet ja inte ålder eller dynamik men om det fanns en misstanke kring att det handlar om klasskompisar i låg ålder hade jag som lärare lätt tillsammans med föräldrar bjudit in till möte tillsammans med polis och föräldrar.

Det finns ju många sätt, men det beror som sagt självklart på barnens ålder och vilka misstankar som finns

Men skolan bör få veta ändå.
 
En kompis till min systerdotter blev utsatt för grova hot inklusive dödshot och även grova kränkningar på nätet, polisen lade ner utredningen samma dag som anmälan kom in med spaningsuppslag saknas. Kompisen hade sparat alla meddelanden m.m. Detta var 7 år sen jag hoppas verkligen polisen blivit bättre på att utreda dessa brotten.
 
Nu vet ja inte ålder eller dynamik men om det fanns en misstanke kring att det handlar om klasskompisar i låg ålder hade jag som lärare lätt tillsammans med föräldrar bjudit in till möte tillsammans med polis och föräldrar.

Det finns ju många sätt, men det beror som sagt självklart på barnens ålder och vilka misstankar som finns

Men skolan bör få veta ändå.
Men var läser du att det är en klasskamrat som utsätter henne? Att flera TROR att det är en yngre person utifrån ord och formuleringar är en sak men, jag kan lova att även vuxna kan skriva så. Håller helt med om att kontakta skolan är en bra sak, när man VET att det är en annan jämnårig som utsätter henne, är det en vuxen så vet jag inte riktigt vad skolan ska göra i detta fall, bortsett från att stötta henne?
 
Men var läser du att det är en klasskamrat som utsätter henne? Att flera TROR att det är en yngre person utifrån ord och formuleringar är en sak men, jag kan lova att även vuxna kan skriva så. Håller helt med om att kontakta skolan är en bra sak, när man VET att det är en annan jämnårig som utsätter henne, är det en vuxen så vet jag inte riktigt vad skolan ska göra i detta fall, bortsett från att stötta henne?
Oavsett vem det nu är och i vilken ålder det än må vara på den som hotar, så tycker nog jag att det är bra om skolan informeras om att hon är utsatt för grova hot även innan man vet vem som står för dom.
 
Vet inget om att spåra ip-adresser, men vill bara tipsa om att det på Instagram går att ställa in så att de som inte följer en inte kan skicka meddelanden (kanske minns fel om att det var där meddelandena skickades?). Om dotterns och ditt konto är privata kanske det kan vara till hjälp ifall du inte redan visste.
Jag hoppas detta får ett slut snart :heart
 
Men var läser du att det är en klasskamrat som utsätter henne? Att flera TROR att det är en yngre person utifrån ord och formuleringar är en sak men, jag kan lova att även vuxna kan skriva så. Håller helt med om att kontakta skolan är en bra sak, när man VET att det är en annan jämnårig som utsätter henne, är det en vuxen så vet jag inte riktigt vad skolan ska göra i detta fall, bortsett från att stötta henne?
Ingenstans? Var läser du att jag skriver det?
 
Jag har polisanmält hot och trakasserier från anonymt mobilnummer, men tyvärr är det inte mycket de kan göra. Det är inte ofta som ip-adresser kan användas för att identifiera en person heller, om inte denne varit väldigt klantig och använt sin registrerade mobil tex.
 
Det är ju heltokigt att INTE informera skolan. En elev är dödshotad, det spelar ingen roll av vem, självklart ska skolan få veta detta. Det är väl uppenbart logiskt att även livet utanför skolans värld kan påverka en elev i skolan.

De behöver inte hålla temadag pga den här händelsen, men de kan stötta elevens mående samt hålla uppsikt på vad som sker runt eleven. T.ex. om någon obehörig söker upp eleven under skoltid eller om det pågår något "tjafs" runt eleven som inte vårdnadshavarna känner till. En tonåring berättar inte allt för sina föräldrar, men skolan kanske kan hjälpa till att pussla. Det ligger ju rätt nära till hands att tro att det är någon eller några i barnets närhet. Det är ju inte direkt första gången en skola har en elev som blir hotad på det här sättet.
 
Det är lätt att tro att skolan ska… och så vidare. Men skolan kan inte lösa alla problem som sker utanför skoltid, hur gärna man än vill hjälpa till. Jag har jobbat i skolan i 20 år, nu som chef, och blir förvånad ibland när skolan inte kan/ska göra mer, om hoten inte sker under skoltid. Vilket jag inte vet i detta fall. Precis som någon säger spiller ju annars det som sker på fritiden över på skoltiden.

Men jämför om någon från jobbet trakasserar dig på kvällstid. Jobbet får göra en del, men inte allt. Sedan har skola och jobb begränsade utredningsmöjligheter. Och även begränsade ”straff”. Det är ytterst svårt att få en elev flyttad där föräldrarna inte vill, hur mycket än politikerna framhåller det som lätt. Vilket är horribelt. Och ett jätteproblem. Möjligheten att stänga av elever är också ytterst begränsad, oavsett vad politiker säger. Också fel. Eller byta klass. Om jag var ts, skulle jag självklart inte vilja att min dotter behövde möta den här personen i skolan, om hen går där. Men Sverige bygger någonstans på att det är förövarens rättigheter som går först.

Med detta sagt, jag lider med dig, ts. Hoppas att polisen tar det på allvar. Fy fasiken för att vara brottsutsatt i dagens Sverige.
 
Det är lätt att tro att skolan ska… och så vidare. Men skolan kan inte lösa alla problem som sker utanför skoltid, hur gärna man än vill hjälpa till. Jag har jobbat i skolan i 20 år, nu som chef, och blir förvånad ibland när skolan inte kan/ska göra mer, om hoten inte sker under skoltid. Vilket jag inte vet i detta fall. Precis som någon säger spiller ju annars det som sker på fritiden över på skoltiden.

Men jämför om någon från jobbet trakasserar dig på kvällstid. Jobbet får göra en del, men inte allt. Sedan har skola och jobb begränsade utredningsmöjligheter. Och även begränsade ”straff”. Det är ytterst svårt att få en elev flyttad där föräldrarna inte vill, hur mycket än politikerna framhåller det som lätt. Vilket är horribelt. Och ett jätteproblem. Möjligheten att stänga av elever är också ytterst begränsad, oavsett vad politiker säger. Också fel. Eller byta klass. Om jag var ts, skulle jag självklart inte vilja att min dotter behövde möta den här personen i skolan, om hen går där. Men Sverige bygger någonstans på att det är förövarens rättigheter som går först.

Med detta sagt, jag lider med dig, ts. Hoppas att polisen tar det på allvar. Fy fasiken för att vara brottsutsatt i dagens Sverige.

Fast skolan har ansvar för eleverna under skoltid. Då är det ju bra om de vet om ifall det finns hot riktat mot en elev.
 
Fy fan vad hemskt. Tyvärr är väl polisen sådär duktiga på att ta tag i sånt här, det är nog många faktorer som spelar in. Polisanmäl ändå! Det är fruktansvärt fel att offret ska behöva anpassa sig men under inställningar och sedan "meddelanden" kan man stänga av så att ingen alt bara de som följer en på instagram kan skicka meddelanden. Kanske ett alternativ att ha privata konton (om ni inte redan har det) och stänga av förfrågningar från alla andra än de som får följa er? Kram :heart
 
Självklart! Allt som sker under skoltid har vi ansvar över. Samtidigt har vi få begränsningar att inskränka individens frihet, vi har inte rätt att ta en mobiltelefon som en elev inte vill ge ifrån sig även om hen skriver meddelanden etc. Vi kan heller inte hålla fast någon en längre stund etc. Jag berättar också att vi inte har någon polisrättighet att undersöka (tex ip-nummer) och att det TYVÄRR är svårt att flytta på en elev som utsätter en elev för något om föräldrarna inte vill, även om jag önskar att det var annorlunda.
 
Självklart! Allt som sker under skoltid har vi ansvar över. Samtidigt har vi få begränsningar att inskränka individens frihet, vi har inte rätt att ta en mobiltelefon som en elev inte vill ge ifrån sig även om hen skriver meddelanden etc. Vi kan heller inte hålla fast någon en längre stund etc. Jag berättar också att vi inte har någon polisrättighet att undersöka (tex ip-nummer) och att det TYVÄRR är svårt att flytta på en elev som utsätter en elev för något om föräldrarna inte vill, även om jag önskar att det var annorlunda.
Vad har det här att göra med att det är bra om skolan vet om att en av deras elever mordhotas. Det är i min värld en viktig information för skolan att ha eftersom det kan dra in farliga situationer på skolan. Det handlar om säkerheten för alla elever och inte bara för den som hotas.
 
Vad har det här att göra med att det är bra om skolan vet om att en av deras elever mordhotas. Det är i min värld en viktig information för skolan att ha eftersom det kan dra in farliga situationer på skolan. Det handlar om säkerheten för alla elever och inte bara för den som hotas.
Jag har inte motsagt dig/er på den punkten, tvärt om, sagt att det är rätt och självklart.

Men lagt en brasklapp att några tror att skolan kan klara upp knepiga brott. Och också förklarat hur usla möjligheter vi har att skydda elever som brottsutsätts. En del verkar tro att om skolan bara gör det den ska så löser sig allt. Men faktum är tyvärr att vi inte kan/får göra särskilt mycket. Vilket är hemskt. Men verklighet. Och det behövs en ändring.
 
Det spelar förstås ingen roll för upplevelsen, och jag vill inte förminska något, men utifrån det som delats här tror jag inte att det är självklart att meddelandena utgör olaga hot i lagens mening. Ofredande, men inte självklart olaga hot. Kanske är det en tillfällighet, kanske är det väldigt medvetna formuleringar.
 
Jag har inte motsagt dig/er på den punkten, tvärt om, sagt att det är rätt och självklart.

Men lagt en brasklapp att några tror att skolan kan klara upp knepiga brott. Och också förklarat hur usla möjligheter vi har att skydda elever som brottsutsätts. En del verkar tro att om skolan bara gör det den ska så löser sig allt. Men faktum är tyvärr att vi inte kan/får göra särskilt mycket. Vilket är hemskt. Men verklighet. Och det behövs en ändring.
Det är nog ingen här som framfört något i den tron?

Att skolan får orimligt mycket lagt i sitt knä och har begränsade resurser och händerna fastsatta bakom ryggen i mångt och mycket är nog en annan sak, en annan tråd?
 
Det är nog ingen här som framfört något i den tron?

Att skolan får orimligt mycket lagt i sitt knä och har begränsade resurser och händerna fastsatta bakom ryggen i mångt och mycket är nog en annan sak, en annan tråd?
Jag uppfattade motsatsen, men hinner inte leta reda på de inläggen nu, så jag håller tyst, inte min avsikt att förstöra tråden, det är viktigt att rätt fråga diskuteras, det har du helt rätt i!
 
Jag uppfattade motsatsen, men hinner inte leta reda på de inläggen nu, så jag håller tyst, inte min avsikt att förstöra tråden, det är viktigt att rätt fråga diskuteras, det har du helt rätt i!
Du har nog missuppfattat. Jag tror ingen har tänkt så som du menade.
 
Du har nog missuppfattat. Jag tror ingen har tänkt så som du menade.
Efter att ha läst igenom svaren igen håller jag inte med, det är många inlägg som handlar om skolan och vad denne bör göra och som man tror att den kan göra, men jag har inte för avsikt att tvångsdiskutera med folk som inte önskar diskutera det jag kan bidra med, så viktigt är det inte för mig att framföra min erfarenhet (inte alls) och jag respekterar självklart ts önskan om vad som ska diskuteras! 👍 Det viktiga är trots allt att ts har mina fulla sympatier, det är hon och dottern och familjen som är offer och lever i en hemsk situation. Därmed är mitt bidrag i tråden över.
 
Nu vet jag inte vilken form av sociala media dessa meddelanden kommer i. Men går det inte att göra det anonymt så enbart personer hon godkänner kan se och skriva till henne. Så hon slipper få dessa meddelanden, och sen hoppas jag polisen kan ta tag i detta.
 

Liknande trådar

Fritid Hej, Jag vill boka hotell, men kommer att ha en ny adress när vi kommer och ska bo där. Men jag är skriven på min gamla adress en vecka...
Svar
2
· Visningar
673
IT & mobiler Det händer något mystiskt där vi bor! De senaste två-tre månaderna har det börjat stanna lastbilar och långtradare utanför vårt hus; en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 865
Senast: Trott
·
IT & mobiler Vi har numer IP-TV. Fick min box i veckan och har fått igång den utan problem. Men har numer Stockholms lokalnyheter. För mig som bor i...
Svar
4
· Visningar
458
Senast: Ninnurur
·
Samhälle Sett uppdrag granskning nu ikväll och blir illamående över dessa avskum rent ut sagt som lurar främst äldre personer. Samtidigt har jag...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 456

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp