Bukefalos 28 år!

Spara minnessaker efter hästen?

En bit svans till armband, skor. En del grimmor och träns som liksom varit speciella som har känts att det här är just den hästens träns sparas speciellt och används inte igen.
Andra grejer som de haft sparar jag och återanvänder om det går till nästa häst.
 
Jag har sparat allt nästan, utrustning och framförallt grimmorna. Kanske konstigt men av någon anledning tycker jag grimmorna betyder otroligt mycket, kanske för att dom var så nära honom. Dom var så använda, köpte sällan nya utan dom som jag har är dom som hängt med sedan jag köpte honom mer eller mindre. Även ett par skor har jag kvar. Borstarna är också något som av någon anledning betyder mycket för mig, dom luktar fortfarande underbart. Sadeln var ju helt ny när jag köpte den och hade den i alla år vilket betyder att det enbart och endast är han som burit den, har haft så otroligt många härliga turer i den. Tränset också, bettet med.

Har nog sparat det mesta, sen får jag se om jag använder någonting av det på den eventuella nya hästen jag kommer ha i framtiden när jag är mogen för att ta in en ny individ i mitt liv.

Har ju annars sparat mycket grejer som är rent praktiskt bra att ha till en ny häst men som inte är så förknippat riktigt med min gamla.

Konstigt nog så tog jag inte så mycket foton riktigt dom sista dagarna. Det var inte så riktigt jag ville minnas honom. Han såg ut att ha åldrats så otroligt mycket den sista tiden och såg bara trött ut på nåt sätt. Nöjd men sliten. Fysiskt var han sig själv, fin i kroppen men ögonen såg ut att vara 20 år äldre på nåt vänster. Jag ville minnas honom som den spralliga och livsglada häst som han var innan, när energin bara strålade ut från honom. Därför tog jag väldigt lite foton sista veckan. Hade ju ändå flera tusen foton tror jag på honom sedan innan, tog ju kort varenda dag på honom nästan under alla åren med honom.
 
Senast ändrad:
Jag har ett uppförstorat foto inramat i bokhyllan och en fläta från manen som hänger på ramen. (Tycker manen har finare tagel att spara än svansen.) Sen har jag sparat hans "travarpannband" med namnet broderat på, och så alla papper typ ägarbevis, pass och kvittot från när jag köpte honom. Hade jag haft en fin boxskylt så hade jag sparat den också.

Alla foton från våra år tillsammans är givetvis också sparade. Sörjer bara att jag inte hade digitalkamera på den tiden, nuvarande hästen är betydligt mer väldokumenterad än förra.
 
Jag har en bit svans kvar från min B-ponny. Tanken var att göra ett armband av det, men nu har det blivit liggande i ett par år och jag har hört att det blir för sprött efter ett tag :(

Från min andra ponny har jag kvar en hästsko och hans turfläta som jag brukade ha flätad i hans pannlugg. Min vän klippte av den efter att han hade somnat in. Ville inte klippa av den innan, för att han skulle få med sig turen även in i döden. :heart
 
Jag är väldigt sentimental! Har "bara" tagit bort en häst av de jag ägt och på henne tog jag ett foto minuterna innan hon togs bort. Beslutet blev rätt akut och jag (till skillnad från de flesta andra) känner ett starkt behov av att kolla på det sista fotot ibland. Då vet jag att beslutet var till 100% rätt, vilket gör att jag mår mycket bättre. Tog även ett kort när hon var borta som ger en total känsla av fridfullhet. Även den bilden känns "bra" att ha.
Jag sparade en bit lugg, stor bit man och en bit svans, klipptes precis innan hon togs bort för att det skulle finnas "liv" kvar i det. (Kändes lite ondskefullt just då, men ångar inte att jag sparat det nu i efterhand.) Skorna hon hade på sig vid tillfället sparade jag med.
I övrigt har jag sparat lite utrustning till nuvarande häst, men inte av känslomässiga band.
Tröstkramar till dig!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 402
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 500
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 295
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 576
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Presentation och frågor 💖🦄
  • Föl 2020
  • Insektsspray

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp