Bukefalos 28 år!

Spara minnessaker efter hästen?

Kirie

Trådstartare
När ni bestämt er för att ta bort er häst, vad har ni sparat för grejor? Skor, fläta etc? Jag tar foton som en galning just nu och sommaren närmar sig med stormsteg därför är jag rädd att jag ska ångra att det var något jag borde sparat/gjort som jag inte gjorde.

Mvh sentimental
 
Jag ångrar att jag inte klippte av en bit svans från min, vet att jag tänkte på det men det kändes lite makabert på något vis just då, att klippa bort en bit av hans svans, då kändes det inte viktigt heller. Nu några år senare känns det som något jag hade velat ha kvar och kanske gjort ett sådant där armband av.
Sedan vet jag inte varför men har sparat på grimmor från hästarna jag haft. Det påminner mycket om dom, en är söndergnagd av kompisen som gillade att leka "bita i grimman" och andra små spår av deras liv.

Angående foton, när min skulle vandra vidare så tog jag oxå en massa kort, men jag orkar aldrig titta på dessa kort, de påminner för mycket om den jobbiga tiden innan. Man ser i mina ögon att jag är ledsen. Tittar hellre på kort från innan den tråkiga tiden faktiskt.
 
Jag vet inte heller varför, men jag har sparat en grimma, en hästsko och lite tagel från min häst som gick bort 5 år sedan. Grimman hänger fortfarande här på mitt skrivbord på rummet och hästskon är prydnad på en hylla. Sen har jag bilder såklart.
 
Jag håller med Lindsen, titta sällan på bilderna som jag tog när jag väl bestämt mig. Ångrar inte att jag tog dom, men ser ingen glädje i dom... Jag sparade en supersliten grimma, den var sliten när jag köpte hästen och hängde med tills 10 år senare då jag tog bort honom. Den har hängt framme i 8 år och i höstas så gjorde jag mig av med den. Sparade någon använd sko med. Känndes fel att klippa ett jack i svansen för att spara, men nu jade jag gärna haft ett armband att spara....
Men helt ärligt så finns allt jag behöver i mitt hjärta! Det försvinner inte och det bär jag med mig för alltid.....
 
Jag sparade en bit svans från vår shettis som jag ramat in. Hade en bit svans av min b ponny också med den hann försvinna. :(.

Har sparat deras schabrak, b ponnyns western sadel och shettisens träns. Gav bort deras engelska sadlar då de inte gick att sälja för 100kr st ens :/. Och de var oerhört obekväma så hade inga bra minnen med dem :p.
B ponnyns träns ligger också här nånstans i delar, sydde dock om det till sidepull och red själv mest i grimma. Är western sadeln som jag har mest emot att sälja då jag älskade att rida i den eller helt barbacka :).
 
Jag har sparat lite av varje. Klippte bland annat av en bit av svansen. Bilder tog jag också en del, men jag finner ingen glädje i att titta på dom och behöva påminnas om den sista tiden i hans liv. Det hade kanske varit annorlunda om han varit friskare än vad han var. Med andra ord tittar jag hellre på äldre bilder (och svär över att jag inte tog fler) där han mådde bra och var nöjd med livet.

En hästsko och en hel radda utrustning (schabrak, grimmor, osv.) har jag också sparat. Sådant som hängt med i flera år.
 
Jag har sparat lite av varje. Klippte bland annat av en bit av svansen. Bilder tog jag också en del, men jag finner ingen glädje i att titta på dom och behöva påminnas om den sista tiden i hans liv. Det hade kanske varit annorlunda om han varit friskare än vad han var. Med andra ord tittar jag hellre på äldre bilder (och svär över att jag inte tog fler) där han mådde bra och var nöjd med livet.

En hästsko och en hel radda utrustning (schabrak, grimmor, osv.) har jag också sparat. Sådant som hängt med i flera år.
Håller med om bilderna. De jag har är från då ponnyerna mådde bra. De enstaka jag har från då b ponnyn började bli dålig ser jag sällan på då jag inte vill påminnas om att han fick lida så länge.
 
Bilder kommer att fungera den här gången eftersom min häst ser frisk och pigg ut men har andra problem. Förstår er dock fullkomligt.
 
Bilder kommer att fungera den här gången eftersom min häst ser frisk och pigg ut men har andra problem. Förstår er dock fullkomligt.
Hästen såg pigg och fin ut på bilderna, det är mer minnena och känslan från den tiden och anledningen till varför man tog dom som man inte vill minnas.
 
Funderade på att spara en fläta från svansen på min gamling men precis som Lindsen skrev så kändes det för makabert att klippa det då, så det blev aldrig av. Kan inte säga att jag ångrar det för det hade antagligen känts lika makabert i efterhand. Foton som jag har från strax innan han togs bort gör för ont att titta på, och saker som jag använde till honom har jag antingen till min nya häst eller så har jag gjort mig av med dem. Min gamling kommer alltid att finnas i mitt hjärta, behöver ingenting som påminner om honom.
 
Det där är nog väldigt individuellt. Jag har härliga bilder kvar på min lilla grabb, men kände inget behov av att spara någon speciell grej. Han kommer alltid att finnas i mitt hjärta i vilket fall som helst.
Dock blev jag väldigt illa berörd då man ringde från kremeringen och undrade om man skulle "spara" en bit av svansen? Eftersom jag ville att han skulle vara "hel" så svarade jag att jag inte behövde det för att minnas honom. (Och jag kände inte heller att jag ville att främmande människor skulle klippa i hans svans.) "-Nej, han var ju inte så gammal så ni hade ju inte känt varandra så länge..." blev svaret. Gud vad jag grät efter det samtalet...
Detta gällde min fantastiska kille som jag följde från starten. Jag var med vid inseminationen. Jag vakade i veckor innan han äntligen kom ut, och han var mitt allt tills han skadade sig i hagen vid 2,5 års ålder och det var över...
 
Jag sparade en bit av manen från min ponny. Tog massa bilder några dagar innan han togs bort, men de är sällan jag tittar på dom jag också, blir bara ledsen, men är ändå glad att jag har dom. Har de mesta av hans grejer kvar, både som minne och för att jag kan använda dom utifall jag köper någon mer häst.
 
Jag sparade ingen speciellt men hade en ponny till i samma storlek som då fick överta alla saker, vissa används än idag. Det är inget jag ångrar att jag inte sparat utan jag värderar mer de bra minnena som fortfarande finns kvar. Men jag håller med tidigare skribenter att när jag tittar på de bilder som tagits på slutet så tänker jag bara på hur dåligt han mådde då. Då är det roligare att titta på bilder då han fortfarande mådde bra.
 
Jag ar kanske lite knapp men jag har alltid klippt en bit av svansen langt innan det blev dags att saga farval. Klipper ocksa inne i sjalva svansen och da syns det ju inte ens.

Gjort fina armband av dem.
 
Jag har en bit tagel och var sin sko från mina hästar.

Tanten (på bilden) har jag ett armband ifrån, ponnyn har jag inte orkat ta tag i (hände nyligen).
En bild från samma fotografering som visningsbild hänger i 40*60 över min säng. Hon var inte utdömd där än dock, men dåligt eller vad man ska säga.
Har bilder från ponnyn sista gången jag red henne och har inga problem med att se på dem, hon var jätteglad över att få vara ute och busa lite efter nästan 10 månader i hage.

Den utrustning från hästarna som jag har fått såld har jag sålt, är inte så sentimental när det gäller sånt. Sko vill jag däremot ha, och tagel :)
 
När ni bestämt er för att ta bort er häst, vad har ni sparat för grejor? Skor, fläta etc? Jag tar foton som en galning just nu och sommaren närmar sig med stormsteg därför är jag rädd att jag ska ångra att det var något jag borde sparat/gjort som jag inte gjorde.

Mvh sentimental

Jag tog av alla hans sista skor innan han åkte som jag ska gjuta in i mindre betongplattor senare och ställa på en tavelhylla.

Sen tog jag en bit svans som jag skickade iväg och kom tillbaka som ett armband
 
Jag ångrar att jag inte sparat en fläta tagel från svansarna på alla mina hästar. Jag ska ta från dem jag har nu så det inte glöms bort när den dagen kommer som vi skiljs av olika anledningar.
 
Än har jag inte behövt ta bort någon häst, men tyvärr kommer dagen allt närmre och jag har börjat tänka och planera lite, även jag.

Jag ska ta lite svans av mina gamlingar och göra armband. Det planerar jag alltså att göra nu redan, medans de är kvar i livet :love: Men jag planerar alltså att ha det kvar sedan, för alltid, som ett minne.

Sedan är jag en sån som alltid fotar mina hästar massor, men jag tror att jag ska be en vän fota dem och hoppas på några riktigt fina bilder som jag kan göra förstoringar av. Jag vill göra det nu, när de mår bra, för som någon annan nämnt i tråden minns jag dem hellre som de glada, fräscha hästar de är nu än som de sjuka, trötta hästar de kanske blir på slutet.

Förutom det är det nog "bara" egna schabrak med hästens namn på, som kommer sparas. Grimmor, täcken och sånt kommer också att bli kvar, men jag kommer nog inte spara dem på något speciellt ställe utan använda det till andra hästar. Såna saker betyder inte så mycket för mig, jag är mer för minnen och bilder.
 
Jag har foton på alla mina hästar, och det räcker för mig. Jag minns dem, när jag tittar på bilderna. Minnena finns för alltid i mitt hjärta, både de bra och mindre bra.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 401
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 499
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 282
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 553
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp