Spara pengar!

B

**BORTTAGEN**

Har du något bra knep för hur man kan spara in på några extra kronor i månaden? Och då menar jag inte bara på hästen, utan även allt i vardagen, resor, mat, hyra och andra nödvändiga utgifter. Och med att spara in pengar menar jag inte att snåla med foder, veterinärvård och skoningar, utan att kanske inte köpa det nyaste dyraste i "hästväg". Alla brukar ju ha sitt lilla knep! Känner att pengarna bara rullar iväg innan man ens har sett dem. Har hört att föra kassabok ska va ett bra sätt, för då blir man skräckslagen när man ser vad man egentligen lägger ut! Vad tycker du?

:confused:
 
Jag brukar tömma plånboken på cash med jämna mellanrum. Allt läggs i en burk och de pengarna får bara användas i absoluta nödfall, och då börjar jag med största valutan först (alltid 100-lappar före 50-lappar, som går före 20-lappar, o.s.v.). Ibland när jag får pengar stoppar jag dit lite extra, för att spara.

Har ganska kass ekonomi och jag är ENOMRT slösaktig, men tack vare det här "systemet" har jag - på kort tid - kunnat skaffa mig en ny dator (med litet lån från morsan), en ny ridhjälm, samt lite annan ridutrustning. :)
 
Jag sparar på småpengar, lägger ALLA sådanna i en burk som jag inte får nalla av om det inte är väldigt kris eller om jag ska ha dom till något speciellt, blir ca 500.-/månaden. :)
 
handla på typ rätt pris el. liknande. byt telefonbolag, gå och handla, ta ej bilen
 
Skriv upp allt, ALLT, som du köper! Även om det är ett tuggummi så ska det antecknas, då ser du vart pengarna tar vägen och förhoppningsvis även tänker till en extra gång innan du gör av med dem. Själv är jag jättedålig på det...men har bytt bank, försäkringsbolag, elbolag och telefonleverantörer på både mobilen och fast flera ggr. :)
 
Ta en stor pet-flaska och stoppa 10-kronor i den. Då kan du inte ens nalla, för man måste ha sönder flaskan för att få ut pengarna. Jag har inte provat själv, utan läste tipset i en tidning :)

Kolla upp försäkring, bank, elleverantör och telefon. Där kan man spara pengar. Många bäckar små...

När det gäller mat, försök att storhandla i stället för att handla varje dag. Kanske ta med matlåda till jobbet/skolan i stället för att köpa lunch varje dag.
 
Samma tips som de ovan egentligen.
Ett bra tips är att göra veckoplanering av vilken mat du ska äta, blir enklare att storhandla på det viset.

PET-flaskan kör jag på, stoppar alla småpengar där (förutom att jag alltid har ett par femmor liggande i bilen för parkering), men jag har inte ens fyllt hälften nu på ett år så jag vet inte riktigt hur mycket man sparar på det...

Att hellre cykla eller gå, för att ta bilen, är ju ett gott tips med - de där små resorna på bara några km blir DYRA i slutänden om de är för många per dag!
 
Jag som arbetslös försöker spara pengar så mycket som möjligt.Iofs så har jag ingen häst att slösa det på.
Men jag brukar sälja saker på tradera och lägga undan dom pengarna.
Har under 2 år fått in ca 3000:- :banana:
 
Bästa sättet att spara är ju som många skrivit att inte göra av med slantarna i första taget... Som nån redan skrivit; kolla först VART pengarna tar vägen. Många bäckar små, och oftast finns det faktiskt lätta sätt att spara som inte märks så väl i slutänden.

Hemma:
- Storhandla. Och KOLLA priser.
- Prioritera: inte bara dyr mat eller pizza, några billigare dagar gör underverk.
- Kolla räkningarna; har du prenumerationer, tidningar eller annat "lyx"? El- och telefonbolag?
- Försäkringarna, finns bättre alterantiv? Har du redan genom facket?

STALLET
- Köp täcken på "fel säsong" för reapriser. Gäller även andra dyrare saker :)
- Foderstat + analys; bättre för hästen och du kan ge exakt så mycket foder som behövs.

Sen som sagt:
- Är bostaden värd priset, eller kan du bo mindre?
- Resor; bilen eller bussen?

Och till slut. Visst kan man spara, men kom också i håg att du lever *nu* och någon vardagsguldkant ska också finnas ibland!
 
Köp kläder på REA. Jag brukar köpa ganska mycket efter nyår. I mellandagarna sätts bara priserna ner lite eftersom folk förväntar sig att göra fynd på mellandagsrean så köper man ändå. Efter nyår finns ioför sig inte lika mycket kvar men då brukar man kunna handla väldigt billigt. ;)
 
Jag bytte från spån till halm som strö till min ena häst.
Tjänade på det flera hundra/månad.

Jag hittade också gratis spån till den andra hästen på ett sågverk. Ring runt och fråga!

Brukar också spara alla tior i en burk. Jösses vad mkt pengar det blir väldigt snabbt!

Försök låta bli att fodra med färdigfoder.
Jag vet inte hur många kronor/dag jag tjänade på att INTE ta Lantmännens framräknade foderstat med Krafftprodukter, utan den jag själv räknade fram på foder som ej är färdigfoder!
Värdena blev lika bra med båda foderstaterna.
 
Lunchlåda istället för utelunch

Kollektivtrafik eller samåka till arbete eller skola.

Planera foderinköp både till dig själv och hästen.

Jag har under året sparat tusenlappar på att köpa havre av en bonde i närheten i stället för att köpa pelleterat färdigfoder. Nu hade jag i och för sig väldigt bra hö i år och behöver väldigt lite proteintillskott.

Vill man köpa färdigfoder kan ett sätt vara att köpa i större partier, har du få hästar försök gå i hop med de andra i stallet.

Jämför priser mellan olika foderleverantörer.

Sälj prylar du inte behöver, täcken, sadlar eller vad du nu har hängande eftersom "de kan vara bra att ha".

Piggy
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har aldrig ägt en häst, utan har varit (och är) medryttare på ett antal hästar. Jag planerar att hyra en häst när jag börjar...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 377
Juridik & Ekonomi Jag har funderat på en sak, jag vet att pengar är ett väldigt laddat och känsligt ämne men undrar var gränsen går för att räknas som rik...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
10 778
Senast: avslutat medlemskap
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 771
Senast: Saeta
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 356
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp