nyponros

Trådstartare
Hur mycket sparar ni varje månad? Har ni en fast summa som läggs undan eller beror det på lön/omständigheter?

Jag vill bli duktigare på mitt sparande, antar att det är vuxensamvetet som pockar på uppmärksamhet... Jag tjänar olika eftersom jag inte jobbar fast (men jobbar mycket) och har därför ganska varierande lön. Prioriterar vardagslyx och att unna mig saker men har nu försökt sätta upp regeln att lägga undan iaf 1000 kr. Denna månaden var bra och då åkte 5' in på sparkontot.

Sparar ni till något särskilt eller är det för att ha en buffert?

Sv: Sparande

Jag är student och har inga direkta pengar att stoppa undan, men försöker lägga undan minst 500 på ett konto som buffert ifall det händer något med hunden. Har dock ett arv från min mormor på översidan av femsiffriga tal som lägger understoppat. Som ska vara början på något riktigt någon gång, typ insats till ett huslån.. Men nu blev jag ju lite sugen på ett kit RT-tools istället. :o

Har inte heller fast jobb så lägger in olika beroende på hur lönen ser ut.
Den här månaden la jag undan 10000.

HAHA!

Det kan ändå vara okej tycker jag, du har mitt godkännande! När det handlar om små summor så brukar jag tänka att det hade ju lika gärna kunnat vara 4 laxfiléer och ett par kg potatis och då hade det inte varit någon summa att tala om :angel:

Jag försöker spara 5000 kr varje månad. Ibland blir det någon tusenlapp mer (om det finns kvar av lönen när nästa lön kommer) och ibland blir det mindre pga vissa dyrare inköp den månaden. Men åtminstonde 3000 varje månad. På ett år gissar jag att snittet skulle bli 4000 per månad.

Jag sparar och reser sen upp pengarna :D

Sedan har jag lite mer "långtidsspar" som är en kontantinsats till lägenhet och så har jag en lättåtkomlig buffert för större oförutsedda kostnader/händelser. När bufferten når över en viss summa för jag över från det kontot till kontantinsatssparandet som har en bättre ränta, och så rullar det på.

Vill inte ens tänka på hur stor min buffert kunde varit om jag alltid resonerat så :crazy::nailbiting::D

Jag tar det som finns kvar och sätter undan till sparande. Summa beror på konsumtionsnivå. Förra månaden blev det kring 3, denna månad blir det nog inget eftersom jag betalade novemberräkningar också. Vilket dock innebär att jag kan komma att lägga undan ca 6+ under nov.

Jag jobbar väldigt olika mycket varje månad, har fast tjänst+extra timmar. Men försöker spara minst 2000 kr i månaden. Om jag tjänar mer blir det mer.

Sen så har jag Nordeas extraspar (tror jag det heter), som innebär att det dras 5 kr extra varje gång jag betalar med mitt kort, och dom 5 kronorna går in på ett sparkonto dom med. Det är ju ett ganska långsamt sparande men det blir nog minst 2-300 kr extra i månaden.

Jag försöker spara ca 3-4000 i månaden. Det går sådär... Ligger i en flytt just nu och det finns ju så mycket fint som jag bara måste ha till nya lägenheten! :D
Sen har ju hästen en tendens att kosta lite extra på hösten, den här slog hon till stort och såg till att få klinikskos i ett halvår framöver så där går ju lite som hade kunnat gå in på spar kontot istället... hmpf! :meh:

När jag jobbade heltid försökte jag lägga undan minst 3000 i månaden, men ibland blev det 5' och ibland blev det 2'.

Nu lever jag på CSN (lån + bidrag) och har än så länge lagt undan 500 kr i månaden. Jag tänker som så att det inte är någon summa som märks jättemycket (lever snålt) och att det ska vara fickpengar vid resor jag planerar att göra (har som sagt buffert från heltidsjobbet som jag tänkt resa upp under studietiden :D).

Ehm jag sparar i designerkläder ;) Har ett väldigt omfattande sparkonto i min lägenhet ;)

Jag sparar beroende på lön. Denna månaden sparar jag runt 12000.
Nu har jag dock tagit ett aktivt beslut att gå ner till 50% arbetstid innan jag går in i väggen.
Så from första december kommer det inte finnas så mycket möjlighet att spara, men kommer att ha en buffert ändå :) Och den tänker jag INTE nalla av...

Jag sparar och reser sen upp pengarna
Samma här! :D

KL

Jag brukar satsa på att spara ca 5000 per månad. Ibland blir det 3000, ibland 6000, det är inte så petigt. Förut var jag superanal med mitt sparande men nu har jag lärt mig att det bara stressar mig mer, snarare än mindre, så nu har jag släppt på kraven. (med ett mycket mindre sparkonto som följd :D)

Jag sparar inget regelbundet, däremot lever jag (delvis) av mitt sparkonto :p
Är student men utan CSN så jag lever av en större summa pengar som jag fick förra året. (Utöver det har jag en sambo med jobb och bra lön som gör att min del av hushållsutgifterna blir ganska små)

När jag jobbar extra på något sätt brukar jag föra in all lön jag får på mina sparkonton. Brukar försöka sätta in 1-2000 (minst) på mitt hästsparkonto (som är ganska kortsiktigt "sparande" till hovslagare, veterinärbesök, dyrare utrustning och allmän buffert) och resten går tillbaka till sparkontot som min månadsranson kommer ifrån. Får jag in väldigt mycket pengar en månad (sommarjobbslön, skatteåterbäring och liknande) hamnar ett par tusen på mitt och sambons gemensamma sparkonto också.

Till det gemensamma sparandet sätter också sambon 5000:-/månad. Jag kommer mest troligt att sätta in liknande summa när jag väl har heltidsjobb. Det kontot är för buffert och nöjen kombinerat, resor, nya möbler och oförutsedda bilreparationer typ.

Studerar och får CSN på 75 %. Jobbar ca 2 nätter i månaden (blir ungefär 2500-3500 extra, lönen skiftar väldigt från gång till gång), ibland någon extra strötimme här och där.
Har två hästar som äter upp största delen av den lilla inkomst jag har.

Satte undan 10000 från sommarjobbet. Har startat ett fondkonto där jag sätter 100 kr/månad. Ska börja sätta undan mer var tanken, nu när CSN äntligen börjat betala ut som de ska..
Det som "blir över" varje månad får sitta kvar på vanliga kontot, men är en reservbank ifall något händer.
Jag lever snålt och shoppingfritt :D

Lever på CSN och sparar inte en spänn.

Har sexsiffrig buffert som består dels av avgångsvederlag från förra jobbet och dels av ärvda pengar. Har sjusiffrigt belopp på ingång vid årsskiftet, även det från nämnda arv.

Sparar minst 6200 kr i månaden. En månad utan oförutsedda utgifter (tex bilservice, tandläkare ) så sparar jag mer.
5000 kr i kontantinsatssparande till huset vi letar efter
1200 kr till ett konto för restskatten maj 2014 (15.000kr ska betalas då, är uppe i 8400kr nu) skatten är för vinsten på min lägenhet som såldes i våras,d e pengarna är öronmärkta till kontantinsatsen.

En bättre månad åker 1000kr in på buffertkontot och 500kr in på bilkontot.

Har ingen hög lön men låga fasta kostnader (sambo i en bostadsrätt) och stenkoll på mina utgifter :)

Jag sparar ingenting i princip, lever på CSN-bidrag och en liten extraknäck-lön. Det lilla jag kan spara (max 500-1000 kr/månad) är inget långsiktigt utan till ett resekonto så jag kan åka på ett par resor varje år :)

Har en större buffert som jag sparat sedan tidigare, den ligger orörd och ska så göra under hela studietiden är tanken :-) Eller tills jag behöver en bostadsrätt eller bil.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Så. Jag och partnern har äntligen fasta jobb båda två, vet hur och vart vi vill bo osv. Vi är otroligt överens om allt ifrån storlek på... 3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 099
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 489
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 381
Senast: cassiopeja
·
Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 670
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad läser du just nu?
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur