Sv: Sparande

Jag är jättedålig på att spara men har en ganska tilltagen buffert i alla fall, och litar i ärlighetens namn på mina föräldrar + goda jobbutsikter när mina studier är slut. Har fullt CSN-lån + sparande och extrajobbar ihop några tusenlappar per månad, samt jobbar för en mer ordentlig lön om somrarna :)

Jag sparar 1200 varje månad, oavsett. Det är alldeles för lite med tanke på min inkomst. Men jag är väldigt, väldigt dålig på att spara, förra månaden lyckades jag spara 1200 till och det är fanimej längesen det hände. Jag har försökt ändra mitt tankesätt, men det tar tid.

Jag sparar just nu ca 12000 i månaden. Jag sparar för framtiden, inför en bostadsrätt, samt en villa senare i livet. Jag vill slippa så mycket lån som möjligt, renovera och köpa fina möbler . Men jag har alltid varit duktig på spara, värderar det jag handlar, sen är jag billig i drift.

Jag har olika konton med olika sparsyften och tanken är att 2000 kr går till resekonto, 2000 kr till buffertkonto, 1000 kr till bilkonto (det kommer ta länge för mig att kunna skaffa ny bil :p ) och att resten, ca 2800, går till långsiktigt sparande. Om det håller? Njaaa :angel: Men oftast lyckas jag spara undan minst 5000 kr i alla fall :)

Jag är urusel på spara.
300 kr går dock till mitt fondsparande varje månad, sen för jag alltid över 500 kr till mamma som hamnar på ett bilkonto.

Utöver det är det inte mycket sparande, tyvärr. Landar oftast på 8-9000 kr i räkningar. Ska dock bli bättre, köper inte lika mycket skit och planerar maten bättre, så tanken är att ett sparande ska komma igång snart.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Så. Jag och partnern har äntligen fasta jobb båda två, vet hur och vart vi vill bo osv. Vi är otroligt överens om allt ifrån storlek på... 3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 099
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 489
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 381
Senast: cassiopeja
·
Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 670
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Tandfen utan kontanter

Hund, Katt, Andra Djur