Spark under ögat

Scilla

Trådstartare
När jag tog in min ena unghäst i torsdags kväll så upptäckte jag att hon var rätt rejält svullen under ögat och jag fick absolut inte röra det.

Så på morgonen dagen efter ringde jag veterinären som kom ut och kollade på det och det fanns ingen skada på själva ögat ochi ngen infektion däremot ett ´rejält ödem under själva svullnaden så troligt vis har hon fått en spark där.

Jag tempade henne innan vet kom ut och då hade hon 38,3 och när vet tempade henne hade hon 37,5. Ikväll så tempade jag henne igen och då hade hon 38,3 igen vad tror ni om det? är det normalt? tyvärr har jag inte tempat henne sedan hon var föl (slarvigt jag vet men har haft fullt upp med alla andra sjukligar).

Svullnaden har gått ner men hon är rätt så påverkad av den och verkar ha ont för hon äter inte med samma aptit som hon brukar dock äter hon upp det mesta men hon dammsuger inte som hon brukar göra. Vet kollade dock käken och tänderna och det såg helt ok ut.

Vad tycker ni ska jag åka in och röntga henne eller avvakta? Finns det något man kan göra m hon skulle fått någon spricka eller fraktur under ögat? eller är det bara att vänta och låta det läka ut?

Ska tillägga att hon fick en smärtstillande och infektionshämande spruta av vet och sedan skulle jag ge henne 3 påsar butta i 3 dagar. Så nu står hon alltså på smärtstillande och har ändå ont.

Sv: Spark under ögat

Om ni inte tempade med samma termometer så har du förklaringen där till de avvikande värdena, tyvärr är det så att olika termometrar inte visar samma, så det gäller att hålla sig till en om man vill ha korrekt koll på tempen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 527
Senast: Ceta
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 308
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 045
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt... 2
Svar
27
· Visningar
6 663
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna