Bukefalos 28 år!

P

PrinsArvid

Fick hem mina två nya buskillar i lördags.
väntade med att släppa ihop dem med ponnystoet som står i samma stall tills igår.
vi visste att hon är den som vill bestämma i hagen och att killarna inte gör så värst mycket väsen av sig..men att hon var såå tjurig!
så fort de kom i närheten vände hon rumpan till och skrek.
min lillkille,Jack,fick flera sparkar framförallt på bakdelen och bakbenen.slutade med att vi fick ta ut mina två och ha dem i en annan hage.Jack fick en svullnad bak på låret.
jag har kylt det igår och idag.
han ömmar ingenting,och är inte halt men rätt svullen.
lägger upp lite bilder och hoppas ni kan ge mig nå goda råd hur jag ska göra för att få ner svullande och om det kan vara något farligt.

DSC00554.jpg


DSC00546.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: sparkad

ser ut som att det kan vara en muskel som har fått sig en känga och svällt upp..Om du känner dig osäker ring och rådgör med en veterinär..
 
Sv: sparkad

ser ut som att det kan vara en muskel som har fått sig en känga och svällt upp..Om du känner dig osäker ring och rådgör med en veterinär..

jo det är det jag också tror att det är en muskel.
har pratat med "kunniga" vad man kan göra när det åker på sparkar eller så och de har sagt att de är kyla som gäller första dagen.jag är så rädd att det ska vara nått så jag ringer nog till vet imorrn ändå..
tänkte höra här också om det är någon som varit med om likande.känns om att det inte är allt för ovanligt ändå att de får en spark.
 
Sv: sparkad

Sådär såg min ut för några veckor sedan:crazy: . Jag gjorde som du, kylde i början, i övrigt ingenting. Svullnaden gick ner väldigt snabbt, bara dagen efter såg det mkt bättre ut så jag valde att avvakta med vet. Hon var liksom din ohalt och verkade totalt obesvärad.

Min har dragit på sig hematom och annat otyg titt som tätt senaste halvåret och nåt som vet. rekommenderat mig förut är att smörja på orudis/zonsalva. Den är antiinflammatoriskt och lite smärtstillande, finns att köpa på apotek.

Men nu gjorde jag ingenting(vill inte smörja på en massa i "onödan" då hon är dräktig), det läkte ut fint av sig själv på kort tid.

Men ring vet. om du är osäker!
 
Sv: sparkad

Calle
Min kille har typ fått samma sak.
Ridskolan tar honom ej till vet utan han får vila och gå i hage.
Så där såg den ut i måndas och ser likadan ut nu.
Var som en tennisboll den 14 sept.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 349
Hästvård I lördags blev min herre sparkad på framknät och jag tittade på det på kvällen (var inte med när det hände, var medryttaren som hade...
Svar
12
· Visningar
9 850
  • Låst
Kropp & Själ Blev sparkad i ryggen igår av ett stycke oskodd ponny. Det var inget litet vift eller en spark som träffade av misstag utan det var en...
12 13 14
Svar
279
· Visningar
25 642
Senast: ullo
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 859
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp