Bukefalos 28 år!

Sparkade min hund

Sv: Sparkade min hund

Återigen har jag aldrig förnekat att ägaren skall ha koll på sin hund. Inte heller har jag sagt att det är okej för den att springa fram och skälla. Ett fel kan liksom inte motivera ett annat fel....

Det händer då och då att jag och troligen även alla andra överskattar sin förmåga både vad gäller hundar, bilkörning och massor av andra saker. Det sker misstag och förhoppningsvis lär man sig. Att folk inte skall ha någon som helst tolerans med detta är för mig helt otroligt och tragiskt. Hur kan det vara rätt att så fort någon gör ett mindre misstag så ger detta någon annan rätt bruka fysiskt våld? Har jag rätt att klubba till barn, som jag finner obehagliga, så fort de kommer framspringande till mig? Är det okej bara för att jag har en större bil att köra på den bara för att den mindre bara för den inte väjade vid högerregelskorsning? Exakt när är det okej att bruka våld? Om man har en fobi får man bruka våld då?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sparkade min hund

Nu är det ju så att en hund kan göra så mycket mer skada än ett barn och det tror jag att även du kan förstå.
När ett barn kommer med en bräda med massa spikar i rullandes på rullskridskor med jetmotorer mot en vuxen med ett vrål och tillsynse hotfullt beteende så tror jag att även barnet får sig en smäll för det är vad man kan jämföra garnityret som hunden har i munnen och då har jag inte räknat med mysiga bakterier och sprutan man kan behöva ta efteråt.
Då kan man jämföra men hur ofta sker det på en skala från 1 till 100?
Om ett barn kommer så som jag beskriver då tror jag att tom du gör allt för att avvärja dig eller skulle du bara snällt stå kvar?
Man kan inte springa ifrån en JR och man skulle kunna bli rätt skadad också om hunden skulle få för sig att bita ordentligt.
Jag står för att jag skulle ha tagit på mig hela skulden. Jag har full förståelse för en människa med rädsla och hundar som inte har tillräcklig lydnad skall vara kopplad om man inte vill riskera hunden liv (finns så mycket annat som faktiskt kan döda hunden). Är man så urbotad dum att man släpper en hund mycket tidigare än vad den är mogen för får man ta konsekvensen av det eller snarare hunden riskerar att ta konsekvensen av det. Jag tycker synd om hunden vars ägare inte inser allvaret i att släppa hunden innan inkallningen funkar under starkare retning.

Om en människa sedan går fram till en hund som står kopplad eller dyl och sparkar DET är en helt annan femma och det hade jag blivit upprörd över.

Misstag kan kosta hunden livet och misstaget att släppa hund och inte ha bra inkallning när hunden utsätts för en retning har tagit livet av en del hundar. Jag gör inte misstag med inkallning för jag släpper inte hund förrens den funkar med retningar, speciellt med människor, andra hundar, katter och vilt. Andra misstag kan jag göra men dom som kan ge fara för hundens liv är jag hypernoga med och där slarvas inte en tum. Gäller samma med barn om man nu måste jämföra med dom som är något helt annat men du tyckte ju om att jämföra eller hur?
 
Sv: Sparkade min hund

Nu får jag säkert hela bukefalos hundliga på mig MEN, i det läget hade jag hellre sparkat till din hund än att köra över den med gräsklipparen.

I ditt läge skulle jag ALDRIG släppa hunden när mannen med gräsklipparen var där. :mad:
TÄNK om din hund rusat under klipparen, OM mannen faktiskt VAR ordenligt hundrädd och såg din hund som ett hot?`Själv hade jag blivit skitförbannad om någon annans hund kom fram och ställde sig och skällde på mig när jag höll på med saker som faktiskt kan skada hunden.

Säger inte att det är rätt att sparka på andras hundar, men du har ett ansvar som hundägare!
Tänker verkligen inte ge dig medhåll i den här situationen, är svårt att säga om han eller du ar rätt i en sån här situation. Speciellt som man inte vet VAD som rördesig i mannens huvud, ELLER i ditt som släpper din hund så där,8 månaders valp?, vind för våg med en gräsklippare i närheten.
 
Sv: Sparkade min hund

Jag vet om du tycker att jag är dum i huvudet för att jag inte delar din åsikt, raljerandet gör en sådan antydan. :( Eller tror du på fullaste allvar att jag inte förstår att en hund är farligare än ett barn?

Eftersom du själv tog upp fobi/rädsla som exempel och att man då inte tänker utan handlar så kan detta appliceras till andra som man kan ha fobi för tex barn, bilar, torg mm mm. Skall jag då ha rätt att sparka till det som jag har rädsla för? Eller är det bara motiverat om saken är farlig, en bil är förbannat mycket farligare än en hund...

Ja, vi har ett ansvar som hundägare. Se, det är det som är själva poängen! Det finns lagar, regler och förordningar som kan ta hand om oansvariga hundägare. Det är dit man vänder sig när man anser att någon brister i tillsyn. Man tar inte lagen i egna händer och utdelar straff lite godtyckligt som man själv känner till exempel genom att sparka hunden eller vad man nu är rädd för......
 
Sv: Sparkade min hund

Hallå där...var har jag sagt att du är dum i huvudet bara för du tycker annorlunda?
Jag tycker du är för subjektiv i din tanke och att jämförelsen du använder dig av haltar väldigt mycket men det är väl inte per automatik att jag tycker att du är dum.

Att du tror att en hund inte var farligare än ett barn var vad du gav sken av då du jämförde ett barn med en hund. Det är som att jämföra en fluga med en geting.

Lagen i egna händer när lagen redan är bruten från ägarens sida?
Tja dom får väl ta varandra i handen och gå in på polisstationen då antar jag.
Fobi för barn är inte speciellt vanligt däremot att man kan känna obehag men den känslan är mycket svagare än fobi. Har man fobi för barn har man ofta fobi för människor i största allmänhet och man kan inte jämföra barn och hundar. Det är lättare att undvika barn som är lösa än hundar som är lösa. Bara att en hund kan göra en illa fast man är stark kan ge stark rädsla men dom flesta vet att ett barn inte har den styrkan eller för den delen snabbheten så man kan komma ifrån hel utan större problem. Jag förstår liksom inte jämförelsen för hotet från en lös hund är mycket svårt att komma ifrån till skillnad från ett löst barn. Ett barn kan du springa ifrån och behöver inte gå på handgripligen och ett barn förstår det språk du talar och du förstår barnet. Sedan säger lagen olika för barn och för djur + att en hund normalt är mycket mer "hårdhudad" än ett barn.
Om mannen har sparkat i sönder något på hunden så får man anmäla honom för djurmisshandel men jag klandrar ändå inte mannen för att ha sparkat hunden för det ansvaret ligger hos hos hundägaren som brutit mot lagen.

Man får enligt lag lov att väja sig vid ett hot och en hund som är lös och skäller + springer emot en person kan upplevas som stort hot (människor som inte är hundvana har svårt att läsa en hund) så frågan är om mannen bröt mot lagen eller om det fakstisk bara är hundägaren. Om någon kommer och överfaller mig så får jag använda det våld som nöden kräver och när det gäller hund är det svårare än när det gäller människa för vi pratar inte samma språk.
Hade han sparkat hunden gång på gång utan att hunden bet tillbaka skulle det vara misshandel men en gång för att avvärja sig tror jag inte räknas som misshandel.
Jag är inte 100% och man måste fråga polisen om det men det är faktiskt så att mannen inte gjorde något fel alls för till skillnad från barn så får man slå till en hund inom vissa gränser för hunden innefattar inte lagen om förbud mot aga. Så lagligt tror jag faktiskt inte att han har gjort fel.

Sedan finns det gånger där våld är befogat i allra högsta grad. Förra året blev en 12-åring illa biten av två hundar som kom springande emot honom. I ett sådant läge hade jag inte tvekat utan skulle det hända mitt barn skulle jag faktiskt utan att blinka göra vad som helst tom döda hundarna för att få bort dom.
Du vet ju fakstikt inte om mannen hojtade till hunden först innan han sparkade utan allt är fokuserat till att han sparkade. När en människa är på väg att göra något sådant så signalerar den stort sätt alltid hot och hunden backade uppenbarligen inte ändå (den var ju 2 meter ifrån och så små hundar är mycket vändbara och snabba). Jag har svårt att se en människa som är rädd/arg som inte signalerar det i en sådan situation.

Vi har bara fått en sida på händelsen av en person som är mycket subjektiv i denna frågan så det ligger säkert mer i det hela än vad hon talar om.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Var på promenad med hunden imorse. Han är fem månader, en Bichon Havanais, och väger dryga 3 kg. På en stig möter vi en bekant med hund...
Svar
8
· Visningar
2 115
Senast: Smulis
·
Äldre Det blir mer spännande än man tänkt sig ibland.. Ska släppa ut hunden för en nattkiss. Öppnar dörren - där står ungräven. Och tittar...
2
Svar
24
· Visningar
10 129
Övr. Hund Blir så besviken då man misslyckas så jag måste skriva av mig. Min kille hade ju problem med andra hundar då han var mindre. En väldigt...
2
Svar
20
· Visningar
2 401
Övr. Hund För 1 vecka sedan gick jag och min sambo in på stan med våran 3,5-åriga tik, en cool och världsvan tjej med kanonpsyke, det enda hon har...
Svar
13
· Visningar
4 935
Senast: Zuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp