Bukefalos 28 år!

Sparkade min hund

Jag hade polisanmält!
Han hotade ju dig, inte för att det hjälper nåt, men jag hade gjort det i alla fall. Så att han nästa gång tänkt sig för, om inte annat...
Jamen han var ju kille och du tjej, han kan ju inte varit frisk!!!
Synd du inte hade min Schäfer med dig...Stackars kille!!!

P.S Låter bra att du är arg nu, då kanske rädslan gått över lite...
 
Jag vet inte om det var mitt inlägg som tyckte att jag verkade vara en perfekt hundhägare, för det är jag defenitivt inte. Men man måste vara lite nyanserad. Ena inlägget är hunden 100% lydig, och alltid uppsikt, sen sprang den i väg men stannade 2 meter ifrån. Då är min fråga, som många andra, hur kunde gubben sparka hunden? Det är klart att det är fel att sparka men man kan inte skylla allt på andra...
Och våran hund har dragit iväg ibland mot folk som går förbi våran gård, men eftersom det är "kännt" folk så brukar de skrämma tillbaka honom, och numera kan han om det är någon som uppför sig "underligt" stå och skälla tills någon av oss kommer ut/kallar in. Vi har egen tomt men inte inhägnad, men efter att ha blvit tillbkaa skrämd så går han numera aldrig över tomtgränsen utan tillåtelse.
 
Anmäl karl, det låter nästan som han var påtänd eller ialla fall har alvarliga problem, för det där låter inte som normalt beteende! Och en fråga till hur beter han sig mot sin hund om han gör så här mot andra människor.
 
Jag borde nog anmäla, men jag vet inte vem han är eller var han bor och jag har aldrig stött på honom tidigare.
Har inte med saken att göra egentligen, mysko typer finns det väl i alla kategorier, men han var äldre, kanske i 50-års åldern, inte svensk, propert klädd och hade en storpudel.
Jag tror att han behandlar sin hund helt ok, bara så jäkla nonchalant, det var för honom helt ok att hans hund sprang fram om den ville det.
Sen skrek han efter mig att "det är faktiskt en hane". :crazy:
Då blev jag ju genast mycket lyckligare. :crazy: :smirk:
 
Kollade lite ang. koppeltvång, och vi får ha honom lös på tomten. Det är ett litet hus med inhägnad trädgård.

Han störde inte mannen (fast det är väl kanske en definitionsfråga), hunden stannade två meter ifrån, skällde och viftade på svansen.
Iofsg kan han ju ha varit hundrädd...fast då borde han ha låtit mig ta hunden.

Tror inte att han hade sparkat hunden om det varit en schäfer...
Är man riktigt hundrädd (vilket han rätt troligt är med tanke på den våldsamma reaktionen) så tänker man inte att "nu borde jag säga till ägaren". Troligen blev han chockad o rädd och gjorde det första som "instinkten" sa till honom för att avvärja hotet. Troligen kan han inget om hundar och istället för en svansviftande ung hund såg han framför sig att hunden skulle börja hugga honom i benen rätt snart.

En schäfer kanske han istället hade hoppat över staketet för att undkomma, hur snäll än den hunden var också.

Om jag vore du skulle jag försöka tala med mannen nu efteråt (om du vet var han bor). Förekom honom genom att be om ursäkt för "om min hund skrämde dig" o förklara att det inte var din mening. Förklara att han som ung hund bara var glad och ville hälsa/busa och att den blev riktigt rädd när han sparkade den. Sen kanske ni ska komma överens om att du i fortsättningen lovar se till att hunden inte skrämmer honom igen.
 
Anser att Din hund i detta fall visst sprang fram och trängde sig på. En hund har ett närrevir på 4 m, din hund sa du stannade bara 2 m ifrån mannen. Alltså har han gått över "gränsen" för vad som är ok.

Mannen kanske inte kan hund och såg inte på din hunds kroppspråk att den bara ville hälsa. Att hunden viftade på svansen betyder inte så mkt om man inte vet hur den viftade och vad övriga kroppspråket uppförde sig. Att en hund viftar på svansen är nämligen också en hotsignal.

Att du har rätt att ha hunden lös på gräsmattan är oväsentligt, då du ändå måste ha full kontroll på din hund.

Men visst, att sparka var väl att ta i, det brukar till 95% att skrämma bort hunden istället. Dock hade jag inte tvekat att sparka bort en hund i liknande situation. Dock beror det väldigt mkt på situation.
 
Det är inte säkert att du får ha hunden lös för att det är inhägnat. Du bor vad jag förstår i ett hyreshus där det bor fler familjer då är det inte alls säkert att de tillåter att hunden är lös. har du däremot egen tomt som är inhägnad då är det en helt annan sak.
 
Sv: Re: Sparkade min hund

Vi är inte så många som bor i huset, och vi har kommit överens om att alla får ha sina hundar lösa på tomten.

Någon undrade hur gubben hann sparka hunden. Han klippte med en handjagare och så var han snabbt framme för att visa vad han tyckte.
Om jag förstod det hela rätt så ansåg han att folk som har hundar är idioter, och att alla hundar ska vara kopplade för att alla hundar flyger på människor. Kanske ha man annan syn på hundar i hans hemland...

Nu är man inte så himla pigg på att argumentera med en ilsken stooor mörkhyad man. Jag kände mig hotad. Mannen tog sedan sig gräsklippare och rusade därifrån...

Skulle inte tro att han var rädd att klippa hunden och sparkade iväg honom av den anledningen. Han stod nämligen och pratade när det hände.

Vart går gränsen för att brista i uppsyn? Jag har inte min hund slickad vid sidan hela tiden. Däremot är han riktigt lydig och lyssnar super. I detta fallet hann jag inte kalla tillbaka honom, jag såg ju inte mannen bakom häcken heller.
 
Sv: Re: Sparkade min hund

Om det är personer från ett annat land så har de många gånger en helt annan syn på hundar än vad vi har. Inom vissa religioner är hunden oren och därför vill man inte ha hunden inpå sig.
 
Sv: Re: Sparkade min hund

Att springa fram och skälla på en människa klassas inte som störande, rent lagligen.

Oupphörligt skällande, förorena inomhus samt på olämpliga ställen utomhus klassas som störande.

Möjligen kan man klassa det som en hotfull hund men här krävs det långt mer än att skälla lite för att man skall kunna tillämpa tillsynslagen.

Rent krasst så anser jag att om man klipper gräset på en offentlig plats så bör man klara av både barn, hundar och en del annat utan att tappa humöret. Det ingår i jobbet, annars kan man söka ett jobb där man inte riskerar att träffa det man inte gillar. Enkelt.
 
Sv: Re: Sparkade min hund

Var inte så säker på att den här personen har sökt det här jobbet frivilligt, många blir utskickade just på såna jobb när det inte finns några andra.
 
Sv: Sparkade min hund

Och det skulle då ge en rätten att sparka en hund? Så om jag tvingas att jobba med barn som jag inte är så förtjust i så har jag rätten att bete mig hur jag vill?

Jag är helt förundrad över vilken liten toleransnivå folk tycka ha för människor, barn och djur. Fallere något eller någon utanför normen så måste den knäppas till direkt. :confused:
 
Sv: Sparkade min hund

Vilken rätt har vi som hundägare att låta hunden springa fram till andra människor?
Har jag påstått att det är rätt att sparka barn och andra människor?
Jag tolererar inte att en hund springer fram till mig hur som helst.
 
Sv: Sparkade min hund

Man måste acceptera lite om man lever i ett samhälle. Att en åtta månaders JR springer fram och skäller anser jag inte är speciellt mycket. Det hade räckt med att säga att jag gillar inte hundar, ta bort den.
 
Sv: Sparkade min hund

En hundrädd person tänker nog inte så, för den utgör hunden en fara.
Alla människor reagerar olika i en situation när de känner sig pressade.
Lagen säger att för att man ska få ha hunden lös så ska man ha fullkomlig kontroll över den, man ska alltså inte behöva acceptera att en hund kommer framspringande.
Efter att själv ha fått en hund svårt biten av lösspringande hundar så skulle jag inte tveka att sparka en som kommer fram.
 
Sv: Sparkade min hund

Nähä..men inte ens rädsla gör det okej att sparka/bruka fysiskt våld i denna situation. Det går bra att säga ifrån, skrika åt hunden, lyfta bort och agera som en civiliserad människa, dvs använda det verbala och intellektet.

Jag har fått min ena hund sparkad som valp och tyvärr har det satt som spår som troligen kommer leda till en alldeles för tidig död. Dock skulle jag aldrig komma på tanken att svara med samma mynt om det skulle hända igen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sparkade min hund

Vi har olika åsikter, jag respekterar det. Mitt sista inlägg i det här ämnet.
 
Sv: Sparkade min hund

En hundrädd har en fobi och agerar aldrig rationellt då den drivs av stark ångest.
En hundrädd ser inte att det är en unghund då en 8 månaders faktiskt stort sätt nästan har växt färdigt på höjden och har förlorat sin valpighet i utseendet.
Det var en tjej som var rädd för Dessie när Dessie var 9 veckor gammal och det trots att man tydligt och klart såg att hon var valp.
Visst kan man tycka att en med fobi borde söka hjälp men man kan också tycka att ägaren skall ha bättre koll på sin hund.
Båda gjorde fel och tyvärr var det hunden som fick betala för det.
Jag hade klandrat mig själv om det hade varit min hund för hade hon haft kontroll över sin hund (hund skall ignorera människor innan man kan ha dom lösa bland andra människor man inte känner annars måste man kolla noga innan man släpper den lös) hade detta aldrig hänt men jag är kanske konstig jag som anser att jag har fullt ägaransvar när jag har hund.
 
Sv: Sparkade min hund

Det är ju faktiskt så det står i lagen också, det är ägaren som har fullt ansvar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Var på promenad med hunden imorse. Han är fem månader, en Bichon Havanais, och väger dryga 3 kg. På en stig möter vi en bekant med hund...
Svar
8
· Visningar
2 115
Senast: Smulis
·
Äldre Det blir mer spännande än man tänkt sig ibland.. Ska släppa ut hunden för en nattkiss. Öppnar dörren - där står ungräven. Och tittar...
2
Svar
24
· Visningar
10 129
Övr. Hund Blir så besviken då man misslyckas så jag måste skriva av mig. Min kille hade ju problem med andra hundar då han var mindre. En väldigt...
2
Svar
20
· Visningar
2 400
Övr. Hund För 1 vecka sedan gick jag och min sambo in på stan med våran 3,5-åriga tik, en cool och världsvan tjej med kanonpsyke, det enda hon har...
Svar
13
· Visningar
4 935
Senast: Zuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp