Sparkande o sur häst

Veronika

Trådstartare
Jag har en 9-årig valack.. har haft honom i knappt ett år, på sista tiden (ca 3 månader tillbaks) har han börjat sparka mot andra hästar när man rider jämsides, främst i galoppen. Han stryker öronen bakåt o kickar.. Han har inte gjort så innan. Dessutom har han blivit jätte-elak i hagen. Han har tidigare gått med en ranghög häst som satte honom på plats och denne lägger ofta öronen bakåt i både tid o otid, frågan är om min häst har tagit efter hans beteende? Min häst var världens snällaste innan och nu går han med min 3-åring som är ranglåg o så fort han kommer i närheten så lägger 9-åringen öronen o gör utfall.. Eftersom han inte har gjort så innan mot andra hästar tycker jag att det verkar konstigt.. Han har även blivit lite surare i stallet. Det största bekymret är dock att han kickar när man är ute och rider. Vad kan man göra åt det??
Tacksam för hjälp!!
//Veronika
 
Om man är nio år och alltid varit ranglägst är det kanske inte så konstigt att han tar för sig. Nu är det helt plötsligt han som är kungen!

Att vara ranghög och ha ansvaret är ändå inte alltid det lättaste arbetet för en häst, det innebär en del stress att helt plötsligt vara den som ska ha koll! Det är ofta enklare och mer fridfullt att vara ranglåg men vad gör man om man får en omogen treåring i hagen? Det är bara att bita i det sura äpplet och ta kommandot och visa var skåpet ska stå. Han handlar helt korrekt som häst mot denna treåring.

Din häst reagerar som en häst bör och inget annat. Jag tror faktiskt inte att du kan göra så mycket åt det annat än att själv vara tydlig och en konsekvent ledare.
Tills att du har full kontroll får du helt enkelt se till andra hästar på ridturen håller sig undan från hans bakben. Det är inte ens säkert att det hjälper att du är på topp för även om han står under dig i rang gäller det inte de andra hästarna.
Det är ingen mening att träta eller bestraffa så länge han faktiskt bara sköter det som han anser är hans uppgift. Att hålla ordning på flocken.

Att han blir surare i stallet är säkert en följd av detta, han kollar säkert om det går att få bestämma även över dig. Håller hon måttet som ranghög eller är det bättre om jag tar över det här också?

Frid KOkopelli Mana
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
886
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 179
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 529
Senast: liiinnea
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 139
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp