Sparkar mot människor?

Sv: Sparkar mot människor?

Jag tyckte inte sparken trean gjorde såg ut att vara på lek utan för att den blev förbannad på ryttaren.
 
Sv: Sparkar mot människor?

Skaparen av videon skriver "Enjoy it:)".. Inte en video som man skrattar eller njuter åt/av direkt...
 
Sv: Sparkar mot människor?

Har väl inte skrivit att man ska njuta av den heller? Jag tog 3:e hästen som ett exempel, så var du ser att jag tycker man ska skratta åt den/njuta av den är för mig en gåta.
 
Sv: Sparkar mot människor?

Jag tycker också att videon var mycket obehaglig och blev förvånad att Ts inte varnade i trådstarten. Jag stängde av på en gång. Jag har fruktansvärt ont av sådant.
 
Sv: Sparkar mot människor?

Jag tänker såhär: Varför skulle den inte?

Ska poängtera först att det är inte ok att sparka mot människor (alltså SIKTA på människan), men varför skulle hästen inte sparka mot en människa vid lek? jag tror inte att hästar i situationen där de brallar loss tänker "shit, en människa -bäst jag sparkar åt andra hållet" = jag tror inte att de gör skillnad på om det är en annan häst eller en människa som står där. Det är ju även därför man själv måste vara försiktig vid situationer med tex lösa hästar (hage, löshoppning, lös på ridbana eller liknande) och se upp -då man inte kan ta för givet att hästen inte kommer att fladdra iväg just där jag befinner mig. Klart man kan jobba på att hästen ska lämna utrymme kring mig som människa men jag skulle aldrig slappna av och lita helt på det. Precis lika lite som jag böjer mig in under magen på hästen sommartid när det är flugor, lätt att få en smäll då även om hästen inte var ute efter mig egentligen.
Sedan häst #3 i videon -den har den avfallna ryttaren kring benen och sparkar efter det som "sitter fast", det är inte personen den är ute efter utan den hade troligtvis sparkat likadant om det var en påse, rep eller vad som helst som den uppfattade som farligt/störande eller liknande runt benen.
 
Sv: Sparkar mot människor?

Tittade inte på videon nu när folk varnat.

Men generellt så tycker jag verkligen inte det är så himla vanligt att hästar sparkar efter folk?

Att de leker och en tass råkar fara ut i samma riktning som det står en människa tio meter bort är väl inte riktigt att räkna som "sparka mot"... De har inga armar att vifta med, när de leker och far runt blir det ju vanligen med benen. ;)

Sedan blir de flesta hästar stressade och kan sparka mot saker och fladdrar/stör kring hovarna - inte helt ologiskt för ett flyktdjur att skydda ben/hovar - och visst kan det vara en avramlad ryttare om denne har otur.
 
Sv: Sparkar mot människor?

Eftersom inga hästar kommer till skada, så tänkte jag inte ens tanken. Men okej.
Exemplet var i alla fall att en av hästarna sparkar med ena bakbenet mot ryttaren som just trillat av. Jag har sett just den sparken med ena benet ett flertal gånger i hagen när man ska hämta/lämna häst t.ex. Att den skickar ut ena bakbenet just vid en människa tror jag absolut inte är en slump.
 
Sv: Sparkar mot människor?

Jag ser faktiskt en häst som sparkar på det sätt du beskriver som rent ouppfostrad. Det är det första jag lär en häst när den kommer hit att när människor är i närheten så busar man inte och man springer inte. De ska stå stilla alternativt gå lugnt när det finns människor i dess närhet. Jag avskyr när hästar springer runt och viftar med benen när man kommer in till dem i hagen. De får jättegärna busa och leka när de är själva men när människan kommer in så är det lugn som gäller. Det brukar ta en vecka eller två så har hästarna lärt sig vad som gäller så det är inget som är svårt eller omöjligt att lära dem.

Jag har bara sett en enda gång att en häst sparkar mot sin ryttare på det viset som visas i första filmen och det var en unghäst som bara var insutten som ryttaren slog en bakåt kullerbytta på när hon ramlade av. Hästen uppfattade ju det som ett hot och sparkade. Som tur var träffade hon inte ryttaren.
 
Sv: Sparkar mot människor?

Visst kan det bero på brist på uppfostran, hästen kan ju inte direkt ha nån respekt för människan den sparkar emot. Hur gör du då? Jag hanterar ju bara andras hästar och ibland kan dom vara lite uppspelta vid intag osv. Någon av dom kan vifta till mot mig och jag gillar det inte. Även om det ofta är på det avståndet att dom inte träffar, så gillar jag inte risken.
 
Sv: Sparkar mot människor?

Konsekvens. Jag säger ifrån vid minsta krångel och jag låter dem tex inte gå fram till hö´t förren jag har sagt att det är okej om de krånglar. Maten är min tills jag låter dem äta. Jag kräver inte att få bestämma men jag kräver att de respekterar mig. Jag visar helt enkelt att det blir mycket enklare och roligare om de lyssnar på mig. Det är ju av mig de får man mat och vatten, gos, kel och trevliga stunder. Lyssnar man så är det helt okej att ta en tugga hö så fort jag kommer in i hagen direkt ur påsen men lyssnar man inte så får man inte äta förren jag har lagt ut hö´t och sagt att det är okej att de får gå fram. De allra flesta hästar är ju matfocuserade och vill jobba ihop med människan oavsett om det gäller i ridningen eller att bara gosa och umgås så det brukar fungera bra. De hästar som inte är mottagliga för detta brukar inte klara av att gå i flock överhuvudtaget utan bråkar bara hela tiden även med hästarna.
 
Sv: Sparkar mot människor?

Den två största djuren i stallet (en stor häst och en stor ponny) kickade så mot mig i hagen idag, dels ville de inte byta hage (får bara gå på gräs några timmar så skulle flytta dom till en annan hage och ge dom hö) och dels var de galna på alla blinningar. Men det är absolut INTE okej att de kickar mot mig och jag var inte direkt glad... Det är inte mina hästar och de för göra som de behagar för ägarna. Men mot mig kickar man inte, och jag är väldigt tacksam att den största av de två inte träffade då hennes hovar hamnar i pannhöjd på mig..

Jag är även tacksam över att mina små shettisar inte går med dem i hagen efter en skada. Jag har inte vågat chansa då den stora ponnyn är rent av elak mot den ena shettisen.
 
Sv: Sparkar mot människor?

Jag tror inte att dom automatiskt skadas för att dom går omkull helt enkelt. Men det spelar ingen roll, jag tänker inte diskutera den filmen mer.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 822
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 847
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 162
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 565
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Lösa hundar
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp